Oma tekemä kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Aurausmittari

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Oikeastaan olisi ollut niin monesti tarpeen aurausmittari, joka mittaa aurauskulmat kuormatusta ajoneuvosta todellisessa tilanteessa, joten piirsin skeeman.

Eikö tuo vaadi senkin että ohjaus on tismalleen suorassa?
Jos pyörän aurauskulmat muuttuu joustoliikkeen aikana niin nehän ei ole käytännössä oikein kuin siinä kuormitustilanteessa jossa ne ovat säädetty. Muuttuvat ylämeässä, alamäessä, kuskin vaihtuessa, jarrutettaessa ja jopa ohjatessa kun ajokki kallistuu niin toinen puoli joustaa ulos jatoinen sisään. Sama kaltevalla pinnalla ajaessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hienot on pyöräntuennat tässä kinnerissä.

Kyllä ainakin autot ja niiden pyöräkulmat mitataan paino päällä. Vasta hiljattain näin telkussa kulmamittauksvehkeet jossa laite kalibroitiin paino pyörillä mutta sitten säätöä varten voitiin nostaa ylös, laite mittasi kulmien muutokset noston jälkeen ja näin pysy mukana missä mennään.

Esimerkiksi mun jenkki painaan otteen mukaan 2260 kg. Siitä reippaat 1500 kg on etuakselilla ja kokonaispaino 2990 kg. Helppo kuvitella että pari ihmistä sisällä ei muuta pyöräkulmia kun painon lisä on muutaman prosentin luokkaa.

Sen sijaan pyörässä tai kinnerissä tilanne on toinen. Jopa vaikkei jousitustakaan olisi, jos edes vähänkään jossakin on joustoa. Laite painaa alle 50 kg yleensä mutta kuski yleensä reippaasti enemmän ja painon jakauma muuttuu taatusti kun kuski on mukana.

Onneksi noissa on niin paljon helpompaa mitata heitot kuin tuossa mun jenkissä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

Pikkuhiljaa muisti palautuu ja oivalsin että nyt on jäykemmät jouset verrattuna viime kesään. Aikaisemmat jouset oli hyvin löysät, omapaino jo pudotti koria alas ja kuormattuna lähes pohjasi. Joustovara n. 45 mm. Nyt on jäykempi jousi, sama pituus. Kori on ylempänä, kaikki tangot eri asennossa. Lähtökohtana auraus sama n. 2 mm. kuin aiemmin. Voisko tästä päätellä syytä renkaan kulumaan? Ajelen nyt ja tarkkailen kulumista.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

JEF-40 kirjoitti:

Aika näppärä oivallus tämä aurausmittari, mutta sehän näyttää suunnan onko aurausta vai haritusta? Säätö pitää tehdä mittaamalla. Muistan jostain lukeneeni että aurausta pitäs olla 1-3 mm. Mutta se ei tullut mieleeni, että onko kyse kuormatusta ajoneuvosta. Ilmeisesti ei, jos kaikki ripustukset on oikein suunniteltu. Mulla ne on syntyny tehdasrakenteita katselemalla ja niissä on eroja. Mutta hyvä oppia uutta.

Ajossa pyritään tilanteeseen, että pyörä ei auraa eikä harita. Aurauskulmat ovat olemassa mm. välysten ja joustojen takia, jotta ajossa menisivät pyörät suoraan. Pienillä kulmilla hienosäädetään sitten ajokäyttäytymistä, mutta se koskee lähinnä autoja ja muita leveärenkaisia. Lihasvoimalla kulkevien tapauksessa kannattaa pyrkiä minimivastukseen, joka löytyy menosuuntaan vierivistä pyöristä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Vähintäänkin mielenkiintoinen..hattua nostan.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Vastaa Viestiin