4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen mielenkiinnolla hattu kourassa seuraillut Teppoën 1CV:n rakentamisen edistymistä. Kori on jotenkin sympaattisen, ajattoman ja hyväntuulisen näköinen.
Minulla on jäänyt huomaamatta miten kori avautuu sisällepääsyä varten.
Eikö tuossa korimateriaaliksi sopisi hyvin 2 mm:n ohutviilu- eli lentokonevaneri. Taitekulmissa voisi käyttää sisäpuolella liimattavaa nauhaa tai teippiä niin kuin olen SH18:ssa käyttänyt.

Liitteet
22012012 SH18.2.jpg
22012012 SH18.2.jpg (112.22 KiB) Katsottu 5407 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

MM kirjoitti:

Lueskelin aikaisempia juttuja matkailukinneri -aiheesta ja tuossa vanerilaatikossahan voi vaikka pötkötellä, jos istuimen etureunan nostaa ylös. Mitkähän mahtavat olla sen strategiset mitat jo ilmoitetun painon lisäksi. Tuolla alussa on kerrottu, että pituus on 220 cm, joka riittäisi. Mutta laatikon sisäleveys ja vapaan tilan korkeus joustinkehien alla ja vaakaan asetetun kampiakselin alla.

Edit; Huomasin, että kampiakselin pituudeksi oli ilmoitettu 45 cm, joka on laatikon leveys. Silmämääräisesti joustinkehät ovat n. 40 cm ja poljinakseli n.30 cm korkeudessa. Pienillä mittalisäyksillä mallista voisi tehdä makuupyörän, laatikkohan on muuten tyhjä kun tekniikka on sivukomeroissa.

Tässä mittoja:

  • laatikon sisäpituus: 214 cm
  • laatikon sisäleveys: 46,5 cm (tosin vaihdenavan pää kiinnityksineen sekä ketju edessä syövät tästä jokusia senttejä)
  • vapaan tilan korkeus joustinkehien alla: etu 46,5 cm, taka 42,5 cm
  • vaakaan asetetun kampiakselin alla: 26 cm miinus polkimien kohdalla noin sentti vähemmän (keskiöakselin keskilinja 27 cm lattian yläpuolella)

Oli suunnittelun alkuvaiheessa mielessä tuo makuupaikkamahdollisuus, mutta luovuin siitä tämän vekottimen kanssa. Olisi vaatinut vähän lisää leveyttä (ainakin itselleni), jotta olisi mukavan kokoinen "sänky". Eli ainakin takaosa kannattaisi tehdä leveämmäksi, nyt tuo on yhtä leveä edessä ja takana.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

irakas kirjoitti:

Olen mielenkiinnolla hattu kourassa seuraillut Teppoën 1CV:n rakentamisen edistymistä. Kori on jotenkin sympaattisen, ajattoman ja hyväntuulisen näköinen.
Minulla on jäänyt huomaamatta miten kori avautuu sisällepääsyä varten.
Eikö tuossa korimateriaaliksi sopisi hyvin 2 mm:n ohutviilu- eli lentokonevaneri. Taitekulmissa voisi käyttää sisäpuolella liimattavaa nauhaa tai teippiä niin kuin olen SH18:ssa käyttänyt.

Kiitos kommenteista Sakari!
Korin avautumisesta ei tosiaan ole vielä kuvia, korin reunan yli astutaan. Varsinaiseen koriin tarvii tehdä pieni luukku kylkeen tuohon tuulilasin sivulasin kohdalle (näkyy joissain sivukuvissa tussilla piirrettynä). Tuulilasin kääntyy pois tieltä eteen "konepellin" päälle. Demoan tämän jossain vaiheessa, viimeistään sitten valmiin korin kanssa...

Vaneri oli yhtenä vaihtoehtona, ja siitä saisi kyllä hienon korin... Puusta valmistetuista esineistä välittyy lämmin ja luonnollinen henki, toisin kuin muovisista tai metallisista. Mutta mielsin sen vaihtoehtona painavaksi (?), ja paljon tukirakenteita vaativaksi. Lisäksi sisämelun määrä epäilytti, liekö kuitenkaan paljon meluisampi kuin muovikennolevystä (vikupropista) tehty?

2 millimetriä ohutta vaneria en tosin ole koskaan edes hypistellyt. Se voisi taipuakin riittävän helposti muotoon, eikä välttämättä vaatisi kauheasti tukirakenteita?
Millaista tuo käyttämäsi sisäpuolelle liimattava nauha/teippi on SH18:ssa? Kuinka hyvin teippi pysyy vanerissa kiinni?
Entä oletko punninnut, paljonko SH18:n kori painaa?
Kuinka kallista tuollainen ohutviiluvaneri on, entä saatavuus?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Piti tehdä vähän laskuharjoituksia:

  • 1CV:n kori-mockupin levyjen kokonaispinta-ala on n. 4,5 neliömetriä
  • ohutviilukoivuvanerin tiheys n. 700 kg/m3
    -> yksi neliömetri 2 mm paksua vaneria painaa 1,4 kg
    -> korilevyt painaisivat 6,3 kg
  • tähän lisäksi tukirakenteita X kg

Vanerivaihtoehto on kevyempi kuin kuvittelin, nykyinen pahvikorikin painaa 6,6 kg (tuossa luvussa tosin pleksituulilasi mukana).
Kaikkineen vanerisesta tulisi siis jonkin verran painavampi, muttei välttämättä kauheasti...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja PW »

On myös ohuempaa vaneria - 1,5mm ja ohuempaakin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

PW kirjoitti:

On myös ohuempaa vaneria - 1,5mm ja ohuempaakin.

https://www.helsinginpuupalvelu.fi/puut ... hutvanerit Aikas ohuuna löytyy . Joskin hinnatkin sit pomsahtaa aika korkeelle.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja irakas »

SH18:n irroitettava korin osa painaa 4 kg. Muu osa kiinteine korin osineen 24 kg eli yhteensä 28 kg.

SH18:n omassa osiossa http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=195 kirjoitan vuonna 2012:

"1 mm ohutvaneri maksaa 28,85 €/m2. Sitä ei nyt ollut Jyväskylän Puukeskuksen varastossa eikä tuntunut löytyvän muualtakaan.
1,5 mm ohutvaneri maksaa 23,80 €/m2. Levykoko 1550 x 1550 mm. Löytyy Jyväskylän Puukeskuksesta 16 levyä.

Kun lupasin laittaa biiliin pienen Puukeskuksen mainoksen, sain 1, 5 mm:n levyille 25 % alennuksen.
Kyllä kestäisi tehdä ohuemmastakin, mutta sitä saattaa olla vaikea saada.
SH18:aan meni 2 levyä. Pieniä hävikkipaloja jäi jäljelle."

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja MM »

Jos haluaa köyhäillä, 2 mm kovalevy maksaa alle kympin ja levykoko on lähes 3 neliötä. Massa n. 800 - 1000 kg kuutio, eli n. kilon painavampi koppa kuin ohutvanerilla.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

MM kirjoitti:

Jos haluaa köyhäillä, 2 mm kovalevy maksaa alle kympin ja levykoko on lähes 3 neliötä. Massa n. 800 - 1000 kg kuutio, eli n. kilon painavampi koppa kuin ohutvanerilla.

Kovalevy on kyllä viimeinen materiaali, mitä laitan enää yhtään mihinkään :D .
Yhteen liukuoveen (sisätiloissa) sitä laitoin, ja iloisesti alkoi vääntyillä mutkille hetken kuluttua...
Tämän lisäksi helposti murtuvaa "höttöä" -> ei jatkoon, varsinkaan kinnerin korissa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:

Piti tehdä vähän laskuharjoituksia:

  • 1CV:n kori-mockupin levyjen kokonaispinta-ala on n. 4,5 neliömetriä
  • ohutviilukoivuvanerin tiheys n. 700 kg/m3
    -> yksi neliömetri 2 mm paksua vaneria painaa 1,4 kg
    -> korilevyt painaisivat 6,3 kg
  • tähän lisäksi tukirakenteita X kg

Vanerivaihtoehto on kevyempi kuin kuvittelin, nykyinen pahvikorikin painaa 6,6 kg (tuossa luvussa tosin pleksituulilasi mukana).
Kaikkineen vanerisesta tulisi siis jonkin verran painavampi, muttei välttämättä kauheasti...

Jokos tämä käsiteltiin. Minusta kohtuuhintainen, eikä painavakaan. On kuitenkin jäykempi kuin 2 mm vaneri, mikä auttaa tukien määrän kannalta. Puinen olisi tietenkin upea, mutta kun se kuitenkin maalataan, jää sen hyöty aika vähäiseksi.

2019-10-10-182214_1824x984_scrot.png
2019-10-10-182214_1824x984_scrot.png (103.12 KiB) Katsottu 5056 kertaa

Sitäkään ei pidä väheksyä, että propeenikennolevyn pinta on lievästi aaltoileva, kuten alkuperäisissä 2CV autoissa.

640px-Conservatoire_Citroen_076_Citroen_2CV_(10155683485).jpg
640px-Conservatoire_Citroen_076_Citroen_2CV_(10155683485).jpg (48.48 KiB) Katsottu 5050 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jori: "Puinen olisi tietenkin upea, mutta kun se kuitenkin maalataan, jää sen hyöty aika vähäiseksi."

Ei puista tarvitse maalata. Sen voi hyvin käsitellä sään kestävällä värittömällä lakalla. Jopa syytkin/vuosilustot jäävät näkyviin.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Tällaistakin ehdotettiin katemateriaaliksi:
https://www.stark-suomi.fi/fi/iki-levyk ... 50x1300-mm
"Formica Collection Colors, yksivärinen levykalvo kalusteteollisuuteen.
Hygieeninen, luja ja kulutusta kestävä korkeapainelaminaatti vaaka- ja pystypintoihin. Levyn mitat 0,7 x 3050 x 1300 mm. Väri F1040 MAT (Alpino, mattapintainen). Huom! Tuote ei sovellu käyttöön sellaisenaan, vaan sillä pinnoitetaan levyjä esim. kalusteteollisuudessa. Ohuempia levyjä yksipuolisesti pinnoitettaessa käytetään levyn takapuolella yhtä paksua vastalevyä estämässä levyn käpristyminen.
Paino : 5.16 kg/kpl"

Näytepalaa käsissä väännellessä vaikutti mahdolliselta tämäkin, mutta kun taivutti lisää, niin muovi murtui yhtäkkiä poikki räsähtäen.
Ei lupaa hyvää kestoa kinnerin korimateriaalina, pakkasella varmaan vielä hauraampaa...

Laskin että 4,5 neliömetrin korilevyt tästä materiaalista painaisivat 5,9 kg.
Vertailun vuoksi ohutviiluvaneri:

  • 1,5 mm paksuisena 4,7 kg
  • 2,0 mm paksuisena 6,3 kg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Jokos tämä käsiteltiin. Minusta kohtuuhintainen, eikä painavakaan. On kuitenkin jäykempi kuin 2 mm vaneri, mikä auttaa tukien määrän kannalta...

Kyllä kennolevy (Vikuprop) on mainittu jo aiemmin. Mahdollisten materiaalien listalla vieläkin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

irakas kirjoitti:

Jori: "Puinen olisi tietenkin upea, mutta kun se kuitenkin maalataan, jää sen hyöty aika vähäiseksi."

Ei puista tarvitse maalata. Sen voi hyvin käsitellä sään kestävällä värittömällä lakalla. Jopa syytkin/vuosilustot jäävät näkyviin.

Tästä samaa mieltä Sakarin kanssa -> mahdollisuus saada nätti puupinta.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja janx »

tm kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jokos tämä käsiteltiin. Minusta kohtuuhintainen, eikä painavakaan. On kuitenkin jäykempi kuin 2 mm vaneri, mikä auttaa tukien määrän kannalta...

Kyllä kennolevy (Vikuprop) on mainittu jo aiemmin. Mahdollisten materiaalien listalla vieläkin.

Onko tää sama kun Coroplast? Siitä on tehty paljon kinnereitä.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin