Kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Aikojen alusta asti on haaveena ollut joskus rakentaa itselle perinteinen Kinneri. Nyt kun pyöriä on riittävästi ja sopivia osiakin näyttäisi löytyvän niin samapa tuo on tämäkin projekti pistää alulle. Perinteiseen tapaan tein tällekkin projektille oman kotisivun: http://www.kotinet.com/ninajukk/kinneri.htm tosin vielä siellä ei ole kuin ensimmäinen etupyörän napa valmiina.
Vähän kyssäriä: Pitääkö olkatapin linjan osua maatasossa renkaan keskelle vai sisä/ulkopuolelle? Entä etu/takasuunnassa? Joku näppärä linkki noista kulmista, niiden vaikutuksista ja perusteluista?
Ensimmäisessä versiossa en ajatellut käyttää olkatapeissa laakerointia ollenkaan vaan teen ne voideltu pultti putkessa rakenteena. Onko ihan tuhoon tuomittu idea? Pitkästä(160-170cm) akselivälistä johtuen kääntökulmat on suuria eikä niin kovin tarkkoja ja painokaan ei ole kokonaan eturenkailla, joten ajattelin että voisi toimia noinkin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

http://www.ihpva.eu/people/tstrike/steering.htm
http://www.velomobile.de/GB/Technique/S ... ering.html

tossa jotain.

mutta jotta siitä saa ajettavan ei edellytä optimaalisia kulmia.
näkee noista tehdstekoisestakin että ne ei ole kaikki ihan kohillaan, ja ajo tuntumissakin on kauheita eroja.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Hyvät kuvat ja selostus, jopa mie ymmärsin :D , ehkä.

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Koriin ajattelin tehdä ohuesta, ehkä 20x20x1,5 putkesta kehikon ja päällystää sen vaneerilla. Ensin kaarevat kyljet tähän tyyliin:

Kuva

Takaosan muotoilu jotenkin näin:

Kuva

Ehkä jopa ihan teräväksi. Keulasta ei tule terävä, vaan lopullinen kori voisi olla jotain tätä tyyliä:

Kuva

Tuo putki painaa 1kg/metri ja sitä menee pelkkiinn pitkittäis vetoihin 8metriä. =8kg
Jos vanerin ominaispaino on puolet vedestä niin neliö 4mm vaneria painaa 2kg ja sitä menee varmaan 1,5m2/kylki ja 1m2 kansiin. Eli yhteensä 4m2 ja tästäkin tulee 8kg.
Jos rungon saisi tehtyä 25kiloon niin koko "auto" painaisi kutakuinkin 40kg näillä rakenteellisilla ratkaisuilla.

Ohjaus tulee velomobilien tyyliin kylkiputkiin kiinnitettyihin ohjaussauvoihin, eli ei rattia. Näin kyytiin nousemiset on helpompia, vaijerit lyhyempiä ja muutenkin ehkä kevyempi rakenne?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vanerihan on vain katemateriaali? Ohuempaa vaneria vaan peliin ja paino putoaa. Ilmeisesti tarkoitus on kuitenkin olla "kova kotelo", muutenhan materiaali voisi olla vaikka kangasta. Esimerkkikuvanana F40 takaosa.
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, ja on tuo 20x20 putkikin vähän ylimitoitettua :roll: Mut siinä yks laskelma painoksi...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Aikojen alusta asti on haaveena ollut joskus rakentaa itselle perinteinen Kinneri. Nyt kun pyöriä on riittävästi ja sopivia osiakin näyttäisi löytyvän niin samapa tuo on tämäkin projekti pistää alulle. Perinteiseen tapaan tein tällekkin projektille oman kotisivun: http://www.kotinet.com/ninajukk/kinneri.htm tosin vielä siellä ei ole kuin ensimmäinen etupyörän napa valmiina.
Vähän kyssäriä: Pitääkö olkatapin linjan osua maatasossa renkaan keskelle vai sisä/ulkopuolelle? Entä etu/takasuunnassa? Joku näppärä linkki noista kulmista, niiden vaikutuksista ja perusteluista?
Ensimmäisessä versiossa en ajatellut käyttää olkatapeissa laakerointia ollenkaan vaan teen ne voideltu pultti putkessa rakenteena. Onko ihan tuhoon tuomittu idea? Pitkästä(160-170cm) akselivälistä johtuen kääntökulmat on suuria eikä niin kovin tarkkoja ja painokaan ei ole kokonaan eturenkailla, joten ajattelin että voisi toimia noinkin.

Jukka

Niinhän se minullakin on pikkupojasta lähtien ollut haaveena rakentaa kinneri, joita näin II maailmansodan jälkeen 1940-luvulla. Koeajettuani nykyisiä kinnereitä intoa on vähentänyt korista lähtevä melu ja kinnerin paino, jota aina tahtoo kertyä liikaa. Kangaskori olisi kevyempi ja hiljaisempi. Runkoon en käyttäisi teräsputkia vaan alumiiniputkia tai esim. sähkömiesten n. 16 mm muoviputkia. Olen joskus aikoinaan Oulussa opiskellessani tehnyt vappuhulinoita varten täyskokoisen "Ööpishärän" ohuesta mustasta kankaasta ja tuollaisista muoviputkista. Oli kevyt ja riittävän luja. Härän sisällä juoksi opiskelija ja aiheutti hämminkiä kaupungilla.

Muovitankoihin löytyy nykyään sopivaa liimaa.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos kevyen haluaa niin pitäs alkaa ihan eri pohjalta tekemään. Ei riitä että kori on kevyt, vaan sen pitäisi olla itsekantava ja kalliimmilla osilla varustettu. Eli tehdään tästä ensimmäisestä nyt sitten tämmöinen show peli ilman mitään sen vakavampaa käyttötarkoitusta. Työpaikan portitkin muuttuu pian sellaiseksi ettei niistä saa kuin kaksipyöräisen vehkeen läpi :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

...
Vähän kyssäriä: Pitääkö olkatapin linjan osua maatasossa renkaan keskelle vai sisä/ulkopuolelle? Entä etu/takasuunnassa? Joku näppärä linkki noista kulmista, niiden vaikutuksista ja perusteluista?
Ensimmäisessä versiossa en ajatellut käyttää olkatapeissa laakerointia ollenkaan vaan teen ne voideltu pultti putkessa rakenteena. Onko ihan tuhoon tuomittu idea? Pitkästä(160-170cm) akselivälistä johtuen kääntökulmat on suuria eikä niin kovin tarkkoja ja painokaan ei ole kokonaan eturenkailla, joten ajattelin että voisi toimia noinkin.
Jukka

Negatiivista olkapoikkeamaa käytetään yleisesti, se eliminoi toispuoleisen jarrutuksen aiheuttaman ohjauksen kampeamisen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Scrub_radius
Sillä ei ole väliä meneekö olkatappilinja sivusta katsoen renkaan etu vai takapuolelta, kunhan jättö vain on kohdallaan. 5 cm on yleisesti käytetty lyhyissä tadpoleissa (ja 2-pyörissä myös).
Jos nivelissä on kovasti väljää niin ohjaus voi alkaa ravistaa. Näin kävi mulle ekassa tadpolessa. Kun kiristin laakerit niin vapina lakkasi. Alkusysäys varmaan oli joku heitto vanteessa tai kulmat oli erilaiset eri puolilla. Mutta siis toimii mielestäni muuten kunhan väljän saa pois.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Velocar/mobile videoita katsellessani eteen tuli taas nämä deltta ja "sivuveto"-rakenteet:

Kuva

tässä videota alle 15kg katetusta 2hengen vastaavasta vekottimesta:

Ja vanhaa keskustelua samasta aiheesta http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=398

Pakko kokeilla tehdä tässä välissä tuollaiset kammet ja mikäli onnistuu niin rakennelle ko. ratkaisun ympärille jotakin vastaavaa.... Eli tämä perinteinen ratkaisu nyt jäihin joksikin aikaa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse olen suunitellut kinneriä vuosia.Olen ajatellut että käytäisin pampua ja rottinkia korin rakenteissa ja laminoisin raakasilkistä ohuen kuoren tähän. Sillä tällä tavalla saisi kevyen rakenteen ja helposti korjattavan. Käytäisin samallaisia tekniikoita kuin aikanaan lennokkeja rakentaessa. Perusrunko pitäisi olla yksinkertainen . Vähän Montosmainen joustava mutta tukeva. Ainoo harmi on näiden laitteiden sisäinen äänimailma. Millä saisi tämän kevyesti vaimennettua.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja optimistx »

irakas kirjoitti:

... Koeajettuani nykyisiä kinnereitä intoa on vähentänyt korista lähtevä melu ja kinnerin paino, jota aina tahtoo kertyä liikaa. Kangaskori olisi kevyempi ja hiljaisempi...

Sakari

Melu, niinpä. Ja uudelleenrakennuksen aiheuttava rikkoutuminen kaatuessa.
Levymaisen materiaalin taivuttaminen yhteen suuntaan sujuu kotikonstein (kuvat kinnereistä) ja sinulta näköjään kauniisti ammattilaisen ottein, mutta kahteen suuntaan esim. palloksi ei yhtä helposti onnistukaan. Siksi on jäänyt oma unelmani odottelemaan kuningasideaa. Jospa onnistuisi puhaltamaan kertakäyttöisen ilmapallon, joka jäykistetään ylipaineella tai muuta sellaista, jonka voisi helposti tehdä uudestaan, kun ajoi ruusupensaikkoon kyljelleen. Oikein aerodynaamisesti muotoillun meluttoman kotelon teko muuttaa pyöräilyn lähes semmoiseksi, että olisi aina juuri sopiva myötätuuli (=tuulenviima kasvoihin = 0).
Kun olen vuosia jäitä poltellut tässä aiheessa, on alkanut siirtyä kiinnostus pukea itsensä vaakasuoraan melkein ihonmyötäiseen hyljeasuun ja ajella jalat melkein suorina sen sisällä sähkömoottorilla, vain pientä lain vaatimaa "polkemista" harrastaen. Pulmaksi on tullut, että sellainen ohjus koirien mahan tasalla voi olla liian yllättävä kaupunkiajossa. Huokaus.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hirveitä ennakkoluuloja :D Siksihän näitä tehdään ja hankitaan että koetaan jotain uutta ja erilaista. Jos yksi epäilys jostakin uudesta riittää romuttamaan koko kokeilun ja kokemisen halun niin sitähän pötköttelis loppu ikänsä sängyssä.
Varmasti korin "melu" on tuulen suhinaan tottuneelle outoa, ja paino, ja kömpelyys, ja mataluus, ja ja... mutta häiritseekö nämä enää sitte kun on kokeillut 100 tai 1000km, se ei selviä jos ei kokeile.
Eikä ensimmäisessä kokeiluversiossa tarvi tosiaan tavoitella kuuta taivaalta, ratkaista kaikkia ongelmia ja tuhlata kymmeniä tuhansia euroja, kunhan nyt on joku "alusta" jossa pääsee kokeen ja kokeileen eri asioita. Tämänkin foorumin viesteistä löytyy ainakin kymmenen eri henkilön kirjoittamana "pitkäaikainen haave", "olen aina halunnut" tai "kiinnostaisi kovasti" viesti kinneristä. Toteuttakaa unelmanne, tai yrittäkää edes :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Minua kiinostaa pystyykö tämän kinnerin tekniikassa soveltamaan jotain lähes älyttömäksi luultua rakennetta ja saada se toimimaan yhtä kestävästi , kuin Montosen nojapyörä. Vaikka naru nyt pettikin. Rakentaminen ei ole se itseitarkoitus minulle, vaan uuden toimivan sovelluksen. Miten kinneristä saaraan toimiva ja yksinkertaisesti kotialoissa rakennettava. Sillä harvalla meillä on kaikenlaisia hittsaus- ja työstkoneita. Siksi lennokki tekniikan soveltaminen tässä rojektissa voi hyvinkin olla ratkaisu monea vaivaamaa koneistus ja hitsaus vaiheiden ohittamiseen. Kestävät ja yksinkertaiset ratkaisut ja
varsinkin matkanaikana tarvittaessa korjattavat rikkoutumiset. Ilman suurempia apuvälineitä kiinostaa kehitystyössä.
Suhinat ja muut äänet ovat toisarvoisia seikkoja. Pahinta on jos miehet jää peitonalle makoileen ja haaveileen.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Nojanalle kirjoitti:

Minua kiinostaa pystyykö tämän kinnerin tekniikassa soveltamaan jotain lähes älyttömäksi luultua rakennetta ja saada se toimimaan yhtä kestävästi , kuin Montosen nojapyörä. Vaikka naru nyt pettikin. Rakentaminen ei ole se itseitarkoitus minulle, vaan uuden toimivan sovelluksen. Miten kinneristä saaraan toimiva ja yksinkertaisesti kotialoissa rakennettava. Sillä harvalla meillä on kaikenlaisia hittsaus- ja työstkoneita. Siksi lennokki tekniikan soveltaminen tässä rojektissa voi hyvinkin olla ratkaisu monea vaivaamaa koneistus ja hitsaus vaiheiden ohittamiseen. Kestävät ja yksinkertaiset ratkaisut ja
varsinkin matkanaikana tarvittaessa korjattavat rikkoutumiset. Ilman suurempia apuvälineitä kiinostaa kehitystyössä.
Suhinat ja muut äänet ovat toisarvoisia seikkoja. Pahinta on jos miehet jää peitonalle makoileen ja haaveileen.

Pääosin samaa mieltä Jukan ja Nojanallen kanssa. On kuin pikku purjeveneellä maapallon ympäri: on selviydyttävä niillä osilla mitä on tai voi siinä itse väsätä. (Minulla on hyperakusia, yliherkkyys melulle, erityisesti suhinalle: haavanlehtien havina saattaa saada raivostumaan). Vaikka tekeminen vaikka pahvista ja teipistä rakentamalla idean kokeilemiseksi on suositeltava metodi lähes joka keksijälle, ei virittelyssä ole järkeä, jos jo ajattelemalla ja laskemalla voi osoittaa, että lopputulos ei tule täyttämään välttämättömiä omia vaatimuksia lähimainkaan. Ja OMAT vaatimuksethan ova ne oikeat...
Herättäisikö tämä linkki ideoita http://home.swipnet.se/ansar/s.html ?
Semmoisen muokkaus soveltuisi varmaan pystyasentoon parhaiten, mutta miksi ei puolipystyynkin. Ajatuksena ilmanvastuksen pienentäminen, ei tuulen käyttö voimanlähteenä. Ehkä rekkojen ilmavirta heittäää nurin?
Tämä taitaa johtaa liian kauas varsinaisesta aiheesta, joten jos tuon siiven rakennustapa alkaa kiinnostaa enempi, avataan sille uusi ketju. Siiven ilmanvastus on HÄMMÄSTYTTÄVÄN pieni:
Kuva
Siis tuon vihreän siiven poikkileikkauksen ilmanvastus on sama kuin alemman melkein näkymättömän sylinterin poikkileikkauksen.

Vastaa Viestiin