Sivu 1/55

Kolmipyörä

Lähetetty: 08 Elo 2010, 19:11
Kirjoittaja PW

Kolmipyöräistä olen vähän ajatellut rakentaa. Lähinnä tulis vaimon käyttöön josko hän vois tuommosella paremmin kokeilla nojailua.
Noita eri malleja olen pähkäillyt mikä olis sopiva. Yleisin kaupallisista taitaa olla tadpole. Mutta oon ihmetellyt miks on niin vähän tuommosia tyyliin etuvetonen lowracer jossa on kaks takapyörää ? Se tuntus helpoimmalta rakentaa. Muuttuuko ajo-ominaisuudet kun lowraceristä tekee triken.
Delta malliset taas on niin pitkiä , eikö niissä ole aika pitkä kääntösäde ?

Petri W
Tekniset tiedot 13.5.2012 tilanne :
Pituus 2200 mm , kok. leveys 890 mm, raideväli takana 700 mm, akseliväli 1400 mm, istuimen korkeus 180 mm, maavara 130 mm, Kampiakseli korkeus maasta 290 mm, Kampiakseli et. takaakselista 1030 mm, kampiakselin pituus 620 mm (eturattaaseen asti ) , kampipituus 140 mm , paino noin 27 kg .

P1011124.JPG
P1011124.JPG (77.96 KiB) Katsottu 15506 kertaa

Kuva
Kuva
Testiä kaksiraiteisena
Penkki hihnan varassa
Kuva
Eka kinneriversio 2016 syystalvi

Petri


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 08 Elo 2010, 19:19
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Mutta oon ihmetellyt miks on niin vähän tuommosia tyyliin etuvetonen lowracer jossa on kaks takapyörää ? Se tuntus helpoimmalta rakentaa. Muuttuuko ajo-ominaisuudet kun lowraceristä tekee triken.

Se kaatuu helposti. Tadpolessa painopiste usein liki eturenkaiden välissä, tämä mahdollistaa suuret kaarrenopeudet. Deltassa painopiste vaikea saada takapyörien väliin, ja jos on etuveto niin sitte sutii ylämäessä, mitä taas tadpole ei tee kun paino siirtyy ylämäessä taaksepäin. Zox:han kai tekee tuollaista, mutta ei siitä varmasti koskaan suosittua tule.

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 08 Elo 2010, 19:27
Kirjoittaja PW

Yks mahollisuus ois tehä pyyttoni ja siihen toinen takapää kaksilla renkailla mutt epäilen hiukan rasittaako sen polkeminen huonoja polvia entisestään. Eli kun joutuu ohjaamaan jaloilla tuleeko vääntöä polviin ?

Petri W


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 08 Elo 2010, 19:45
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Yks mahollisuus ois tehä pyyttoni ja siihen toinen takapää kaksilla renkailla mutt epäilen hiukan rasittaako sen polkeminen huonoja polvia entisestään. Eli kun joutuu ohjaamaan jaloilla tuleeko vääntöä polviin ?

Ei mun mielestä, kääntö tulee lantiosta. Mutta kaatumisen kannalta vielä huonompi, kun suuren negatiivisen jätön vuoksi eturenkaan tukipiste siirtyy kurvissa sisäkaarteen puolelle. Helppo toki tehdä tosi matala, jolloin on ihan ajettava tasaisella kohtuu nopeuksilla. Ite en kyllä ajellut kuin talvella ja todennäköisesti vielä talviajokiksi tuollaisen teenkin. Ainoa triketyyppi jonka voi tehdä kohtuu pieneksi mutta kuitenkin iso renkaiseksi.

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 08 Elo 2010, 20:04
Kirjoittaja PW

Onks tuossa pythonin ja hipparionin rakenteessa ratkaisevaa eroa ?

Petri W


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 08 Elo 2010, 20:10
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Onks tuossa pythonin ja hipparionin rakenteessa ratkaisevaa eroa ?

Käytännössä ei, pythoni on riivitty kasaan osista joita käsiin sattuu, kulmat ja jätöt osien mukaan. Hipparion taas 1:1 kopio Eskon Hipparionista. Perusperiaate sama.

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 08 Elo 2010, 21:10
Kirjoittaja Mustasudenkorento

itsellä tuo etuveto aiheuttaa harmaita hiuksia kun kääntyy loivaan ylämäkeen oikealle, jolloin paino luonnollisesti siirtyy vasemmalle ja taakse.
Silloin tuo kikotin sutii..

olen koittanut myös miettiä sopivaa 3 renkaista mallia jonka rakentaisi seuraavaksi.
sen pitäisi olla nopeampi,vakaampi, kevyempi ja tavarankantokykyisempi kuin nykyinen.
mielellään ei juurikaan leveämpi ja jos olisi isommat renkaan se olisi plussaa huonolle tielle.

tuollainen hipparionin/pythonin kaltainen kiehtoisi mutta mietityttää sen ohjaus jaloilla, meinaan kun en ole mikää sirkus akrobaatti.
Ja toisekseen voiko tuollaisella ajaa kovempaa kuin nykyiselläkään..


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 08 Elo 2010, 21:20
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:

tuollainen hipparionin/pythonin kaltainen kiehtoisi mutta mietityttää sen ohjaus jaloilla, meinaan kun en ole mikää sirkus akrobaatti.
Ja toisekseen voiko tuollaisella ajaa kovempaa kuin nykyiselläkään..

Pystyy ajaan, jos ajat suoraan. Oon omallani laskenu yli 40km/h nopeuksia eikä se pahalta tunnu.
Ja jalkaohjauksen lisäksi mulla oli ohjaustangot, tiukuoissa mutkissa tuli tarkkuutta ja ketteryyttä noilla lisää.

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 10 Elo 2010, 20:57
Kirjoittaja PW

http://www.zoxbikes.com/?page_id=379 Tuommonen erikoinen trike löyty Zoxin sivuilta , kaks kääntyvää etu pyörää mutta yläohjaus. En muista ennen nähneeni. Tykkään kyllä tuosta yksinkertasesta tyylistä.

Petri W


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 10 Elo 2010, 22:04
Kirjoittaja jviirret

Tuon ajo-ominaisuudethan olisi helppo kokeilla nykyisessä pyörässäsi. Tekee vain "häkin" takapyörille ja se pulteilla kiinni olemassa olevaan takahaarukkaan.

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 10 Elo 2010, 22:54
Kirjoittaja Mustasudenkorento
PW kirjoitti:

http://www.zoxbikes.com/?page_id=379 Tuommonen erikoinen trike löyty Zoxin sivuilta , kaks kääntyvää etu pyörää mutta yläohjaus. En muista ennen nähneeni. Tykkään kyllä tuosta yksinkertasesta tyylistä.

Petri W

oli tosta kuvia muistaakseni linkeissä tai jossain, mutta nyt niitä on tuossa useampia.
on aika härskin näköinen, ettei jopa siisti.
ja erikoista tuossa on tosiaan tuo että polkimen on eturattaiden takana.

tuntuis vain että tuo saattaisi kaatua helposti, joten tuon täytyy olla aika leveä.


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 10 Elo 2010, 23:04
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:

Tuon ajo-ominaisuudethan olisi helppo kokeilla nykyisessä pyörässäsi. Tekee vain "häkin" takapyörille ja se pulteilla kiinni olemassa olevaan takahaarukkaan.

Jukka

Joo toi keltanen trike tyyppi ois helppo kokeilla tuolla miun nykyisellä PW 2:lla, mut sen sivun alaosassa on kuvia tuommosesta vihreestä kaks edessä yks takana trikestä.

Petri W


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 11 Elo 2010, 11:06
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Joo toi keltanen trike tyyppi ois helppo kokeilla tuolla miun nykyisellä PW 2:lla, mut sen sivun alaosassa on kuvia tuommosesta vihreestä kaks edessä yks takana trikestä.

Tuossa on minun mielestäni hyvä parannus moneen nyky triken ongelmiin. Tuossa painopiste on selvästi enemmän takapyörällä, joten olisi perusteltua käyttää täysikokoista takapyörää vierintävastuksen pienentämiseksi. Jos tähän ei halua lähteä, on painojakauman takia pienelläkin takapyörällä kuitenkin parempi pito liukkaalla ja ylämäessä.

Jalkojen etupuolella oleva etuakseli helpottaa istuutumista ja lisää turvallistuutta. Polkimilta putoavat jalat kun eivät heti jää etuakselin jyräämiksi. Ketjulinja on helppo vetää suoraa runkoa pitkin, kun etuakseli ei ole tiellä. Tuosta etuakselikaaresta saisi myös melko helposti aikaan heiluriakselijousituksen, jos sellaista sattuisi pyöräänsä kaipaamaan.

Haittapuoliakin tuosta konstruktiosta on. Laite on hiukan kiikkerämpi, koska pyörien maakosketuspisteiden muodostama kolmio on pitkä ja kapea ja painopiste on siellä kapeammassa päässä. Painopisteen saa tuossa kuitenkin helpommin alemmas, joten todellisesta heikennyksestä ei välttämättä ole kyse.

Jori


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 11 Elo 2010, 12:19
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tuon ajo-ominaisuudethan olisi helppo kokeilla nykyisessä pyörässäsi. Tekee vain "häkin" takapyörille ja se pulteilla kiinni olemassa olevaan takahaarukkaan.

Jukka

Joo toi keltanen trike tyyppi ois helppo kokeilla tuolla miun nykyisellä PW 2:lla, mut sen sivun alaosassa on kuvia tuommosesta vihreestä kaks edessä yks takana trikestä.

Petri W

Jaas, mikäs lie katko oli päässä :roll:
Tommonen pitkä Tadpole olisi nätti katettunakin:

Kuva

Jukka


Re: Kolmipyörä

Lähetetty: 11 Elo 2010, 17:19
Kirjoittaja PW

Joo tuohan vois olla hauska katettuna, eikä vissiin kovin vaikea tehdäkään. Mites nuo pyörien ohjauslaakerit, toimisko tuossa normaalit emäputket ja niiden laakerit ? Eikös ohjaustangon sijasta vois laittaa ratin ?

Petri W