Omavalmiste velomobiili valmisteilla

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
JariS
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Heinä 2014, 16:53
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Omavalmiste velomobiili valmisteilla

Viesti Kirjoittaja JariS »

Ajattelin vihdoin rekisteröityä tänne nojapyöräilijöiden foorumille jossa olen aina aika ajoin käynyt "vakoilemassa".
Oulun seudulla asustelen ja nojapyörien suhteen olen aivan aloittelija. Olen enemmän rakentelija kuin ajelija mitä nojapyöriin tulee josta johtuen minua ei kovin usein bongaa tienpäältä polkemasta.
Viimekesänä rakentelin Atomic Zombien piirustuksista hieman modifioiden alla olevan triken.

IMG_3471.jpg
IMG_3471.jpg (203.59 KiB) Katsottu 8462 kertaa

Viime syksynä aloin rakentaa kuomua joka tulisi tuon triken päälle muodostaen i[/i] jotain velomobiilin tapaista.
Talvi rajoitti rakentamista tallin kylmettyä ja oikeastaan varsinainen rakentaminen pääsi vauhtiin vasta keväällä. Tällä hetkellä kopan muoto alkaa pikkuhiljaa hahmottua ja toivonmukaan kopan sovitus rungon päälle onnistuisi ennen ensi talvea.

2014-06-30-19.59.jpg
2014-06-30-19.59.jpg (202.27 KiB) Katsottu 8462 kertaa

Kuomun edistymistä voi seurata nettisivuillani jos projekti kiinnostaa http://ihaitte.esy.es/Velomobiili/

Edit:
Kuomun valmistustavaksi valitsin tässä linkissä käytetyn tavan http://www.recumbents.com/forums/pop_pr ... IC_ID=2510
Eli muoto tehdään eristelevystä ja lasikuidutetaan molemmin puolin jättäen eristelevy väliin kennorakenteeksi.
Onkohan täällä kenelläkään kokemusta vastaavasta rakennustavasta? Kiinnostaisi kovasti tietää kokemukset, että montako kerrosta kuitukangasta riittää tukemaan tuon eristelevyn kunnolla muotoonsa?
Omana ajatuksena on ollut laminoida 300g/m2 kankaalla ja epoksihartsilla ensin yksi kerros koko kopan päälle ja sen jälkeen toinen kerros kopan keskialueelle. Aukkojen ympärille tulisi sitten lisäkerroksia tarpeen mukaan. Sisäpuolelle tulisi yksi kerros keskialueelle ja muille kulutukselle alttiille paikoille.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Omavalmiste velomobiili valmisteilla

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Tervetuloa Foorumille...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Omavalmiste velomobiili valmisteilla

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mielenkiintoinen projekti. Trikestä olisi kiva saada lähikuvia. Jossain vaiheessa pitäisi itsekin tehdä moinen...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

JariS
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Heinä 2014, 16:53
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Re: Omavalmiste velomobiili valmisteilla

Viesti Kirjoittaja JariS »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Tervetuloa Foorumille...

Kiitos!

eemeli kirjoitti:

Mielenkiintoinen projekti. Trikestä olisi kiva saada lähikuvia. Jossain vaiheessa pitäisi itsekin tehdä moinen...

Tein trikestä kokonaan uuden säikeen. Jos joku tietty kohta kiinnostaa erityisesti niin voin ottaa lisää kuvia tarpeen/toiveiden mukaan!

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Omavalmiste velomobiili valmisteilla

Viesti Kirjoittaja PW »

Mahtuuko ohjaustanko kopan sisällä kääntymään tarpeeksi ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

JariS
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Heinä 2014, 16:53
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Re: Omavalmiste velomobiili valmisteilla

Viesti Kirjoittaja JariS »

PW kirjoitti:

Mahtuuko ohjaustanko kopan sisällä kääntymään tarpeeksi ?

Petri

En nyt muista monenko metrin kääntösäteellä mittasin, mutta tuossa tienpään kääntöpaikalla kohtuu pientä ympyrää ajelin mittanauhan kanssa ja totesin että riittävä kääntyvyys pitäisi jäädä.
Pienen mittavirhepaholaisen seurauksena tulee tankoon vielä 20mm enemmän kääntötilaa kopan sisälle kuin mitatessa. En näet muistanut vähentää noiden kaarien koosta tuota pintamateriaalin vahvuutta (=20mm).

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Omavalmiste velomobiili valmisteilla

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuollaista ohjausta saa helposti "nopeammaksi" eli kääntösädettä pienemmäksi kun pidennät palikkaa johon raidetangot kiinnittyy

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

JariS
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Heinä 2014, 16:53
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Re: Omavalmiste velomobiili valmisteilla

Viesti Kirjoittaja JariS »

jviirret kirjoitti:

Tuollaista ohjausta saa helposti "nopeammaksi" eli kääntösädettä pienemmäksi kun pidennät palikkaa johon raidetangot kiinnittyy

Täytyy pitää tämä mielessä, jos vaikka koppaa sovittaessa huomaa toisen mittavirhepaholaisen eikä kääntösäde olekaan riittävä.

Tuota trikeä tehdessä oli alkuun ongelmana saada tuo vipuvarsi pitämään akselin "pooreilla" ja silloin mietin päinvastaista ratkaisua eli että olisin lyhentänyt tuota vartta vähentääkseni pooreihin kohdistuvaa voimaa. Onneksi sain kuitenkin poorit pitämään paremmin jatkamalla hahloa vipuvarressa olevan reiän toiselle puolelle asti ja laittamalla kiristysruuvit molemmin puolin tuota hahloa.

JariS
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Heinä 2014, 16:53
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Re: Omavalmiste velomobiili valmisteilla

Viesti Kirjoittaja JariS »

Hieman on nämä helteet hidastaneet projektia, mutta pientä edistystä kopan kanssa on kuitenkin tapahtunut.

Tuo lasikuidun hankkiminen alkaa olla kohta ajankohtaista ja pitäisi alkaa laskeskelemaan tarvittavaa kankaan määrää.
Mielelläni kuulisin kokemuksia/ehdotuksia/arveluita tarvittavan kerrosmäärän suhteen. Tarkoitus on käyttää tuota 300g/m2 kangasta ja epoksihartsia. Kopanhan ei tarvitse kannatella itsenä lisäksi juurikaan muuta kun tuo triken runko on melkoisen tuhtia terästä. Lähinnä tuo kulkuaukon reuna ja kylki sen alla on se paikka joka joutunee kovemmalle rasitukselle samoin kuin kiinnityspisteet runkoon.

IMG_4075.jpg
IMG_4075.jpg (184.11 KiB) Katsottu 7198 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Omavalmiste velomobiili valmisteilla

Viesti Kirjoittaja jori »

JariS kirjoitti:

Hieman on nämä helteet hidastaneet projektia, mutta pientä edistystä kopan kanssa on kuitenkin tapahtunut.

Tuo lasikuidun hankkiminen alkaa olla kohta ajankohtaista ja pitäisi alkaa laskeskelemaan tarvittavaa kankaan määrää.
Mielelläni kuulisin kokemuksia/ehdotuksia/arveluita tarvittavan kerrosmäärän suhteen. Tarkoitus on käyttää tuota 300g/m2 kangasta ja epoksihartsia. Kopanhan ei tarvitse kannatella itsenä lisäksi juurikaan muuta kun tuo triken runko on melkoisen tuhtia terästä. Lähinnä tuo kulkuaukon reuna ja kylki sen alla on se paikka joka joutunee kovemmalle rasitukselle samoin kuin kiinnityspisteet runkoon.

IMG_4075.jpg

Lujuus ja jäykkyys kannattaa tehdä koteloilla -ei yksittäisen seinämän paksuutta kasvattamalla. Ohut kerros ulkopuolelle, jonka sisäpuolelle liimataan vaahtomuovia, joka sitten päällystetään, myös ohuella, laminaattikerroksella.

Katso Nojailijan ketjut Cone 1 sivulta 5 lähtien ja Cone Race.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

JariS
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Heinä 2014, 16:53
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Re: Omavalmiste velomobiili valmisteilla

Viesti Kirjoittaja JariS »

Kiitoksia Jori linkeistä, täytyy paneutua noihin tarkemmin.
Alkuperäinen suunnitelmani oli että noista kaarista jäisi jäykisteeksi pieni suikale ulkoreunasta tuonne kuoren sisään jonka yli tuo sisäpuolelle tuleva lasikuitu laminoitaisiin. Olisiko sittenkin parempi poistaa kaaret kokonaisuudesaan ja laminoida ensin sisäpuoli kokonaan tasaiseksi ja tämän päälle erikseen lisätä jäykistesuikaleet ja laminoida vielä niiden ylitse?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Omavalmiste velomobiili valmisteilla

Viesti Kirjoittaja jori »

JariS kirjoitti:

Olisiko sittenkin parempi poistaa kaaret kokonaisuudesaan ja laminoida ensin sisäpuoli kokonaan tasaiseksi ja tämän päälle erikseen lisätä jäykistesuikaleet ja laminoida vielä niiden ylitse?

Sanotaan vaikka näin. Kokonaan sandwich-rakenteeksi laminointi johtaa (liian) painavaan lopputulokseen. Laske pinta-ala ja kerro kahdella hartsin painon takia. Jos sen tekee vielä kahteen kerrokseen ja lisää vielä vaahdon painon, tulee kyllä aika painava. Kaikissa kohdissa ei mielestäni kaksikerroksisen rakenteen jäykkyys ei ole tarpeen, eikä oikeastaan edes hyväksi. Jäykkä rakenne särkyy helpommin jo pienissäkin törmäyksissä. Minä näkisin, että kaksikerroksisuutta ei kannata ulottaa koko katteen alalle. -Onko muuten tulossa umpipohja, vai ei?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Omavalmiste velomobiili valmisteilla

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos koitat esim Mangon "konepeltiä" kädellä, saatat säikähtää ja varsinkin kinnerin omistaja älähtää. Paperin ohutta.
En mitään näistä ymmärrä mutt jonkinlaisena "luurankona" kinnerissä kait pitäis olla näitä tukevampia kotelorakenteita.
Sisään menoaukon jos tekis helpommin sisään mentävän, ettei tartteis sukeltaa jalat eellä - eikä tarvis pyörän katteen kestää kuskin painoa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

JariS
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Heinä 2014, 16:53
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Re: Omavalmiste velomobiili valmisteilla

Viesti Kirjoittaja JariS »

jori kirjoitti:

Sanotaan vaikka näin. Kokonaan sandwich-rakenteeksi laminointi johtaa (liian) painavaan lopputulokseen. Laske pinta-ala ja kerro kahdella hartsin painon takia. Jos sen tekee vielä kahteen kerrokseen ja lisää vielä vaahdon painon, tulee kyllä aika painava. Kaikissa kohdissa ei mielestäni kaksikerroksisen rakenteen jäykkyys ei ole tarpeen, eikä oikeastaan edes hyväksi. Jäykkä rakenne särkyy helpommin jo pienissäkin törmäyksissä. Minä näkisin, että kaksikerroksisuutta ei kannata ulottaa koko katteen alalle.

Aivan totta! Tuostahan tosiaan kertyy melkoinen paino kun sitä alkaa yhteen ynnäämään!
Nyt sitten mietintä alkaa siirtyä tuohon kuituun, kannattaisiko sittenkin käyttää kevyempää kuitua (mahdollisesti paikoitellen useammassa kerroksessa) kuin tuo 300g vai joutuuko kerroksia lisäämään niin paljon että lopputulos on sama tai ainakin lähelle sitä? Tuota 300g:n kuitua olisi helposti saatavilla paikallisesti ja siitä syystä mielelläni käyttäisin sitä jos se vain on järkevää?

jori kirjoitti:

-Onko muuten tulossa umpipohja, vai ei?

Umpipohja on tulossa lukuunottamatta jalka-aukkoja kantapäiden kohdille sekä avattavia huoltoluukkuja rungon asennukseen ja huoltoon.

PW kirjoitti:

Jos koitat esim Mangon "konepeltiä" kädellä, saatat säikähtää ja varsinkin kinnerin omistaja älähtää. Paperin ohutta.
En mitään näistä ymmärrä mutt jonkinlaisena "luurankona" kinnerissä kait pitäis olla näitä tukevampia kotelorakenteita.
Sisään menoaukon jos tekis helpommin sisään mentävän, ettei tartteis sukeltaa jalat eellä - eikä tarvis pyörän katteen kestää kuskin painoa.

Olen suunnitellut jonkilaisia astimia(lähinnä putken pätkiä sopiviin paikkoihin) tuohon triken runkoon joiden päälle kestäisi astua ja samoin ajattelin tuohon penkin sivuille jonkinlaisia kahvoja mistä ottaa käsillä tukea kytiin ja sieltä pois noustessa. Myös tuo kulkuaukko on tarkoitus tehdä avautumaan aika pitkälle eteenpäin(noin etuakselin paikkeille) jotta ohajustangon mahtuu kääntämään kunnolla pois tieltä ja samalla kyydistä on helpompi nousta seisomaan.
Nyt kun asiaa miettii niin varmaan kannattaisi tehdä kulkuaukko sivuilta avautumaan mahdollisimman alhaalta saakka niin kulku olisi varmasti helpompaa ja koppaan tarvittavia vahvikkeita ei tarvitsisi tehdä koko kyljen korkeudelle kun yläosa nousisi luukun mukana pois.

JariS
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Heinä 2014, 16:53
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Re: Omavalmiste velomobiili valmisteilla

Viesti Kirjoittaja JariS »

Taidan lähteä(kun sen aika koittaa) tuota kuidutusta tekemään siten että laminoin ensin yhden kerroksen koko kopan päälle ja tuon kerroksen kuivuttua leikkaan aukot, teen pyöräsyvennykset ja poistan kaaret. Sen jälkeen alan tunnustella josko jokin kohta kaipaa lisää vahvistusta. Ainakin tuon kulkuaukon reunaan tulee kuitu sisäpuolellekkin jäykistesuikaleiden kera.
Avattavan osan kanssa on vielä mietittävä ja tunnusteltava josko on viisasta jättää tuo foami lisätueksi vai sulattaa se pois?

Olen myös miettinyt lasikuituisen penkin tekoa.
Olen törmännyt useammassakin säikeessä omavalmiste penkkiin jolle on tehty muotti kahdesta muotoon leikatusta puulevystä ja niiden väliin asennetusta levystä jonka päälle itse penkki laminoidaan.
Onko tuohon muotin muodon omalle selälle oikeaksi saamiseen muuta hyvää keinoa kuin yritys ja erehdys?

Vastaa Viestiin