Kolmipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Veneessä aina kuvitellu, ett purjepinta pitäs saada alas, ettei tuuli mene "hukkaan", eikä kallistele liikaa venettä :?

Taitaa korkea ja kapea purjeprofiili olla noin yleisesti ottaen aerodynaamisesti tehokkain. Korkealla tuuleekin enemmän. Edellyttää tietysti että vene kantaa purjeensa. Kilpaveneet ovat juuri tälläisiä.
Tässä Oracle vuoden 2013 America's cupissa.
Kuva
Pistä vaan takiloiden kolmipyörä :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

123202013132.jpg

Maston kenkä hepattuna ja masto paikoillaan. Sitten pitäs penkoo purjevarastoo sieltä fokka osastolta -leikkaamaan ja ompelemaan :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Myrskyfokkahan olisi tuohon valmis ilman ompelua.
Kuva
Sopii muutenkin myrskytuulen lailla etenemiseen. :mrgreen:
Vakavasti. Tuossa pitää olla hyvin litteäksi leikattu purje, jotta vetää vielä vauhdissakin. PUrjeveneellä nimittäin harvemmin liikutaan pyöräilyvauhteja. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Ensin tuli kaapissa vastaan valmiiksi silputtu pala. Viritin sen tuohon jotta miltä näyttää ja tuntuu.
En tuossa kotikadulla saanu minkäänlaista vetoa. Mastokin on varmaan liian hepponen, taipuu liikaa.

1232020133259.jpg

Pitää kaivella, onko meillä minkään laista myrskyfokkaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nyt on purjepintaa :lol:
Mitenköhän tuo on tasapainossa? Veneessä pruukataan laittaa purjepinna keskikohta hieman köliä etemmäs. Whikessä on purjeen keskikohta laitettu vastaavasti hieman kääntymättömiä takarenkaita etemmäs. Tässä sen täytyy olla reilusti etempänä. Voisin kuvitella ketun olevan laskuherkkä. Ehkäpä asia ei ole maalla tärkeä, koska sortuma jää pakostakin pienemmäksi kuin vesillä :?

Rupeaa muuten olemaan kunnon hybridi.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Nyt on purjepintaa :lol:
Mitenköhän tuo on tasapainossa? Veneessä pruukataan laittaa purjepinna keskikohta hieman köliä etemmäs. Whikessä on purjeen keskikohta laitettu vastaavasti hieman kääntymättömiä takarenkaita etemmäs. Tässä sen täytyy olla reilusti etempänä. Voisin kuvitella ketun olevan laskuherkkä. Ehkäpä asia ei ole maalla tärkeä, koska sortuma jää pakostakin pienemmäksi kuin vesillä :?

Rupeaa muuten olemaan kunnon hybridi.

No on siinä vähän niinku ylimäärästä. Pitäsköhän masto kuitenkin olla pystymmässä, purjeen keskipisteen sais edemmäks?

123202014112.jpg

Tuossa seuraava versio, pienimällä löytyneellä fokalla ja sekin on aivan liian korkea. Pinta-ala jää vaan kovin pieneks kapealla leikkauksella :?
Ehkä pitäs Whiken purjetta kattella tarkemmin ja kopioida sitä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei voi olla kovin pystyssä, sillä purjeen voimakeskipiste tulee silloin kevyen keulan yläpuolelle ja tuuli painaa keulan mennessään, lisää purjeen kohtauskulmaa ja kohta on kuskilla ja tiellä liian jyrkkä kohtauskulma. Taakse kallistaminen siirtää purjeen voimakeskipisteen kääntymättömien takapyörien lähelle, jolloin sitä on mahdollista ohjata kevyelläkin keulalla.

Ei tuollainen purjepyörä ole käyttökelpoinen kuin vapaissa tuulissa. EIhän purjeveneelläkään pusikossa purjehdita, ja silti on toisinaan aivan liian vähän vetoa purjeessa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuva
Kovin pieneltähän tuo näyttää mutta jotain tommosta pitäs yrittää. Maston kallistus aika samaa luokkaa ku miulla nyt - Whikessä masto vaan taaempana.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Ei voi olla kovin pystyssä, sillä purjeen voimakeskipiste tulee silloin kevyen keulan yläpuolelle ja tuuli painaa keulan mennessään, lisää purjeen kohtauskulmaa ja kohta on kuskilla ja tiellä liian jyrkkä kohtauskulma. Taakse kallistaminen siirtää purjeen voimakeskipisteen kääntymättömien takapyörien lähelle, jolloin sitä on mahdollista ohjata kevyelläkin keulalla.

Niin deltatrikessä on etuohjaus kun purjeveneissä on yleensä takaohjaus.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Täytyy laittaa kiviä kyytiin . Niinkuin enen soutuveneissä , kun oli purjeet . :lol: :lol:
Roikkumaan tonne rungon alle. :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Kovin pieneltähän tuo näyttää mutta jotain tommosta pitäs yrittää. Maston kallistus aika samaa luokkaa ku miulla nyt - Whikessä masto vaan taaempana.

Whikessä on myös läpilatoitettu isopurje.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Kuva
Kovin pieneltähän tuo näyttää mutta jotain tommosta pitäs yrittää. Maston kallistus aika samaa luokkaa ku miulla nyt - Whikessä masto vaan taaempana.

Purjepyörässä on yksi tärkeä ero veneeseen nähden, joka mahdollistaa pienemmän purjeen. Pyörän kulkuvastus ei kasva nopeuden suhteen lähellekään samassa suhteessa ja toinen hyöty on kumirenkaisen pyörän köliä parempi sivuttaispito tai vähäisempi luisto sivulle pienemmällä kulkuvastuksen lisääntymisellä.

TÄmä mahdollistaa purjepyörässä huomattavasti jyrkemmät nousukulmat tuuleen, mikä taas mahdollistaa oman vastatuulen hyödyntämisen tuulennopeuden nostamiseen. Siksi ne purjeet voivat olla pieniä, litteitä ja läpilatoitettuja.

Tästä samasta syystä olen jossain täällä ehdotellut joskus, vain neliön kokoista, jäykkää siipeä apuvoimaksi pyörään. Jäykkäsiipisen hyöty on siinä, että sen ilmanvastus silloin, kun tuulee liian suoraan vastaan on mitättömän pieni. Kangaspurjeen vastus ei pienene täysin vastatuuleen kovin pieneksi, koska purje lepattaa ja masto tuottaa pyörteitä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, toki tuon muotoseen purjeeseen pitää läpilatat laittaa. Se sitten taas sulkee pois rullareivin, jolla sais purjeen kelattua maston ympärille, vastatuuliosuuksille. No ei tätä kannata liian pitkälle suunnitella, tuskin tällä pidempään maantiereissuun uskaltaa.
Tuo kiinteä levy kävi miunkin mielessä, voisko se olla tuota ohutta lentokonevaneria? Nurkkiin ja reunoihin pitäs ehkä liimata purjekangasvahvikkeet - olis oikeesti läpilatotettu :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

1232020152430.jpg

Piirtelin ääriviivat purjeelle, malli Whike. Ehkä vähän enemmän neliöitä tässä.
Ps. näyttää kuvassa kapeemmalta ku oikeesti. Ja vähän jäykempi masto, n. 3,3m pitkä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Varmaan kannattaa mastolle ommella sola purjeen sisään, alhaalta vaan kiristää purjeen etuliikin. Ylin lattaa vinoon tukemaan purjeen yläkulmaa ja kaks muuta lattaa suurinpiirtein vaakaan kuten esikuvassaan.
Tuo kurvikas alareuna lienee myös vahvistettu jollain materiaalilla, ettei lärpätä. Sielläkin taitaa olla lyhyt lattaa vinossa, tukemassa purjeen mutkasta muotoa. Ehkä alareunan sisäänkin vois ommella vanerilatan, tommosen kurvikkaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin