4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kiitokset kaikista vastauksista!
Näiden pohjalta on hyvä aloitella kokeilut, sitten kun niiden aika tulee.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Väärä vuodenaika rakennella mockup pahvista, kun syksyllä usein sataa -> ei pääse testilenkille :lol: .
Tämän hetken sääennusteen mukaan ensi viikonloppuna saattaisi olla seuraavan kerran kuivempaa...

1CV_odottaa_testiajoa.jpg
1CV_odottaa_testiajoa.jpg (110.64 KiB) Katsottu 4426 kertaa
MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja MM »

Elmu-kelmu tai kontaktimuovi vahvistaisi kulmaliitoksia ja sulkisi pahvin reunat.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Sun pitää maalata se :mrgreen: niin saat hiukan säänkestoa.

John Tetzin retkipatjakinneri on kasattu kontaktiliimalla. Harva kontaktiliima kuulemma pitää hyvin, mutta niitäkin on.
Kuvituskuva:
Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jooseha kirjoitti:

...John Tetzin retkipatjakinneri on kasattu kontaktiliimalla. Harva kontaktiliima kuulemma pitää hyvin, mutta niitäkin on...

Kyseisen herran tuotoksia tuli taannoin kuolattua netissä, kevyitä rakenteita... Hämärästi muistan jossain korissa kokeilleen myös sulattamista saumojen tekemisessä, jos en nyt ihan väärin muista.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tm kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

...John Tetzin retkipatjakinneri on kasattu kontaktiliimalla. Harva kontaktiliima kuulemma pitää hyvin, mutta niitäkin on...

Kyseisen herran tuotoksia tuli taannoin kuolattua netissä, kevyitä rakenteita... Hämärästi muistan jossain korissa kokeilleen myös sulattamista saumojen tekemisessä, jos en nyt ihan väärin muista.

Joo, Zotefoam on matskua jota pystyy hitsaamaan, ja sillä mun mielestä ainakin viimeisimmät tuotokset oli.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Väkästelin eilen illalla vielä tuulilasin tuohon pahvi-mockupiin. Sellainen pikaviritys yhden millin pc-levystä. Kiinnitys alareunasta teipillä koriin(toimii samalla saranana), ylhäällä ja sivuilla magneetit (vastinpintana 5 mm:n teräslanka) -> tämän päivän lyhyellä testilenkillä pysyi hyvin paikallaan -> jatkoon.

Muilta osin testiajelu ei tuottanut superlatiiveja. Pahvikori ei oikein pysynyt paikoillaan nykyisillä kiinnikkeillä, ja takarengas hinkasi sisälokariin/koriin. Uusi katon muoto sekä tuulilasi saivat aikaan sen, että melua oli kabiinissa aiempaa enemmän. No vaikutti varmasti korin huono kiinnityskin tuohon. Lopullisen korin sisäpintaan tarvinnee kuitenkin laittaa pehmeää vaahtomuovilevyä ääntä vaimentamaan.

250 watin sähköavuksen vaisuus ei sinänsä enää ihmetytä, onhan 1CV painava. Kaksivaihteisuus parantaa tilannetta, mutta automaattiasennossa vaihde ei tunnu vaihtuvan pienemmälle ylämäessä (kuorman kasvaessa), vaan kakkosvaihde pysyy itsepäisesti päällä, kunnes sähköavustus napsahtaa pois päältä, ilmeisesti virtarajan ylittyessä (?). Tai sitten akun jännite kyykkää liiaksi. Joka tapauksessa sähköt pitää napsauttaa pois päältä ja takaisin, jotta moottorin saa takaisin toimintaan. En ole vielä selvitellyt tuota sen tarkemmin. Onneksi vaihteenvalintakatkaisijassa on A(utomatic)-asennon lisäksi myös L(ow)- ja H(igh)-vaihtoehdot.

1CV_1.jpg
1CV_1.jpg (160.85 KiB) Katsottu 4007 kertaa
1CV_2.jpg
1CV_2.jpg (179.42 KiB) Katsottu 4007 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja PW »

Muotoilu miellyttää silmää :)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Härski »

Sikahieno! Laittaa kyllä naaman virneeseen kun tota kattelee.
:D

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Premnas »

PW kirjoitti:

Muotoilu miellyttää silmää :)

Samaa mieltä. Tuosta tulee hieno :D!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kiitokset kehuista . Itsekin olen tyytyväinen korin muotoihin. Mitä nyt tuo katto on suhteettoman korkea korin alaosaan nähden, mutta tässä käytännöllisyys (kinneristä ulos näkeminen) ajaa muodon edelle.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Katon korkeus on just hyvä :D Nyt se on sympaattinen sarjakuva-auto. Chopattuna se olisi agressiivinen urheiluauto.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Käytin 1CV:n vaakassa. Lukemat olivat pienoinen yllätys, en ihan noin painavaksi kuvitellut...

  • 1CV ilman koria ja akkua: 59,8 kg
  • kori (pahvi-mockup sis. tuulilasi): 6,6 kg
  • akku: 2,5 kg
  • kaikki edelliset yhteensä: 68,9 kg
  • kuski: 86,2 kg
  • kuski + ajokki: 155,1 kg
  • painojakauma kuskin kanssa: etupyörillä 41%, takapyörillä 59%

Noilla lukemilla pääsee jo raskassarjalaisten ryhmään, ei tosin kuski :lol: .
No vanerilaatikon eli rungon painavuus oli toki tiedossa jo alussa, ja muutenkaan diy-osat eivät ole sieltä kaikkein kevyimmästä päästä. Moottoripaketti kannakkeineen 4,4 kg -> ei kevyt sekään. Rakentelun edetessä osia kertyy koko ajan lisää ja massa sen kun kasvaa. Mutta kurvaillaan tuolla tonnikeijulla nyt jonkun aikaa, sitten voi alkaa kevennellä. Niin kauan on ok kun sähkömoottori jaksaa vetää, ilman sähköapua ei ole hauskaa ylämäissä :-).

Moottorin puhtia parantamaan lainasin toisesta projektista jännitettä korottavan step-up -säätimen. Ebaysta ostettu kiinan tekele, joita olen saanut hajotettua jo pari kappaletta ennen tätä... Laatuvaikutelma ei parantunut nyt yhden elektrolyyttikondensaattorin paukahdettua silpuksi heti ensi sekunneilla kytkemisen jälkeen... Hain Bebekistä uuden tilalle isommalla jännitteenkestolla. Sen kanssa ei ongelmia ainakaan vielä ensimmäisellä, parin korttelin mittaisella koeajolla.

Ulostulojännitteen säädin nyt kokeeksi 44 volttiin, mikä on hieman isompi kuin 36 voltin akun maksimijännite. Isomman jännitteen lisäksi plussaa tuli siitä, että jännite pysyy vakiona myös isommalla kuormalla, eikä notkahda kuten suoraan akulta otettaessa. Moottorinohjaimen kyljessä lukee 15 ampeeria, mitatut piikit olivat koeajolla 15,5 ampeerin luokkaa. Isoimmat ottotehot olivat n. 680 wattia. Aiemmin ilman step-up-säädintä (suoraan akulta) maksimit oli luokkaa 560 wattia. Ero tuntui ajossa. Huippunopeuteen tällä ei ollut vaikutusta, moottorinohjain lopettaa "sähkötyksen" tietyllä nopeudella.

Alkaa kohtapuoleen olla aika laittaa 1CV palasiksi, maalata teräsosat etteivät liiaksi ruostu talvella, ja liimailla vanerilaatikkorungon
liitokset (ruuvien lisäksi). Samalla pitää sutaista maalia/lakkaa vanereiden sahauspintoihin, etteivät ime vettä kuin sieni.
Tämän jälkeen tekniikka uudelleen kasaan, ja varsinaista koria rakentamaan.

1CV_diy-sähköt.jpg
1CV_diy-sähköt.jpg (147.63 KiB) Katsottu 3695 kertaa
Viimeksi muokannut tm, 08 Loka 2019, 22:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

-

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja MM »

Lueskelin aikaisempia juttuja matkailukinneri -aiheesta ja tuossa vanerilaatikossahan voi vaikka pötkötellä, jos istuimen etureunan nostaa ylös. Mitkähän mahtavat olla sen strategiset mitat jo ilmoitetun painon lisäksi. Tuolla alussa on kerrottu, että pituus on 220 cm, joka riittäisi. Mutta laatikon sisäleveys ja vapaan tilan korkeus joustinkehien alla ja vaakaan asetetun kampiakselin alla.

Edit; Huomasin, että kampiakselin pituudeksi oli ilmoitettu 45 cm, joka on laatikon leveys. Silmämääräisesti joustinkehät ovat n. 40 cm ja poljinakseli n.30 cm korkeudessa. Pienillä mittalisäyksillä mallista voisi tehdä makuupyörän, laatikkohan on muuten tyhjä kun tekniikka on sivukomeroissa.

Viimeksi muokannut MM, 09 Loka 2019, 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin