Sivu 36/50

Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 02 Touko 2017, 23:19
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Olisiko niin, että kampiakselin laakerit ovat liian tiukat pyöräkäyttöön? Räntis tuntuu rullaavan hyvin, mutta polkeminen tahmaa enemmän kuin muissa pyörissäni.

Ootko kokeillut polkea pukin päällä vetävä rengas ilmassa?

Vilijami kirjoitti:

Mullinsilmätkin ovat tosi tiukat, eli runko notkuu ennemmin kuin mullinsilmät antavat periksi, mikäli kampiakseli ei ole aivan suora.

Rungon notkuminen vie tehoja. Jos käsin vääntelet tuollaisia putkia muutaman millin mutkalla 80krt/min niin hiki tulee.

Vilijami kirjoitti:

Jos vertaa normaaliin kasettikeskiöön, niin siinähän kammet jäävät pyörimään monta kierrosta, kun niille antaa vauhtia, kun taas tämä kampiakseli ei pyörähdä kunnolla kierrostakaan. :?

Tuolla ei ole mitään merkitystä jos tehohäviö ei kasva kun voiman tarve lisääntyy.

Jukka


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 02 Touko 2017, 23:35
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Ootko kokeillut polkea pukin päällä vetävä rengas ilmassa?

Pukin päällä käsin pyörittäen selkeästi raskaampi kuin esimerkiksi flevo.

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Mullinsilmätkin ovat tosi tiukat, eli runko notkuu ennemmin kuin mullinsilmät antavat periksi, mikäli kampiakseli ei ole aivan suora.

Rungon notkuminen vie tehoja. Jos käsin vääntelet tuollaisia putkia muutaman millin mutkalla 80krt/min niin hiki tulee.

Tätähän juuri pelkäänkin, siksi mullinsilmän pitäisi olla paljon herkemmin liikkuva.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 03 Touko 2017, 16:13
Kirjoittaja Vilijami

Testailin rullausta eri rengaspaineilla. Laskurin mukaan 15% painumalla antaa vetävään renkaaseen (big apple 50-406) 3,2bar. Pumppasin kaikkiin renkaisiin tuon 3,2 ja testasin kahdessa erittäin loivassa mäessä kuinka pitkälle rullaa polkematta paikaltaan lähtiessä. Saman tein myös 4 ja 5bar paineilla. Kyllä se noin 40% pidemmälle meni 4:llä baarilla ja noin 80% pidemmälle 5:llä baarilla.
Vertailun vuoksi Luggarion (tryker 40-406 6bar) rullas noin 100% pidemmälle kuin räntis 3,2 baarilla.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 03 Touko 2017, 17:31
Kirjoittaja Vilijami

Yksisuuntalaakeri ahdisti pyörimistä. Siinä tapahtui jotain ihan ihmeellistä. Yhtäkkiä rupesi kuulumaan klok,klok,klok. Eteenpäin polkiessa alkoi jarruvipu hypähdellä joka kierroksella hieman pyörimissuuntaa vastaan. Miten se on mahdollista? :shock:


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 03 Touko 2017, 17:34
Kirjoittaja Vilijami

Irrotin jarruvivun ja polkeminen keventyi aivan normaaliksi. Onkohan jalkajarruajatus hylättävä?


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 03 Touko 2017, 17:48
Kirjoittaja Nojanalle

Ei tarte hylätä . Onkohan laakeri viallinen . Tee systeemi vanhasta yksivaihde pyörän navasta .


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 03 Touko 2017, 19:39
Kirjoittaja jviirret

Siinä oli aika pieni se maksimi kuormitus, oisko ottanu itteensä josaki?

Jukka


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 06 Touko 2017, 16:56
Kirjoittaja Vilijami

Rakensin takarengasta jarruttamaan polvijarrun.
Aika hyvä ja tehokas, helposti saa lukkojarrutuksen tehtyä. Nyt voi taas peruutellakin :D


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 06 Touko 2017, 17:20
Kirjoittaja jori

Äkkiäkös siihen kauan meni. :mrgreen:
Näin se internet tekee meistä viisaampia, kun ideat leviävät valon nopeudella. Paperimedian aikaan tämän idean löytämiseen olisi voinut mennä pidempään, jos edes ihmisikä olisi riittänyt. Tästä aiheesta vajaan vartin radio-ohjelma.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 06 Touko 2017, 17:47
Kirjoittaja PW

Onko siellä normaali jarru, vaijerin toisessa päässä? Vai keppi jarruttaa asfalttia vasten;)


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 06 Touko 2017, 17:48
Kirjoittaja Vilijami

Oiskohan Mahe ehdottanut joskus kitkavaihtajan käyttämistä kolmipyörän pysäköintijarruna. Päätin kokeilla ja toimii, kitkavaihtaja jaksaa pitää jarrun päällä.
Samalla asensin stemmin -Sakari on tehnyt alaohjatuihin talutuskahvoja- ja jopas käsin liikuttelu helpottui. :D


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 06 Touko 2017, 17:49
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Onko siellä normaali jarru, vaijerin toisessa päässä? Vai keppi jarruttaa asfalttia vasten;)

Tuo.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 09 Heinä 2017, 22:35
Kirjoittaja jori

Rullajarrukiekko. :)
Hieno ratkaisu rullajarrun vaijerikuoren pidikkeen paikaksi. Mikä tuo osa on alkujaan?

PS. Rakensin Räntiksen ensimmäisen viestin alkuun pienen esittelyosion.


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 09 Heinä 2017, 23:12
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Rullajarrukiekko. :)
Hieno ratkaisu rullajarrun vaijerikuoren pidikkeen paikaksi. Mikä tuo osa on alkujaan?

Ööö...tuota rullajarrunavan mukana tullut vaijerinkuoren pidike, joka on ruuvattu vannejarrun tapin päähän?


Re: Räntäpäivän kinneri

Lähetetty: 09 Heinä 2017, 23:13
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

PS. Rakensin Räntiksen ensimmäisen viestin alkuun pienen esittelyosion.

Kiitos :D