Sivu 1/17

Tavaranojakki Aadolf 7

Lähetetty: 17 Helmi 2016, 17:00
Kirjoittaja Pajottaja

Elikkäs ihan uusi täällä nojakki puolella, mut lukenu vissiin koko foorumin läpi pariin kertaan.

Ajatuksissa jo tälläkin foorumilla pähkäilty malli, tais olla jokin "armadillon".
Tähän tietysti oman käden jälkeä heti sitten aika reilusti :D
Tavotteina alkuun tietenkin mataluus, edullisuus ja ulkonäkö.

Tois arvoisena hommana olisi 2-paikkaisuus, eli jakkarat vierekkäin ja polkimet tuplana.
Tietysti koko komeuden ku pykäsis alumiinista, niin saattas piireissä katuuskottavuus olla aika kova

Tarpeita en ole kummemmin vielä edes etsinyt, mut edelliseen prokkikseen kaikki löyty.
Jotkin palikat helpommin ja jotkin sit vähän vaikeammin.

Tekniset haasteet lieneen oleellisin kysymys. Juu, olen hitsannut ja rälläkkä löytyy :D
Pari kuvatusta edellisestä fillarista.
http://aijaa.com/a/94z5re

Aatu


Re: Tavaranojakki

Lähetetty: 17 Helmi 2016, 17:21
Kirjoittaja mhelander

No johan olet vempeleen rakentanut:

13969218-800x600.png

(Otin vapauden pienentää tämän kuvan aijaa-palvelusta)

Tommisia nojakkejakin on jokunen olemassa mutta tavaramallinen jousitettuna voisi olla hyvinkin hyödyllinen. Itse näistä yli 2-pyöräisistä mitään ymmärrä mutta tsemppiä rakenteluun! Olisi aivan mahtavaa nähdä vastaava nojakkina ja vielä tavaran kuiskausmallina.


Re: Tavaranojakki

Lähetetty: 17 Helmi 2016, 17:24
Kirjoittaja jviirret

Tervetuloa foorumille.
Ohjauksen kulmat ja tukivarsien rakentaminen näyttää olevan hallussa, niistä ei sen enempää.
Renkaiden kestävyyshän tuossa suurimmaksi ongelmaksi muotoutuu, kun polkupyörän kiekot ovat suunniteltu siitä lähtökohdasta että kallistuvat kurveissa.
Kammet ja ketjulinjat olisi varmaan helpoin tehdä niin, että kummallakin omat kammet, niistä omat ketjut selän takana oleville takapyörille ja molemmille omat vaihteet.
Takana raideleveys olisi aika kapea, mutta voimansiirto tehokas kun ei tarvi väliakseleita yms. Jos oikein matalan haluaa niin ketju pitää ohjata penkin ali ohjuripyörillä.

Kuva

Pituutta tietenkin niin paljon kuin kuljetuskapasiteettia haluaa.

Jukka


Re: Tavaranojakki

Lähetetty: 17 Helmi 2016, 17:46
Kirjoittaja Pajottaja

Tolla vihreellä menty työmatkaa jo yli puoli vuotta ja alkaa olla jo tylsä, eli nyt sit uuta.

Mikäli kaksipaikkaisuus edistyy rakentelu asteelle, niin luultavasti väli akseli tulee. Kitkalla lieneet aika pieni merkitys pienillä nopeuksilla.

Taakse jousitettu jäykkä akseli kahdella vapaakytkimellä (toiminu hyvin vihreässä härpätimessä)

Eteen olisi mietinnässä myös jousitettu jäykkä akseli, saa matalan ja lisäksi halvan.

Kiekkona kestää kyllä laadukkaat (sika kalliit) bmx kiekot, vihreellä piti tulla 40km/h katukiveen poikittain ennen
Ku saatiin kiekko kieroksi. Sai toki vielä kohtuullisella vaivalla oikastukin.

Kiekko voi toki olla jotkin muutkin, siis pitäskin olla. Pikku jutuista tulee aika äkkiä 2k egee.

Edit. Vihreessä on muuten taknapoina jotkin levylliset deoren etunavat. Kaikki sisuskalut poistettuna
Sisä reiäksi jäi 20, 8mm laakereiden ulko koolien tilalle holkit 20mm sisä reiällä ja näin syntyi edullinen vetävä napa :D

Aatu


Re: Tavaranojakki

Lähetetty: 17 Helmi 2016, 18:41
Kirjoittaja Vilijami

Miten takanavat on kiinnitetty akseliin? Piiroksia ja kuvia?


Re: Tavaranojakki

Lähetetty: 17 Helmi 2016, 19:01
Kirjoittaja Pajottaja

Kuvia ei tähän hataan ole, huomenna kyllä.

Yksin kertaisuudessaan sorvari teki laipallisen holkin (20mm) johon porasin jarrulaikan reiät,
lukitus akselille kahdella top ruuvilla. On kestäny isojakin hyppyjä ja 2.2kw moottori tehot.

Vapaakytkimet taka-akselilla ei kestäny fillari osista,
nyt on kuorma-auton starteista suolistettu pomminvarmat versiot.

Tähän uuteen tulokkaaseen olis ajatus laittaa crystalyten sähkö vermeet.
Eli napamoottori ilma vannetta ja ketjulla taka-aksulalle.

Aatu


Re: Tavaranojakki

Lähetetty: 17 Helmi 2016, 20:56
Kirjoittaja Pajottaja

Onkos näistä kokemusta kellään? Aika hintelän oloiset, mut olisi tilaa koneistaa melkein mitä vaan navaksi.

http://www.kauppamme.info/index.php?mai ... ts_id=1845

Aatu


Re: Tavaranojakki

Lähetetty: 18 Helmi 2016, 08:29
Kirjoittaja NikoK

Olen tainnut muutaman kerran bongata sinut tuolla ajamassa KehäIII:n varressa. Työmatkalla minäkin, keltaisella nojakilla.


Re: Tavaranojakki

Lähetetty: 18 Helmi 2016, 13:38
Kirjoittaja Pajottaja

Juu. Kehä kolmosta vihdin tien ja juvanmalmin väli työmatkan varella.

Ton tehdasvalmisteisen paino tais olla 60kg.
Ei varsinaisesti paino pelota, toi vihree nelipyörä painaa vissiin vara akuston kanssa yli 60kg.
Onpahan pikku siirtymillä ollu kaiffarikin painona ja hyvin jaksaa.

Aatu


Re: Tavaranojakki

Lähetetty: 18 Helmi 2016, 19:47
Kirjoittaja Pajottaja

Kävin naapuri firmassa vähä säikyttelemässä uudella projektilla,
olikin ylläys ku sano olevansa mukana hommssa samanlailla kun edellisessäkin.

Runko materiaalia tuntus olevan yllin kyllin ihan omasta takaakin.
Ajatuksena tehdä palikat sopiviksi ja heftailla migillä nippuun ja taitavammat saa sit viimeistellä tigillä.
Elikkas alumiini runkoa havitellaan

Moottorilta veto taka akselille kaiketi näin:
http://aijaa.com/wik4eO

Viljamille otin pari surkeaa räpsyä:
http://aijaa.com/P0vhaS

http://aijaa.com/g7WvNv

Jos jotain kysyttyvää, yritän selventää.

Aatu


Re: Tavaranojakki

Lähetetty: 18 Helmi 2016, 20:18
Kirjoittaja Vilijami
Pajottaja kirjoitti:

Viljamille otin pari surkeaa räpsyä:
http://aijaa.com/P0vhaS

http://aijaa.com/g7WvNv

Jos jotain kysyttyvää, yritän selventää.

Aatu

Kiitos. Hyvä idea hyödyntää vakionapoja!
Sisäpuolen holkki on kiinni topruuveilla akselissa, mutta miten ulkopuolen holkki on kiinni? vai onko ulkopuolella holkkia ollenkaan?


Re: Tavaranojakki

Lähetetty: 18 Helmi 2016, 20:51
Kirjoittaja Pajottaja
Vilijami kirjoitti:
Pajottaja kirjoitti:

Viljamille otin pari surkeaa räpsyä:
http://aijaa.com/P0vhaS

http://aijaa.com/g7WvNv

Jos jotain kysyttyvää, yritän selventää.

Aatu

Kiitos. Hyvä idea hyödyntää vakionapoja!
Sisäpuolen holkki on kiinni topruuveilla akselissa, mutta miten ulkopuolen holkki on kiinni? vai onko ulkopuolella holkkia ollenkaan?

Juu, holkkihan siellä ulkopuolellakin on. Elikkäs alkuperäinen laakeri on poistettu ulkopesineen päivineen,
Jolloin sisä reikä oli enemmän kun aikaisemmin mainitsemani 20,8mm (läpi reikä oli sen20,8mm laakerin kohdalta enemmän).
Sit vain laakerin reikään sopiva holkki jossa reikä, minun tapauksessa 20mm. Liimalla holkki kiinni.
Otan huomenna pari räpsyä vastaavasta irto navasta.

Jos on aikaa, saatan purkaa paikallaan olevankin navan osiksi, maalata ja herkistellä ne pitäs kuitenkin.
Ihme kyllä, on aina purkautunut kohtuu vaivalla ilman isompaa väkivaltaa.

Aatu


Re: Tavaranojakki

Lähetetty: 19 Helmi 2016, 05:40
Kirjoittaja Pajottaja

Yksi lisäys projektin pää kriteereihin. Pyrin käyttämään kaikissa osto osissa suomalaisia kivijalka kauppoja.
Halvin ratkaisuhan se ei ole, mut suomalainen yrittäminen kunniaan.

Aatu


Re: Tavaranojakki

Lähetetty: 19 Helmi 2016, 07:47
Kirjoittaja jviirret
Pajottaja kirjoitti:

Yksi lisäys projektin pää kriteereihin. Pyrin käyttämään kaikissa osto osissa suomalaisia kivijalka kauppoja.
Halvin ratkaisuhan se ei ole, mut suomalainen yrittäminen kunniaan.

Mä oon itseasiassa yllättynyt että usein on halvin ratkaisu. Viimeksi ostanut pinnoja, vannenauhoja ja kaksi vaihteisen takanavan. Lisäksi, kivijalkakauppojahan Biltema ja Motonettikin on ;)

Jukka


Re: Tavaranojakki

Lähetetty: 20 Helmi 2016, 09:40
Kirjoittaja Pajottaja

Viljamille taas pari räpsyä.

http://aijaa.com/Ytzodz
http://aijaa.com/fPUEQv
http://aijaa.com/QLCxZ6
http://aijaa.com/QVXAHa
http://aijaa.com/SKXJQB

Hiltin laatikko on hyvä akku pakki, perustyökalut ja laturit kulkee mukana.
http://aijaa.com/mdHfZp

Aatu