Matalaa yrittämään

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 15825
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Matalaa yrittämään

ViestiKirjoittaja PW » 06 Syys 2009, 15:01

Raaseria siitä tuskin tulee :D Tähtäimessä etuvetoinen matalan mallinen. Esikuvana Raptobike.
Penkin jigin tein just valmiiksi , vanerit ja epoksit pitää seuraavaksi hommata. Omassa romukasassa on kaksi alumiinivanteista takavannetta joiden halkaisija on 525 mm ja vanteen paksuus on 33 mm , pinnoja vähän löysällä ja pari poikki. Onko tuo joku yleinen rengaskoko ? Molemmissa on 7 hammasratasta pienin 13 piikkinen. Ei mitään hajua mistä ne on miulle kulkeutunu tai keneltä oon ne periny :)
Toinen mahollisuus olis 22" lastenpyörän kiekko jossa on rumpuvaihde 7 vaihdetta .
Tuossa toisessa keskustelussa kysyin mutta kysytään nyt uuvestaaan jos joku osais vastata jotta : Jos etuvetoisen paluupuolen kääntörissan kiinnittäisi haarukkaan niin toimiiko vai tuleeko ongelmia ? Aattelin ett ketju ei ottais jyrkemmissä käännöksissä renkaaseen kiinni.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10563
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Matalaa yrittämään

ViestiKirjoittaja jori » 06 Syys 2009, 16:05

En näe kovin paljon etuja taittopyörän kiinnittämisessä haarukkaan, haittoja sitäkin enemmän: Ketjun kiristäjä pyrkii ainakin kääntämään ohjausta vasemmalle. Taittopyörän täytyy olla hyvin nivelöity, jotta ura osoittaisi etu- ja takarattaan suuntiin. Tämä taas tarkoittaa, että vaikka taittopyörän onkin kiinni kääntyvässä haarukassa, sen asento pysyy koko ajan rungon suuntaisena.

Outo on myös tuo rengaskoko. Olisiko pyörätuolista?

Jori
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Matalaa yrittämään

ViestiKirjoittaja Jarcco » 06 Syys 2009, 16:15

Voisiko kyseessä olla 507- millinen vanne, sen ulkomitta eli suurin halkaisija voi olla lähellä tuota 525:ttä. Vannehan mitataan siitä olkapäästä joka on rengasta vasten, = renkaan reiän halkaisija.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15825
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Matalaa yrittämään

ViestiKirjoittaja PW » 06 Syys 2009, 16:37

jori kirjoitti:En näe kovin paljon etuja taittopyörän kiinnittämisessä haarukkaan, haittoja sitäkin enemmän: Ketjun kiristäjä pyrkii ainakin kääntämään ohjausta vasemmalle. Taittopyörän täytyy olla hyvin nivelöity, jotta ura osoittaisi etu- ja takarattaan suuntiin. Tämä taas tarkoittaa, että vaikka taittopyörän onkin kiinni kääntyvässä haarukassa, sen asento pysyy koko ajan rungon suuntaisena.

Outo on myös tuo rengaskoko. Olisiko pyörätuolista?

Jori

Kun niissä on kuitenkin nuo hammasrattaat 7 kpl en oo semmosta pyörätulia nähny missä ois ketjut ja vaihteet.

Aika levee oli myös kun mittasin jonkun muun vanteen tais oll yli 10 mm eroo.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Matalaa yrittämään

ViestiKirjoittaja Jarcco » 06 Syys 2009, 16:50

ETRTO ei tunne 525:ttä, lähimmät ovat 520 ja 540. http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Matalaa yrittämään

ViestiKirjoittaja jviirret » 06 Syys 2009, 16:55

Niinku jarcco sanoi, mittaa vanteen halkaisija ja vähennä 2xreunan korkeus niin saat millikoon. Jos tosiaan 507, niin pitää olla pitkät jalat että yletät polkeen rattaan ohi. Pythonissa toimii koska siinä keskiö kääntyy ja siirtyy renkaan mukana, mutta kiinteissä kammissa
a) kammet ottavat kiinni kääntyvään renkaaseen
b) rengas ottaa kääntyessään kiinni reisiin
c) polkimet pitää sijoittaa julmetun ylös
Vai oletko nähnyt yhtään kiinteäpuomista lowraceria jossa oli yli 20" eturengas?

Muutenkaan tuo 507 ei ole kumivalikoimaltaan paras mahdollinen, mutta tilanne on ilmeisesti paranemaan päin.

Jukka
Viimeksi muokannut jviirret, 06 Syys 2009, 17:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Matalaa yrittämään

ViestiKirjoittaja Jarcco » 06 Syys 2009, 16:56

Tuossa vielä selventävä kuva, BSD on siis se mitta mikä kertoo vanteen koon.
Kuva

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15825
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Matalaa yrittämään

ViestiKirjoittaja PW » 06 Syys 2009, 17:23

Taas opin uutta, nyt kun tiedän mitä mitataan niin se 507 mm on varmaan hyvin lähellä ellei just tuo inner rim width vaan oli 25,5 mm , mutt joka tapauksessa tuo koko on hylättävä tässä projektissa ja säästetään pythoniin :) . Se 22 tuumanen vois ehkä mennä näin protoovaiheessa jos joskus löytää 20 " kiekon niin vaihtaa sitt tai jos yleensä toimii koko vehje niin sitt investoin kiekkoon.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Matalaa yrittämään

ViestiKirjoittaja Jarcco » 06 Syys 2009, 18:39

jviirret kirjoitti:...
Vai oletko nähnyt yhtään kiinteäpuomista lowraceria jossa oli yli 20" eturengas?
...
Jukka


Pakko sanoa että olen: http://www.englishcycles.com/bikepics/jd/jd1.htm
Ei ehkä kovin käytännöllinen, kammet tapaavat renkaaseen. Mutta parimetrisille oikein hyvä:)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Matalaa yrittämään

ViestiKirjoittaja jviirret » 06 Syys 2009, 18:48

PW kirjoitti:Taas opin uutta, nyt kun tiedän mitä mitataan niin se 507 mm on varmaan hyvin lähellä ellei just tuo inner rim width vaan oli 25,5 mm , mutt joka tapauksessa tuo koko on hylättävä tässä projektissa ja säästetään pythoniin :) . Se 22 tuumanen vois ehkä mennä näin protoovaiheessa jos joskus löytää 20 " kiekon niin vaihtaa sitt tai jos yleensä toimii koko vehje niin sitt investoin kiekkoon.


Tuo 22" on luultavasti vannekoko 484, eli kokoeroa tuohon 507(24") on vain 23mm. 484 vanteelle et taatusti löydä kuin noita Jopo kumeja, jotka ei luultavasti kestä kuin 2,7bar paineen. 20" vanteet on yleisesti millikokoa 406, eli teet koko rakenteeseen turhaa tilaa lähes 80mm jos joskus vaihdat pienempään renkaaseen. Tai, niin, onhan se 451 myös vaihtoehto, siihen kokoon ei sitten huonoja kumeja saakkaa, eikä vanteita. Näitä ei roskalavoilta löydy, mutta hifi nojakeissa käytetään etukiekkoina.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Matalaa yrittämään

ViestiKirjoittaja jviirret » 06 Syys 2009, 18:51

Jarcco kirjoitti:
jviirret kirjoitti:...
Vai oletko nähnyt yhtään kiinteäpuomista lowraceria jossa oli yli 20" eturengas?
...
Jukka


Pakko sanoa että olen: http://www.englishcycles.com/bikepics/jd/jd1.htm
Ei ehkä kovin käytännöllinen, kammet tapaavat renkaaseen. Mutta parimetrisille oikein hyvä:)


Nyt minäkin olen :D

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15825
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Matalaa yrittämään

ViestiKirjoittaja PW » 06 Syys 2009, 19:01

http://rob.bikerevuk.com/mybikes/hachinew.html
Niin siel oli tuommonen kans linkissä erikoisen näkönen mutt en ymmärrä mikä palkki tuossa menee penkin yläpuolella.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 770
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Matalaa yrittämään

ViestiKirjoittaja Teemu Kalvas » 06 Syys 2009, 19:29

PW kirjoitti:http://rob.bikerevuk.com/mybikes/hachinew.html
Niin siel oli tuommonen kans linkissä erikoisen näkönen mutt en ymmärrä mikä palkki tuossa menee penkin yläpuolella.


Sehän on kolmiorunko. Jäykkyyttä siinä haetaan. Eikä tuo tuolla alaputkella varmaan pysyisi edes koossa ilman tuota yläputkea.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15825
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Matalaa yrittämään

ViestiKirjoittaja PW » 06 Syys 2009, 20:40

Joo jukka oli oikeessa 484 mm vanne on tuossa. No jos nyt ostaisin 406 mm kiekon ja kumit niin mistäs niitä löytää ? Veikkaan ett paikallisista urheiluliikkeistä ei löydy. Vai meneekö yhtävaikeeks ku valmiin pyörän osto ?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Matalaa yrittämään

ViestiKirjoittaja jviirret » 06 Syys 2009, 21:04

406 kumeja löytyy joka paikasta, hintaluokka perus kaupoissa 5-20e, oikea hyvin rullaava on tilauskamaa ja maksaa ehkä 30-40e. Hyvä napaisen kiekon joudut ehkä teettään tai tilaan. Tavallisen varmaan saa, jos ei nyt hyllystä, niin tilaamalla.Tosin on ehkä vain 6-lehtinen.
Jos olisin niin pitkä jalkainen, että voisin käyttää noista olemassa olevista jompaa kumpaa(484 vs 507) niin laittaisin 507:n. Koko ero on niin pieni, että tuon yleisyys painaisi valinnassa enempi.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa