Sivu 1/1

Eemeli2 (polkuauto)

Lähetetty: 03 Loka 2012, 19:55
Kirjoittaja eemeli

Josko syksyn/talven aikana saisi tehtyä polkuauton. Tarkoitus olisi tehdä kunnon käyttöpeli kesäisiin työmatkoihin (22km suuntaansa). Mangolla ikävä ajaa piennarta missä tärinäraita. Josko nelipyöräisellä olisi helpompaa...Eli jotakin piiroksen kaltaista.

Meneeköhän tuollainen kuinka helposti kolmella pyörällä? Olisko nivelöity etuakseli tarpeellinen? Mitäs nelikantti putkea tuohon kannattaisi käyttää?


Re: Eemeli2 (polkuauto)

Lähetetty: 03 Loka 2012, 20:52
Kirjoittaja eemeli

Ihan hauska maastokelpoinen nelipyörä http://lightfootcycles.com/products-ove ... rview/atc/


Re: Eemeli2 (polkuauto)

Lähetetty: 03 Loka 2012, 21:45
Kirjoittaja Syväri

Mä säästäisin painossa ja rahassa ja laittaisin vain eteen levyt. Tuo varmaan pelittäis hyvin jos toista takapyörää polkee ja toisessa sähköapu. Luulis liikkuvan..

Verkkopenkki on varmaan hyvä näissä "semi-recumbent" pyörissä. Lightfootin malli näytti hauskalta :D Näyttäs olevan kallistuva etupää mut muuta en osaa sanoo.

Mä mistää mitää tiiä mutta päden kumminki..


Re: Eemeli2 (polkuauto)

Lähetetty: 04 Loka 2012, 13:07
Kirjoittaja eemeli

Tarkoitus olisi laittaa vain eteen jarrut. Taakse sitten levyn tilalle ratas. Voishan sitä takapyörissä käyttää jotain perus fixi napaa. On vain niin pirun helppo vaihtaa sisäkumit noihin toispuoleisiin...


Re: Eemeli2 (polkuauto)

Lähetetty: 04 Loka 2012, 14:51
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:

Mä säästäisin painossa ja rahassa ja laittaisin vain eteen levyt. Tuo varmaan pelittäis hyvin jos toista takapyörää polkee ja toisessa sähköapu. Luulis liikkuvan..

melkein pakko käyttää molempia yhtä aikaa jos vähänkään liukas alusta. Tuossahan tulee painojakauma kuten tadpoleissa, paitis taakse tuleva paino jakautuu puoliksi takarenkaille, eli pitoa puolet perus tadpolesta.

Jukka


Re: Eemeli2 (polkuauto)

Lähetetty: 04 Loka 2012, 19:15
Kirjoittaja Wacky
jviirret kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Mä säästäisin painossa ja rahassa ja laittaisin vain eteen levyt. Tuo varmaan pelittäis hyvin jos toista takapyörää polkee ja toisessa sähköapu. Luulis liikkuvan..

melkein pakko käyttää molempia yhtä aikaa jos vähänkään liukas alusta. Tuossahan tulee painojakauma kuten tadpoleissa, paitis taakse tuleva paino jakautuu puoliksi takarenkaille, eli pitoa puolet perus tadpolesta.

Jukka

Jukalla on erittäin hyvä pointti tossa, mutta kun vaatimus oli toimivasta pelistä kesätyömatkoihin niin eipä tuolla ole niin väliä.


Re: Eemeli2 (polkuauto)

Lähetetty: 04 Loka 2012, 20:40
Kirjoittaja Jarcco
eemeli kirjoitti:

Josko syksyn/talven aikana saisi tehtyä polkuauton. Tarkoitus olisi tehdä kunnon käyttöpeli kesäisiin työmatkoihin (22km suuntaansa). Mangolla ikävä ajaa piennarta missä tärinäraita. Josko nelipyöräisellä olisi helpompaa...Eli jotakin piiroksen kaltaista.

Meneeköhän tuollainen kuinka helposti kolmella pyörällä? Olisko nivelöity etuakseli tarpeellinen? Mitäs nelikantti putkea tuohon kannattaisi käyttää?

Suosittelen että laitat jousituksen tai keinuakselin eteen, niin rungolle tulee vähemmän rasitusta ja vetävät pyörät pysyy tienpinnassa. Putkikoon valinnasta, paljonko saa painaa?:) Keskusputkirunko jota tyypillisesti tadpoleissa käytetään, on yliveto jos ei ole koria. Jos tulee kori niin onko itsekantava, osittain/kokonaan vai pelkästään kevyt sateensuoja? Lotus Sevenin runkokehikko on tuumaista (osittain ohuempaakin)putkea, tuskin on tarvetta käyttää kinnerin runkoristikossa ainakaan vahvempaa (toki riippuu rakenteesta) :wink: http://www.georgecushing.net/Lotus7.html


Re: Eemeli2 (polkuauto)

Lähetetty: 04 Loka 2012, 21:23
Kirjoittaja jori

Keinuakselin voi korvata tekemällä rungon pitkät sivut avoprofiilista, u- tai c-profiileista, kuten kuorma-autoissa. Avoprofiili on väännön suhteen aivan löysää ja pitää hyvin kaikki pyörät maassa, vaikka maastossa olisikin muhkuroita. Tietenkin tämä vaikeuttaa korin tekemistä, kun runko kiertyy korin sisällä. Korin ripustuksen täytyy siis kestää ja antaa periksi rungon kiertyessä. Katteen ripustuksen pitää olla joustava, mistä saattaa olla erinomaista hyötyä myös melun vaimennuksen kannalta.

Vääntöjäykkyyden heikkenemisen umpi- ja avoprofiilin tapauksessa voi kokeilla vaikkapa vessapaperirullalla. Koittaa ensin vääntämällä (kiertämällä) miten jäykkä on pahviputki ja sen jälkeen leikkaa putken pituussuuntaan halki ja koittaa uudelleen. Ero on noin tuhatkertainen tjsp.


Re: Eemeli2 (polkuauto)

Lähetetty: 21 Helmi 2013, 17:53
Kirjoittaja eemeli

Koittanut tätä päässäni pyöritellä... Ajettelin muuttaa rengaskoon isommaksi 507mm ja pyörä muuttuu enemmän lwb malliseksi. Keinuakseli helpompi tehdä eteen kuin perinteiseen tadpoleen. Lisäksi edelleen jonkunmoinen sade suoja mietinnässä...

Muutamia kysymyksiä tulee nyt näin alkuun mieleen:

  • Tarviikohan keinuakselissa " kallistua" myös renkaat vai riittääköhän malli traktori?
  • Onkohan E-spin sähköapumoottorin pyörimissuunnalla väliä?

Ehkä jo tulevana viikonloppuna saisi jotain konkreettistakin aikaiseksi...


Re: Eemeli2 (polkuauto)

Lähetetty: 23 Helmi 2013, 16:12
Kirjoittaja Jarcco
eemeli kirjoitti:

Koittanut tätä päässäni pyöritellä... Ajettelin muuttaa rengaskoon isommaksi 507mm ja pyörä muuttuu enemmän lwb malliseksi. Keinuakseli helpompi tehdä eteen kuin perinteiseen tadpoleen. Lisäksi edelleen jonkunmoinen sade suoja mietinnässä...

Muutamia kysymyksiä tulee nyt näin alkuun mieleen:

  • Tarviikohan keinuakselissa " kallistua" myös renkaat vai riittääköhän malli traktori?
  • Onkohan E-spin sähköapumoottorin pyörimissuunnalla väliä?

Ehkä jo tulevana viikonloppuna saisi jotain konkreettistakin aikaiseksi...

Ekaan kysymykseen vastaan että traktorimallinen riittänee hyvinkin. Pelaa maastossakin: http://www.youtube.com/watch?v=7TjM788JK70
Akseliin jossa on nivelöidyt tukivarret voi pienellä lisätyöllä rakentaa jousituksen.
Toisesta kyskästä ei hajuakaan :roll:


Re: Eemeli2 (polkuauto)

Lähetetty: 23 Helmi 2013, 17:00
Kirjoittaja jori

Hitaasti pyörivän sähkömoottorin ei teoriassa pitäisi olla ronkeli pyörimissuunnasta. Meillä oli kuitenkin töissä vanha hiiliharjallinen (sivuvirta) tasavirtamoottori, joka piti oppilasdemossa saada pyörimään mahdollisimman hitaasti tasaisesti. Moottorinohjain oli särkynyt ja kytkimme koneen 30V virtalähteeseen. Alkuperäinen jännite oli ollut 280V. Moottori pyöri kyllä nätisti jopa 3 V jännitteellä, mutta vain toiseen (väärään) suuntaan, eikä suunta vaihtunut staattorikäämin napaisuutta vaihtamalla, vaan kone pysähtyi.

Yhden yön tienoon tuo vaati pähkäilyä, mutta sitten selvisi lääke, jolla kone saatiin pyörimään oikeaan suuntaan myös pienellä jännitteellä. Koneen hiiliharjasiltaa piti kiertää n. 20 astetta menosuuntaan, jolloin kone alkoi pyöriä pienellä jännitteellä oikeaan suuntaan, muttei enää väärään.

Alun perin tuo lähes kymmenkertainen magnetointi oli mahdollistanut pyörimisen, vaikka hiilisilta olikin noin paljon väärässä asennossa. Moottori oli tavallinen perusmoottori nimellispyörimisnopeudeltaan 3000 r/min, jolla nopeudella tuosta hiilisillan ennakosta saattaa olla jopa hyötyä.

Napamoottorit ovat todella hitaille kierrosnopeuksille rakennettuja moninapakoneita, joten "ajastus" on molempiin suuntiin huomattavasti lähempänä toisiaan. Saattaa olla, jotta jopa sama ajastus (nykyään ei ole hiilisiltaa, vaan hal-anturit ja elektroninen kommutointi) käy molempiin suuntiin. Sanoisin kuitenkin, että kun tavoitellaan parasta hyötysuhdetta, ajastuksen pitää olla hiukan erilainen molempiin suuntiin. Kuinka paljon tämä vaikuttaa, en osaa sanoa.


Re: Eemeli2 (polkuauto)

Lähetetty: 24 Helmi 2013, 18:36
Kirjoittaja eemeli

"Kiekot" olisi kasattuna... Lisäksi harrastin 3d mallennusta eli tein "mittaproton"

Mitat tällä hetkellä:

-Kokonaispituus n.220cm
-Akseliväli n.165cm
-Hartioiden kohdalla sisäleveys n.70cm
-Raideleveys n.80cm

Akseliväliä voisi lyhentää siirtämällä etuakselia, mutta kääntyyköhän renkaat sitten tarpeeksi? Nyt tilaa n.14 cm. Mangossa renkaat kääntyy n.10cm... Tavaratila olisi tarkoitus kuitenkin tehdä etuakselin etupuolelle.


Re: Eemeli2 (polkuauto)

Lähetetty: 24 Helmi 2013, 20:58
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Hyvä kysymys, lyhentämällä akseliväliä renkaan kääntymisen vaatima tila pienenee ja taas pulkimien etupuolelle laitettaessa runkoon on mahdollista tehdä enemmän tilaa jotta kääntösäde pysyy kelvollisena...

se on varmaan enempi kiinni siitä miten haluaa ohjauksen toteuttaa sekä miettiä onko sillä painon kannalta vaikutusta...


Re: Eemeli2 (polkuauto)

Lähetetty: 24 Helmi 2013, 21:15
Kirjoittaja jviirret
eemeli kirjoitti:

Akseliväliä voisi lyhentää siirtämällä etuakselia, mutta kääntyyköhän renkaat sitten tarpeeksi?

Piirrä ajokki ylhäältä päin paperille eturenkaat käännettyinä. Sitten piirrät taka-akselin ja etunavan suuntaiset suorat. Nämä suorat leikkaavat toisensa pisteessä X. X:n etäisyys renkaasta on kääntöympyrän säde ja halkaisija tuplasti suurempi.
Tämän voi toki osaava laskea, mutta nopeammin tuollaisen piirtää. Liitteenä periaatekuva.

Jukka


Re: Eemeli2 (polkuauto)

Lähetetty: 25 Helmi 2013, 08:02
Kirjoittaja irakas

Kysyit Janne:
"Onkohan E-spin sähköapumoottorin pyörimissuunnalla väliä?"

Asennellessani E-spin napamoottoreita eri nojakkeihin olen usein, kytkiessäni moottorille meneviä johtoja, kytkenyt ne väärin, jolloin moottori on lähtenyt pyörimään taakse päin ilman sen kummempia metkuja. Voin kysyä asiaa vielä Kuatronilta onko siitä mitään haittaa.

Sakari