Oma tekemä kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
JEF-40 kirjoitti:

Omat kokemukseni iskunvaimennuksesta on, tarpeellinen ellei välttämätön.

Tähän on helppo yhtyä, varsinkin kun alla on pienet ja kapeat renkaat, sekä sen verran virtaviivainen muotoilu että alamäkinopeudet nousee normaali trikeä suuremmiksi.

Jukka

Onhan se toisaalta aika jännää kun tuntuu ettei näe eteensä kun rakkine tärisee niin että päässä vippaa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja TMS »

JEF-40 kirjoitti:

Omat kokemukseni iskunvaimennuksesta on, tarpeellinen ellei välttämätön. Ite rakensin McPersonit vanhasta polkupyörän etuhaarukasta ja ei ole mitään vaimennusta. Putkia piti lyhentää ja alapäähän sorvata ja liittä "jalka"pyörän akselia ja ohjauksen vipuja varten. Jousesta olikin juttua että se on liian löysä, makaa lähes pohjassa, mutta on korjauslistalla. Takana on jokin Nolen-merkkinen iskari, jossa on lisäilmasäiliö kyljessä. on ihan toimiva. Jousituksesta on käynyt mielessä josko joku "iskariguru" vois suunnitella ilma-tai öljyiskarin, ja siihen tekee alapään. Entä pyörien kääntyminen, tuleeko jäykkä kun männän varsi on rungossa kiinni? Onko rakenteellisesti mahdollista? En tiedä näistä kaupallisista kinnereistä, mitenkä hyvin vaimennus toimii, ja voiko näitä elementtejä hankkia varaosina jostain.

Liittenä on netistä löytämäni kuvan Stardan etuiskarista kaikessa yksinkertaisuudessaan. Ei varmasti mikään paras vaimennusominaisuuksiltaan, mutta etuiskareissa tuo on mielestäni toiminut ihan hyvin. Takaiskari on Stradassa toteutettu samalla tavalla, sen kanssa olen huomannut että jos vauhdilla ajaa joistain täryraidoista tai vastaavista yli niin pyörä voi lähteä kääntymään. Takaiskari ilmeisesti hypyttää peräkkäisissä töyssyistä huonon vaimennuksen takia niin paljon että takapyörä irtoaa maasta ja meno on hieman vallatonta. Montaa kertaa en ole kyseistä ilmiötä kuitenkaan huomannut, niin en ole sitä murehtinut. Nykyäänhän myydään ainakin Questiin, Stradaan ja Mangoon sopivaa öljyvaimennettua ilmaiskaria taakse, joten joitain vamennuksen puute on selvästi häirinnyt enemmän http://www.velomobielonderdelen.nl/2898 ... per/1.aspx . Taisi olla BentraiderOnlinesta kun luin että vastaavalla tavalla olisi tulossa myös etuiskarit samalta Risse Racing pajalta jonkun ajan sisällä. Mutta eivät tosiaan ole ilmaisia.

Voisiko ajatella että lisäisit itsellesi tuollaisen elastomeerivaimennuksen nykyisiin iskareihin kun saat ne uudet jäykemmät jouset. Mielestäni tuo Stradan elastomeeri vaikutti aikalailla polyuretaanin kaltaiselta tavaralta, jollain sellaisella voisi varmaan kokeilla.

Vaikea sanoa myisivätkö tuolta Velomobiel.nl :stä noita alkuperäisiä iskareita, voihan sitä ainakin kysyä.

Liitteet
All clened up and ready to reassemble_pienennetty.jpg
JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

Olen kyllä mietiskelly näitä esim. Stradan käyttämiä rakenteita, mutta siinä on tällasia valmistuksellisia pulmia: pitää löytää sopiva materiaali, kovuus, valmistaja. Nämähän valmistetaan valamalla, ensin täytyy tehdä muotit ja pitäis tietää minkälaisilla toleransseilla pelataan. Alapään mötikkä ehkä helpompi mutta yläpäässä näyttäis olevan ikäänkuin letkua, seinämä aika ohut. Täytyy nyt pohtia asiaa.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja mhelander »

JEF-40 kirjoitti:

Olen kyllä mietiskelly näitä esim. Stradan käyttämiä rakenteita, mutta siinä on tällasia valmistuksellisia pulmia: pitää löytää sopiva materiaali, kovuus, valmistaja. Nämähän valmistetaan valamalla, ensin täytyy tehdä muotit ja pitäis tietää minkälaisilla toleransseilla pelataan. Alapään mötikkä ehkä helpompi mutta yläpäässä näyttäis olevan ikäänkuin letkua, seinämä aika ohut. Täytyy nyt pohtia asiaa.

Warren ja kumppanit WISIL:ssä ovat tehneet triken etujousituksia. Kannattaa katsella sieltä lisää vinkkejä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

TMS kirjoitti että hollantilaisilla olisi mahdollisesti suunnitteilla myös etujousituksen muutosta, ja homma on tosiaan edennyt. Tämmösellä http://www.wimschermer.blogspot.fi/sear ... voordemper plogisivuilta löyty tietoa. Taitaa olla ilmavaimennuksella toimiva patruuna joka laitetaan putken sisälle, vanha jousielementti pois ja uusi sisään. Heillä taitaa olla kuitenkin vielä testaamista, googlella koitin kääntää tekstiä. Joka tapauksessa sama valmistaja, Risse, joka tekee takaiskarinkin. Odotellaan kehittelyä ja josko he ovat halukkaita myymään.

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

Olen talven aikana väsäillyt toista kinneriä samoilla metodeilla kuin ensimmäistä, mitoitus vähän muutui. leveys kapeni 6 cm. Runkon tein hiilariputkesta, tarkoituksena jäykkyyden lisäys, samoin takahaarukan vahvistus. Tuntuis onnistuneen, MUTTA ON ILMENNYT ETURENKAIDEN EPÄTAVALLISTA KULUMISTA. Rakenne periaatteessa sama kuin ekassa tyypissä. Etupyörien auraus n. 2mm. Pystylinja ok. Laitoin alle uudet Kojakit ja 300km ajon jälkeen sökö. Ajossa ei epänormaalia havaintoa. Kulkee suoraan, ei tärise eikä puolla. Suurin nopeus 60km, ei ongelmia. Onko foorumilaisilla ajatuksia, missä vika. Tulee kalliita kilometrejä kun uusii renkaita viikottain.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

JEF-40 kirjoitti:

Olen talven aikana väsäillyt toista kinneriä samoilla metodeilla kuin ensimmäistä, mitoitus vähän muutui. leveys kapeni 6 cm. Runkon tein hiilariputkesta, tarkoituksena jäykkyyden lisäys, samoin takahaarukan vahvistus. Tuntuis onnistuneen, MUTTA ON ILMENNYT ETURENKAIDEN EPÄTAVALLISTA KULUMISTA. Rakenne periaatteessa sama kuin ekassa tyypissä. Etupyörien auraus n. 2mm. Pystylinja ok. Laitoin alle uudet Kojakit ja 300km ajon jälkeen sökö. Ajossa ei epänormaalia havaintoa. Kulkee suoraan, ei tärise eikä puolla. Suurin nopeus 60km, ei ongelmia. Onko foorumilaisilla ajatuksia, missä vika. Tulee kalliita kilometrejä kun uusii renkaita viikottain.

Sanoisin enempää näkemättä, että todellista aurausta on liikaa. Laita lisää tietoja ja kuvia.
Jos pahemmin kuluu oikea rengas, on kyse liiasta aurauksesta, jos vasen, ohjaus harittaa. Auraus pitäisi mitata kuormattuna, niin saisit luotettavampia tuloksia. Näin jossain aurausmittarin, joka oli tehty siten, että maahan oli asetettu pituussuuntaisten pyöreiden tankojen päälle levy, jonka liikettä mitattiin, kun sen yli ajettiin siten, että toinen etupyörä kulki kiinteää alustaa pitkin toinen tämän levyn yli.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

Tarkasti renkaita tutkien näytti vasen rengas kuluneemmalta ja kulutuspinta on vino. Sisäpuoli on kulunut enempi ja reuna on pyöreä. Ulkoreuna on terävämpi. Oikea rengas on kulunut tasaisemmin. Ilman kuormaa tosiaan aurausta on n. 2 mm. Olisiko niin että aurausta pitäis olla enempi, jos kulmat pikkasen muuttuu painuman myötä? Tämä pitänee ilmeisesti vaan tehdä mutu-tuntumalla. Se ei kuitenkaan ole iso operaatio, ja tarkkailee samalla renkaan kulumista. Nyt pitää hommata uudet renkaat ja seurata tilannetta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

JEF-40 kirjoitti:

Tarkasti renkaita tutkien näytti vasen rengas kuluneemmalta ja kulutuspinta on vino. Sisäpuoli on kulunut enempi ja reuna on pyöreä. Ulkoreuna on terävämpi. Oikea rengas on kulunut tasaisemmin. Ilman kuormaa tosiaan aurausta on n. 2 mm. Olisiko niin että aurausta pitäis olla enempi, jos kulmat pikkasen muuttuu painuman myötä? Tämä pitänee ilmeisesti vaan tehdä mutu-tuntumalla. Se ei kuitenkaan ole iso operaatio, ja tarkkailee samalla renkaan kulumista. Nyt pitää hommata uudet renkaat ja seurata tilannetta.

Viittaisi haritukseen. Miten tuo eturipustus on toteutettu, kun +2mm auraus muuttuu niin suureksi haritukseksi, että renkaat kuluvat. Kuinka pitkä on poikittainen alatukivarsi. Jos se on kovin lyhyt, kuormittamattomassa pyörässä, asento alaviisto, pitkä esijousto ja raidetanko takapuolella, voi tosiaan positiivinen aurauskulma muuttua haritukseksi jouston mukana. Voisitko ottaa kuvan eturipustuksesta kinneri alassuin. Poikittaiset tukivarret pitäisi saada mahdollisimman vaakasuoriksi ja melko pitkiksi, ettei joustoliike muuta raideväliä. Laita se kuva, niin osaan paremmin sanoa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

[a
ttachment=0]kinneri 002.JPG[/attachment]
Tässä on jonkinlainen kuva ripustuksesta, lisäsin aurausta n.8-aan milliin. Nyt on tarkoitus vähän testailla kulumista ja ajotuntumaa.

Liitteet
kinneri 002.JPG
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Noita punaisella korostettuja varsia tarkoitin. Niiden pitäisi olla kuormatussa pyörässä lähes vaakasuorat (vain hitusen alaviistot) ja niin pitkät, kuin mahdollista. Pitkäjoustoisissa ovat tavallisesti ajokin keskilinjalla lähes toisissaan kiinni tai jopa limittäin ylipuolella reunassa, jotta joustoliikkeet vaikuttaisivat mahdollisimman vähän raideleveyteen. Sinulla näyttäisi olevan ehkä liian paljon alaviistot tuet, joten joustoliike vaikuttaa raideväliin lisäten haritusta. Saat korjattua tilannetta madaltamalla jousitusta siten, että nuo punaisella merkityt tangot asettuvat (kuormatussa pyörässä) lähes vaakasuoraan. Pieni alaviistous on hyvästä, koska joustinputket ovat sisään päin kallellaan.

Toinen mahdollisuus on tehdä niistä saman mittaiset ja saman kulmaiset, kuin raidetangon varret, jolloin molempien pituus muuttuu samaa tahtia jouston mukana.

Liitteet
McPerson poikittaistuet.png
McPerson poikittaistuet.png (348.11 KiB) Katsottu 4678 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

Kiitos vinkeistä jori. Tänään tein 50 lenkin aurauskulman muutoksen jälkeen ja ainakin tuntuma oli hyvä, ei vetelyjä ja tunne oli kuin olisi kulkenut kovempaa. Ehkä vaan toiveajattelua. Varsien pidentäminen on kyllä mahdollista mutta jos vika korjaantui jonkinverran niin saattaa mennä syksyyn. Ellei niin sitten telakalle. Muistaakseni raidetankoihin verraten pituuseroa on jotain 50-70 mm per kappale.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

JEF-40 kirjoitti:

Muistaakseni raidetankoihin verraten pituuseroa on jotain 50-70 mm per kappale.

Jos eroa on noin vähän, voisit koittaa saada raidetangon ja tukivarren kulmat samoiksi nostamalla raidetangon keskiosaa ja laskemalla tukivarren päitä. Vähästä se on kiinni. Toisaalta, jos kulkee hyvin, mitäs tuosta. Korjaat sitten kun on lumipyry, eikä pääse pyöräilemään. :D

Ei se välttämättä ole kuvitelmaa, että kulkee paremmin. Niin väärät auraukset, että rengas kuluu, vie kyllä tehoja huonompana rullauksena. On noita nähty männävuosina nojapyöräretkillä. Sisukkaasti on vaan poljettu toista kymmentä milliä aurauksella. Sitten turvaviirin avulla mitattiin ja säädettiin kohdalleen ja pyörä alkoi kulkea toiseen malliin. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Aurausmittari

Viesti Kirjoittaja jori »

Oikeastaan olisi ollut niin monesti tarpeen aurausmittari, joka mittaa aurauskulmat kuormatusta ajoneuvosta todellisessa tilanteessa, joten piirsin skeeman. Tuossa on edestä kuvattuna kaksi vesivaverisuikaletta. Toinen puurimojen päällä kiinteästi, toinen pyöreiden puuriman korkuisten putkien päällä. Putken päähän on kiinnitetty viisari ja viisarin taakse on pystytetty asteikkolevy. Levyjen tuloreunaan on sahattu lankusta luiska. Mittari toimii siten, että sille ajetaan luiskaa pitkin siten, että molemmat pyörät tulevat yhtaikaa levyille ja jatketaan ajamista levyn yli. Seurataan mittarin viisaria, kuinka suuren liikkeen se tekee ja mihin suuntaan. Liike ulospäin kertoo liiasta aurauksesta ja liike sisään harituksesta. Liikkeen määrä riippuu levyjen ajosuuntaisesta pituudesta. Saattaa olla, että noiden pyöreiden putkien alle pitää laittaa sileät vaakasuorat raudat, tai ainakin puut, jotta pyörivät herkästi. Tuollainen olisi hyvä nojapyörätapaamisessa. Ei menisi minuuttia kauempaa koko porukan aurauskulmien tarkastamisessa. :D

Liitteet
Aurausmittari.png
Aurausmittari.png (42.78 KiB) Katsottu 4643 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

Aika näppärä oivallus tämä aurausmittari, mutta sehän näyttää suunnan onko aurausta vai haritusta? Säätö pitää tehdä mittaamalla. Muistan jostain lukeneeni että aurausta pitäs olla 1-3 mm. Mutta se ei tullut mieleeni, että onko kyse kuormatusta ajoneuvosta. Ilmeisesti ei, jos kaikki ripustukset on oikein suunniteltu. Mulla ne on syntyny tehdasrakenteita katselemalla ja niissä on eroja. Mutta hyvä oppia uutta.

Vastaa Viestiin