Tämä projekti alkoi nimellä :"Suksiboksikinneri", mutta muuttuu myöhemmin nykyiselle nimelleen Räntäpäivän kinneri.
Vilijami kertoo jälkeen päin kesällä 2017:
"Tuota Räntistä eli 2t3 mallia olin tekemässä jo kaksi vuotta sitten. Ehdin jo pari kertaa kyllästyä koko 2t3 projektiin, ennen kuin se oli aloitettukaan. Sitten Jarcco johdatti alunperin suksiboksikinnerin 2t3 malliin."
Lopputulos on erikoisen näköinen ja erinomaisen hieno laite.
Valmiin laitteen kuvia sivulta 31 lähtien. Sivulta 32 etsitään keinoa aikaansaada jalkakäyttöinen jarru ketjuvaihteiseen pyörään. Kokeilut etenevät yksisuuntalaakerilla varustetun kampiakselille kiinnitetyn vivun kautta polvikäyttöiseen vipuun. Yksisuuntavipu kampiakselilla esti peruuttamisen, joka kinnerissä on tärkeä ominaisuus.
Räntis purettiin tammikuun lopulla 2021, sen jälkeen kun se oli opettanut että:
Takaohjaus epäonnistui. Liian iso jättö. Ilman ohjausiskaria ei toiminut ollenkaan. Ohjaus alkoi voblaamaan laidasta toiseen.
Koko laite liian painava. Sähköillä meno helpottuu, mutta akun kantomatka jää liian pieneksi.
Z-kampiakseli liian vetelä.
Liian pitkä ketju tuo kuminauhamaisen poljintunnelman ja montuista ajaessa sopivasti, ketju alkaa pomppia ylös-alas ja lähtee lopulta eturattaalta.
Penkin kiinnitys yhteen 25mm pyöreään putkeen on huono. Tahtoo stauffit aina hiljolleen kääntyä vinoon.
Katto puuttui ja tavaratilaa liian vähän, muuten niin valtavan kokoisessa pyörässä.
No kannattiko tehdä alunperinkään? Todellakin kannatti.
2T3 on hieno rakenne, koska kaksi ajouraa ja kanttareiden ylitykset paljon symmetristä kolmipyörää helpompia. Vetävällä pyörällä tarpeeksi pitoa, mutta ei kuitenkaan liikaa painoa. Kiekko kesti hyvin.
Katetulla pyörällä on lämmin ajella kylmillä ilmoilla.
Paljon tuli ymmärrystä ohjausgeometrioista.
Monta oli kiinnostunutta ihmistä ja vielä enemmän hämmästyneitä tuijottelijoita.
Tekisinkö uudestaan parannellun version? Kyllä voisin joskus tehdä, mutta ehkä jättäisin takaohjauksen kokonaan pois ja akkuteknologia pitää kehittyä huimasti, ennen kuin näin raskaasta pyörästä saa ihan oikeasti ajokelpoisen.
Alkuperäinen ketju alkaa tästä.
Suksiboksikinneri
Kinnerin rakentamisessa kuori on ongelma. Tulee helposti painava ja ruma.
Suksiboksin sais 169€ http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/K ... 000033061/
Jos irrottas kannen pohjasta ja laittaa vikuproppia puolimetriä väliin ja pop-niiteillä paketti kasaan, niin eikö siinä ois valmis kuori?
Kulkuaukko pitää leikata kanteen sähkökinneri appelsiini tyyliin, joka toimi innoittajana tähän suunnitelmaan.
Ajattelin vieläpä käyttää korotettua boksia itsekantavana runkona. Siihen vaan akselit kiinni. Nelirenkainen peli ois tulossa ja renkaat kopan ulkopuolelle.
Mitä raati on mielipuolta?