4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Missään en muista nähneeni yläpäässä kolmiotukivartta ja alapäässä monivarsituentaa eli tm on ennakkoluuloton kokeilija :D

Mercedes on myös kokeillut kyseistä konstruktiota.

Liitteet
D79FF1BC-4F42-4057-B8C1-01954247DB27.jpeg
D79FF1BC-4F42-4057-B8C1-01954247DB27.jpeg (23.97 KiB) Katsottu 13134 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

kemppes kirjoitti:

Heinoa jälkeä. Tuo etupään rakenne ja toiminta on minulle uusi vaikkakin ymmärtääkseni velomobiileissa etc paljon käytetty McPherson rakenne. Vaatiiko se navoilta erityistä, jousiliike aiheuttaa pientä pyörän sivuelämistä ?

Navat ovat "normaalia" kaupan tavaraa 20 mm:n läpimenevällä akselilla.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jooseha kirjoitti:
kemppes kirjoitti:

Tuo etupään rakenne ja toiminta on minulle uusi vaikkakin ymmärtääkseni velomobiileissa etc paljon käytetty McPherson rakenne.

McPhersonit on joustintuilla, jotka tästä puuttuu. Missään en muista nähneeni yläpäässä kolmiotukivartta ja alapäässä monivarsituentaa eli tm on ennakkoluuloton kokeilija :D

Edit Tai ylhäällä ei ole edes kolmiotukivartta vaan kaksi poikittaista ja pituussuuntainen tuenta puuttuu ellei sitä ole ajateltu yläukivarsien ottavan rungosta.

Härski kirjoitti:

Ja lisäyksenä.. Saman toimii myös kiihdyttävissä voimissa vastakkaisees suuntaan. Joten oletettavissa on jonkinasteista polkuvoiman hukkaa ko. rakenteen joustoihin..?

Kiihdyttäessä ei ketjuvetoisessa tule olkatukeen kiertoa ja pitkittäiset voimat on otettu haltuun pitkittäistuella navan kohtaa. Jarruvoimien suhteen mulla oli sama epäilys, mutta päädyin siihen että tähän tulee vain etujarrut :?

Ylätukivarsien on ajateltu hoitavan pituussuuntaisen tuennan. Riittääkö niiden jäykkyys tähän, se jää nähtäväksi. Jos ei, niin sitten jäykistetään. Takapään osalta jarruvoimat ovat pienemmät kuin etupäässä.
Eli taaksekin on kaavailtu jarruja...

Olemassa olevaa kopioimalla ei synny mitään uutta ;-).

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Härski »

jooseha kirjoitti:

Kiihdyttäessä ei ketjuvetoisessa tule olkatukeen kiertoa

Hups. Tais tulla pikaistuksissaan ajatusbugi! :D

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Riittääkö etuyläpään nivelessä liikevara ohjaukselle? Aika ennakkoluuloton asennussuunta.

Tähän jäi vastaamatta: etupyörät kääntyvät niin vähän, että nivelvarren liikevaran pitäisi riittää juuri ja juuri.

Kinnerin kokonaisleveyttä en halunnut kasvattaa yli 85 cm:n, ja veivikampisysteemi sivulla kulkevine ketjuineen vie oman tilansa. Kun tähän lisää vielä 507-kokoiset kiekot, niin tuloksena on kankeasti kääntyvä vekotin :D . Koetan selviytyä sen ominaisuuden kanssa...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Sehän alkaa näyttää pikkuhiljaa ajoneuvolta :) :

kuva1.jpg
kuva1.jpg (133.33 KiB) Katsottu 12864 kertaa
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Hieno on!

Kääntyykö Alastaron neulansilmästä? :D

Markus Heikkilä

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja PW »

On, on :mrgreen: Oliks tää jo diylistalla?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Mahe kirjoitti:

Hieno on!

Kääntyykö Alastaron neulansilmästä? :D

On varmaan hiinä ja hiinä... Kuva.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

On, on :mrgreen: Oliks tää jo diylistalla?

Näkyi olevan, päivämäärällä "26 Joulu 2017" (1CV:n viestiketju aloitettu tuolloin).

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Renkaat näyttää sopivan kokoisilta tähän.
Joko koitit istua kyytiin ?
Tuntuuko siltä, että kestäisi ?
T:Jere

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

takakeno kirjoitti:

Renkaat näyttää sopivan kokoisilta tähän.
Joko koitit istua kyytiin ?
Tuntuuko siltä, että kestäisi ?
T:Jere

Toki toissailtana tuokin tuli heti kokeiltua.
Ennakkoon arvelutti, josko jousitus tekisi kyytiin astumisesta huojakasta ja heiluvaa.
Vaan eipä kuitenkaan, ilmajousissa tuntui olevan sen verran sisäistä kitkaa, ettei kulkupeli heilahdellut holtittomasti.
Etujousien kohdalta sai otettua hyvin tukea kyytiin mennessä ja poistuttaessa.

Vanerirunko varmasti kestää, mutta sen "elämisen" (vääntyilyn) määrä selviää vasta kun pääsee testiajolle.
Siihen kuluu vielä hyvä tovi... :)

Lähiaikoina tehtävälistalla:
1) rungon modaaminen niin, että isokoinen NuVinci-vaihdenapa mahtuu paikalleen keskiakseliksi (mitoituksessa käytetty sirompaa Alfine-napa)
2) vaihdenavan kiinnikkeiden rakentelu
3) ketjupyörät ja ketjut paikalleen (ketjunkiristäjät varmaan vasta myöhemmin)
4) ohjausvipujen paikoitus ja tekeminen
5) jarrusatuloiden kiinnityskorvakkeet olkatukiin (vähintään eteen näin aluksi)
6) jarrukahvojen kiinnitys (tuplajarrukahvat per ohjausvipu -> vaatinee omanlaisensa kiinnikkeet)
7) ensimmäinen testiajo viimeistään tässä vaiheessa (tod.näk. malttamattomana tullut kokeiltua jo ennen jarrujen laittoa...)
jne...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Mitoista sen verran, että raideleveydeksi tuli hitusen vajaa 75 cm (ennen aurauskulmien säätöä ja muuta virittelyä).
Etu- ja takapään raideleveysero puolisen senttiä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Väliakselin tienoon "avarrusta", nyt mahtuu NuVinci-napa paikalleen.

kuva1.jpg
kuva1.jpg (134.51 KiB) Katsottu 12492 kertaa
kuva2.jpg
kuva2.jpg (107.02 KiB) Katsottu 12492 kertaa
kuva3.jpg
kuva3.jpg (122.22 KiB) Katsottu 12492 kertaa
kuva4.jpg
kuva4.jpg (105.66 KiB) Katsottu 12492 kertaa

Seuraavaksi vuorossa navan kiinnikkeet.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Vaihdenavan kiinnikkeet ja ketjunkiristäjä etummaiselle ketjulle:

kuva1.jpg
kuva1.jpg (124.69 KiB) Katsottu 12343 kertaa
kuva2.jpg
kuva2.jpg (130.85 KiB) Katsottu 12343 kertaa
kuva3.jpg
kuva3.jpg (111.24 KiB) Katsottu 12343 kertaa
kuva4.jpg
kuva4.jpg (135.53 KiB) Katsottu 12343 kertaa
Vastaa Viestiin