Oma tekemä kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Oma tekemä kinneri

ViestiKirjoittaja JEF-40 » 23 Elo 2012, 16:35

045.JPG
Tämmösellä kinnerillä on nyt ajeltu tämä kesä n. 4500km. Tässä muutama kuva.
Liitteet
051.JPG
048.JPG
046.JPG

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Oma tekemä kinneri

ViestiKirjoittaja Jarcco » 23 Elo 2012, 19:24

Tälle on pakko nostaa hattua, uskomattoman hieno! :D :D
Aika paljon Allewederin näköinen. Onko tehty hiilikuidusta muottiin laminoimalla? Näyttää olevan jousitettu, erillistä runkoa ei taida olla?
Kauan kesti rakentaa? Paino?

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Oma tekemä kinneri

ViestiKirjoittaja JEF-40 » 23 Elo 2012, 20:11

Jarcco kirjoitti:Tälle on pakko nostaa hattua, uskomattoman hieno! :D :D
Aika paljon Allewederin näköinen. Onko tehty hiilikuidusta muottiin laminoimalla? Näyttää olevan jousitettu, erillistä runkoa ei taida olla?
Kauan kesti rakentaa? Paino?

Olet oikeassa Allewederin yhdennäköisyydestä, se oli vähän mallina. Suhteellisen yksinkertainen rakenne tehdä ilman muottia. Kotelorunko hiilikuidusta ja ympärille taivutettu 300g/neliöm. kevlarkangas. Lastulevyn päällä epoksoitu matto niin siitä tulee kuin peltiä ja taipuu hyvin. Tämä muutaman kaaren kera rungon ympärille ja päälle märkänä 200g hiilikuitu. Oikeastaan turhankin vahva rakenne, kokonaispaino n. 31kg. Jousitus on joka pyörässä, edessä on liian löysä jousi, juuri tänään tilasin jäykemmät jouset niin saapi kokeilla. Tämä oli semmonen talvikauden projekti, nyt on kerätty kokemuksia ja taas talvella tehdään yhteenveto mahdollisista parannuksista, ainakin väriä ilmeisesti pitää pistää pintaan. Myös takapää tuntuu liian löysältä, joko takahaarukka tai rungon pää. Muuten kulkee vakaasti.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Oma tekemä kinneri

ViestiKirjoittaja Jarcco » 23 Elo 2012, 20:24

Tuossa ollaan jo todella lähellä kaupallisesti kiinnostavaa tuotetta... :wink:

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1215
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Oma tekemä kinneri

ViestiKirjoittaja Syväri » 23 Elo 2012, 20:50

Jarcco kirjoitti:Tuossa ollaan jo todella lähellä kaupallisesti kiinnostavaa tuotetta... :wink:


Jep, esim. erittäin siisti ohjaamo, paremman näkönen ainakin mitä oon muissa nähnyt. Vauhtia sais lisää levyttämällä renkaat..

Tykkään :D

tiiän ketä pommittaa yv:llä kun alan katetta tekemään...
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Oma tekemä kinneri

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 23 Elo 2012, 21:45

On muuten hieno.
nostaa hattua! 8)
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Oma tekemä kinneri

ViestiKirjoittaja jviirret » 23 Elo 2012, 22:27

JEF-40 kirjoitti: Suhteellisen yksinkertainen rakenne tehdä ilman muottia. Kotelorunko hiilikuidusta ja ympärille taivutettu 300g/neliöm. kevlarkangas. Lastulevyn päällä epoksoitu matto niin siitä tulee kuin peltiä ja taipuu hyvin. Tämä muutaman kaaren kera rungon ympärille ja päälle märkänä 200g hiilikuitu.


Näppärä idea ja hieno lopputulos.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 19:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Oma tekemä kinneri

ViestiKirjoittaja optimistx » 23 Elo 2012, 22:29

Hämmästyttävä tulos. Ei synny monelta. Onnittelut!

Pystyykö noilla materiaaleilla tekemään asuinhuoneistoissa kaiken vai pitääkö olla hyvin tuuletettava paja tms? Laskitko materiaalikustannukset?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4067
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Oma tekemä kinneri

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 24 Elo 2012, 05:52

Nyt aamulla kun katsoo , niin ei voi kun ihailla. Itse en maalais kuin tuon etupallon ja taakse iso punainen heijastin kalvo . Mitä sitä kaunista pintaa maalilla liikaa peittään. :oops: :oops: :oops:
Otiko kuvia eri työvaiheista , ne olisi kivoja nähdä ja tietysti jos on työpiirustuksia. :lol:

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Oma tekemä kinneri

ViestiKirjoittaja JEF-40 » 24 Elo 2012, 10:06

Kerrostalossa kun asun niin meillä on toinen vanha saunatila ollu joutilaana ja sain sitä käyttää. Vähän ahtaat tilat mutta kyllä sitä jotenkin sai tehtyä, oviaukon mukaan tuli korkeus ja kyljellään ulos ilman pyöriä. Epoksi siitä hyvä että ei haise ja vähän ikkunoita auki. Musta ajoneuvo mustalla asvaltilla ei hyvin näy ja siitä on tullu palautetta, jotain väriä ja ehkä valot eteen,takana jo on. Talven aikana varmaan jotain parannuksia tulee tehtyä, nyt odottelen jäykempiä jousia niin pääsee vielä kokeileen ennen talvea. En ole tarkempia kustannuslaskelmia tehnyt, mutta eiköhän reilusti alle puolet vastaavien tehdasvalmisteisten hinnoista.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2493
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Oma tekemä kinneri

ViestiKirjoittaja Premnas » 24 Elo 2012, 14:17

Täytyy sanoa että on kyllä upea kinneri :D ! Todella siisti ja sulavalinjainen. Onko kinnereissä muuten aina jousitukset joka renkaassa, onko se mukavuuskysymys vai peräti katteen kestävyyden takia?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10400
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Oma tekemä kinneri

ViestiKirjoittaja jori » 24 Elo 2012, 18:05

Hieno on!
Mistäs keulabulbin muotti. Näyttäisi olevan ruuvikiinnitteinen. Helpottaa huoltoa ja kolarikorjauksia, jos sellaiseen joudutaan. Onko nuo McPhersonit itse tehdyt. Onko putkissa muuta kuin jousi, tarkoitan vaimennusta. Vaimentamattomana jousen pitää olla todella jäykkä, ettei pohjaa. Entä takaripustus. Millainen joustomekanismi siellä on. Paljon on kysyttävää, mutta vain yksi kuva. Suosittelen maalaamisen sijaan teippaamista. Pinta tulee hiomatta hieno ja väriä on helppo vaihtaa ja muutenkin muokata ulkonäköä, vaikka kesä- ja talvilook erilaisiksi. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3783
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Oma tekemä kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 24 Elo 2012, 18:21

jori kirjoitti:Hieno on!
Mistäs keulabulbin muotti. Näyttäisi olevan ruuvikiinnitteinen. Helpottaa huoltoa ja kolarikorjauksia, jos sellaiseen joudutaan. Onko nuo McPhersonit itse tehdyt. Onko putkissa muuta kuin jousi, tarkoitan vaimennusta. Vaimentamattomana jousen pitää olla todella jäykkä, ettei pohjaa. Entä takaripustus. Millainen joustomekanismi siellä on. Paljon on kysyttävää, mutta vain yksi kuva. Suosittelen maalaamisen sijaan teippaamista. Pinta tulee hiomatta hieno ja väriä on helppo vaihtaa ja muutenkin muokata ulkonäköä, vaikka kesä- ja talvilook erilaisiksi. :D


Onneksi olkoon hienosta toteutuksesta. Lopputulos on paremman näköinen kuin esikuvansa. :D

Minäkin olin kysymässä tuosta keulapallukasta, mutta Jori ehti ensin.

Teippaaminen yhteensuuntaan kaareutuvissa pinnoissa on kätevää kontaktimuovilla niinkuin tein SH18:ssa http://farm8.staticflickr.com/7036/6802422302_2d3c5c9cde_b.jpg. Helppo ottaa pois, jos haluaa muuttaa asua.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Oma tekemä kinneri

ViestiKirjoittaja JEF-40 » 25 Elo 2012, 09:31

jori kirjoitti:Hieno on!
Mistäs keulabulbin muotti. Näyttäisi olevan ruuvikiinnitteinen. Helpottaa huoltoa ja kolarikorjauksia, jos sellaiseen joudutaan. Onko nuo McPhersonit itse tehdyt. Onko putkissa muuta kuin jousi, tarkoitan vaimennusta. Vaimentamattomana jousen pitää olla todella jäykkä, ettei pohjaa. Entä takaripustus. Millainen joustomekanismi siellä on. Paljon on kysyttävää, mutta vain yksi kuva. Suosittelen maalaamisen sijaan teippaamista. Pinta tulee hiomatta hieno ja väriä on helppo vaihtaa ja muutenkin muokata ulkonäköä, vaikka kesä- ja talvilook erilaisiksi. :D


Keulapallukka no tehty solimate-levystä tehdyn mallineen päälle,en viittyny tehdä muottia. Muovia väliin ja päälle laminoitu kuitu. Hiomista näin tulee enemmän, joten kerroksia tais olla 3 kpl. Omat kokemukseni iskunvaimennuksesta on, tarpeellinen ellei välttämätön. Ite rakensin McPersonit vanhasta polkupyörän etuhaarukasta ja ei ole mitään vaimennusta. Putkia piti lyhentää ja alapäähän sorvata ja liittä "jalka"pyörän akselia ja ohjauksen vipuja varten. Jousesta olikin juttua että se on liian löysä, makaa lähes pohjassa, mutta on korjauslistalla. Takana on jokin Nolen-merkkinen iskari, jossa on lisäilmasäiliö kyljessä. on ihan toimiva. Jousituksesta on käynyt mielessä josko joku "iskariguru" vois suunnitella ilma-tai öljyiskarin, ja siihen tekee alapään. Entä pyörien kääntyminen, tuleeko jäykkä kun männän varsi on rungossa kiinni? Onko rakenteellisesti mahdollista? En tiedä näistä kaupallisista kinnereistä, mitenkä hyvin vaimennus toimii, ja voiko näitä elementtejä hankkia varaosina jostain.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Oma tekemä kinneri

ViestiKirjoittaja jviirret » 25 Elo 2012, 09:55

JEF-40 kirjoitti: Omat kokemukseni iskunvaimennuksesta on, tarpeellinen ellei välttämätön.


Tähän on helppo yhtyä, varsinkin kun alla on pienet ja kapeat renkaat, sekä sen verran virtaviivainen muotoilu että alamäkinopeudet nousee normaali trikeä suuremmiksi.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...


Palaa sivulle “Rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija