Räntäpäivän kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuommonen fat quad löytyi, minkä takapää on aika lähelle tavoitetta. Penkin etäisyys takanavoistakin on sopiva. Mahtuu yksi lapsi tai kaksi kauppakassia kyytiin. Raideleveys ehkä noin 700mm ja 406 kiekot. :?

Liitteet
ATCrearnosling.jpg
ATCrearnosling.jpg (73.81 KiB) Katsottu 3183 kertaa
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja vph »

Eikös se ala olla aika lailla tuossa? Tekemisen aikana voi säätää lisää jos on tarvetta... nyt vaan sitä kopan pahvimallia tekemään. Täällä näet jo kuola valuu, kun haluisin nähdä edes sen levityssysteemeillä piirretyn ja niistä teipatun pahvimallin. Eikä ole vitsi.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

vph kirjoitti:

Eikös se ala olla aika lailla tuossa? Tekemisen aikana voi säätää lisää jos on tarvetta... nyt vaan sitä kopan pahvimallia tekemään. Täällä näet jo kuola valuu, kun haluisin nähdä edes sen levityssysteemeillä piirretyn ja niistä teipatun pahvimallin. Eikä ole vitsi.

Jep. Tuon pohjalta alan suunnittelemaan.
Kävin tänään lainaamassa kirjastosta peltisepän levitysoppikirjan. Pitää lukaista se viikonlopun aikana.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Englannin kisapolkuautoista löytyi aika sopusuhtaisen näköinen peli. Tuolla keularakenteella saa pojinkeskiön ja eturenkaat samalle etäisyydelle.

Liitteet
ChrisFeatherstoneCar2.jpg
ChrisFeatherstoneCar2.jpg (227.24 KiB) Katsottu 3013 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko ohjaustangon koko tupen mittaisia kiertovaihtajia olemassa 7-8-9-10 vaihtajille? Tarvisin tähän sellaisen, vai onko tangonpäävaihdevipu ainut järkevä ratkaisu alaohjaukseen?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti:

Onko ohjaustangon koko tupen mittaisia kiertovaihtajia olemassa 7-8-9-10 vaihtajille? Tarvisin tähän sellaisen, vai onko tangonpäävaihdevipu ainut järkevä ratkaisu alaohjaukseen?

Jos tuuppaa vähän paksumman putken vaan semmoisen tavallisen kiertovaihtajan päälle. Sehän kiilautuu siihen kivasti. Samalla paksuuntuu se hantaaki.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3847
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti:

Onko ohjaustangon koko tupen mittaisia kiertovaihtajia olemassa 7-8-9-10 vaihtajille? Tarvisin tähän sellaisen, vai onko tangonpäävaihdevipu ainut järkevä ratkaisu alaohjaukseen?

Kiertovaihtajissa en ole nähnyt kuin n. 3-5 cm pitkän pätkän sitä itse kiertovaihtajan grippiä ja sen perään laitetaan tosiaan tavallista grippi kumia jotta se on tasapaksuinen loppuun asti, eli ei ole sen mallisia kuin kaipaat.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Osta tällenen kahva ja siirä se kumiosa vaihteen siirtimen kumin tilalle. Vähän siinä joutuu sovittaan ja askarteleen . Luulisi sen onnistuvan .

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Näköjään rakenteluksi menee. Moottoripyörän kaasukahvassa ois pitkä muoviputki kahvakumin sisällä. Siitä leikkaa-liimaa menetelmällä vois onnistua virittämään. Imi ehdotti alumiinirunkoista lock on grippiä, jos sen saisi kiristettyä kiertovaihtajan putken pätkään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuskainen on tämä kinnerin suunnittelu. Vai onko mulla liian kovat vaatimukset? Taakse tulee kaksi rengasta ja mieluiten eteenkin. Ketterä pitäis olla, 6m leveällä tiellä sais U-käännös onnistua. Tämä vaatimus tekee kinneristä joko hirmu pitkän tai leveän. Vai onko 2,7m pitkä? Lyhempänä tulee helposti yli metrin leveä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuommonen kuvan kokoinen nelipyörä ohjattu, eikös se kääntys pienessä tilassa? Jorin idea: etupyörät kääntyy vaan vähän ja jyrkässä mutkassa takapyörät tulee mukaan. Etuveto mbb tyyliin. Nyt se on suunniteltu;) Sori tuli vähän monimutkanen/tuskanen tehdä mutt siehän oot insinööri;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja samuel »

Vilijami kirjoitti:

Tuskainen on tämä kinnerin suunnittelu. Vai onko mulla liian kovat vaatimukset? Taakse tulee kaksi rengasta ja mieluiten eteenkin. Ketterä pitäis olla, 6m leveällä tiellä sais U-käännös onnistua. Tämä vaatimus tekee kinneristä joko hirmu pitkän tai leveän. Vai onko 2,7m pitkä? Lyhempänä tulee helposti yli metrin leveä.

Quest on 2,8 metriä, noin suunnilleen. Ei mahdu lyhkäsen hiacen perään edes poikittain.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

PW kirjoitti:

Tuommonen kuvan kokoinen nelipyörä ohjattu, eikös se kääntys pienessä tilassa? Jorin idea: etupyörät kääntyy vaan vähän ja jyrkässä mutkassa takapyörät tulee mukaan. Etuveto mbb tyyliin. Nyt se on suunniteltu;) Sori tuli vähän monimutkanen/tuskanen tehdä mutt siehän oot insinööri;)

Kannatan tätä ajatusta. Ehkä pyörät voisi kääntyä yhtä paljon, niin olisi kaksiraiteinen myös kaarteessa. Etuveto nyt ilman muuta, kiertyväketjuisena ehkä helpoin toteuttaa. Tein joskus siitä mallikuvan, pitää vaan lisätä kääntyvät takapyörät:
Kuva
Tuollainen löytyi kuvahaulla quad velomobile:
Kuva
http://www.bentrideronline.com/messageb ... p?t=104700


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Pystyskö tuon Jarkon suunnitelman tekemään mbb:nä? Kampiakselin päiden nivelet olis miulle se vaikein paikka?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jarcco kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuommonen kuvan kokoinen nelipyörä ohjattu, eikös se kääntys pienessä tilassa? Jorin idea: etupyörät kääntyy vaan vähän ja jyrkässä mutkassa takapyörät tulee mukaan. Etuveto mbb tyyliin. Nyt se on suunniteltu;) Sori tuli vähän monimutkanen/tuskanen tehdä mutt siehän oot insinööri;)

Kannatan tätä ajatusta. Ehkä pyörät voisi kääntyä yhtä paljon, niin olisi kaksiraiteinen myös kaarteessa. Etuveto nyt ilman muuta, kiertyväketjuisena ehkä helpoin toteuttaa. Tein joskus siitä mallikuvan, pitää vaan lisätä kääntyvät takapyörät:
Kuva

En lähtis tekemään nelipyöräohjausta. Liian työläs tehdä itelle, mielenkiinto lopahtaa ja projekti jää kesken. Jollekin muulle voisin tilaustyönä tehdä :D
Tuota Jarcon mallia oon monta kertaa käynyt katsomassa sillä silmällä ja rakenne kiinnostaisi kyllä.
Muutama huomio:
-kuinka hentoisesta putkesta tuon voi tehdä, ettei paina liikaa? Kaksi zox 20:stä rinnan ja yhdysputket väliin niin ollaan 28kg:ssa ilman katetta?
-etumainen yhdysputki on puolessavälissä runkoa, notkuuko runko kampipuomin päästä sivuttain?
-kyytiin könyäminen on melkoista akrobatiaa
-kampiakseli-lukkopoljin problematiikka.

Vastaa Viestiin