irakas kirjoitti:Nyt kevyesti kulkee n. 30 km/h nopeuksilla vaikka avainkytkimen asento 250 W.
Ja tällaista myydään katulaillisena Avustuksen pitäisi loppua 25km/h npeudessa...
Jukka
irakas kirjoitti:Nyt kevyesti kulkee n. 30 km/h nopeuksilla vaikka avainkytkimen asento 250 W.
Ja tällaista myydään katulaillisena Avustuksen pitäisi loppua 25km/h npeudessa...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
irakas kirjoitti:Odotin aikanaan jännittyneenä, miten oikeaan etukiekkoon asennettu vahva moottori vaikuttaisi ohjaukseen ylämäissä. Yllätys on ollut suuri, kun ei vaikuta mitenkään. Ei minkäänlaista vääntöä ainakaan huomaa. SH22:ssa, jossa pienempi moottori on sijoitettuna samoin ja välitteinen alaohjaus, vääntää moottori selvästi vasempaan. Siihenkin kyllä pian tottuu.
SH23 oikeassa etupyörässä on olkapoikkeama nolla, SH22 muutaman millin positiivinen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:irakas kirjoitti:Odotin aikanaan jännittyneenä, miten oikeaan etukiekkoon asennettu vahva moottori vaikuttaisi ohjaukseen ylämäissä. Yllätys on ollut suuri, kun ei vaikuta mitenkään. Ei minkäänlaista vääntöä ainakaan huomaa. SH22:ssa, jossa pienempi moottori on sijoitettuna samoin ja välitteinen alaohjaus, vääntää moottori selvästi vasempaan. Siihenkin kyllä pian tottuu.
SH23 oikeassa etupyörässä on olkapoikkeama nolla, SH22 muutaman millin positiivinen.
On sinulla hyvä muisti Jori, tai kaivelit vanhoja viestejä, mutta eipä muuta kuin muuttamaan SH22:n olkapoikkeama nollaksi.
Mutta tarkoitathan nyt olkapoikkeamalla aurauskulmaa?
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:jori kirjoitti:irakas kirjoitti:Odotin aikanaan jännittyneenä, miten oikeaan etukiekkoon asennettu vahva moottori vaikuttaisi ohjaukseen ylämäissä. Yllätys on ollut suuri, kun ei vaikuta mitenkään. Ei minkäänlaista vääntöä ainakaan huomaa. SH22:ssa, jossa pienempi moottori on sijoitettuna samoin ja välitteinen alaohjaus, vääntää moottori selvästi vasempaan. Siihenkin kyllä pian tottuu.
SH23 oikeassa etupyörässä on olkapoikkeama nolla, SH22 muutaman millin positiivinen.
On sinulla hyvä muisti Jori, tai kaivelit vanhoja viestejä, mutta eipä muuta kuin muuttamaan SH22:n olkapoikkeama nollaksi.
Mutta tarkoitathan nyt olkapoikkeamalla aurauskulmaa?
Ei, vaan pyörän keskitason ja ohjausakselin maan pinnan läpäisevän pisteen sivuetäisyyttä. Jättö on saman pisteen pituussuuntainen etäisyys, olkapoikkeama sivusuuntainen.
Tässä kuvassa kaikki olkapoikkeamat ovat negatiivisia. Vetävässä pyörässä (vain toinen puoli vetää) on hyvä käyttää pienempää olkapoikkeamaa vedon muutosten vaikutuksen ohjaukseen minimoimiseksi. Jarrutusvetelyn takia negatiivinen olkapoikkeama on parempi, samoin yksipuoleisen vedon kannalta, mutta vedon vaihtelun suhteen pienempikin negatiivinen poikkeama riittää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
80-vuotias mies Lappeenrannasta haki maanantaina SH23:n, ja kohta alkoi ongelmien vyyhti. Sähkölaitteet väliin toimivat ja väliin eivät. Eturenkaiden ripustusrakenteet eivät kestäneet liki 100 kg painoa ja 1200 watin moottoria. Tilaajan mitta tuli täyteen, ja sovittiin kaikesssa sovussa, että kauppa puretaan. SH23 tuli tänään aika tavalla kappaleina takaisin Jyväskylään.
Tämä oli minulle monella tavalla kova opetus. Keveyden vuoksi ei kannata riskeerata, eikä siistiä liikaa hitsausjälkiä. Vahvuuksien arviointi tapahtuu näppituntumalla ja varmuuskertoimen täytyy olla riittävä.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Kyllähän tuollaiset tehot vaatii vähän erilaista lähestymistapaa moneen pyörän yksityiskohtaan. Monikohan kaupallinen trike kestäisi jos päälle laitetaan täysi kuorma ja sitä revittäisi yhdestä eturenkaasta mopon tehoilla? Tukevammat rakenteet taas nostavat painoa, laite menee hankalammaksi käsitellä ja varastoida kun ilman kaveria ei saa enään nostettua.
Hyvä opetus myös muille jotka suunnittelevat omavalmisteensa myyntiä, aina ei mene kuin "strömsöössä".
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
PW kirjoitti:Tänään tällä pyörällä vähän kaupungilla pyörähdin, ja siitä joitakin ajatuksia päissäni pyörittelin.
Miten lie nuo aurauskulmat meikäläisen painolla, Nokian vaaka näytti 93kg - vähän semmonen tuntuma ett nuo etupyörien ripustukset antaa periks miun painolla ja auraukset vaihtelee sen mukaan. Ohjaustangoista ei kovin rajusti voi vedellä myöskään, kevyemmällä kuskilla voi toimiakin.
Penkin alla oleva poikkituki painaa meikäläisen pakaroita, kovin pitkiä matkoja en tällä pystyis - johtuneeko taas painostani. Kattelin ett eikö sen penkin voi ripustaa noihin poikittaisrunkoihin - säästys painoakin vähän.
Raskaammalle immeiselle penkin kumiköydet vois varmaan myös jättää pois.
Monessa nuijapäässä takapyörä on vinossa, Jorin kanssa niitä Viron reissulla sihtailtiin ja ihmeteltiin ett miks se takahaarukan nivel on niin kapea ku penkin alle mahtus paljon leveempikin![]()
Parannusehotuksia saa käyttää mutt ei oo pakkoPetri
Tuossa viestissä epäilin noita ripustuksia, siihen kun lisää sähkömoottorin aiheuttamat voimat
Onko siinä toisessa pappatrikessä erilaiset ripustukset ja onko siinä sähköä ollu käytössä?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
jviirret kirjoitti:Kyllähän tuollaiset tehot vaatii vähän erilaista lähestymistapaa moneen pyörän yksityiskohtaan. Monikohan kaupallinen trike kestäisi jos päälle laitetaan täysi kuorma ja sitä revittäisi yhdestä eturenkaasta mopon tehoilla? Tukevammat rakenteet taas nostavat painoa, laite menee hankalammaksi käsitellä ja varastoida kun ilman kaveria ei saa enään nostettua.
Hyvä opetus myös muille jotka suunnittelevat omavalmisteensa myyntiä, aina ei mene kuin "strömsöössä".Jukka
Juuri näin!
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
PW kirjoitti:Petri
Tuossa viestissä epäilin noita ripustuksia, siihen kun lisää sähkömoottorin aiheuttamat voimat
Onko siinä toisessa pappatrikessä erilaiset ripustukset ja onko siinä sähköä ollu käytössä?
Petri[/quote]
Joo, olet aivan oikeassa. Pappatrike SH22:ssa on paremmat ripustukset, joita harmikseni en toteuttanut SH23:ssa. Onneksi voin ne nyt vahvistaa samanlaisiksi.
Kyllä olen ajellut koko kesän alkuperäisellä pappatrike SH22:lla, jossa on 250 watin moottori 24 voltin jännitteellä ja 16 Ah:n akulla. Virtaa on riittänyt n. 30km:n matkoihin.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Olen saanut SH23:n kunnostettua Lappeenrannan kokemusten jälkeen ja täytyy sanoa, että hyvä tuli. Sähkölaitteet toimivat erinomaisesti. Olen asentanut renkaiksi viimeinkin kunnon Schwalbe Road Cruiser Activet http://www.bikester.fi/355701.html , ja täytyy tunnustaa, että ällistyttävän hyvin pyörivät. Olenhan aina ajellut halpisrenkailla. Välistä tuntuu, että pyörä melkein karkaa alta, tai ihan niin kuin joku työntäisi vaikka moottori ei olisi päälläkään, kun on tottunut niin hitaisiin renkaisiin.
Keskinoppeudet ovat liki puolittuneet ja Wessmannin mäkikin nousi tuossa päivällä kevyesti 25 km/h, kun aikaisemmin olen madellut sitä 7 km/h. Jatkuvasti täytyy pitää huolta siitä, ettei aja liian lujaa ja säikyttele ihmisiä.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
PW kirjoitti:Kuvia, kiitos muutoksista. teitkö jotain noille etukiekkojen ripustuksille?
Ylempänä olevassa kuvassa on etukiekkojen ripustus korjauksen jälkeen, alempana ennen korjausta. Hitsasin tukikolmiot tukemaan haarukan kannattimia niinkuin SH22:ssakin olin tehnyt. Hyvin on nyt kestänyt. Myös moottorihaarukan akselihahlon reunoja olen vahvistanut lisähitsauksin.
Ajoajat Vaajakoskelta Jyväskylään ovat puolittuneet.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Ajoajat Vaajakoskelta Jyväskylään ovat puolittuneet.
Jep, minuakin kiinnostasi kovasti tällainen ajoajan puolittaminen... Sehän tarkoittaisi nopeuden kaksinkertaistumista. Mahtaisiko se onnistua vaikka Nummela-Ojakkala- Nummela välillä? Ks. vaikka
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 165#p51495
Äh, taitaa olla silti liikaa vaadittu...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Ajoaika Vaajakoskelta Jyväskylään Rantaraitin alkuun ilman sähköavustusta vei 20 minuuttia, nyt sähköavustuksella 10 minuuttia.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
ajarmala kirjoitti:irakas kirjoitti:Ajoajat Vaajakoskelta Jyväskylään ovat puolittuneet.
Jep, minuakin kiinnostasi kovasti tällainen ajoajan puolittaminen... Sehän tarkoittaisi nopeuden kaksinkertaistumista. Mahtaisiko se onnistua vaikka Nummela-Ojakkala- Nummela välillä? Ks. vaikka
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 165#p51495Äh, taitaa olla silti liikaa vaadittu...
Laita tarpeeks iso moottori
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.