---------

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

E-Cruiser kirjoitti:

Tuossa rakenteessa on omat hyvät puolensa. Itse haluan kaksi pyörää eteen. Tässä se JiiPee:
Kuvattu lehdestä.

Juu, muuten hyvä, mutta jos saa suositella parannuksia? Ei se mitään, suosittelen silti:

  • perä ohuemmaksi
  • nokka pyöreämmäksi, hae pisaran mallia
  • pohja umpeen
  • eturenkaatkin kotelon sisään niin, että niihin pääsee kuitenkin jollakin tapaa helposti käsiksi
  • koeta keksiä jokin fiksu kuomu kuskille
  • korin linjat mahdollisimman virtaviivaisiksi

Noilla keinoilla saat laitteen, joka kulkee 2 kW:n teholla moottoritienopeuksia.

Sitten jää kyllä ongelmaksi, mihin ajoneuvoluokkaan sen rekisteröisi... Hmm, sehän onkin kolmipyörä eli kuuluu ajoneuvoluokkaan L5e, jos ei suostu ajelemaan sillä max 45 km/h nopeuksilla, jolloin se olisi kolmipyöräinen mopo eli luokassa L2e. Joka tapauksessa sen joutuu kai rekisteröimään ja tyyppikatsastamaan, joka voi olla paikallisessa katsastuskonttorissa haastavaa.

Tai sitten ei hiisku asiasta kellekään ja ajelee vaan... On sitä liikenteessä katsastamattomia ajoneuvoja muutenkin pilvin pimein. Taino, ei sitä kyllä oikein voi suositella...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

- pohja umpeen

Noilla keinoilla saat laitteen, joka kulkee 2 kW:n teholla moottoritienopeuksia.

Mun työmatkakinnerissä oli avonainen pohja ja teen jatkossakin sellaisen. Helpottaa käsittelyä, esim. peruuttamista, koriin ei jää kuraa ja likaa sisäpuolelle ja se on hiljaisempi. Mutta se olikin aerodynaaminen katastrofi :lol: Toisaalta, eniten lisänopeutta olisi kaivannut ylämäkiin, ja niissä ei aerodynamiikka auta.

ajarmala kirjoitti:

- koeta keksiä jokin fiksu kuomu kuskille

Tämä on tärkein ja vaikein homma. Tehdä sellainen joka suojaa sateelta kaikissa nopeuksissa, ei huurru, ei naarmuunnu, ei likaannu, eikä muullakaan tavoin estä näkyvyyttä. Lisäksi pitää olla jouhevasti avautuva.

Koska tässä ilmeisesti haetaan historiallista lookkia niin heitän kuvan Fantom:sta:

Kuva

Ruotsalainen keksintö, joka näyttää pelkällä lihasvoimalla liikkuvaksi liian raskaalta, mutta sähköistettynä voisi olla ihan toimiva.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jviirret »

E-Cruiser kirjoitti:

Pyöräily on kuitenkin osittain sosiaalista toimintaa porukoissa.

Kinnerillä voi kyllä ajaa porukassa, mutta jos siinä on katto niin sosiaalinen puoli juttelun muodossa käy mahdottomaksi. Vaikkei kattoa olisikaan niin korin aiheuttama kumina vaikeuttaa keskustelua.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

----------.

Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja PW »

Juuso%20ja%20SH18.jpg

Laitan Sakarin sivuvetokinnerin kuvan härniksi tähän kans, on niin hieno tuo katekin siinä :mrgreen: "katteeks" oikeen käy :wink: :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Laitan Sakarin sivuvetokinnerin kuvan härniksi tähän kans, on niin hieno tuo katekin siinä

Sivuketjuisesta saa myös "historiallisen" näköisen:

Kuva

https://www.flickr.com/photos/thegokart/

vähän isompi ja kunnon laakereilla...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jooseha »

ajarmala kirjoitti:

Juu, muuten hyvä, mutta jos saa suositella parannuksia? Ei se mitään, suosittelen silti:

  • perä ohuemmaksi
  • nokka pyöreämmäksi, hae pisaran mallia
  • pohja umpeen
  • eturenkaatkin kotelon sisään niin, että niihin pääsee kuitenkin jollakin tapaa helposti käsiksi
  • koeta keksiä jokin fiksu kuomu kuskille
  • korin linjat mahdollisimman virtaviivaisiksi

Noilla keinoilla saat laitteen, joka kulkee 2 kW:n teholla moottoritienopeuksia.

:shock: Parannuksia :?:
Olis sitten kyse Veloschmittistä, JoPo:sta tai Jukan kinneristä taitaisi nuo muutokset etupäässä huonontaa lopputulosta tärkeimpien suunnittelukriteerien kohdalla. Jos taas on tarve päästä mahdollisimman kovaa, niin siihen nuo kyllä auttavat :wink:

E-Cruiser kirjoitti:

Kuva

Tuossa taitaa olla itsekantava kori lisättynä ketjuvoimat kantavalla apurungolla :?

PW kirjoitti:

Laitan Sakarin sivuvetokinnerin kuvan härniksi tähän kans, on niin hieno tuo katekin siinä :mrgreen: "katteeks" oikeen käy :wink: :mrgreen:

Vieläkö meinaat kattaa omasi?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

taitaisi nuo muutokset etupäässä huonontaa lopputulosta tärkeimpien suunnittelukriteerien kohdalla.

Kun lataa riittävän kovat aerodynamiikka vaatimukset suunnitelmiin niin elämä helpottuu kummasti. Ei tarvi tehdä mitään, saa vain maata sohvalla :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Laitan Sakarin sivuvetokinnerin kuvan härniksi tähän kans, on niin hieno tuo katekin siinä :mrgreen: "katteeks" oikeen käy :wink: :mrgreen:

Vieläkö meinaat kattaa omasi?

Tahto olis kova.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jviirret »

E-Cruiser kirjoitti:

Tulevaa sähkövetoa silmällä pitäen kaksipyöräinen taka-akseli ei oikein käy

Hyvin käy. Oma kinnerini olisi ollut helppo sähköistää, ketju vetää toisesta takapyörästä ja toiseen takapyörään sähköapu. Eikä lopu pitokaan kesken kun vetävillä pyörillä 70% ajokin painosta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jviirret »

E-Cruiser kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Tulevaa sähkövetoa silmällä pitäen kaksipyöräinen taka-akseli ei oikein käy

Hyvin käy. Oma kinnerini olisi ollut helppo sähköistää, ketju vetää toisesta takapyörästä ja toiseen takapyörään sähköapu. Eikä lopu pitokaan kesken kun vetävillä pyörillä 70% ajokin painosta.

Niin mutta minä käytän suoravetomoottoreita. Niiden kanssa se ei käy niin helposti.

Onneksi et ole tuota vielä Sakarille sanonut, se kun on sellaisen kinneriinsä laittanut

Kuva

Eikö tuokin ole suoravetomoottori?

E-Cruiser kirjoitti:

Enkä muutenkaan halua kahta takapyörää.

Tämä selitys on paljon uskottavampi ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Vastaa Viestiin