Puu-Bachetta

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Puu-Bachetta

Viesti Kirjoittaja KlausS »

Innostuin tilaamaan James Robinsonilta (http://mysite.verizon.net/res88kr1/) puu-Bachettan rakennusohjeet. Hänen aiemmin suunnittelemasta 2 x 4 Low Racerista löytyy kuvia netistä. Tämä puu-Bachetta poikkeaa aiemmasta mallista sikäli, että istuimen etäisyyttä polkimiin voi paremmin säätää ja runko on yksinkertaisempi tehdä.

Sivukuva piirustuksesta
Sivukuva piirustuksesta
kuva1.jpg (64.01 KiB) Katsottu 5556 kertaa

Ohjeissa pyörän materiaalina käytetään 2x4 lankkua, jota kriittisissä kohdin vahvistetaan vanerilla. Itselläni on epäilykset kakkosnelosen sopivuudesta, sillä sehän vääntyy, vaikka aurinkoisina päivinä vain ajelisin. Sen sijaan löysin Puuinfon sivuilta Kertopuupalkki –nimisen tuotteen, joka ei helposti väänny ja on huomattavasti lujempaa kuin tavallinen lautatavara. Ajattelinkin korvata kakkosnelosen 51 x 200mm kertopuupalkilla, jonka sahaan aluksi kahtia (tällöin se vastaa mitoiltaan kakkosnelosta).

Ennen kuin riennän lähimpään rautakauppaan, niin kysyisin teiltä tuleeko kertopuupalkki-Bachettastani kuntopyörä, vai kohtuu kevyt puunojapyörä? -Ilmeisesti lujuusarvojen puolesta kakkosnelosta pienempi kertopuupalkki soveltuisi yhtä hyvin pyörän rungoksi.

Vielä kaltaisilleni helsinkiläisille vinkki, joilla ei ole omaa kotiverstasta, niin ilmonetistä löytyy lukuisia puu- ja metallityökursseja. Aion rakentaa tämän pyörän tällaisella kurssilla ja tarkoituksenani on tässä ketjussa kertoa kuulumisia.

-Klasu-

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Puu-Bachetta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vaneri/kertopuu ei mun kokemusten perusteella ole hirmuisen kevyttä. Kiinnostuksella odotan puntarin tietoa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Puu-Bachetta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ai ni. Tässä linkin takana valokuvia työpajasta jossa on pusattuu puisia pyöriä. http://www.blids.nl/gallery/Plywood-Rec ... kshop-2003

Yhden rakkineen seikkailuista kuvia täällä. http://www.blids.nl/gallery/Cycling-Eur ... en-bicycle

Kuva

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Puu-Bachetta

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei oo kertopuusta kokemusta, onkos se liimapuupalkkia vai vanerista liimattua palkkia ?
Puulla on noita elämis ominaisuuksia, jotka pitää ottaa huomioon. Itte tein ekan rungon vanerista kotelorakenteena ja massiivipuuta kiinnityskohtiin tueksi. Sekin vääntyili reilun puolen vuoden jälkeen ajokelvottomaks mutta se oli kasattu vaan ruuvaamalla. Epoksilla liimaamalla sais ehkä paremmin suorana kestävän. Kotelorakenteesta tulis kevyempi ja ehkä kestäs paremmin taipuilun. Varmaan vaikeempi tehdä.
Tuommonen suorarunkonen ei varmaaan tuu kauheen painava vaikka tekee umpipuustakin. Paljonko kakkosnelonen painaa/metri ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Puu-Bachetta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kertopuu on sinänsä hyvä materiaali, koska se ei väänny helposti kieroon, mutta se on aika ruma ja karkearakentainen materiaali.

Jos minä lähtisin tuon tyyppistä nojakkia rakentamaan tekisin sen kotelorakenteisena, rimoista ja vanerista.

SH4:n runko ennen vaneroimista:

Kuva

ja valmiina:

Kuva

Onnea projektillesi! :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Jajångå
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:18

Re: Puu-Bachetta

Viesti Kirjoittaja Jajångå »

Pastori kirjoitti:

Vaneri/kertopuu ei mun kokemusten perusteella ole hirmuisen kevyttä. Kiinnostuksella odotan puntarin tietoa.

Liimapuuesitteen http://www.metsawood.fi/tuotteet/liimap ... puu_FI.pdf mukaan liimapuun tiheys on 380..430kg/m3, mikä ei käsittääkseni poikkea kovin paljon kuivan kuusen lukemasta. Kakkosneloselle tulee painoa pari kiloa/metri.

Liimapuun "lamellit" ovat paljon paksumpia kuin vanerin viilut. Liimakerroksia on siis vähemmän - selittäisikö se suhteellista keveyttä?

Saksalainen puupolkupyörän rakentaja Michael Heinzelmann rakentaa runkonsa omatekoisesta liimapuusta (ja pyörät vanerista). Siellä täällä hän kyllä vahvistaa puurakenteita lasikuidulla.

Jajångå
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:18

Re: Puu-Bachetta

Viesti Kirjoittaja Jajångå »

Pastori kirjoitti:

Ai ni. Tässä linkin takana valokuvia työpajasta jossa on pusattuu puisia pyöriä. http://www.blids.nl/gallery/Plywood-Rec ... kshop-2003

Ellen aivan väärin ymmärtänyt, niin nuo rungot tehtiin tavalla, jota nimitetään "komposiitiksi" tai "sandwich"iksi. Puuta on vain 2mm:n vaneri (vai onko se pelkkä viilu) pintakerroksena. Siitä muodostettu laatikkomainen rakenne täytetään vaahtomuovilla (kai samanlaisella, jota käytetään rakennusten lämpöeristeenä). Kutsuisin lopputulosta ennemmin "puulla päällystetyksi" kuin "puiseksi".

vetu
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:31
Paikkakunta: Veteli

Re: Puu-Bachetta

Viesti Kirjoittaja vetu »

Kevennys!
Kertopuupalkkiin voi porata kevennusreikiä semmoisiin kohtiin mikä ei heikennä rakennetta, eli reikäjuustomainen!
vesa

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Puu-Bachetta

Viesti Kirjoittaja TMS »

Jos kertopuuhun päätyy niin kannattaa valita Kerto-Q materiaaliksi. Siinä on luokkaa joka viides viilu poikkisuuntaan joten se pitää muotonsa vielä paremmin kuin Kerto-S. Hieman painavaa tuo kertopuu tosiaan on, luokkaa 530 kg/m3. Mutta kevennysreikiä kannattaisi siihen varmaan tosiaan tehdä sopiviin paikkoihin.

Hienomman/tyylikkäämmän rungon saisi mielestäni kyllä tuolla Sakarin ehdottamalla tavalla. Ainakin jos osaa tehdä niinkuin Sakari :D

KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puu-Bachetta

Viesti Kirjoittaja KlausS »

Kiitos kovasti kaikille asiantuntevista ja ajatuksia herättävistä kommenteista. Useaan otteeseen harkitsin Sakarin ja Petrin ehdottamaa kotelorunkoa. Laitan kuitenkin tähän piirustusten mukana tulleen kuvan valmiista kakkosnelosrungosta.

Valmis runko
Valmis runko
kuva2.jpg (101.9 KiB) Katsottu 5422 kertaa

Tämä kuva kertoo pyörän rungon rakenteesta ehkä enemmän mitä ensimmäinen sivukuva. Tällaisenkin rakenteen voi varmasti toteuttaa kotelorakenteena, mutta se on työläämpi, enkä tiedä tuleeko siitä suurta painon säästöä. Tavoitteeni ei kuitenkaan ole kilpailla hiilikuiturunkojen kanssa, vaan jos pyörän kokonaispaino on alle 18 kg, niin olen erittäin tyytyväinen. Tärkeämpiä asioita ovat ajo-ominaisuudet ja tietysti turvallisuus.

Ajattelin myös tätä umpirakennetta siltäkin kannalta, että usein tällä palstalla kysytään neuvoja yksinkertaisen nojapyörän tekoon. Soveltaen tämän pyörän voi rakentaa vaikka parvekkeella muutamilla yksinkertaisilla käsityökaluilla, eikä se maksa paljoa.

Kävin tänään katsomassa Herttoniemen Starkilla millaiselta tuo kertopuupalkki oikein näyttää. No, Sakarin sanoin se on aika ruma ja karkearakenteinen materiaali.. Ei kuitenkaan yhtä kauhea kuin lastulevy :wink: Enemmänkin se muistuttaa ylileveää ja harvaviiluista vanerilevyä. Hypistelin myös tuolla väliseinätolppia, joka ovat kertopuuta ja yllätyksekseni ne olivat varsin kevyitä. Kyse on kuitenkin pienemmästä materiaalista mistä aioin tämän pyörän tehdä. Väliseinätolppien mitta on 39 x 66mm ja piirustusten mukaan runkopuuna käytetään 86 x 50mm lautatavaraa (ovat jättäneet höyläysvaraa piirustuksiin).
Jos tekisin tämän pyörän parvekkeella Clas Ohlsonin Workmate työpöydällä ja jiirilaatikolla, niin tuo väliseinätolppa olisi oiva materiaali. Nyt kuitenkin pääsen nikkaroimaan tätä pyörää Havukosken koululle kerran viikossa 2,5 tunniksi.

-Klasu-

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Puu-Bachetta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TMS kirjoitti:

Hieman painavaa tuo kertopuu tosiaan on, luokkaa 530 kg/m3.

Tuolla painolla laskien metri 2x4lankkua painaa noin 2kg. Saman pituinen pätkä 50x50x1,5 teräsputkea painaa 2,3kg eli kevyempi tavaraa tuo lankku on, mutta toisin kuin teräsrungoissa niin tuossa sitä käytetään myös takahaarukan puoliskoissa. Mutta ei puuta käyttämällä pyörästä välttämättä tule juurikaan raskaampi kuin teräsrungosta, koska eihän tuon rungon osuus ole kuin pieni osa koko pyörän painosta. Tässä eräs "painokriittinen" projektini josta selviää hyvin rungon pieni vaikutus kokonaispainoon: http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer.htm
Se mistä minä olisin huolissani enempi on rungon KIERTOjäykkyys ja emäputken, keskiön ja dropouttien kiinnityksien kestävyys...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Puu-Bachetta

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos tekisit etuvetosen, ketjuvoimat ei vääntäs runkoa koko pituudelta.
Miulla oli puunojakissa dropparit ja emäputki pultattu puuhun kiinni kyllä ne pitäs kestää. Emäputken kylkeen hitsasin teräslevyt joista pultit läpi mutt varmaan toimis jos sen puristaa tiukkasti putken muotoiseen uraan.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Puu-Bachetta

Viesti Kirjoittaja irakas »

KlausS kirjoitti:

Kiitos kovasti kaikille asiantuntevista ja ajatuksia herättävistä kommenteista. Useaan otteeseen harkitsin Sakarin ja Petrin ehdottamaa kotelorunkoa. Laitan kuitenkin tähän piirustusten mukana tulleen kuvan valmiista kakkosnelosrungosta.

Kuva

Tämä kuva kertoo pyörän rungon rakenteesta ehkä enemmän mitä ensimmäinen sivukuva. Tällaisenkin rakenteen voi varmasti toteuttaa kotelorakenteena, mutta se on työläämpi, enkä tiedä tuleeko siitä suurta painon säästöä. Tavoitteeni ei kuitenkaan ole kilpailla hiilikuiturunkojen kanssa, vaan jos pyörän kokonaispaino on alle 18 kg, niin olen erittäin tyytyväinen. Tärkeämpiä asioita ovat ajo-ominaisuudet ja tietysti turvallisuus.

Ajattelin myös tätä umpirakennetta siltäkin kannalta, että usein tällä palstalla kysytään neuvoja yksinkertaisen nojapyörän tekoon. Soveltaen tämän pyörän voi rakentaa vaikka parvekkeella muutamilla yksinkertaisilla käsityökaluilla, eikä se maksa paljoa.

Kävin tänään katsomassa Herttoniemen Starkilla millaiselta tuo kertopuupalkki oikein näyttää. No, Sakarin sanoin se on aika ruma ja karkearakenteinen materiaali.. Ei kuitenkaan yhtä kauhea kuin lastulevy :wink: Enemmänkin se muistuttaa ylileveää ja harvaviiluista vanerilevyä. Hypistelin myös tuolla väliseinätolppia, joka ovat kertopuuta ja yllätyksekseni ne olivat varsin kevyitä. Kyse on kuitenkin pienemmästä materiaalista mistä aioin tämän pyörän tehdä. Väliseinätolppien mitta on 39 x 66mm ja piirustusten mukaan runkopuuna käytetään 86 x 50mm lautatavaraa (ovat jättäneet höyläysvaraa piirustuksiin).
Jos tekisin tämän pyörän parvekkeella Clas Ohlsonin Workmate työpöydällä ja jiirilaatikolla, niin tuo väliseinätolppa olisi oiva materiaali. Nyt kuitenkin pääsen nikkaroimaan tätä pyörää Havukosken koululle kerran viikossa 2,5 tunniksi.

-Klasu-

Jos tekee rungon ja takahaarukan kuvan mukaisena, sympaattisin ja kaunein materiaali on minun mielestä suht. tiheäsyinen, kuiva, oksaton, höylätty 2"x4" umpimänty. Noin lyhyillä matkoilla ei kiertymisestä ole pelkoa. Metalliosien liittämisessä puurunkoon kannattaa käyttää läpimeneviä 6 mm:n pultteja ja prikkoja. Ruuvit tahtovat ajan myötä löystyä. Pultteja voi tarvittaessa kiristää. Myös päärunkoon liitettävien takahaarukkapuiden kiinnityksen voi varmistaa liimauksen lisäksi läpimenevillä pulteilla ja prikoilla, jotka toimivat saman tien liimapuristimina.

Kyllä tällainen rakenne on ainakin työn helppouden vuoksi on aivan järkevä. Itsekin sellaisen tekisin, mutta tuollainen suora runko tekee nojakin aika korkeaksi 173 cm:lle.

SH14 on samanlainen runkomalliltaan:

11062010 sh14.1.jpg

Takahaarukan tekisin kuitenkin 2-haaraisena.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Puu-Bachetta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Petri ehdotteli tuolla aiemmin etuvetoa. Kokemuksella voin sanoa, että vaikka etuveto muuten on kätevä systeemi, mutta tämän tyyppinen runko aiheuttaa sen, että vastamäissä rupeaa etupyörä helposti sutimaan. Kovin mäkisessä maastoissa ja liukkailla keleillä tyyppi on melkein ajokelvoton.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Puu-Bachetta

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:

Petri ehdotteli tuolla aiemmin etuvetoa. Kokemuksella voin sanoa, että vaikka etuveto muuten on kätevä systeemi, mutta tämän tyyppinen runko aiheuttaa sen, että vastamäissä rupeaa etupyörä helposti sutimaan. Kovin mäkisessä maastoissa ja liukkailla keleillä tyyppi on melkein ajokelvoton.

Sakari

Painopiste pitää tuoda tietyst niin eteen ku mahollista eli kuskin nivuset mahollisimman lähelle emäputkee. Jos vielä akseliväliä ei tee ihan "luilleen" niin kyllä rengas pitää. Tämmöstä kokemusta täällä :wink:
Tän mallisessa pyörässä tulee vaan penkki etuvetosessa vielä korkeemmalle.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin