Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vähän paperille hahmottelin runkoa ylhäältäpäin. Takapyörän laakeripesä tulee 7cm etäisyydelle pyörän keskilinjasta ja kun kampikeskiö sijoitetaan putken toiseen päähän keskelle niin runkoputki on n.4astetta vinossa pyörän keskilinjaan nähden. Emäputken upotukseksi tulee n.50%, eli sen vahvuudesta puolet upotetaan runkoon.

Kysymys Onko tuhoon tuomittu idea käyttää 45x1,5 putkea 50x1,5 putken sijaan? painoa säästyisi yli 250g ohuempaa putkea käyttämällä.

eidt: ongelma ratkesi itsestään, en onnistunut löytämään 45x1,5 putkea

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Vähän paperille hahmottelin runkoa ylhäältäpäin. Takapyörän laakeripesä tulee 7cm etäisyydelle pyörän keskilinjasta ja kun kampikeskiö sijoitetaan putken toiseen päähän keskelle niin runkoputki on n.4astetta vinossa pyörän keskilinjaan nähden. Emäputken upotukseksi tulee n.50%, eli sen vahvuudesta puolet upotetaan runkoon.

Kysymys Onko tuhoon tuomittu idea käyttää 45x1,5 putkea 50x1,5 putken sijaan? painoa säästyisi yli 250g ohuempaa putkea käyttämällä.

eidt: ongelma ratkesi itsestään, en onnistunut löytämään 45x1,5 putkea

Jukka

Jännevälistä se on kiinni, swb- mallisessa ohuempi varmaan kestäisi, lwb:ssä tuskin. Omassa pitkärunkoisessa on 50,8x1,5 runko ja yhtään en heikommasta tekisi. tadpolessa on 44,5x1,5 ja ei ole tuntunut liian joustavalta, eikä ole mistään ratkennut.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Projektin eka saumat vedetty, tosin vasta jigiin:

Kuva

Etuhaarukka emäputkineen tulee kiinni kuvassa näkyvään 10mm kierretankoon ja tuo 50x1,5 putken pätkä joka näkyy jigin toisessa päässä kiinni hitsattuna on takapyörän laakeripesä.
Taitaa vaatia tuuria löytää uutta joko 34x2 tai 38x2 putkea emäputkeksi. Selviäis viimmeistelyvaiheesta helpommalla kun sais tehdä uudesta eikä vanhasta rungosta irti leikatusta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Empä malttanu pysyä pois tallista vaan heppailin vähän:

Kuva

Kuva

Tuosta toisesta kuvasta näkyy hyvin rungon vinous.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jori »

Nyt on tulossa kaikkien aikojen notkumattomin etupuomi. Lienet tekemässä takavetoista, kun tuo emäputki on noin paljon sivussa. Ketju kulkee emäputken kohdalla rungon päällä, joten ketjuvoima ei paljon taivuta runkoa tai etupuomia, lisäksi runkoputki suojaa lahkeita hälppimästä ketjuun. Etuvetoista varten taitaisi olla parempi upottaa emäputki koko halkaisijansa verran runkoon, jottei runko taittopyörän kohdalta levene turhan takia.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, takaveto on tulossa.
Aika hankala on upottaa enempi. Kun runkoputki on takaa noin sivussa pitää sen mennä emäputken kohdalla aika sivussa jotta kampikeskiön kohdalla tulee keskelle. Noissa etuvetoisissa runko ei kapeamman takanavan vuoksi mene näin vinoon ja siksi niissä on mahdollista upottaa emäputkea enempi.
Saapa nähdä miten tuo emäputken ja runkoputken liitos kestää :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Kun runkoputki on takaa noin sivussa pitää sen mennä emäputken kohdalla aika sivussa jotta kampikeskiön kohdalla tulee keskelle.

Miksi sen pitää keskelle kampikeskiötä osua. Pistemomentti sinne päähän kuitenkin tulee. Eikös siinä SH14 ketjussa olleessa linkin Losnassa http://digilander.libero.it/maulettilan ... /index.htm ollut epäkeskeinen kampikeskiökiinnitys.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Keskiön putki on 70mm pitkä ja runkoputki 50mm paksua. Parempi tähdätä keskelle että yleensä osuu koko putkeen :lol:
Tuossa Losnassa on pidennetty laakeriputkea ketjurattaan vastakkaiselta puolelta:

Kuva

Ei se muuten menisi noin lähelle kampea. Tuossa käytetty 60mm runkoputkea, silmälläkin näkee että keskiön putki on pidempi kuin vakio 70mm.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Tuossa Losnassa on pidennetty laakeriputkea ketjurattaan vastakkaiselta puolelta:
Ei se muuten menisi noin lähelle kampea. Tuossa käytetty 60mm runkoputkea, silmälläkin näkee että keskiön putki on pidempi kuin vakio 70mm.

Kaikkea sitä joutuu tekemään, kun harrastaa näitä - putkea ei saa taivuttaa- tyylejä.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tuossa Losnassa on pidennetty laakeriputkea ketjurattaan vastakkaiselta puolelta:
Ei se muuten menisi noin lähelle kampea. Tuossa käytetty 60mm runkoputkea, silmälläkin näkee että keskiön putki on pidempi kuin vakio 70mm.

Kaikkea sitä joutuu tekemään, kun harrastaa näitä - putkea ei saa taivuttaa- tyylejä.

Jori

Antaisi vähän lisää pelivaraa jos litistää putken pään keskiömuhvin kohdalta vaikka 40 milliin.
Tuleeko ketju muuten menemään putken ja penkin välissä ilman taittopyörää vetopuolella?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Tuleeko ketju muuten menemään putken ja penkin välissä ilman taittopyörää vetopuolella?

En ole vielä noin pitkälle suunnitellut :D Tässähän on nämä kaksi vaihtoehtoa, molemmat helpompi hahmottaa 1:1 mallissa kuin suttupaperilla:

a) Ketju menee ilman taittopyörää rungon ja penkin välistä. Tällöin pakko laittaa ketjuputki, koska muuten koko lahje/jalka hinkkaa ketjuun ja ketju hakkaa joka montussa runkoon. Tässä vaihtoehdossa ei tule etuvaihtajaa. Jos ketjun sijainti liikkuu molemmista päistä on ketjuputken kiinnittäminen tukevasti mihinkään mahdotonta.
+Häviöttömämpi voimansiirto
+Kevyempi

b) Ketju menee taittopyörällä rungon ali. Tällöin selviäisi ehkä ilman ketjuputkea, kun ketjun ja jalan linja ovat riittävän eri suuntaiset. Tämä vaihtoehto mahdollistaa myös etuvaihtajan ja penkin vapaamman sijoittelun korkeus suunnassa.
+Laajempi vaihdeskaala
+Sopivan paikan löytyessä paremman näköinen.

Kunhan saan keskiön kiinni niin voi alkaa linjaileen. Hyvin todennäköistä että vaihtoehto a on ainoa mahdollinen. Paluuluolelle tulee rulla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pyörä keveni mitään tekemättä ainakin 800g. Aiemmin kiekkojen painot punnittu market maastopyörien kumeilla, 850g/kpl. Suunnittelen laittavani siihen Kojakit, jotka valmistajan mukaan painaa 395g :)
No, vastapainoksi pyörään tuleva Promax levyjarru painaa levyineen 350g :(
Suunnittelen siis laittavani pyörään kahdet(2) jarrut :shock: Levy- ja vannejarru, molemmat eteen.
Päivitetty painotaulukko omalla kotisivullani http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer.htm

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nyt on keskiö kiinni ja ao. kuvassa näkyy ketjulinja:

Kuva

Kuvan oton jälkeen hitsasin vielä penkin kiinnikkeen runkoon ja nyt siinä onkin kaikki "pakko tulla suoraan"-osat kiinni. Eli voisi leikata irti jigistä, lyödä kiekot kiinni, alkaa rullaileen ja tunnusteleen kiertojäykkyyttä. Antaa kuitenkin nyt vähän aikaa hautua, jos sattuu että on jotaki unohtunut...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vaneri kyssäriä pukkaa. Aluksi ajattelin tehdä penkin takemman tuennan näin:

Kuva

Mutta koska takarengas on isompi tulisi tuki 10cm lähemmäs penkkiä. Olen myös sen verran pidempi että minulla penkki tulee taemmas. Eli kiinnityspisteet noin kiinnitettynä aika lähellä toisiaan. Olenkin jo hieman luopunut tuosta ajatuksesta ja ajatellut hoitaa penkin kiinnityksen takanavan tietämiltä yhdellä vinolla tangolla kunnes higracereita selaillessani näin tämän kuvan:

Kuva

Mitä materiaalia tuo slywayn penkki on ja kestääkö 3x4mm (12mm) vaneripenkki kiinnityksen jos kiinnityspisteet ovat noin lähellä toisiaan? Tai kyllä kai se kestää, mutta onko riittävän tukeva? Kiinnitystapa pitäs tässä päättää aika pian ja mitään ylimääräisiä "kaiken varalta"-kiinnikkeitä en tähän ala laittamaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja PW »

Kai se vaneripenkki kestää mutt kestääkö tukivarsi tommosen kulman ? Riippuu varmaan tuen paksuudesta ja materiaalista. Tuen kiinnitys penkkiin pitää olla hyvä .

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin