Kysyin tuota hommaa Jyväskylässä . Niin hinta oli aloitus 100€. Että laitoin jo siinä vaiheessa homman jäihin.
Näin se on. Ei riitä että kappaleesta on cad-kuva, siihen pitää lisätä aloitukset, lopetukset ja koneen omia parametreja, esim. railokompensaatiot. Tuon 100e aloitusmaksun jälkeen kappalehinta saattaa olla vain 1e/kpl tms. Plasma ja laserleikkaus koneiden edut tulevat esille vasta kun tehdään isompia sarjoja, yksittäiskappaleet on helpompi ja halvepi tehdä rälläkällä ja poralla.
Motonetin reikäsahat toimivat hienosti, kunhan on riittävän hitaasti pyörivä porakone. Me olemme töissä porailleet jopa umpirautaan noilla Bimetalli reikäsahoilla sorvilla hiljaa pyörittämällä parin sadasosan syötöllä. Peltiin tulee kyllä reikä hienosti, jos on penkki- tai pylväsporakone ja hitaat kierrokset. Kovilla kierroksilla terä palaa pilalle. Parin reiän poraamiseen voisi toimia akkukonekin riittävän hitaan pyörityksen aikaansaamiseksi. Levy maahan ja tukeva ote porasta yläpuolelta.
Sopiva leikkuunopeus = sahan kehänopeus on 100 - 200 mm/s, joka siis 19 reiälle tarkoittaa 150-200 kierrosta minuutissa, eli ruuvinvääntimen nopeus ykkösellä.
Noita teriä on lähes millin välein aivan pienestä yli sataan milliin. Terä tarvitsee noin viisi euroa maksavan kiinnittimen. Yhden alle 30 mm terille ja toisen yli 30 mm terille. Löytyy samasta hyllystä.
Liitteet
Morse reikäsaha Motonetistä.png (33.19 KiB) Katsottu 4016 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Motonetin reikäsahat toimivat hienosti, kunhan on riittävän hitaasti pyörivä porakone. Me olemme töissä porailleet jopa umpirautaan noilla Bimetalli reikäsahoilla sorvilla hiljaa pyörittämällä parin sadasosan syötöllä. Peltiin tulee kyllä reikä hienosti, jos on penkki- tai pylväsporakone ja hitaat kierrokset. Kovilla kierroksilla terä palaa pilalle. Parin reiän poraamiseen voisi toimia akkukonekin riittävän hitaan pyörityksen aikaansaamiseksi. Levy maahan ja tukeva ote porasta yläpuolelta.
Sopiva leikkuunopeus = sahan kehänopeus on 100 - 200 mm/s, joka siis 19 reiälle tarkoittaa 150-200 kierrosta minuutissa, eli ruuvinvääntimen nopeus ykkösellä.
Ja auttaisko joku neste hitaiden kierrosten lisäksi?
Sehän on itsestäänselvyys. Tottakai käytetään leikkuunestettä. Terä ei saa kuumentua liikaa, tai se menee pilalle. Tähän tähtää myös hitaiden kierrosten käyttö. Jos ei ole muuta leikkuunestettä, voi käyttää moottoriöljyä tai tehdä vedestä ja mäntysuovasta litkua, jota ruikkii terään aina, kun savun (höyryn) määrä lisääntyy. Mäntysuopaa laitetaan noin vain muutama prosentti (alle 10) veden sekaan, eli vain vähän jämympi, kuin pesuliuos.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ei se ole itsestäänselvys jos ei ikuna ole mitään semmoista tehnyt. Nimimerkillä eka terä meni kun en tiennyt oikeita kierroksia ja unohdin ruikinnan.
Arvasit varmaan että kysyin siksi että nyt meillä on tämä ohje kokonaisena
Tuolla pajalla missä mä teen hommeleita on jotain litkua semmoisessa suihkutuspullossa. Sillä on ketävä ruikkia sinne kohteeseen. Leikkuri jolla putkia leikataan on niin haitekkiä että siinä on sama automagiikalla.
Mulla on muuten "jemmassa" ns." vanhojen hyvien aikojen" käyttämättömiä napoja muutamia - niissä on vakiolevyinen se rööri. Ovat muuten myös terästä joten niihin saa hitsattuakin vaikka mitä.
Kävin tänään kierrätyskeskuksessa. Siellä oli - sanoisinko - runsauden pulaa, koska pyöriä oli varmaan satoja. Tilan puutteessa ne vain oli sijoitettu ulos, ja suurin osa oli hautautunut lumeen. Kaivelin hangesta kuitenkin kaksi 20-tuumaista etupyörää. Mutta älysin laskea puolat vasta kotona, ja toisessa olikin sitten niitä vain 28 - ei hyvä.
Mutta huomattakoon: kummankin pyörän napa oli terästä...
Tehtiin tällaisesta 48-puolaisesta ulokeakselipyörät epäsymmetriseen kampiakselilliseen sivuvaunudeltaan. 14 mm akseli kestää sellaisenaan. ei tarvitse muuta, kuin kiertää akselia vähän pidemmälle toiselle sivulle, niin saa ulokepyörän todella helposti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ja ihan hyväkin niin, ainakin tavallisella tumpelolla kuten minä eihän se reikä olisi keskellä poran kanssa, mutta viilalla siihen on jotain mahdollisuuksia.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
tuota noin.. onko olemassa jotain vartavasten nojapyörään suunniteltua napaa? Projekti on vain navan toiselta puolelta kiinnittyvän etupyörän kanssa - tarvittaisiin pelkkä napa > paikallisessa pyöräliikkeestä nostettiin kädet pystyyn
tuota noin.. onko olemassa jotain vartavasten nojapyörään suunniteltua napaa? Projekti on vain navan toiselta puolelta kiinnittyvän etupyörän kanssa - tarvittaisiin pelkkä napa > paikallisessa pyöräliikkeestä nostettiin kädet pystyyn
Tuollaisia voisi ehkä käyttää, erityisesti tämä lefty.
Sellainen lisäys vielä, että Cannondalen navassa on kaksi erikokoista laakeria ja akseli taitaa olla kiinni haarukassa .... mikä yleensä on ihan suositeltavaa ... tarkoitin siis että akseli taitaa olla osa haarukkaa (?). Joten akselin hommaamisen kanssa voi tulla ongelmia.
Tuon toisen navan halk. 12 mm akseli on hieman alamittainen riippuen kuskin painosta ja fillarin käytöstä.
Sellainen lisäys vielä, että Cannondalen navassa on kaksi erikokoista laakeria ja akseli taitaa olla kiinni haarukassa .... mikä yleensä on ihan suositeltavaa ... tarkoitin siis että akseli taitaa olla osa haarukkaa (?). Joten akselin hommaamisen kanssa voi tulla ongelmia.
Juu. Jos/kun joudun M5 lowraceriin tunkkaamaan 1-lapasta etuhaarukkaa ja/tai napaa niin tämä Lefty on verraten varteenotettava vaihtoehto. Vois yrittää leipoa hiilikuidusta kiinteän akselin samalla, tulis tukevampi kuin nykyisellä ratkaisulla.