Jättö ei ole tässä negatiivinen, vaan positiivinen ja suunnilleen yhtä suurikin kuin normaalipyörissä.
Negatiivinen jättö syntyy jos ohjausakselin linja leikkaa maatason eturenkaan kosketuskohdan takapuolella.
Jukka
Jättö ei ole tässä negatiivinen, vaan positiivinen ja suunnilleen yhtä suurikin kuin normaalipyörissä.
Negatiivinen jättö syntyy jos ohjausakselin linja leikkaa maatason eturenkaan kosketuskohdan takapuolella.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Jättö ei ole tässä negatiivinen, vaan positiivinen ja suunnilleen yhtä suurikin kuin normaalipyörissä.
Negatiivinen jättö syntyy jos ohjausakselin linja leikkaa maatason eturenkaan kosketuskohdan takapuolella.Jukka
Taas kääntyi asia päässä ylösalaisin, eli plussasta miinukseksi
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:
Eikö tuossa videossa yksinkertasteta aikalailla ohjauskulman toimintaa? En teoriasta mitään ymmärrä, saati osaa kirjottaa - enkä tuota enkkuakaan hyvin ymmärrä mutt jotenkin tuntuu, ett olis ihan hyvä jos se pyörä tekis jotain muutakin mutkassa ku kääntyy (vertikaalisesti)![]()
Ja kuinka sitten jättö, onko sillä mitään väliä jos ohjausakseli on pystyssä ja haarukka takaperin, eli offsetti negatiivinen - jättökin negatiivinen no onhan niitä reilumminkin miinuksen puolellla olevia jättöjä tietty pyyttoneissa![]()
Mutta mitä siis tavotellaan tai saavutetaan takaperin asennetulla haarukalla?
Tuossa lienee ideana, että tehdään takaperin asennetulla haarukalla erittäin iso positiivinen jättö, jotta ohjausliike kääntää heti myös takapyörää. Renkaat kääntyvät siis maakosketuspisteidensä ympäri (vihreä). Ohjausakselin nivel on etupyörän etupuolella (positiivinen jättö), mikä kääntää rungon vinoon tapapyörän maakosketupsisteen (vihreä) ympäri.
Kovin iso jättö vinolla ohjauskulmalla tuottaa myös wheel floppia, eli etupyörä lopsahtaa vinoon itsestään, jos vain vähänkin saa alkua. Täysin pystyllä haarukalla tämä wheel floppi jää pois, joten jättö voi olla niin iso, että pitkälläkin rungolla saadaan takapyörän kulma reagoimaan heti ohjausliikkeeseen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:PW kirjoitti:
Eikö tuossa videossa yksinkertasteta aikalailla ohjauskulman toimintaa? En teoriasta mitään ymmärrä, saati osaa kirjottaa - enkä tuota enkkuakaan hyvin ymmärrä mutt jotenkin tuntuu, ett olis ihan hyvä jos se pyörä tekis jotain muutakin mutkassa ku kääntyy (vertikaalisesti)![]()
Ja kuinka sitten jättö, onko sillä mitään väliä jos ohjausakseli on pystyssä ja haarukka takaperin, eli offsetti negatiivinen - jättökin negatiivinen no onhan niitä reilumminkin miinuksen puolellla olevia jättöjä tietty pyyttoneissa![]()
Mutta mitä siis tavotellaan tai saavutetaan takaperin asennetulla haarukalla?Tuossa lienee ideana, että tehdään takaperin asennetulla haarukalla erittäin iso positiivinen jättö, jotta ohjausliike kääntää heti myös takapyörää. Renkaat kääntyvät siis maakosketuspisteidensä ympäri (vihreä). Ohjausakselin nivel on etupyörän etupuolella (positiivinen jättö), mikä kääntää rungon vinoon tapapyörän maakosketupsisteen (vihreä) ympäri.
Kovin iso jättö vinolla ohjauskulmalla tuottaa myös wheel floppia, eli etupyörä lopsahtaa vinoon itsestään, jos vain vähänkin saa alkua. Täysin pystyllä haarukalla tämä wheel floppi jää pois, joten jättö voi olla niin iso, että pitkälläkin rungolla saadaan takapyörän kulma reagoimaan heti ohjausliikkeeseen.
Hyvä kuva! Helposti jää huomiotta takapyörän osuus kääntymisessä. Loivalla kulmalla takapyörä kääntyy aluksi toiseen suuntaan.
Mutta ei kai jättö silti voi juuri isompi olla? Burrowsin lwb:ssä näyttää minusta melko normaalilta.
Katoppas sattumaa.
Törmäsin vahingossa tämmöiseen.
Jarcco kirjoitti:Hyvä kuva! Helposti jää huomiotta takapyörän osuus kääntymisessä. Loivalla kulmalla takapyörä kääntyy aluksi toiseen suuntaan.
Mutta ei kai jättö silti voi juuri isompi olla? Burrowsin lwb:ssä näyttää minusta melko normaalilta.
Kun ohjauskulma on pysty, ei ohjaaminen aiheuta pystyliikettä, joten jättö voi olla vaikka kuinka iso. Isosta jätöstä on pitkässä pyörässä hyötyä.
Homma menee niin, että positiivisella jätöllä varustettu etupyöräohjattu ajoneuvo kääntää kaikkia pyöriä ohjaussuuntaan. Etupyöriä enemmän takapyöriä vähemmän. Mitä suurempi jättö, sitä suurempi on takapyörien osuus ohjauksessa. Nollajätöllä takapyörät alkavat kääntyä vasta kun etupyörä on muuttanut rungon linjaa. Positiivisella jätöllä linja muuttuu heti, eikä vasta kun pyörä liikkuu eteenpäin siirtäen keulaa. Tästä syystä isojättöisellä pyörällä on helpompi ja mahdollista tasapainotella paikallaan.
Negatiivisen jätön ajoneuvossa ohjauksen kääntäminen siirtää ajoneuvon painopistettä kääntymiseen nähden vastakkaiseen suuntaan ja siis ohjaa takapyörää vastakkaiseen suuntaan. Painopisteen saatte kuvitella tuohon runkoputken keskilinjalle, etu- ja takapyörän väliin, haluamallenne kohdalle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:
Jotenkin väsyneet aivot keksivät että taaksepäin kalteva nivel myös kääntäisi pyöriä kuten negatiivinen jättö eli vastakkaisiin suuntiin.
Jarcco kirjoitti:jori kirjoitti:Takapyörän kääntö jätön avulla.png
Jotenkin väsyneet aivot keksivät että taaksepäin kalteva nivel myös kääntäisi pyöriä kuten negatiivinen jättö eli vastakkaisiin suuntiin.
Ohjauskulma tavallisesti on taakse päin kallellaan.
Jos tarkoitit, eteen kallistuvaa ohjauskulmaa, niin juuri noin siinä käy, tulee negatiivinen jättö erittäin vähällä kallistuksella, ellei sitten ole haarukssa aivan erinomaisen paljon offsettia.
Tällä laskimella voi leikkiä noita kulmia, jättöjä ja offsetteja pähkäillessään. Negatiivisen kulman saa antamalla kulmalle yli 90 asteen arvoja.
http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php
Tuolta oikealta löytyy myös linkit wheel flopin, trailin ym. selityksiin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tässä kuvassa myös pari nojakkia jossa keula on väärinpäin ja ohjauskulma yli 90astetta
Oikealla Minq jos joku haluaa googlettaa...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Tuossa minqissä kun kääntää ohjausta, niin etupyörä kallistuu väärään suuntaan
Vilijami kirjoitti:Tuossa minqissä kun kääntää ohjausta, niin etupyörä kallistuu väärään suuntaan
Samalla tavalla kuin näissä muissakin joissa haarukka "väärinpäin" ja ohjauskulma yli 90astetta.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
..mutta mutta. . Eikös sisäänpäin kääntyvä Takarengas vaan kasvata -kääntösädettä- ja näin huononna kääntyvyyttä. Ainakin ihan vaan sihtailemalla noita Jorin kuvia väittäisin negatiivisen jätön Fillarin omaavan pienimmän kääntösäteen suhteessa eturenkaan kääntökulmaan.
Oikein päätelty, mutta siitä ei ole haittaa, koska kaksirenkaisella polkupyörällä pärjää varsin maltillisilla kääntökulmilla.
Tuollainen positiivisen jätön pyörä vois olla kova luu "hitain nojakki" kisassa, eturengasta vemputtamalla pääsis eteenpäin ja pitäis tasapainon.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
samuel kirjoitti:Tuollainen positiivisen jätön pyörä vois olla kova luu "hitain nojakki" kisassa, eturengasta vemputtamalla pääsis eteenpäin ja pitäis tasapainon.
Muutamaa Pythonia lukuunottamatta kaikki pyörät Nokian hitaan ajon kisassa on ollu positiivisella jätöllä olevia.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...