Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No eihän noin pieniä eroja ajaessa voi huomata :shock: CLWB:llä ajelin aikoinaan lumen tuloon asti pahemmin rattaita linjaamatta, lumen tultua huomasin että jää kaksi jälkeä :lol: Eikä se ajo miksikään muuttunut vaikka suoraan linjaan laittoikin.

tavasti kirjoitti:

Onko ne ilman kuormaakin, vai vasta kuskin kanssa kun vain toiselta puolen kiinnitetty takarenkas hakee paikkansa?

Ilman kuormaa katsoin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nyt kun kaikki viat on tullut esille ja pientä kyllästymistäkin koko pyörään, niin tämänhän voisi MYYDÄ.
Eli jos joku n.180cm kuski haluaa vähän erikoisemman SWB:n niin tässä olis. Hinta tuskin on kynnyskysymys, vaan sopivan mittaisen ostajan löytyminen. Tässä kun ei penkin ja polkimen välistä etäisyyttä voi tällaisenaan juuri säätää.
Tekis mieli alkaa rakentamaan 700c taivutetulla rungolla olevaa higraceria. Se vain olisi tismalleen samaan käyttöön oleva pyörä kuin tämäkin, eli ei mitään järkeä jos ei tätä myy tai aja loppuun.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pyörä tehty vuosia sitten ja ajettu muutama tuhat kilometriä niin nyt on runkoon tullut murtuma:

Kuva

Tuo on siis selkänojan tuen alapään kiinnike. Itse kiinnike on pysynyt suorana mutta se on vääntänyt rungon lommolle, ehkä se on jopa murtunut. Ei ole mitenkään ylivoimainen korjata ja vahvistaa, mutta maalipinta menee ja tulee korjatun näköinen :cry:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo on kyllä pyörän koviten kuormitettu paikka, joten ei ihme, että siitä brakasi, jos jostai piti. Muistaakseni tuo pyörä oli erittäin jämäkän tuntuinen ajaa, ettei jopa kovan tuntuinen. Tämäkin tietenkin lisää kuormituksen rajuutta istuimen tuessa. Jos haluasi välttää väsymisen tuossa kohdin, pitäisi varmaan laittaa toinen tuki taaempaa runkoputken päältä. Tuokin yksittäinen olisi ehkä kestänyt paremmin, jos tuki olisi alkanut lähempää runkoputkea ja kulkenut hiukan vinossa selkänojan keskilinjalle. Tyyliinkin olisi sopinut vino kannatin. :D
Tietenkin vinon kannattimen olisi pitänyt olla jäykästi kiinni, tai jaettu kahdeksi putkeksi -kolmiotueksi.

Laitan tähän vielä kuvan koko pyörästä, jotta vaurion sijainnin helpommin hahmottaisi.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tuo on kyllä pyörän koviten kuormitettu paikka, joten ei ihme, että siitä brakasi, jos jostai piti. Muistaakseni tuo pyörä oli erittäin jämäkän tuntuinen ajaa, ettei jopa kovan tuntuinen. Tämäkin tietenkin lisää kuormituksen rajuutta istuimen tuessa. Jos haluasi välttää väsymisen tuossa kohdin, pitäisi varmaan laittaa toinen tuki taaempaa runkoputken päältä. Tuokin yksittäinen olisi ehkä kestänyt paremmin, jos tuki olisi alkanut lähempää runkoputkea ja kulkenut hiukan vinossa selkänojan keskilinjalle. Tyyliinkin olisi sopinut vino kannatin. :D
Tietenkin vinon kannattimen olisi pitänyt olla jäykästi kiinni, tai jaettu kahdeksi putkeksi -kolmiotueksi.

Olet ihan oikeassa. Pienen ohikiitävän hetken jo meinasin muuttaa nojan tuen lähtemään taempaa, mutta korjasin nyt kuitenkin nykyisen ja lisäsin vielä kolmiotuen siihen. Tuo korjaus jää nyt oikeastaan aika huomaamattomaan paikkaan verrattuna vaihtoehtoihin. Tällaisissa paikoissa sitä toivoo että suojakaasupullossa olisi jotakin oikeaa kaasua eikä pelkkää hiilidioksidia. Roiskeet on omiaan rumentamaan korjauspaikkaa ja kun ei vihti purkaa niin paljoa että niitä pääsisi hiomaan pois.
Saapa nähdä mistä hajoaa seuraavaksi :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva ois kiva!

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ai nii ;)

DSCF4662.JPG
DSCF4662.JPG (116.69 KiB) Katsottu 1588 kertaa

Siinä se nyt on kaikessa karuudessaan. Osa onneksi peittyy kun saa aiemmassa kuvassa olevan muovisuojan askarreltua päälle. Sauma tökitty pätkissä ettei kuumenis kovin suurelta alueelta ja korjaushitsaus kohdassa oli pakkelia jota ei tietenkään millään mahtunut hiomaan pois :oops:
Painoakin tuli lisää ja ilmanvastus suureni :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jori »

Hieno. :D
En millään tahdo hahmottaa, miten tuo vaihdevaijeri menee tuosta läpi. Onko siinä porareikä vai miten on tie sille tehty?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Onko siinä porareikä vai miten on tie sille tehty?

Tuosta tueksi tehdystä "kolmiosta" kulma leikattu pois.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jori »

Höh, niinhän se onkin, ja aivan selvästi, nyt kun sen sanoit. Onko tuo siis kahdella vinolla sahauksella latasta tehty "kolmio".
Ai että sitä voi olla sokea, kun yrittää kuvasta nähdä jotain, jota kuvittelee siinä olevan, vaikkei olekaan. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Onko tuo siis kahdella vinolla sahauksella latasta tehty "kolmio".

Latasta meinasin ensin tehdä juurikin noin, mutta käytännössä on jostakin levyn hukkapalsta leikattu palanen.
Äsken kävin kasaan pyörän ja kokeileen. Selkänoja nousi pystymmäs, saa nähdä rikkooko siirtynyt painopiste nyt sitten etukiinnikkeen. Tykkään pystymmästä asennosta enempi, eli en ala penkkiä reijittään ja nojakulmaa loiventaan. Pieni jousto joka selkänojassa oli on nyt hävinnyt ja nitinät loppuneet.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin