Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Olihan mulla toinenkin syy miksi penkkiä ei ole tuettu tuolta takaa. Minulla runkoputki on leveämmän navan ja rataspakan vuoksi paljo reunemmassa kuin sakarilla:
Kuva
Tuen keskipiste tulisi varmaan liki 10cm sivuun rungon keskilinjasta. Tukiputkeen tulisi siis muunkin suuntaista rasitusta kuin päittäistä. Silloin siinä ei kovin kevyt kestä, ei ainakaan tuollainen 20x1 alumiini.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Oioin penkin kiinnikkeen ja vahvistin sitä laittamalle päälle 1,5mm seinämällä olevaa putkea. Myös takakiinnike alkoi osoittamaan pieniä taipumisen merkkejä joten sille sama homma. Nojatuen vaihdoin teräksiseen, alumiininen näytti vääntyvän S:lle, ehkä pienen penkin sivuttaisliikkeen sallivat päätykiinnikeet olisivat auttaneet alumiinisen kestämiseen.

Sitte pääsinkin ajamaan tihkusateessa kilometrin testin. Tuntuu ihan mukavalta, näillä matalapainepallokumeilla. Nojakulma n.30astetta, ei tunnu yhtä ahdistavalta kuin lowracerissa sama kulma koska pää on istumakokreudesta johtuen 20cm ylempänä. Rapa lentää silmille jalkojen välistä kun ei ole runkoputki sitä estämässä.

Penkissä oleva niskatuki noin loivalla kulmalla vähän kaukana, toisaalta, mahdolistaa paksun pehmusteen. Tämä penkki on istuessa hyvä, mutta polkiessa vähän lyhyt, parempi kuitenkin kuin ensimmäinen tekemäni vaneripenkki lowLWB:ssä. Penkin alaosan muotoilu onnistui 100%. Jalat ylettää maahaan noja-asennosta vaikka istumakorkeutta on yli 65cm. Silti ei missään kohdassa tunnu että penkiltä tippuisi.

Vaikka ohjaustanko on yli 30cm etäisyydellä ohjausakselista niin tasapainoilu tuntuu yllättävän helpolta, johtunee yksinomaan korkeudesta.
Takapyörän tuenta on jäykkä. Tunnustelin kädellä vanteen ja rungon välistä etäisyyttä samalla kun paikoillaan ollessa painoin "täysillä" poljinta jalalla. Ei tuntunut väli muuttuvan yhtään.

Paino pompsahti jo 15,4kiloon :-( Ei hyvä. Nyt alkaisikin taas se tympein työvaihe, viimmeistely. Siinä yhteydessä koetan keventää penkin etukiinnikettä ja stemmiä, niissä on nyt vielä ylimääräisiä grammoja. Penkin kiinnikeessäkin reunimmainen reikä tuntuu olevan sopivimmalla kohdalla, eli joutaa leikkaamaan osan pois.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Lähikuva takanavasta

Kuva

Kestäis tehdä varmasti kapeampikin laakeripesä, mut mun silmää miellyttää noin :D

Jukka

Tuo laakerointi kiinnostas miten se on tehty ?
Eikös tuommosen epäsymmetrisen pyörän voi tehdä myös lowreiserin rungollakin ettei tartte olla suoraputki ?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Tuo laakerointi kiinnostas miten se on tehty ?
Eikös tuommosen epäsymmetrisen pyörän voi tehdä myös lowreiserin rungollakin ettei tartte olla suoraputki ?

Kelaappa muutama sivu tätä viestiketjua taaksepäin, jostakin huhtikuun alukupuoleta löytyy rakenne kuvia.
Voihan tuon navan pistää vaikka tuulimyllyyn :lol: En mä oo koskaan osannut ajatella että johonkin pyörätyyppiin pitäisi laittaa eri navat ku johonki toiseen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja PW »

noniionkii !

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nyt alkoi se eniten aikaa vievä ja tympein työvaihe taas. Viimmeistely. Aiemmista projekteista poiketen käytän myös hiekkapuhallusta ja pakkelointia. Eli yritystä viedä viimmeistely astetta pidemmälle kuin ennen. Yhden osan tuossa jo sain maalausvaiheeseen, mutta tuntuu loputtomalta suolta. Mitä tarkempaa työtä tekee sitä pienemmät virheet alkaa häiritseen :cry:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tulee sen verran yllättäviä ja suunniteltuja painon lisiä että pakko luopua tuosta 14kg:n tavoitteesta:

-Vaikka penkistä tuli yllättävän kevyt(1400g) on sen kiinnikkeet yllättävän raskaat. Nojatuen vaihtuminen teräksiseen nosti osaltaan painoa ja koska ketju menee rungon ja penkin välistä pitää alakiinnikkeen olla aika korkea. Korkeuden lisäksi se on myös leveä, koska runkoputki menee penkin kohdalla suunnilleen 5cm keskilinjan vieressä. Alunperin suunniteltu 2000g ei riitä alkuunkaan vaan paino nousi 2300grammaan.

-Eteen tulee levyjarru, yksistään levy ja satula painaa tuplasti enempi kuin vannejarru, eli 200g:n sijaan 400g. Koska tästä pyörästä haluan paremmin mäkiseen maastoon soveltuvan niin panostan jarruihin. Etuhaarukkaan jää paikka myös vannejarrulle.

-Alunperin suunnittelemani 1000g:n etuhaarukka vaihtuu 1200grammaiseen, en vain uskalla kovin hentoon haarukkaan laittaa levyjarrua. Varsinkin kun pyörä on näinkin etupainoinen.

-Stemmin ja tangon säätömahdollisuus nostaa niiden painoa. Ei pääse 1000grammaan, tulee ainakin 1100g. Stemmin pituus pisti vielä valitsemaan aika paksun putken siihen.

Yksistään noista tulee jo kilo lisää :( Tarkka paino selviää kun saan kumit. CRC oli jättänyt mun Denattorit pois koko lähetyksestä, uusi tilaus ja nyt pitäs olla Kojakkeja tulossa bike24:sta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Niin huono ilma ettei osien viimmeistelystä tule mitään, punnitaan siis osia ja tehdään kustannusarvio. Tämän päivän kotisivupäivitys:

Punnitsin renkaat ja jaoin painoa useammalle riville. Etukiekko painoi ilman kumia 950g, joku paha moka tullut jossakin välissä kun olen sen painoksi saanut aiemmin 1100g kumeineen. Pistin taulukkoon tasan 1000g kun levyjarrunapa on varmasti vähän painavampi kuin vakio.
Kojakkien paino valmistajan ilmoituksen mukaan ja sisuskumit on noita paksuja maastokumeja, eli niiden osalta paino ehkä hieman tippuu. Tuntuu uskomattomalta tuo suhde, sisuskumin paino puolet päällyskumin painosta.
Koeajopakka vain 6-rattainen ja painoi 450g, eli tähän tuleva 7-rattainen painaa varmasti ainakin tuon 500g.
Nyt on pakko jo painotavoite siirtää 15kiloon ja siltikin vaijereille jää vain 230grammaa. Ne painanevat n. 100g/m.

Jos joku haluaa vertailla osien painoja niin weight weeniesin sivulla on aika kattava taulukko: http://weightweenies.starbike.com
Etsiskelin pikaisesti osia jotka tässä mun projektissa on selkeästi "ylipainoisia". Tuo bilteman halpa keskiölaakeri painaa n.400g, taulukossa paljon alle 200g vaihtoehtoja. Sama 200g ylipainoa on kiekoissa. Levyjarru vannejarrun sijaan nostaa painoa helposti 300g/rengas.
Enempi rahaa osiin käyttämällä tuo alkuperäinen 14kg tavoite olis siis saavutettavissa vieläkin. Tämä pyörä valmistuu n. 200Euron hintaan: Sisus- ja päällyskumit 25e/kpl, lukkopolkimet 40e, etukiekko biltemasta 33e, takapakka biltemasta 13e, ketjut 3pakettia 15e, vähän käytetty tektron levyjarru 15e, maalit n.20e, penkin vanerit 12e, liima ja lakka yhdelle penkille ehkä 5e, teräs 1e/kg, eli oisko 5e, takapyörän laakerit 10e, unohtukohan jotain? muut polkupyörän osat vanhaa varastoa tai kierrätys kamaa. Tuosta 200eurosta siis suurin osa kulutusosia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No niin, sain kuin sainkin ne Kojakit tähän. Mut paino ihan jotakin muuta kuin mitä esim. bike24 ja schwalbe ilmoittaa:
http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... oduct=5489
http://schwalbe.com/gbl/en/produkte/spe ... 483&info=1
Todellisuudessa painaa 500g/kpl, eli 100g enempi kuin ilmoitettu.
Alkaa karkaan paino jo 15kg:n raskaammalle puolelle ja projektin luonne muuttuu keveyden tavoittelusta painojen toteamiseen. Sekin on kyllä opettavaista :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No nii, nyt loppu nysvääminen. Ei oo hiominen ja pakkelointi mun hommaa. Tässä kuitenkin kännykällä otettuja kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Vaikka työn jälki ei vastaakkaan kaupallista laatua ni ite oon tyytyväinen, ainakin vielä :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Ainakin näiden kuvien perusteella voisi olettaa aika näpsäkän näköisen pyörän olevan tulollaan, onnea! :)

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Maalin kuivuttua punnitsin pelkän rungon, tässä nyt ei ollut sitten yhtään mitään muuta kuin kiinni hitsatut osat. 3,5kg. Täsmää aika liki taulukkoon, koska siitä puuttuu edelleen nuo penkin kiinnitys putket. Maalillekkin tulee painoa kymmeniä grammoja, ei ehkä kuitenkaan sataa, kun sitä ei desiä enempää juuri mennyt. Onkohan tuolla aiemmin tullut taas joku virhe, kun ennen viimmeistelyä 1200g:n etuhaarukan kans olen saanut painoksi 4,3kg?
Ei tarvi paljon laskinta näpytellä kun huomaa ettei tämmöinen yksiputki rakenne painoa kevennä. Toisaalta ei kyllä varmaan ole paljoa normaali runkoa raskaampikaan.
Tuosta 3,5kg:stä on nyt helppo laskea kuinka suuri osa nojapyörän painosta runko on. Jos olettaa että loppupainoksi tulee se n.15kg, niin rungon osuus on 23%. Minusta tuo on yllättävän vähän, kun tässä on käytetty yhtä raskaimmista materiaaleista. Esimerkiksi renkaiden yhteenlaskettu osuus ilman pakkaa on liki saman, 22%, ja tässä on kuitenkin aika kevyet kumit. Koko voimansiiron(kammet, ketjurattaat, ketju ja takavaihtaja) osuus 15%. Penkki kiinnikkeineenkin on saman 15%.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kuva

Kuvassa 12,5kg

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Nopeen näköinen peli.......
hyvin sopii tuo oranssi väri tuohon kokonaisuuteen

Tapani

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Komee on! Tykkään viimeistelystä ja maalin sävystä.

Semmoinen tuli mieleen, että etuvetoisena saattaisi olla keveämpi? Ketjut olisivat hieman lyhyemmät ja takanavan konstruktiosta saisi hieman keveämmän?

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Vastaa Viestiin