Räntäpäivän kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: RE: Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Tuleeks se pukkilaakerin tilalle? Siihenkin lukitteella kiinni?

Eiku viereen. Pyörii vapaasti kun poljetaan eteen ja kääntää jarruvipua kun poljetaan taakse.
Mutta mitenkäs sitten kun pyörällä pitäisi peruuttaa? Taaksepäin työntämimen pyörittää myös kampia taaksepäin ja yksisuuntalaakeri vetää jarrut päälle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: RE: Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Mutta mitenkäs sitten kun pyörällä pitäisi peruuttaa? Taaksepäin työntämimen pyörittää myös kampia taaksepäin ja yksisuuntalaakeri vetää jarrut päälle.

Eikö tätäkään voinut kukaan kertoa etukäteen :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Etujarru kytketty ja takajarrulle on paikka. Nyt koeajolle.

Liitteet
20170419_185951.jpg
20170419_185727.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Hyvin toimii, paitsi peruuttaessa pitää nostaa vetävärengas ilmaan. Tosi vähän jarrutus tarvii polkuvoimaa, eli yksisuuntalaakerin momentin kesto ei ole ongelma.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Härski »

HYVÄ VIlijami, hyvä idea!
Näin se maalima kehittyy pikkuhilijaa..

Voima riittänee jaloissa hyvinkin useampien renkaiden jarruttamiseen, niin tohon jarruvivun päähän voi rakentaa pienen telin, joka tasaa voimat vaijereiden kesken, tms..

Viimeksi muokannut Härski, 19 Huhti 2017, 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mitenkähän käy jos paniikkitilanteessa survaisee vähän rajummin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja ajou »

Hieno systeemi!

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Härski »

jviirret kirjoitti:

Mitenkähän käy jos paniikkitilanteessa survaisee vähän rajummin?

Jukka

Jos pistää jarrut pelekästään takasenkaisiin, ni sillo varmaan vaan sluisuu..
?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Härski kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mitenkähän käy jos paniikkitilanteessa survaisee vähän rajummin?

Jukka

Jos pistää jarrut pelekästään takasenkaisiin, ni sillo varmaan vaan sluisuu..
?

Lähinnä osien kestävyyttä murehdin. Yksisuuntalaakerin lisäksi pitää huomioida että käsijarrut ja käsijarruvaijerit on tehty kestämään vain sormivoimin käyttäminen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Mitenkähän käy jos paniikkitilanteessa survaisee vähän rajummin?

No siitähän hajoaa ainakin vaijerit ja/tai jarruosat. Joku viisas turvamekanismi tuohon pitäs keksiä?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Riittävän jykevä säädettävä toppari? Säätää silleen että on jarrut pohjassa melkein topparia vasten. Tällöin vaijeri ja jarru ovat turvassa.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja samuel »

Ainakin markettimaastureissa varruvaijerin ohjuriputkessa on jousi sisällä, eli abs- jarru.
Liikevara on varmaan millin, kaksi.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos vaijeria vetävä vipu olisi pidempi niin sen päässä voima olisi pienempi, mutta häviääkö sitten koko ratkaisun mielekkyys kun jarrusta tulisi raskaampi käyttää? Yoisaalta jos vaihtoehto on se, että jarru toimii kevyesti mutta hätätilanteessa vajerin päiden nippelit pirahtelee irti ja pyörä on jarruton...

Minkälaisen pattitilanteen tuolla saa aikaiseksi jos pyörä valuu takaperin alamäkeen? Jarru vetää kiinni ja valuminen pysähtyy. Jotta jarru löysäisi pitäisi jaksaa polkea eteenpäin, mutta onnistuuko se jos jarrut pitää pyörää paikoillaan?

jooseha kirjoitti:

Riittävän jykevä säädettävä toppari? Säätää silleen että on jarrut pohjassa melkein topparia vasten. Tällöin vaijeri ja jarru ovat turvassa.

Aiheuttaako jatkuvaa säätämisen tarvetta? Pieni kuluminen paloissa ja pitäisi aina jostakin kiristää ettei toppari tule liian aikaisin vastaan.

samuel kirjoitti:

Ainakin markettimaastureissa varruvaijerin ohjuriputkessa on jousi sisällä, eli abs- jarru.
Liikevara on varmaan millin, kaksi.

Niissä on sen verran joustoa että kahva ottaa tankoon, eli juurikin muutama milli vaijerin suuntaista liikettä. Tässä saa moninkertaisella voimalla useita senttejä vaijeriin liikettä, eli sellaisenaan tuo varolaite on riittämätön. Pohjaa heti ja sitten jarru toimii kuin jäykällä vaijerilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Riittävän jykevä säädettävä toppari? Säätää silleen että on jarrut pohjassa melkein topparia vasten. Tällöin vaijeri ja jarru ovat turvassa.

Siinähän on jo. Vaijereiden kiinnityspulikka toimii myös topparina. Vaijerit vaan tarpeeksi löysälle.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

samuel kirjoitti:

Ainakin markettimaastureissa varruvaijerin ohjuriputkessa on jousi sisällä, eli abs- jarru.

Mulla oli jossain pyörässä tuollainen. Ihmettelin kovasti miksei jarruun saa tehoa. Lopulta huomasin tuon rajoittimen ja otin sen pois, niin hidastin muuttui jarruksi.

Vastaa Viestiin