Kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joutilas kirjoitti:

Auttaisiko kuvassa esitetty? Siinä veto säilyy koko ajan rissan kehällä, eikä säteensuuntaita vetoa pääse esiintymään.

Varmasti. Aluksihan suunnittelin että etupäässä olisi vain tappi johon vaijerit tulee, no sen tajusin ettei se suurilla kääntökulmilla toimi ollenkaan. Sitten hoksasin leikata 105mm putkesta tuon puoliympyrän, ilman muuta olisi kannattanut jättää kokonaiseksi ja kiinnittää vaijerit noin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

jviirret kirjoitti:

ilman muuta olisi kannattanut jättää kokonaiseksi ja kiinnittää vaijerit noin.

Kyllähän tuokin kaari taitaisi riittää, jos toisi vaijerit edestä yli ja kiinnittäisi päät kaaren vastakkaisille puolille. Eiköhän siitäkin jo kiristämätöntä kääntökulmaa tarpeeksi tulisi.

Jotain laippaa voi kaivata, etteivät vaijerit tipu kehältä kesken kurvailun.

Liitteet
Ohjaus 3.jpg
Ohjaus 3.jpg (6.49 KiB) Katsottu 3033 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Juu, pitääpä viimmeistely vaiheessa pitää mielessä. Tosin täysin ei tuokaan kiristystarvetta poista noiden ohjaussauvojen vuoksi. Tässä vaiheessa rakentelua alkaa se vähemmän näkyvä mutta paljon työtä vaativa nyprääminen, polkimet, jarrut, vaihteet, lokasuojien yms. kiinnikkeiden teko.... ja sitten se missään näkymätön viimmeistely, putien tulppaus, hiominen ja maalaus. Ja kattoakin pitäisi v ähän suunnitella, ettei ainakaan tarvis enään maalattuun runkoon mitään hitsailla.

Jukka

ps. pääsin hypistelemään 3,5mm vikuproppia, vaikuttas ihan toimivalta kateratkaisulta tuon perusteella. Koriin kiinnitys popniiteillä ja saumojen päälle ilmastointi teippiä. Tai sitten kiinnitys jollakin kevyillä kulmalistoilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

USA pojat on kiinnitelly nippusiteillä noita levyjä, si siihen päälle se ilm teippi...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Simon
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 16:20
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Simon »

Sekoitetaanpas vähän, voisihan tuossa ohjauksessa käyttää polkupyörän hammasratasta ja ketjua, laittaa vaijerit
ketjun päistä sakkeleilla lähteviksi ja vaikka jouset päihin kiristimiksi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Simon kirjoitti:

Sekoitetaanpas vähän, voisihan tuossa ohjauksessa käyttää polkupyörän hammasratasta ja ketjua, laittaa vaijerit
ketjun päistä sakkeleilla lähteviksi ja vaikka jouset päihin kiristimiksi.

Aivan hyvin! Tässä tapauksessa siinä on pari ongelmakohtaa:
-Vaijerit tulevat ohjaukseen hyvin loivassa kulmassa, ketju ottaisi rattaaseen vain muutaman hampaan matkalta (Iso ratas, enempi hampaita) Ylihyppäämisen vaara on olemassa äkkinäisissä ohjausliikkeissä, ketju ei kuitenkaan ole yhtä kireällä kuin polkimissa.
-Vaijerit tulevat ohjakseen alaviistosta (ei näy kuvista). Jollakin pitäisi varmistaa että ketju pysyy rattaalla.
Toivottavasti joku kokeilee tätäkin ideaa, itsellänikin se kävi mielessä. Oon myös nähnyt kuvia tällaisista, mutta niissä vaijerit tulee takaa runkoputken linjaa pitkin, eli menevät hammasrattaan yli täyden puoli kierrosta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ensimmäinen poljinkokeilu:

Kuva

Pystyi ajamaan, ja parempi kuin pelkät laakerit :D Sade estää taas kunnon kokeilut.
Ohjausvaijeriin lisäsin jousen, enää ei voblaa yhdelläkään kädellä ajettaessa. Ohjausvaijerit piti rasvata, meni muuten liian jäykäksi.
Nyt pyörässä myös etujarru, menee asfaltillakin helposti sutiksi, eli vähintään toiseen takapyörään pitää myös jarru laittaa.
"lopullisen" penkin kans painoa nyt jo 26,5kg. Teoreettinen 30kg painorajan alittuminen vielä saavutettavissa Vikuprop katteella ja ilman peräkonttia. Tekniikasta puuttuu siis toinen jarru ja vaihdevipu vaijereineen. Joutilas kampi vielä irroittamatta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

10km lenkin kävin ajeleen. Alamäki huiput 34km/h ja tasasella menee hikoilematta 20-21keskinopeuksia. Eli varmaan vauhdit samat ku muissakin trikeissä joissa lastenpyörän kumit?
Tuommoinen tiiliskiven muotoinen sateen suojan antava kate taitaa vain lisätä ilmkan vastusta?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Mitä laakereita oot käyttäny tuossa kampi systeemissä ? Onko noissa päissä samat ku polkimia varten ?

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

6204, eli 20x47x14. Menee nätisti 50x1,5 putken sisään. Kuvista poiketen päätin lopulliseen versioon laittaa hammasrattaan päätyyn kaksi laakeria, kun tilaa laakeripesässä on. Polkimien laakerit on samat.

Jukka

ps. paremmissa tuuliolosuhteissa meni alamäkeen 39km/h ja mäkisemmällä reitillä keskinopeus 18,5km/h. Ihan vaan ylös kirjaan näitä vauhteja niin näkee paljonko vauhtia tuollainen kanttinen kori hidastaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Tuommoinen tiiliskiven muotoinen sateen suojan antava kate taitaa vain lisätä ilmkan vastusta?

Jukka

Älä tee tiiliskiven mallista vaan etupää pyöreäksi ja takapää pisaran malliin.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

:shock: Eikö joku airodynamiikkaa tutkinut sakemanni väittänyt joskus että puhdas pisaranmalli olisi kaikkein huonoin malli. Vaan että sen pitäisi päättyä sen pisaran , jotenkin kohtisuoraan leikkaavaan pintaan. En tirä muistanko väärin lukemani. Eiköhän Jori muista paremmin. Joku zekkiläinen kaveri rakensi aikanaan siiven kaltaisen auton ja sai näin tähän nostetta. Voisi olla määrättyyn pisteeseen varmaan hyvä kunhan ei lentämään ala. Tuskin ainakaan korin neliskulmaisuudella niin suurta merkitystä oli Ladalle. Kyllä se tiellä pysy ja kulutti enerkiaa enemmän. No asiaan . :!:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Älä tee tiiliskiven mallista vaan etupää pyöreäksi ja takapää pisaran malliin.

Alkaa olla vähän myöhäistä suunnitella tämän rungon päälle enään mitään virtaviivaista :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Aika haastavaa on tehdä putkirungosta aerodynaaminen, varsinkin jos pintamateriaali seuraa sen muotoa tarkasti. Yhteen suuntaan kaarevilla levyillä saanee jonkun verran etua kun ne laittaa fiksusti, niinkuin tässä: http://www.bhpc.org.uk/lees-4-week-fairing.aspx

Vaikea niellä että pisaran muoto olisi huono. Tietysti sitä noudattaen kinneristä tulee pitkä, ja ylimääräinen pituus aiheuttaa kitkaa ja lisää sitä kautta ilmanvastusta. Saksalainen Kamm keksi leikata pisaran hännän terävästi poikki, joka on sekä aerodynaaminen että käytännöllinen muoto. Taitaa olla liki kaikissa kaupallisissa kinnereissä kamm- tyyppinen perä?

Keulan muotoilu on delta-mallissa hankalaa. Jos eturenkaan kattaa, se kostautuu turhana painona ja rakenteina paikassa jossa niillä ei ole muuta virkaa. Tasaleveään runkoon pisaranmuotoa ei oikein saa. Parasta onkin pyrkiä kiilamaiseen ratkaisuun jossa eturengas on katteen ulkopuolella.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Aika haastavaa on tehdä putkirungosta aerodynaaminen, varsinkin jos pintamateriaali seuraa sen muotoa tarkasti. Yhteen suuntaan kaarevilla levyillä saanee jonkun verran etua kun ne laittaa fiksusti, niinkuin tässä: http://www.bhpc.org.uk/lees-4-week-fairing.aspx

Pelkkä kate 15,5kg? :shock: Tarkoittanee noin 15% painon lisäystä koko yhdistelmän(kuski+pyörä) painoon. Paljo pitää huippunopeuksien nousta jotta saadaan tuon painon nousun vaikutus kurottua keskinopeudessa kiinni :roll:

Myönnettävähän se on, olisihan tämän muodot voinut tehdä virtaviivaisemman näköiseksi. Ei vaadi kovinkaan kummoista mielikuvitusta nähdä tässä vaiheessa koriputket edestä jouhevaksi taivutettuina. Ei vain ole kovin helppo alkaa tyhjästä hahmottelemaan minkälainen muoto mihinkin mahtuu, ja varsikin arvailemaan mikä on aerodynaamisesti edes järkevää. Mulle sopii paljon paremmin ratkaisujen kokeileminen käytännössä kuin teoriassa.

Onko tällaisen alta avoimen laatikkomallin katteen vaikutusta nopeuteen kukaan edes testannut? Kaikki tekee omasta mielestään hyvinkin virtaviivaisia ratkaisuja tutkimatta onko vähemmän virtaviivainen juurikaan huonompi. Voiko sitä edes teoriapohjalta yrittää arvata? Jos ilman katetta ajelen tasaisella leppoisasti polkien 20km/h niin paljonko nopeus nousee/laskee 2kg:n painonlisäyksellä ja ajokin suorakulmaisella kattamisella?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin