4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

janx kirjoitti:
tm kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jokos tämä käsiteltiin. Minusta kohtuuhintainen, eikä painavakaan. On kuitenkin jäykempi kuin 2 mm vaneri, mikä auttaa tukien määrän kannalta...

Kyllä kennolevy (Vikuprop) on mainittu jo aiemmin. Mahdollisten materiaalien listalla vieläkin.

Onko tää sama kun Coroplast? Siitä on tehty paljon kinnereitä.

Samaa kamaa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

tm kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jokos tämä käsiteltiin. Minusta kohtuuhintainen, eikä painavakaan. On kuitenkin jäykempi kuin 2 mm vaneri, mikä auttaa tukien määrän kannalta...

Kyllä kennolevy (Vikuprop) on mainittu jo aiemmin. Mahdollisten materiaalien listalla vieläkin.

Tosiaan kohtuuhintainen ainakin tuossa Vinkin omassa hinnastossa. Paikallisen kaupan (Etra) hinnastosta ei vielä tietoa, jonkinlainen kerroin tuohon väliin tulee...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:
tm kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jokos tämä käsiteltiin. Minusta kohtuuhintainen, eikä painavakaan. On kuitenkin jäykempi kuin 2 mm vaneri, mikä auttaa tukien määrän kannalta...

Kyllä kennolevy (Vikuprop) on mainittu jo aiemmin. Mahdollisten materiaalien listalla vieläkin.

Tosiaan kohtuuhintainen ainakin tuossa Vinkin omassa hinnastossa. Paikallisen kaupan (Etra) hinnastosta ei vielä tietoa, jonkinlainen kerroin tuohon väliin tulee...

Pienenä vinkkinä. Vink löytyy Lahdesjärveltä. :wink: (hymiö on nimeltään Wink) :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Pienenä vinkkinä. Vink löytyy Lahdesjärveltä. :wink: (hymiö on nimeltään Wink) :mrgreen:

No perskules, niinpä löytyy! Kiitos jori Winkistä :D .

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja MM »

tm kirjoitti:
MM kirjoitti:

Jos haluaa köyhäillä, 2 mm kovalevy maksaa alle kympin ja levykoko on lähes 3 neliötä. Massa n. 800 - 1000 kg kuutio, eli n. kilon painavampi koppa kuin ohutvanerilla.

Kovalevy on kyllä viimeinen materiaali, mitä laitan enää yhtään mihinkään :D .
Yhteen liukuoveen (sisätiloissa) sitä laitoin, ja iloisesti alkoi vääntyillä mutkille hetken kuluttua...
Tämän lisäksi helposti murtuvaa "höttöä" -> ei jatkoon, varsinkaan kinnerin korissa.

Totta! Kovalevy olikin enemmän Trabant-materiaali. Kostutitko muuten liukuoven levyt ennen käyttöä? Kostea levy kuivuu ympäristön tilaan ja kiristyy kuten pinkopahvi.

Edit: Ei se Trabant 601 (Trabbi) ollut kovalevyä vaan duroplastikkia; neuvostoliittolaisen puuvillajätteen ja itä-saksalaisen maaliteollisuuden fenolijätteen sekoitusta. Ei tullut sitten tästäTrebbo 1.1.

Viimeksi muokannut MM, 11 Loka 2019, 14:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja irakas »

tm:
"Millaista tuo käyttämäsi sisäpuolelle liimattava nauha/teippi on SH18:ssa? Kuinka hyvin teippi pysyy vanerissa kiinni?"

Käytin kangasnauhaa (kanttinauhaa) ja kontaktiliimaa. Hyvin on pysynyt.
Nykyään on aika monenlaisia teippejä, joita on kätevämpää käyttää.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

MM kirjoitti:

... Kostutitko muuten liukuoven levyt ennen käyttöä? Kostea levy kuivuu ympäristön tilaan ja kiristyy kuten pinkopahvi.

No enpä edes tiennyt tuollaista kikkaa...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

irakas kirjoitti:

tm:
"Millaista tuo käyttämäsi sisäpuolelle liimattava nauha/teippi on SH18:ssa? Kuinka hyvin teippi pysyy vanerissa kiinni?"

Käytin kangasnauhaa (kanttinauhaa) ja kontaktiliimaa. Hyvin on pysynyt.
Nykyään on aika monenlaisia teippejä, joita on kätevämpää käyttää.

Kangasnauha + liima lienee vanerin tapauksessa kuitenkin varmempi vaihtoehto? Vanerilevyn pinta ei ole niin sileä kuin esim. muovilevyn, pitääkö teipin liima varmasti? Mutta niin kuin sanoit, teippejä on nykyään monenlaisia, voi sieltä joku toimiva löytyäkin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Posti toi peruutuskameran, jonka ajattelin laittaa 1CV:hen "taustapeiliksi". Kiinnittelin palikat mockup-pahvikoriin: kamera takaikkuna-aukkoon, ja näyttö eteen ylös katonrajaan. Kotikadulla ajelin muutaman sata metriä, vaikutti että voisi toimiakin noin. Hinnat alkaen -kameran ja näytön resoluutio nyt ei kummoinen ole, mutta erottaa siitä ainakin, onko takaa tulossa auto vai ei :D .
Tällainen siis kyseessä:
https://www.e-ville.com/fi/17-peruutusk ... -zp2s.html

Sitten koitti aika aloittaa 1CV:n purkaminen maalaamista varten.
Sähköavun kilkkeet jo ruuvailtu irti, jatkuu lähipäivinä.

Niin ja huomasin että veivikampi on vääntynyt kieroksi -> tuntuu etenkin oikean jalan kohdalla, ettei ole enää suorassa linjassa.
Ihan oikein arvelitte, ettei tule kestämään :D .
Tarvii metsästää jostain vähän tukevampaa matskua taivutettavaksi (nykyinen 20x2 mm hydrauliputkea).

Helpoin olisi vain kasvattaa seinämävahvuutta eikä muuttaa ulkohalkaisijaa, niin onnistuisi olemassa olevilla taivutustyökalun lesteillä.
Vaihtoehtona olisi siirtyä putkessa 22 millimetrin ulkohalkaisijaan, mutta siihen ei ole itsellä taivutuslestejä.
Voisi toki onnistua 25 millin lesteilläkin, jos seinämävahvuus on riittävä -> putki ei litisty liiaksi.

Kurikan kaupassa näkyy olevan vaikka mitä putkivaihtoehtoja:
http://www.vs-market.fi/fi/63-saumattom ... putket?p=2
Vaan paikallinen tarjonta Tampereen talousalueella lienee heikompaa.

Yksi vaihtoehto (=kaikkein helpoin) olisi oikaista nykyinen veivikampi ja laminoida riittävän monta kerrosta hiilikuitua putken päälle polkimien väliselle matkalle. Jäykistyisi varmasti ja saattaisi toimiakin, mutta tämän jälkeen vasemmanpuoleisen polkimen laakerit eivät enää olisi vaihdettavissa. Nyt kun osaisi arvata, ovatko ne kulutustavaraa vai eivät... :lol: ).

peruutuskamera_taustapeilinä.jpg
peruutuskamera_taustapeilinä.jpg (66.25 KiB) Katsottu 5105 kertaa
peruutuskameran_näyttö_katon_rajassa.jpg
peruutuskameran_näyttö_katon_rajassa.jpg (65.42 KiB) Katsottu 5105 kertaa
purkaminen_alkanut.jpg
purkaminen_alkanut.jpg (171.41 KiB) Katsottu 5105 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Voihan sen uuden kampiakselin tehdä vasta sitten, jos tulee poljinlaakerin vaihtotarve. Likavapaassa sisätilassa laakeri pääsee kyllä helpolla ellei ole alimitoitettu.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jooseha kirjoitti:

Voihan sen uuden kampiakselin tehdä vasta sitten, jos tulee poljinlaakerin vaihtotarve. Likavapaassa sisätilassa laakeri pääsee kyllä helpolla ellei ole alimitoitettu.

Totta. Eli taidan kokeilla tuon kuitukorjauksen tässä vaiheessa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Voihan sen uuden kampiakselin tehdä vasta sitten, jos tulee poljinlaakerin vaihtotarve. Likavapaassa sisätilassa laakeri pääsee kyllä helpolla ellei ole alimitoitettu.

Totta. Eli taidan kokeilla tuon kuitukorjauksen tässä vaiheessa.

Minä ratkaisin Räntiksen vääntyneen kampiakselin ongelman ihan vain jalalla painamalla sen suht suoraksi ja pidän nykyisin niin pientä vaihdetta (ajotilanteeseen nähden) päällä, ettei vääntymistä pääse tapahtumaan. Lisäksi sähköt vähän isommalle :wink:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Osat maalia vailla... Kuva

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja janx »

tm kirjoitti:

Osat maalia vailla... ...

Miten meinasit pintakäsitellä?

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

janx kirjoitti:
tm kirjoitti:

Osat maalia vailla... ...

Miten meinasit pintakäsitellä?

Menevät jauhemaalaukseen, eli ulkoistin tuon työvaiheen...

Vastaa Viestiin