Mikä tässä oli jättö ja ohjausakselin kulma?
Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Vilijami kirjoitti:Mikä tässä oli jättö ja ohjausakselin kulma?
Sehän vähän vaihtelee, koska naruperä ja takadroppareitakin useampi
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Tuossahan nuo "serkukset" rinnan, miun pyörän ohjauskulmaa on vaikee nähdä mutt on se pystympi ku Joosen pyörässä. Kun takakiekko on kauimmaisissa droppareissa kulma loivenee ja jättö kasvaa - siis vähemmän negatiiviseksi. Kauheesti en ajamisessa oo huomannu noita eroja - kulmien ja jätön muutoksia
Lisäksi miun pyörässä kuskin paino on niveleen nähden edempänä
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Mä luulen että ero tulee pitkälti ohjausnivelen ja lantion erilaisista sijainnista Mulla on nivel penkin selvästi alimman kohdan etupuolella lisäksi selkänojan ja ohjausnivelen välinen kulma eroaa 13⁰. Ulkokurvin puoleinen jalka ei taivu kunnolla käännökseen, jos jalka on lantiosta ojennettuna.
Mulla on sama havainto perän säädön vaikutuksesta ajettavuuteen. Sillä ei ole juurikaan vaikutusta ajamiseen vaikka ohjauskulmaa ja jättöä vaihtelee.
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Eli tästä voi päätellä jos haluun korkeen pyyttonin, se kannattaa tehdä kokonaan alusta ja kopioida Joosen pyörä mahollisimman tarkkaan. Räyhäkästä ei oo alkuperäiseen otsikossa mainittuun tarkoitukseen, joten sen voi korkeintaan jättää varoittavaksi esimerkiksi, millasta pyörää ei kannata rakentaa
Ja voihan sillä joskus elvistellä sopivissa tilanteissa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Äkkiseltään katsoen kuskin takapuoli on Räyhäkässä selvästi edempänä, jopa edempänä kuin ohjausnivel. Tällä on selvä vaikutus keho-ohjauksen kulmiin ja edempänän oleva keho huonommin reagoi istuimen selkänojasta ponnistaviin ohjausliikkeisiin. Lisäksi kauas eteen tästä samasta syystä ulottuvat jalat painavat ja hidastavat ohjausta. Ohjaus on siis hidas ja vaatii enemmän voimaa. Mitä muuta tarvitaan ajotuntumaeroihin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Mulla olisi ehdotus. Pyöräytä keskiö puomin yläpuolelle. Tällöin lonkkakulma ei aukea aivan yhtä paljoa. Saattaa auttaa Ainakin mulla jalkojen liikerata rajoitti tämän kääntyvyyttä aika aikaisin.
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
jooseha kirjoitti:Mulla olisi ehdotus. Pyöräytä keskiö puomin yläpuolelle. Tällöin lonkkakulma ei aukea aivan yhtä paljoa. Saattaa auttaa
Ainakin mulla jalkojen liikerata rajoitti tämän kääntyvyyttä aika aikaisin.
Tuo on sen verran helppo kokeilu, ett täytyy varmaan kokeilla jossain vaiheessa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Tämänkin pyörän tarina on lopussa (ainakin toistaiseksi), pyörän osat taitaa viel olla tallessa jos joskus...
Luulin jo tällä ajaessa, ett mbb ei kelpaa paksurenkaisenakaan lumipöpperöön mutt nyt tiedän ett toimii - kiitos tavaratandemin
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=5492
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.