Kolmipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kyllä tuo perinteinen varpapurje on paljon hienompi kuin nykyaikainen läpilatoitettu iso ahvenselkäinen :D

PW kirjoitti:

Sitten joutunee pienentämään purjetta, menee takakulma aika taakse.

Ei välttämättä. Tuossa on nyt purjepinta-alan keskus jokseenkin taka-akselin päällä. Jos mastoa siirtää taaksepäin voi samalla rakea pienentää, ettei samainen keskus karkaa kauaksi taka-akselilta. Samalla skuuttikulma siirtyy lähemmäs maston jalkaa jääden suunnilleen nykyisella paikalleen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Mitä jos sen muutas peräpurjeeksi . 8) Ei taitas onnistua nojapyörässä . Joskus kuvan nähnyt pystäristä .

Kaikki onnistuu kunhan väkertää, en tiedä ratkasisko se mitään.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »


Eksyin jääpursien maailmaan, ehkä vähän OT mutta aika moinen peli. On kyllä olosuhteetkin, jäänpinta huippu kunnossa. Tälle oli ruotsalaiset sivutkin, rakennusohjeita ym. Isabella nimellä. Mastona käyttävät purjelaudan mastoa mutta sille on tehty lyhyt tukimasto, johon varsinainen kiinnitetään. Luulis ett tuohon keksis fiksummankin ratkasun.
No pitää mietiskellä, jatkanko pyörän kehittämistä purjehduskuntoon vai rakennanko oikeen jääpurren :mrgreen:
https://aninaisabella.wordpress.com/isabella-jaapursi/

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:


Eksyin jääpursien maailmaan, ehkä vähän OT mutta aika moinen peli. On kyllä olosuhteetkin, jäänpinta huippu kunnossa. Tälle oli ruotsalaiset sivutkin, rakennusohjeita ym. Isabella nimellä. Mastona käyttävät purjelaudan mastoa mutta sille on tehty lyhyt tukimasto, johon varsinainen kiinnitetään. Luulis ett tuohon keksis fiksummankin ratkasun.
No pitää mietiskellä, jatkanko pyörän kehittämistä purjehduskuntoon vai rakennanko oikeen jääpurren :mrgreen:
https://aninaisabella.wordpress.com/isabella-jaapursi/

Tuohan on erinomainen ratkaisu tuo pikkumasto, jonka taakse kiinnitetään purjelaudan purje. Purren ristikkorakenne pitää sitoa ja jäykistää jotenkin, Tähän on hyvä käyttää tuota puolitoistametristä apumastoa, joka pysyy paikoillaan, vaikka pelkillä hihnoilla (naruilla) kiinnitetty purjelaudan purje vaihdetaan. PUrjelaudan purjeeseen ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, vaan sen kiinnittäminen ei tosiaan tarvitse kuin hihnan puomin tyven kohdalta maston ympäri ja maston jalan painamisen apumaston tyven hyllyn reikään. Nerokasta.

Voisi olla pyörässäkin käypäinen rakenne tuollanen vähän korkeampi mastonjalka, johon purjelaudan takila kiinnitetään naruilla. Tuo rakenne ei vaadi niin jäykkää mastoa, kun sitä tuetaan korkeammalta. Lisäksi narukiinnitys takilalle irrottaisi sen pyörän perusrakenteesta, jolloin maston paino ei niin pahasti vääntele runkoa, kun ei muodostu resonanssia narukiinnityksen välyksen takia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Naruilla - sen täytyy olla hyvä :lol:
Kuva

PW kirjoitti:

No pitää mietiskellä, jatkanko pyörän kehittämistä purjehduskuntoon vai rakennanko oikeen jääpurren

Mutta eihän vaihtoehdot sulje toisiaan pois. Teet molemmat.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Naruilla - sen täytyy olla hyvä :lol:

No joo, meneehän tuo hihnoillakin. 8)

EIkös Sakarilla ollut kiekkojen tilalle tai renkaiden alle sijoitettavat sukset tai luistimet. Tee sellaiset, niin ei tarvise tehdä kuin yksi ja lisävarusteet. :D
Pääsee sitä paitsi pyörällä rantaan, eikä tarvitse jättää purtta järvelle. -Vai koskellako ajattelit purjehtia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Saattaisi olla fiksua tehdä runkoputkeen puristimella kiinnitettävä mastonjalka rungon liitoksen takaosan puolelle, jotta jäykkyys paranisi ja tuulivoimat kohdistuisivat paremmin kiinteille takapyörille.

Näinköhän puristuliitos jaksais pitää maston pystyssä? Ettei pyörähdä runkoputkessa ja masto kellahda sivulle?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Saattaisi olla fiksua tehdä runkoputkeen puristimella kiinnitettävä mastonjalka rungon liitoksen takaosan puolelle, jotta jäykkyys paranisi ja tuulivoimat kohdistuisivat paremmin kiinteille takapyörille.

Näinköhän puristuliitos jaksais pitää maston pystyssä? Ettei pyörähdä runkoputkessa ja masto kellahda sivulle?

Onhan se nytkin puristimen kautta kiinni takarungossa.
Takarungossa on valmiina korvakkeet eturungon puristamiseen. Näitä korvakkeita voi käyttää takarunkoon kiinnitettävän puristimen tukemiseen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Saattaisi olla fiksua tehdä runkoputkeen puristimella kiinnitettävä mastonjalka rungon liitoksen takaosan puolelle, jotta jäykkyys paranisi ja tuulivoimat kohdistuisivat paremmin kiinteille takapyörille.

Näinköhän puristuliitos jaksais pitää maston pystyssä? Ettei pyörähdä runkoputkessa ja masto kellahda sivulle?

Onhan se nytkin puristimen kautta kiinni takarungossa.
Takarungossa on valmiina korvakkeet eturungon puristamiseen. Näitä korvakkeita voi käyttää takarunkoon kiinnitettävän puristimen tukemiseen.

Totta :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Naruilla - sen täytyy olla hyvä :lol:

No joo, meneehän tuo hihnoillakin. 8)

EIkös Sakarilla ollut kiekkojen tilalle tai renkaiden alle sijoitettavat sukset tai luistimet. Tee sellaiset, niin ei tarvise tehdä kuin yksi ja lisävarusteet. :D
Pääsee sitä paitsi pyörällä rantaan, eikä tarvitse jättää purtta järvelle. -Vai koskellako ajattelit purjehtia.

Joku tommonen hybridikin kävi mielessä, pyörät, luistimet ja/tai sukset. Siitä tulee helposti huono kompromissi, joka ei kunnolla toimi missään :?
Saimaalla se purjehdus osuus tietysti tapahtuisi, sinänsä ei oo ongelma - jääpurren pystysin säilyttämään venetelakalla. Ja rantaan pääsen oikealla polkupyörällä ;)
Kai ne on tehtävä molemmat kuten Jooseha yllytti ;) kun pyörään on jo purjekin melkein valmis. Jääpurren rakentamiseenkin taas innostunut ja Isabella-mallissa tykkään purjelaudan rikin käytöstä. Sitähän vois sitten vanhoilla päivillään vielä opetella purjesurfauksen jalon taidon ;)
Pitänee pohdiskella materiaaleja ja jos niin avata jääpurrelle oma ketjunsa :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Naruilla - sen täytyy olla hyvä :lol:

No joo, meneehän tuo hihnoillakin. 8)

EIkös Sakarilla ollut kiekkojen tilalle tai renkaiden alle sijoitettavat sukset tai luistimet. Tee sellaiset, niin ei tarvise tehdä kuin yksi ja lisävarusteet. :D
Pääsee sitä paitsi pyörällä rantaan, eikä tarvitse jättää purtta järvelle. -Vai koskellako ajattelit purjehtia.

Joku tommonen hybridikin kävi mielessä, pyörät, luistimet ja/tai sukset. Siitä tulee helposti huono kompromissi, joka ei kunnolla toimi missään :?
Saimaalla se purjehdus osuus tietysti tapahtuisi, sinänsä ei oo ongelma - jääpurren pystysin säilyttämään venetelakalla. Ja rantaan pääsen oikealla polkupyörällä ;)
Kai ne on tehtävä molemmat kuten Jooseha yllytti ;) kun pyörään on jo purjekin melkein valmis. Jääpurren rakentamiseenkin taas innostunut ja Isabella-mallissa tykkään purjelaudan rikin käytöstä. Sitähän vois sitten vanhoilla päivillään vielä opetella purjesurfauksen jalon taidon ;)
Pitänee pohdiskella materiaaleja ja jos niin avata jääpurrelle oma ketjunsa :mrgreen:

Aina vaan parempi, mitå enemmän rakennetaan. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Uusi maston jalka
Uusi maston jalka

Uutta maston jalkaa työstämässä, josko sen tuohon heppais - pakoputkiklemmareilla kiinni. Vinotuki ehkä kannattas laittaa maston kengän takapuolelle. Hasen omiin puristusliitoksen osiin hankala saada kiinni kun ne on noin päin, en keksinyt miten niitä olisvoinu hyödyntää?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

1272020121524.jpg
Uutta maston jalkaa työstämässä, josko sen tuohon heppais - pakoputkiklemmareilla kiinni. Vinotuki ehkä kannattas laittaa maston kengän takapuolelle. Hasen omiin puristusliitoksen osiin hankala saada kiinni kun ne on noin päin, en keksinyt miten niitä olisvoinu hyödyntää?

Hyvä se on. Laita kuitenkin vielä yksi klemmari tuohon, mihin ajattelit vinotuen. Tuollainen kouru ei nimittäin ole kovin taivutusjäykkää. Kolme pakoputkiklemmaria ptiää kyllä riittävästi ilman mitään muuta tukea.

Olisit saman tien tehnyt puolitoistametrisen ja maston taakse hyllyn kuminivelelle, niin siihen olisi saanut purjelaudan maston kiinni sellaisenaan. Samalla tuolle itse tehdylle purjeelle olisi riittänyt paljon kevyempi mastopätkä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Klemmariputkesta on pulaa, ois siitä vähän pidemmän pätkän saanu mut en hokannu, ett se kannattas vetää tuon saan ylikin.

Masto uudessa jalassaan.
Masto uudessa jalassaan.

Purjeen alaliikki varmaan kannattaa leikata tasaiselle kaarelle, mastolle asti. Jos sitten virittäs siihen purjelauta tyyppisen puomin, jalustaminen ja käsittely ajossa olis helpompaa. Mastoo vois vähän ehkä lyhentää, purje pinta tulis hivenen alas. Maston vois myös tukee etuvantilla.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Klemmariputkesta on pulaa, ois siitä vähän pidemmän pätkän saanu mut en hokannu, ett se kannattas vetää tuon saan ylikin.
1272020135513.jpg
Purjeen alaliikki varmaan kannattaa leikata tasaiselle kaarelle, mastolle asti. Jos sitten virittäs siihen purjelauta tyyppisen puomin, jalustaminen ja käsittely ajossa olis helpompaa. Mastoo vois vähän ehkä lyhentää, purje pinta tulis hivenen alas. Maston vois myös tukee etuvantilla.

Joo, ja fokan laittaa. :mrgreen:

Joo, hyvä idea oikaista tuo alaliikki suoraksi niin, ettei jää kuskin naamapyyhkeeksi ja mastoa tosiaan vähän lyhentää. Voihan tuohon ihan oikean puominkin laittaa vinosti suoraksi leikatun alaliesman mukaisesti, Purjelaudan kehäpuomi lienee kuitenkin parempi, ettei tule kovia esineitä aivan pään lähelle.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin