PW kirjoitti:Entä jos teet deltana - eikös se olis tukevampi?
Ehdottomasti ois tukevampi, mutta ulkonäkö kärsii ja se kampiakselin rakennus. Jos kampiakselin saa tehtyä, niin samalla tekee nelipyöräisen
PW kirjoitti:Entä jos teet deltana - eikös se olis tukevampi?
Ehdottomasti ois tukevampi, mutta ulkonäkö kärsii ja se kampiakselin rakennus. Jos kampiakselin saa tehtyä, niin samalla tekee nelipyöräisen
PW kirjoitti:Entä jos teet deltana - eikös se olis tukevampi?
Ei siitä vaan pääse mihinkään että Tadpolesta saa helpommalla hienomman kuin Deltasta.
Joku vois avata uuden viestiketjun jossa olisi hinenon näköisiä Delta kinnereitä. Ite en oo niitä muistaakseni yhtään löytänyt
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Vilijami kirjoitti:Tuota kiikkeryysasiaa pohdin, että nelipyöräisenä olisi paljon tukevampi mutta kolmipyöräisenä on helpompi rakentaa ja pärjää vakio osilla.
Miten sellainen ratkaisu, jossa kolmipyörään tulisi taakse "apurattaat" vaikka rullaluistinten renkaat, jotka olisivat irti maasta 50-100mm.
Ei se ihan noin kiikkerä ole. Jos laitat siihen vaikka 95-100cm raidevälin ja 5% camberin, niin hyvin ajaa. Itse olen moottorinkin kanssa onnistunut pystyssä pysymään.
Hidas ohjaus on tärkeä osatekijä. Jos tekee trikemäisen nopean ohjauksen niin sitten kyllä varmasti tuntuu kiikkerämmältä. Toinen on istuinkorkeus, se alle 20cm mielellään.
Tietenkin tuollaisella ajaminen on oma lajinsa. Alussa vähän opetteluttaa. Sitä ei voi ajaa kuin autoa, ihan. Jos kovempaa kurvaa, niin painonsiirto mukana on tärkeää.
Tadpolehan tuollaisen kuuluu olla, ilman muuta. Se on se wanha tyyli. Deltana se on sitten ihan eri laite, etenkin esteettisesti.
Moottoria jos suunnittelet eteen, niin silloin kyllä laakeroisin ripustuksen.
25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017
PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:E-Cruiser kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Mikä on velogatin raideleveys ja akseliväli? Pysyykö se nyt pystyssä hyvin mutkassa?
Raideväli on 95cm, akseliväli 175cm. Kyllä se nyt viiden asteen camberin kanssa pysyy ihan hyvin - varsinkin kun tulee ajokokemusta ja oppii sen rajat.
Tuota kiikkeryysasiaa pohdin, että nelipyöräisenä olisi paljon tukevampi mutta kolmipyöräisenä on helpompi rakentaa ja pärjää vakio osilla.
Miten sellainen ratkaisu, jossa kolmipyörään tulisi taakse "apurattaat" vaikka rullaluistinten renkaat, jotka olisivat irti maasta 50-100mm.Entä jos teet deltana - eikös se olis tukevampi?
Ei sitä enää muuteta deltaksi, kun on jo maalausta vaille valmis.
Apupyörät on ihan hyvä idea, mutta eivät voi olla kovin ylhäällä, jollet siirrä niitä kauemmas sivulle. Lähelle sijoitettuna 50-100 mm korkeudelta ylettyvät tukemaan vasta kun kinneri on jo kaatunut. Voisi olla parempi laittaa ne melko lähelle takapyörää ja aivan vain hiukan ylös maasta, jolloin tukevat hiukan, mutta apupyörät kulkevat takapyörän reittejä, saman kiven yli. Lisähyötynä saat rengasrikon varalle mahdollisuuden ajella kotiin paikkaamaan takarengas.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
E-Cruiser kirjoitti:Moottoria jos suunnittelet eteen, niin silloin kyllä laakeroisin ripustuksen.
Eteen suunnittelin näitä zoxin takakiekkoja, kun tuo taka-akseli kiekkoineen on jo hyllyssä valmiina
Jaa estetiikka? Voisiko enon valkea arkku viime viikolta olla assosiaation syy, kun aiemminkin kuvan kirstu toi mieleen hauta-arkun? Yhä eka idea tuosta viime ketjun kuvasta on kirstu ja kalmo. Zombipyöräilyä?
vaaka kirjoitti:Voisiko enon valkea arkku viime viikolta olla assosiaation syy, kun aiemminkin kuvan kirstu toi mieleen hauta-arkun?
Hauta-arkku itsellänikin tuli heti mieleen kun tuon sain katettua
Kuvahan on minun Kinnerikokeilusta muutaman vuoden takaa: http://www.saunalahti.fi/jukkviir/kinneri.htm
Tarkoitus oli kokeilla kampiakselin tekoa, vaijeriohjauksen toimivuutta, sivuketjuvetoa yms... Kaikki toimi, mutta muotoilun osalta harkitumpi versio 2.0 jäi sitten tekemättä kun pistivät työmatkalleni karuselliportin
Tuon mun kotisivun alussa on muuten eräs idea tadpolen etupyörien laakeroimiseksi.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:E-Cruiser kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Mikä on velogatin raideleveys ja akseliväli? Pysyykö se nyt pystyssä hyvin mutkassa?
Raideväli on 95cm, akseliväli 175cm. Kyllä se nyt viiden asteen camberin kanssa pysyy ihan hyvin - varsinkin kun tulee ajokokemusta ja oppii sen rajat.
Tuota kiikkeryysasiaa pohdin, että nelipyöräisenä olisi paljon tukevampi mutta kolmipyöräisenä on helpompi rakentaa ja pärjää vakio osilla.
Miten sellainen ratkaisu, jossa kolmipyörään tulisi taakse "apurattaat" vaikka rullaluistinten renkaat, jotka olisivat irti maasta 50-100mm.Entä jos teet deltana - eikös se olis tukevampi?
Ei sitä enää muuteta deltaksi, kun on jo maalausta vaille valmis.
Eihän tässä Hilsheadin pyörää olla mihinkään muuttamassa Viljamille tarjosin deltaa vaihtoehdoksi kun hän ilmiselvästi on kinneriä rakentamassa. En kuitenkaan väkisin deltan suuntaan väännä - saa tehdä tadpolenkin
En vaan ihan ymmärrä miks deltasta ei sais yhtä hienoa ulkonäöltään? tai ainakin melkeen
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Estetiikka vänkään aina siihen suuntaan, jollaisia on ennen nähnyt. Uuden mallin täytyy rakentaa oma kauneutensa pohjalta lähtien, kun kauneutta ei ole valmiiksi kertyneenä katsojien silmilmiin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Avasin ketjun Deltakinnereiden ulkonäkökeskustelulle: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =25&t=4560
Niin ei sotkeennu tämä projektiketju sillä aiheella.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Mitoittaisin kinnerin niin että paino jakautuu tasan akseleiden kesken. Näin triken vetävälle pyörälle tulisi 50% ja etupyörille 25%/kappale.
Lähellä optimia on Nuoli kinneri jossa etupyörät taaempana ja akseliväli lyhyempi kuin perinnekinnerissä.
Le Mans näyttää olevan aika lähellä myös:
Tuo lemanssi on hieno! Jotenkin tasapainoinen ja rauhallinen muotoilu, mutta silti kovin sporttinen.
Jurvan kinneri muistuttaa kovasti tekemääni "retkeilykinneriä" jonka rakensin Joka poika lehden ohjeiden mukaan.
Kuva otettu joskus 1973?
/home/heikki/Skannaukset/Omat skannaukset/2008-02 (helmi)/skannaa0001.jpg
Kinneri
Me ei päästä sinne sun kotikoneelle kattomaan tota kuvalinkkiä. Pistä se liitetiedostona tänne foorumille.
Vai oliko tuon kotikoneen linkin takana tuo sama kuva?
Onpa kallista lentokonevaneri. 50€/levy ja levyn koko 1,5x1550x1550mm. Vähän nirkoinen on tuo kokokin. Kuinka tiukalle mutkalle tuo taipuu?