Räntäpäivän kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Rullajarrukiekko. :)
Hieno ratkaisu rullajarrun vaijerikuoren pidikkeen paikaksi. Mikä tuo osa on alkujaan?

Ööö...tuota rullajarrunavan mukana tullut vaijerinkuoren pidike, joka on ruuvattu vannejarrun tapin päähän?

Kuva
Sekö oikeasti kuuluukin tuohon. :shock: Jaa niin, tietenkin rullajarrulliset kiekot laitetaan usein v-jarrujen tilalle. :oops: Mihinkäs se sitten laitettaisiin, jos olisi alunperin napajarrullinen takahaarukka. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Normaalisti sille on hahlo jarrun kyljessä tai takajarrun tapauksessa hahlo on jarrusalvan kiinnitysreijän vieressä 90 astetta käännettynä pituus akselin suunnassa.

Kuva

Kuva

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Sekö oikeasti kuuluukin tuohon. :shock: Jaa niin, tietenkin rullajarrulliset kiekot laitetaan usein v-jarrujen tilalle. :oops:

Ei kai se oikeasti kuulu, jarrutapit ovat normaalitilanteessa väärällä puolen haarukkaa, mutta tällä kertaa sattui sopivasti olemaan kohdalla. :D
Takanavassa oli Wackyn mainitsema hahlo, mihin kuoren pidike tulee, mutta etunavoissa ei ollut.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Lidlissä oli sadeviitta kympillä. Tarranauhaa aukon reunaan ja viitan helmoihin. Viitta ei oikein tullut kireälle, koska oli valitettavasti muotoon ommeltu. Parempi ois tullut suorasta kankaasta. No tehdään uus, jos häiritsee. Tulis vaan sadetta ni pääsis kokeilemaan tositoimissa. :D

Liitteet
img20170902_184915.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tein paineilmaputkista kehikon, joka kannattelee viittaa irti hartioista. Oikeanpuoleinen putki on työnnetty etupäästään holkkiin, niin sen saa pois edestä, kun hyppii sisään tai ulos.

Liitteet
img20170902_184944.jpg
img20170902_185006.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kulkuaukon reunaan laitoin solumuoviputkieristeen käsinojaksi. Ilmastointiteippasin eristeen, että kestää paremmin potkiskelua.

Liitteet
img20170902_194424.jpg
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Sinulla näyttää olevan rullajarrut, oletko havainnut niissä ylimääräistä kitkaa? Olen ihmetellyt Splitterin hitautta ja yksi epäilty on rullajarru. Keskinopeudet on kautta linjan olleet heikommat kuin tadpolella, jossa oli myös 406 renkaat mutta levyjarrut. Sama Nexus 8 napa oli molemmissa. Voi olla vaihteistoonkin tullut vikaa kun on yli 10 v ikää ja tuhansia kilsoja ajettu.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Rengasta pyöräyttämällä ei mielestäni tunnu häiritsevää kitkaa, mutta koko laitteen hitautta olen itsekin ihmetellyt. Esimerkiksi Twisteri on huomattavasti nopeampi ja vaihteenvaihtotarve pienempi. Olisiko rullajarruissa se syy? Vetävässä kiekossa on kyllä myös napadynamo. Mikään kilpapyörähän tämä ei ole, joten ongelma on hyvin pieni.
Sähköapu kyllä vähän himottais laittaa tähän talvea varten. :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Rengasta pyöräyttämällä ei mielestäni tunnu häiritsevää kitkaa, mutta koko laitteen hitautta olen itsekin ihmetellyt. Esimerkiksi Twisteri on huomattavasti nopeampi ja vaihteenvaihtotarve pienempi. Olisiko rullajarruissa se syy? Vetävässä kiekossa on kyllä myös napadynamo. Mikään kilpapyörähän tämä ei ole, joten ongelma on hyvin pieni.
Sähköapu kyllä vähän himottais laittaa tähän talvea varten. :roll:

Huono kulku voi olla kolmipyörässä myös aurauskulmaongelma. Onko ollut havaittavaa renkaiden kulumista. Kaksiraiteisessa kolmipyörässä on melko vaikea hahmottaa aurauskulmissa olevia virheitä, kun peräkkäiset renkaat kääntyvät molemmat. Minulla ainakin oli omassani isojakin heittoja aurauksessa ja rengas kului entiseksi parin sadan kilometrin matkalla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sitäki mä tässä oon pohtinut että kun toisessa reunassa on kaksi ja toisessa yksi rengas niin pyrkiikö reunojen erilaiset hitausmomentit kääntämään ajokkia vinoon kulkusuuntaansa nähden? Tätä voimaa vasten jos renkaat ohjaa niin nehän auraa väkisin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pistäkää kokeillen. Rullajarrut vaan mäkeen ja lenkille. No yhden voi jättää, jollei ole muuta jarrua.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Sitäki mä tässä oon pohtinut että kun toisessa reunassa on kaksi ja toisessa yksi rengas niin pyrkiikö reunojen erilaiset hitausmomentit kääntämään ajokkia vinoon kulkusuuntaansa nähden? Tätä voimaa vasten jos renkaat ohjaa niin nehän auraa väkisin.

Jukka

Oikean suuntainen pohdinta. Polkematta rullaten tämä puoltaa oikealle ja reilusti veto päällä vasemmalle.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Huono kulku voi olla kolmipyörässä myös aurauskulmaongelma. Onko ollut havaittavaa renkaiden kulumista. Kaksiraiteisessa kolmipyörässä on melko vaikea hahmottaa aurauskulmissa olevia virheitä, kun peräkkäiset renkaat kääntyvät molemmat. Minulla ainakin oli omassani isojakin heittoja aurauksessa ja rengas kului entiseksi parin sadan kilometrin matkalla.

Tässä on kiinnitetty huomiota renkaiden samansuuntaisuuteen jo jigissä missä kasasin koko laitteen. Myöhemminkin olen mittaillut aurausta ja mielestäni renkaat kulkevat samaan suuntaan. Renkaiden kulumisessa en ole huomannut mitään erikoista.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Pistäkää kokeillen. Rullajarrut vaan mäkeen ja lenkille. No yhden voi jättää, jollei ole muuta jarrua.

Etuhaarukassa ois jarrutapit. Ehkä kokeilenkin joskus. :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tämän päivän lenkillä polkaisin kampiakselin mutkalle katukivetystä ylittäessä :shock: :| :evil:
Punainen nuoli osoittaa mutkakohtaa. Taipuma oli alunperin selvästi pahempi, mutta sain oikaistua sitä jalalla painamalla, että pääsin polkemaan takaisin kotiin.
Keltainen nuoli osoittaa 30x30 kanttiputkea, joka nykyään osoittaa eri suuntaan kun kaksi muuta.

Vahvistusideoita? Putken halkaisijan kasvattaminen luonnollisesti, mutta entä muuta?
Kampiakselin oikaisu ja hiilikuitunauhaa vahvikkeeksi?

Liitteet
20170916_115032.jpg
Vastaa Viestiin