Olkatappijousituksessa on ollut aurauskulman kanssa ongelmia. Olen jäykistänyt joustoa kokeilemalla erilaisia ratkaisuja kierrejousista jäykkiin kumiputkiin.
Raidetangon pitäisi ilmeisestikin lähteä ohjausvarrelta kohtisuoraan olkatappilinjaan nähden jolloin sen pituus säilyisi mahdollisimman muuttumattomana joustoliikkeen aikana. Koska molemmat olkatapit ovat kallistettu sisäänpäin, pitäisi raidetanko jakaa kahteen osaan.
Jotenkin tälleen:
sh15.png (561.56 KiB) Katsottu 3532 kertaa
Vihreä = olkatappilinja
Punainen = raidetangot
Sininen = raidetangot yhdistävä vipu
Tuo raidetankoja yhdistävä vipu siis joku tälläinen:
Toiselle tehtävässä jättäisin kokeilematta mikäli jäykkä keula vaan kelpaa. Omia on paljon vähemmän stressaavaa viritellä
Hienoa Jooseha!
Tässähän on ratkaisu suora raidetanko/aurauskulma-ongelmaan. Tätä kokeilen heti SH23:een, kun saan sen maalaamosta ja kasaan sen taas kuntoon.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Mielestäni kitkavipu toimii etuvaihtajassa oikein hyvin. Varsinkin, jos pärjää kahdella eturattaalla. Helppo säätää... Saisikohan vipuun vielä jollakin konstilla lisää pituutta, jos tuntuu liian jäykältä?
Joosehan kuvaa katselin. Kinnereissä taitaa tuo ohjaus olla juuri tuolla tavalla, mutta aikalailla suorassa... Kuinkas tuo vaikuttaa ohjaukseen?
Mielestäni kitkavipu toimii etuvaihtajassa oikein hyvin. Varsinkin, jos pärjää kahdella eturattaalla. Helppo säätää... Saisikohan vipuun vielä jollakin konstilla lisää pituutta, jos tuntuu liian jäykältä?
Tein muutoksia ja täydennyksiä SH27:n luonnokseen:
Jos kuvaa napsauttaa, näkyy piirustus 1:10 skaalassa. Tarakkaan tulee vielä vinorevat tekemään sitä tukevammaksi. Tarakka ja etukaari ovat alumiiniputkea.
Täytyy tehdä vielä myös etukuva, josta näkyisi taitteinen raidetanko.
Sakari
Don´t die a copy!
John Mason
Nää on tosi hienoja nää sun piirrokset. Mä haluaisin jonkun tämmöisen skissin orkkiksen. Mihin vaihtaisit? Kehystäisin seinälle
On kyllä hienoja piirroksia! Millä Sakari piirrät? Hiilellä? Näyttää ihan sota-aikaisilta piirroksilta kun on sopivan suttuisia ja paperi vaikuttaa kellastuneelta. Tietokoneella saa vain turhan kliinejä, tarkat viivat vitivalkoisella pohjalla. Mistä sais CADi piirroksiinkin tuommosen retrofiltterin.
Nää on tosi hienoja nää sun piirrokset. Mä haluaisin jonkun tämmöisen skissin orkkiksen. Mihin vaihtaisit? Kehystäisin seinälle
On kyllä hienoja piirroksia! Millä Sakari piirrät? Hiilellä? Näyttää ihan sota-aikaisilta piirroksilta kun on sopivan suttuisia ja paperi vaikuttaa kellastuneelta. Tietokoneella saa vain turhan kliinejä, tarkat viivat vitivalkoisella pohjalla. Mistä sais CADi piirroksiinkin tuommosen retrofiltterin.
Minulla on tällainen salainen ase, joka on jo kymmeniä vuosia vanha:
Piirrän 0,5 mm:n lyijytäytekynällä kuultopaperille. Kuvan skannaan digitaaliseksi ja käsittelen sen PainNet-kuvankäsittelyohjelmalla.
Sakari
Don´t die a copy!
John Mason
Olen tässä pähkäillyt miltä (vaakatasossa) taitettu raidetanko näyttäisi, ja miten päin keskellä oleva vipuvarsi pitäisi asettaa, että taitoksesta tulisi mahdollisimman vähän haittaa. Kuvassa mustilla viivoilla piirretty ehdotus. Vai voisivatko raidetangon osat olla samassa vertikaalitasossa nivel keskellä?
Liitteet
Taitettu raidetanko.png (682.65 KiB) Katsottu 3250 kertaa
Sakari
Don´t die a copy!
John Mason
Vai voisivatko raidetangon osat olla samassa vertikaalitasossa nivel keskellä?
Noin nimenomaan pitäisi olla, niin ei tarvitse arpoa uusia Ackermanin kulmia. Mustalla piirtämässäsi versiossa vinous ja ohjausvivun pituus lisäävät Ackermanin kulmaa ja sisempi pyörä kääntyy enemmän enemmän.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma