Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Seuraavaa viisvuotis projektia tekemään. Selkä-selkää vasten tandem, neliveto, erillisjousitus. Mahtaako olla hyvä idea sitä en tiedä. Mutta kokeillaan..

Rungon piirustukset; 1,4m akseliväli, n.1m leveys ja kokonaispituus 2,6m (:shock:)

IMG_20200919_143634.jpg
IMG_20200919_143634.jpg (103.55 KiB) Katsottu 5409 kertaa

Paljon oon jo sorvannut osia ja tilaillut netistä kaikenlaista kiina-iskareista 9-v voimansiirtoon, mutta tänään rälläköin ensimmäiset rungonkappaleet:

IMG_20200919_110115.jpg
IMG_20200919_110115.jpg (82.35 KiB) Katsottu 5409 kertaa

Ja tässä suunnilleen paikoilleen aseteltuna.Nuo siis penkin ja polkimien kiinnitys/säätökohdat, pyörien tuennan ja voimansiirron vahvikkeet.

IMG_20200919_113344.jpg
IMG_20200919_113344.jpg (95.87 KiB) Katsottu 5409 kertaa

Ja koska pajan mitat ei riitä pyörän tekoon yhtenä palana, täytyy tehdä runko keskeltä katkaistavaksi: porasin nippuun kahteen lattaan 8mm reiät. Tämä hitsataan sitten vaakaputkeen/putkiin. En tiedä vielä tarviiko alempaa runkoputkea oikeasti vai riittääkö toi 50mmx1.

IMG_20200919_124011.jpg
IMG_20200919_124011.jpg (80.13 KiB) Katsottu 5409 kertaa

Nelilinkkinen jousitus yhdessä kääntyvien etupyörien ja vedon kanssa aiheutti hieman mietittävää ja varmasti aiheuttaa jatkossakin. Kaikki näpertelyt voi aivan hyvin olla täysiä susia.. Tässä on idea että painelaakerit ottaa kuorman pystysuuntaan ja akseli sivusuuntaan, rasvanippa lisätty jo huollon helpottamiseksi :lol: Ohjauksen tuenta hitsataan nelilinkkiin. Keskiakseli hitsataan pyöränlaakeripesään(kuva alempana). Nelilinkin laakeroinnit 22x8x7 laakereilla. Joustomatkaa haaveilin n. 50mm, halvat kiinaniskarit on jo odottamassa, toivottavasti edes vähän toimii. Vaimennukseen en usko itsekkään :D

IMG_20200919_143933.jpg
IMG_20200919_143933.jpg (81.29 KiB) Katsottu 5409 kertaa
IMG_20200919_143750.jpg
IMG_20200919_143750.jpg (33.61 KiB) Katsottu 5409 kertaa
IMG_20200919_153539.jpg
IMG_20200919_153539.jpg (34.39 KiB) Katsottu 5409 kertaa

Voimansiirto on M12 akselilla + vapaarattailla + vetareilla. Vetonivelistä en vielä tiedä kestääkö, vahvemmatkin tilasin. Ei auta kuin kokeilla. Ebaystä löytää vaikka mitä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Herrantähen mitä jöötiä :shock: Mitä materiaalivahvuuksia nuo on?

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hieno projekti!

Syväri kirjoitti:

riittääkö toi 50mmx1.

Omassa tandemissa on 60x1.5 ja se notkahtaa kivasti kun painoa istuu päälle 170 kiloa. Sanoisin että 50x1 on alimitoittettu - paitsi ihan hentoisille ihmisille. Mun tandemien kuskien keskipituus on toki 184.5.

Toinen juttu = mistä sulla on tuota 50x1 putkea. Diilaa mulle sitä jos on iso varasto. Tätähän on nyt 10 vuotta etsitty.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Herrantähen mitä jöötiä :shock: Mitä materiaalivahvuuksia nuo on?

Oisko Teslan sähkösarja tulossa avuksi?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti:

Toinen juttu = mistä sulla on tuota 50x1 putkea. Diilaa mulle sitä jos on iso varasto. Tätähän on nyt 10 vuotta etsitty.

Multa ei mitään kysytty, mutta vastaan silti :mrgreen:
Pakoputkena löytyy -edelleen- millin seinällä putkia 25mm--76mm halkaisijoilla.
Esimerkiksi b-kauppa ym. autotarvikepuljut. Nuissa on muhvitkin valmiina (koska rungon katkaisu) ja mutkia saa. Kiinnitykset sitten Kerkolla niin on siisti, luja, eikä tee lommoja ohutseinäputkeen.

Liitteet
B1291858-6CEF-4BF6-A50E-B4275EDC4A7F.png
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuvasta päätellen runkoputken jänneväli tavalliseen tadpoleen nähden kasvaa vain hiukan. Tähän osaan runkoa vaikuttaa molempien kuljettajien paino noin vajaan puolen metrin vipuvarrella, joten lujuuden kannalta riittäisi kaksinkertaisen taivutusvastuksen putki, eli 50³x2=63mm tuolla samalla 1-1.5 mm seinämällä.
Kuva
Toisaalta, kun runkoa ei rasita ketjun kuormitus tuolta pitkältä osuudelta lainkaan, jää tuon suoran putken kuormitukset hyvin vähäisiksi, lähinnä polkemisvoimien rasittamiksi. Tämänkin saa minimoitua kytkemällä istuinten selkänojat yhteen.

Jos kuitenkin laitat liitoksen, tuonne keskelle, puoltaa se hieman paksumman (70 mm) putken käyttöä keskellä. SInne keskelle selkänojien väliinhän ne mahdolliset matkatavaratkin sijoitetaan.

Itse miettisin rungon kolmiosaisuutta vartenotettavana mahdollisuutena. Liitoksista voi tehdä yksinkertaiset ja kevyet, kun ne sijoitetaan istuinten etupuolelle, jossa taivutuskuormitus on minimissään jalkojen painon takia ja liitosten läpi menee vain polkijan jalkavoimien tuottama momentti.

Yhteenveto. Molemmat päät aivan tavallisen tadpolen rakennevahvuuksina, liitoksia kaksi istuinten alle ja keskelle joko samaa, noin 50 x 1,5 putkea ja toisiinsa tuetut selkänojat. Tai sitten keskiosa 63 - 70 putkesta.

PS. Jos päädyt tekemään ilman jousitusta, väliosa kannattaa tehdä –kuorma-auton rungon mallin mukaan– noin 80x80x1,5 avoprofiilista (C- tai hattuprofiili), jotta se ei ota vastaan vääntöä ja kaikki pyörät ottavat maahan maaston muodoista huolimatta. Tässä tapauksessa istuinten selkänojia ei kannata kiinnittää jäykästi toisiinsa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Toinen juttu = mistä sulla on tuota 50x1 putkea. Diilaa mulle sitä jos on iso varasto. Tätähän on nyt 10 vuotta etsitty.

Multa ei mitään kysytty, mutta vastaan silti :mrgreen:
Pakoputkena löytyy -edelleen- millin seinällä putkia 25mm--76mm halkaisijoilla.
Esimerkiksi b-kauppa ym. autotarvikepuljut.

Ainakin meikäläisen ostamat pakoputket on olleet 1,5mm:n seinämällä. Kävin vielä mittaamassa jemmassa olevat 45 ja 50,8 milliset ettei jää pelkän muistin varaan. B- ja/tai M-kaupasta ovat.
Mitat niillä taitaa olla ihan ihmisten kiusaksi hieman pieleen :evil:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei ne oo pieleen, ne pielessä olevat on tuuma mittoja.
Väitän vielä että tuo 2" eli 50,8mm seinämävahvuus on 1/16" eli 1,6mm. Ainakin pitäisi olla jos on standardien mukaista.

En mäkään ole koskaan nähnyt millin seinämällä olevaa pakoputki putkea.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Ei ne oo pieleen, ne pielessä olevat on tuuma mittoja.
Väitän vielä että tuo 2" eli 50,8mm seinämävahvuus on 1/16" eli 1,6mm. Ainakin pitäisi olla jos on standardien mukaista.

En mäkään ole koskaan nähnyt millin seinämällä olevaa pakoputki putkea.

Voi olla yli 1,5 mm seinämiäkin, mutta mulla on 1,3 mm seinämällä. Mitä lie tuumina tuo. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Voi olla yli 1,5 mm seinämiäkin, mutta mulla on 1,3 mm seinämällä. Mitä lie tuumina tuo. :roll:

Ei oikein mitään, ei tuuma eikä millikokoisena :shock: 3/64" olis 1,2 mm ja 7/128" on 1,4mm Mut ei kai niitä tommosilla mitoilla tehdä?
Koko salko vai venytetty/supistettu liitospää?

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ainakin ohuita levyjä mittaavat tuumien sijaan gauge-asteikolla. Tuo 1,3mm on 16 gauge (1,291mm).

edit Paluu tulevaisuuteen :mrgreen:

jooseha kirjoitti:

Hups! Toi linkkaamani paksuustaulukko taitaakin olla alumiinille :oops:
Wikipedian taulukosta teräksen kohdalta katsomalla oikea arvo on 18 gauge (1,27mm). 16 gauge on taas teräksellä 1,59mm.
Pirun kuninkaalliset mitat :evil:

Viimeksi muokannut jooseha, 22 Syys 2020, 20:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Voi olla yli 1,5 mm seinämiäkin, mutta mulla on 1,3 mm seinämällä. Mitä lie tuumina tuo. :roll:

Ei oikein mitään, ei tuuma eikä millikokoisena :shock: 3/64" olis 1,2 mm ja 7/128" on 1,4mm Mut ei kai niitä tommosilla mitoilla tehdä?
Koko salko vai venytetty/supistettu liitospää?

Ok, saattoi se olla tuo ykskakkonenkin. Oli se hiukan vajaa 1,3 ja sahattu putken pää ei ollut aivan purseeton. :oops:

ED. Tuo Joosen mitta vaikuttaa juuri siltä, miltä se mauserissa näytti. Tosin tuosta viimeisestä desimaalista en ole aivan varma. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ok, aina oppii uutta, tuossa esim 2 1/2" 16gauge pakoputkea:

Itellä vaan käsiin sattunu aina noita 1,6mm jämiä ni oon ajatellut että kaikki on sitä...

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hups! Toi linkkaamani paksuustaulukko taitaakin olla alumiinille :oops:
Wikipedian taulukosta teräksen kohdalta katsomalla oikea arvo on 18 gauge (1,27mm). 16 gauge on taas teräksellä 1,59mm.
Pirun kuninkaalliset mitat :evil:

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nelipyörä tandem/tavarapyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Sori, vähän on taas jäänyt tämä foorumin päivittely :oops:

50mm putki on hydraulisylinteriputkea muistaakseni polarikselta ja tilattu firman kautta. Nyt en kyllä just muista oliko se 1mm vai 1,5 vahvuudella.. Hieman haastavaa hitsata tigillä, ja sisäpuoli on aika hyvässä varastorasvassa. Onnistuu kuitenkin.

Projekti edennyt loman alettua vähän paremmin. Vähän arveluttaa kannattaako tästä tandemia tehdä, että suostuuko kukaan kyytiin kuitenkaan :lol: On tullut muutenkin tarpeeksi vaikeaksi taas tämä mutta pitäähän sitä haasteita olla. Seuraavaksi pitäis vetoniveliä alkaa sovittamaan, lisäksi tasauspyörästöstä pitäis tehdä kehitysversio. Ainakin rattaat sais olla vähän pienemmät ja sujuvammin rullaavat. Huono homma kun joutu tehdä runkoon kuopan että mahtui pyörimään. Ei vaan oo työmaalla oikein rattaiden tekoon työkaluja niin pitää soveltaa.

Rungon paino tällä hetkellä 11 kiloa ja täytyy olla tyytyväinen, noissa tukivarsissa on kuitenkin enemmän hitsisaumaa kuin muuta rautaa.

Keksin myös (omasta mielestäni ainakin) nerokkaan tavan toteuttaa polkimien etäisyyssäätö. Nyt on vähän turhaakin rautaa tuossa, mutta jos vaan ottais neliöputkea jonka kääntäis 45 astetta, rälläköis päälle pultin mentävän viillon ja toiseen kulmarautaan hitsais poljinkeskiön kiinni. Ja sitten sisäpuolelle pulteilla kiristettävä lattarauta kiilaksi. Pulttiin voi hitsata jatkovartta niin sais pikasäädön ilman työkaluja.

IMG_20210316_154251.jpg
IMG_20210316_154251.jpg (321.87 KiB) Katsottu 3941 kertaa
IMG_20210522_141927.jpg
IMG_20210522_141927.jpg (193.46 KiB) Katsottu 3941 kertaa
IMG_20210703_185123.jpg
IMG_20210703_185123.jpg (155.54 KiB) Katsottu 3941 kertaa
IMG_20210717_180659.jpg
IMG_20210717_180659.jpg (181.25 KiB) Katsottu 3941 kertaa
IMG_20210717_180707.jpg
IMG_20210717_180707.jpg (198.14 KiB) Katsottu 3941 kertaa
IMG_20210718_152037.jpg
IMG_20210718_152037.jpg (183.58 KiB) Katsottu 3941 kertaa
IMG_20210718_165311.jpg
IMG_20210718_165311.jpg (134.32 KiB) Katsottu 3941 kertaa
IMG_20210720_172656.jpg
Vastaa Viestiin