Pyöräilevällä Laamalla on myös taannoin ollut samanlainen hanke.
Kaveri on vässännyt kellarissa myös kuitupenkin.
http://buckybikes.blogspot.com/
Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
Etuhaarukka perkattu ja punnittu 950g laakereineen ja muttereineen, ilman rungon puoleisia alumiinisia laakerikuppeja. Alkuperä Tunturi Trek maastopyörä, kierteetön 1". Varmasti kevein 26" haarukka mitä olen käsissäni pitänyt.
Lisäsin myös emäputken listaan.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
Tilanne elää. Epäilen edelleen 45x1,5 runkoputken jäykkyyttä, ja kun 48x1,5 putkea en romuliikkeestä löytänyt niin rungoksi tulee 50x1,5. Painoa 104cm pätkälle laskin 1852g, kun 45x1,5 ois vain 1661g
Etuhaarukan putket takahaarukkana ois liian veltot, yhtä haarukkaa jossa 28x2 putket autotallin lattiaa vasten poljin. Pyöreä 30x1,5 ois siis varmaankin yhtä pehmeää. Romuliikkeestä onneksi löytyi etsimääni 30x15x1,5 putkea. 80cm sitä painaa 786g. Pyöreä 30x1,5 ois 840g ja olisi pitänyt tyytyä varastosta löytyvään 30x15x2, niin painoa olisi huikeat 1023g.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 771
- Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36
Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
Eikö takahaarukkaa tukevoita se, että siihen tulee myös ne navan ja penkin väliset putket? Lisäksi rasituksessahan haarukan puolet yhdistää toisiinsa taka-akseli, joten oikeasti voimat jakautuu koko rakenteen yli. Ajattelen vain että oletko vakuuttunut, että etuhaarukan putket ei riitä takana?
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
Joo, kyllähän tästä on selkeitä kokemuksia että etuhaarukan putket riittävät. Onhan täälläkin nähty Jappi 67:n pyörä jossa on siis raakiskamasta tehty takaosa - em. Ceewayn etuhaarukasta.
Japin kuvat ovat häipyneet webistä, mutta ohessa kuva laaman sivulta.
Putket on siis nämä http://tr.im/y6nK
Ceewayn speksejä tässä. http://ceeway.com/Forks.htm
Mark Stonich opn myös käyttänyt projektissaan MTB etuhaarukkaa:
http://mnhpva.org/meetings/May_02/MS.html
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
Eipä tommosia crmo haarukoita joka oksalla roiku, on varmasti jäykkyydessä melko ero verrattaessa 32mm crmo putkea 28mm huonekaluputkihaarukkaan? Toisekseen riittääkö hitsaustaito liittää kestävästi 1,2mm seinämäinen putki 1,5mm seinämäiseen, eri lujuusluokan putkeen? Esimerkeissä liittäminen tehty juottamalla.
Mitään "velttopersettä" tästä en halua, eli kun pyöreä 30mm ja paremman jäykkyyden antava 30x15 putki painavat saman verran, niin valinta osuu ominaisuuksiltaan parempaan. Molemmat kyllä kestää, siitä ei ole kyse.
Mun silmään kanttinen putki takahaarukassa ei ole pahan näköinen, rumempi olisi leveys suunnassa kaksi kertaa leveämpi pyöreä. Soikea putki olisi myös hieno, mutta järkevillä mitoilla olevaa en liikkeestä löytänyt. Runkoputkeksi ilman muuta pyöreä, siihen ei neliö sovi kuin prototyypeissä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
jviirret kirjoitti:Eipä tommosia crmo haarukoita joka oksalla roiku, on varmasti jäykkyydessä melko ero verrattaessa 32mm crmo putkea 28mm huonekaluputkihaarukkaan?
Totta. Mutta romiksella näkyy noitakin olevan - tosin olen etsinyt ja löytänyt yhden joka on tarpeeksi.
[
jviirret kirjoitti:Mun silmään kanttinen putki takahaarukassa ei ole pahan näköinen, rumempi olisi leveys suunnassa kaksi kertaa leveämpi pyöreä. Soikea putki olisi myös hieno, mutta järkevillä mitoilla olevaa en liikkeestä löytänyt. Runkoputkeksi ilman muuta pyöreä, siihen ei neliö sovi kuin prototyypeissä.
Ei toki. Useammassa pyörässähän on kulmikas estetiikka hyvinkin onnistuneen näköinen.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
Pastori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Eipä tommosia crmo haarukoita joka oksalla roiku, on varmasti jäykkyydessä melko ero verrattaessa 32mm crmo putkea 28mm huonekaluputkihaarukkaan?
Totta. Mutta romiksella näkyy noitakin olevan - tosin olen etsinyt ja löytänyt yhden joka on tarpeeksi.
Hmm, oletko aloittelemassa/aloitellut vastaavaa projektia? Kisa, kenellä suomen kevein omavalmiste nojakki
Tein kotisivulleni alasivun tästäkin projektista: http://www.omanetti.fi/ninajukk/highracer.htm
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
jviirret kirjoitti:Hmm, oletko aloittelemassa/aloitellut vastaavaa projektia? Kisa, kenellä suomen kevein omavalmiste nojakki
Tein kotisivulleni alasivun tästäkin projektista: http://www.omanetti.fi/ninajukk/highracer.htm
Jukka
Juu. Olen toki. Mulla on tuossa työn alla parikin erilaista variaatiota työn alla. Rakennushanke toki on jäänyt työhommien jalkoihin kun sain vuosi sitten käytetyn Azubin alle.
Mutta tästä sun hankkeesta tulee kyllä kivaa lisäintoa. Toinen bointsi on se että Azubissa on muutamia pulmia joita olisi kiva tutkia - saako ne omavalmisteessa pienemmäksi (esim. se että runko on löysähkö ja pumppaa samalla viisiin kuin Ilpon pyörä TDHelsinki videolla).
Azubilla kurvailussa on toki tullut pari juttua esille. Kuten vaikka se että mulle riittänee 20 tuumaiset pyörät (Azubissa elunperin 20/16 - nykyään 20/20)- ja toinen juttu on se että teenkin laitteesta etuvetoisen. 20 tuumaisilla ajelu on toki pinnoittamattomilla pätkillä (tienpohjat ennen pinnoitusta) ollut yhtä helvettiä - joten ymmärrän että joillakuilla on into rakentaa/vaihtaa isot pyörät ajokkiinsa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
jviirret kirjoitti:Eipä tommosia crmo haarukoita joka oksalla roiku, on varmasti jäykkyydessä melko ero verrattaessa 32mm crmo putkea 28mm huonekaluputkihaarukkaan? Toisekseen riittääkö hitsaustaito liittää kestävästi 1,2mm seinämäinen putki 1,5mm seinämäiseen, eri lujuusluokan putkeen? Esimerkeissä liittäminen tehty juottamalla.
Ettei jäisi väärinkäsitystä:
Nuo CrMo-putket ovat jäykkyyden kannalta ihan samaa terästä, kuin pehmein huonekaluputkikin. Itse asiassa tuo kromin lisääminen hiukan pienentää materiaalin jäykkyyttä, ei kuitenkaan merkittävästi. 32x1,2 CrMo-putki on vain reilut seitsemän prosenttia jäykempi kuin 28x1,5 huonekaluputki.
CrMo-putket ovat ihan hyviä hitsattavia. Ainevahvuuseron kompensoimiseksi riittää, kun hitsin tunkeuma tulee hiukan paksumman aineen puolelle. Tunkeuma on suurimmillaan hitsauslangan jatkeen suunnassa, joten riittää, kun hisauskolvia kohdistetaan muutama aste paksumman aineen suuntaan.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
Niistä putkista vielä: Pyöreän 30x1,5 ja kantikkaan 30x15x1,5 taivutusvastus on lähes sama. Vääntövastus on pyöreällä 1,75 kertainen. Eli pyöreä on näistä se jäykempi. Kyllä kunnon mtb pyörän haarukka on kruunun alueelta vahvempi kuin kumpikaan noista putkista. Niissä mitä olen itse pilkkonut on seinämä ollut parin millin luokkaa.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
Jarcco kirjoitti:Niistä putkista vielä: Pyöreän 30x1,5 ja kantikkaan 30x15x1,5 taivutusvastus on lähes sama. Vääntövastus on pyöreällä 1,75 kertainen. Eli pyöreä on näistä se jäykempi.
Ok, valitaan sitten kanttinen pelkän ulkonäön perusteella
Keskiön painoakin piti nostaa 200g, tosin olisi varmaan mennyt arvioon mutta jätin vielä vaihtajan putken paikoilleen.
Paino kohta 15kg vaikkei oo yhtään saumaa edes vedetty
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
Tämä projektin suttupaperit kaivettu taas esille. Sakarin( http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=1331 ) innoittamana taidan kokeilla tehdä vastaavalla yksiputkirakenteella takavetoista. Yhden takanavan (jossa kierteillä oleva pakka) purin ja totesin että siihen saa 20mm akselin.
Edelleenkin projekti on näitä "ei mitään kiirettä"-projekteja. En edes tykkää ajaa tällaisella ylöspäin poljettavalla nojakilla
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
Uskallan väittää että jo 15 mm teräsakseli kestäisi tuossa, deltatrikeissä akseli on yleensä tätä kokoluokkaa.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä
No, kiskoin haalarit päälle ja autotallissa päätin että akseliksi tulee 20x2,5mm putki, jos ei kestä niin tekee uuden ja pieksää sisään 15mm umpitangon
Ylemmässä kuvassa on akseli(20x2,5mm) jonka pää on tulpattu ja holkit(22x1mm) jotka pitävät akselin keskellä napaa. Vähän piti putken pintaa porakoneella pyörittämällä hioa jotta laakerit menee siihen jouhevasti, siksi kiiltävä kohta. Irtonainen holkki tulee vapaarattaan keskelle, kuvasta käy hyvin ilmi minkä tyyppinen napa onnistuu näin tehdä yhdeltä puolen tuetuksi.
Alemmassa kuvassa napa on kasassa ja kiinnitetty laakereista ruuvipenkkiin. Laakerit on vielä väärät. Tulen käyttämään tyypiltään joko 6004 tai 6204 laakereita, jolloin runkoputken päähän tulevan laakeripesän voi tehdä sorvaamatta joko 45x1,5mm(6004) putkesta tai 50x1,5mm(6204) putkesta. Akseliputken vapaan pään sisään hitsataan vielä pultti ja siihen tulevalla mutterilla paketti vedetään kasaan.
Kiekon rihtasin suoraksi ennen kuin purin siitä alkuperäisen akselin pois. Yo. kuvaa ottaessani pyörittelin vannetta ja totesin että suorassa on, eli sen puolesta homma onnistuu.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...