Räntäpäivän kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RE: Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos tuosta haarukkaputkesta coroplast kylkeen virittelet pienen levyn, lähelle rengasta. Levyyn renkaan muotoinen kolo. Luulis ett pysäyttää ylös ja eteen roiskeet - ainakin vähentää.

Ei riitä että pysäyttää, paitsi jos on julmetun iso säiliö mihin sen pysäytetyn kuran kerää ja tyhjentää lenkin jälkeen. Tärkeämpi miettiä mihin kura saa lentää ja yrittää ohjata sitä sinne. Nyt kura on pysäytetty ja ohjattu tehokkaasti ketjulle.

Jukka

Kuvittelin ett se ohjautus taakse? Lokarin pala tulis tietyst renkaan takapuolelle.

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mitä raati sanoo uudesta versiosta?

Liitteet
20170427_175414.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja tm »

Kaikin puolin paree... :-)
Paitsi että alas paluupuolen ketjuun tietysti voi osua jonniin verran valumaa/roisketta lokarin etureunasta (vaikka vähän sivussa linjasta onkin).

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Erikoinen ratkasu ;) mutt toiminee paremmin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Erikoinen ratkasu ;) mutt toiminee paremmin.

Onko tässäkin todettava, että kyyyylllä se polkupyörän lokasuoja on vaan aika hyvin suunniteltu, helppo hankkia ja kohtuu hintainen :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

Paitsi että alas paluupuolen ketjuun tietysti voi osua jonniin verran valumaa/roisketta lokarin etureunasta (vaikka vähän sivussa linjasta onkin).

Samaa mieltä ja kallistelemattomassa pyörässä saattaa käydä niin että kaarteessa kaikki lokasuojasta valuva vesi menee suoraan ketjulle. Mitä pidempi lokasuoja sitä suurempi osa renkaan keräämästä kurasta valuu sitä pitkin, eli ongelma saattoi jopa pahentua ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pitääkö tähän laittaa ohjarirulla paluupuolelle, että saa nostettua ketjun lähelle runkoputkea?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos sulla on likikään samalla profiililla olevaa lokasuojakourua niin jatka nykyistä edestä paluuketjun alapuolelle.
Lumen kans se aiheuttaa taatusti "paatamista", mutta sitähän ei luultavasti tule nyt puoleen vuoteen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ketjpuputki olisi vaihtoehto ja.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Takavanne, ketju ja vaihdepakka oli ihan mustassa sonnassa. Vävypojalla oli dragon's breath auton vanteiden pesuainetta, joka muuttuu kuulemma rautapölystä punaiseksi. Punaiseksihan tuo näytti menevän ja aika puhdaskin tuli. :D

Liitteet
20170501_174031.jpg
20170501_180414.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Olisiko niin, että kampiakselin laakerit ovat liian tiukat pyöräkäyttöön? Räntis tuntuu rullaavan hyvin, mutta polkeminen tahmaa enemmän kuin muissa pyörissäni. Mullinsilmätkin ovat tosi tiukat, eli runko notkuu ennemmin kuin mullinsilmät antavat periksi, mikäli kampiakseli ei ole aivan suora.
Jos vertaa normaaliin kasettikeskiöön, niin siinähän kammet jäävät pyörimään monta kierrosta, kun niille antaa vauhtia, kun taas tämä kampiakseli ei pyörähdä kunnolla kierrostakaan. :?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä epäilen paljon suuremman syyn olevan että runko antaa periksi polkiessa. Se on ihan törkeän ohutta putkea verrattuna normaaliin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onhan se runko ohutta, mutta epäilen ettei sen paksuntaminen väljennä yhtään kampilaakereiden välystä?
Mielestäni runko on kuitenkin kehärakenteena jäykempi kuin yksi 40x40 runkoputki :?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä taas epäilen ettei kuulalaakeri voi vastustaa kohtuuttomasti. Edellyttäen tietysti että se on ehjä, puhdas, voideltu, ja rihdattu suoran kampiakselin kanssa. Otas laakerit irti ja kokeile miten ne pyörii vapaana.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tosi tahmeasti pyöri uutenakin ja eihän ne oo olleet käytössä kuin noin 200km. Kovan kuormituksen alaisena laakerin pyörintä kevenee, mutta tuossa uskoakseni on liian pieni kuorma, ainakin kevyellä pyörityksellä. Vai oisko se tahmaus tullut sen yksisuuntalaakerin myötä?

Vastaa Viestiin