FWD midracer 28/28

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1583
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Jarcco » 07 Loka 2009, 12:32

Otsikon mukainen etuveto keskikorkea "kilpuri" on sitten laitettu alulle. Pitää yrittää saada mahtumaan täyskokoiset 28" renkaat joihin tietysti valikoimaa löytyy parhaiten. Kääntösäteessä joutuu 20" versioon verrattuna tinkimään, mutta normiajoon pitäisi riittää. Jorillahan on ollut jo pitkään tälläinen josta kuva löytyy aiemmasta Jive- ketjusta: http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=675 (s.3)
Jivestä onkin tarvittavat osat tarkoitus lainata. Siihen verraten erona on rengaskoon lisäksi pyöreä runkoputki 50,8x1,5 ja jousituksen puuttuminen. Näillä eväin pyrin pitämään painon kurissa kun rungon muoto yksinkertaistuu.
Kuva
Kuva

Edit: Vaihdettu uudempi kuva.
Edit2: Uusi kuva v. -14
Edit3: kuva v. 17
Viimeksi muokannut Jarcco, 26 Kesä 2017, 09:23. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Höregrö
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Höregrö » 08 Loka 2009, 11:47

Hienon näköinen! Millaista penkkiä olet ajatellut? Jos itse olisin rungon tehnyt, olisin ehkä tehnyt "mutkan" ennen takahaarukkaa, ja tämä mutka olisi samalla tukenut penkkiä. Miksi päädyit suoraan runkoon?

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1583
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Jarcco » 08 Loka 2009, 19:50

Höregrö kirjoitti:Hienon näköinen! Millaista penkkiä olet ajatellut? Jos itse olisin rungon tehnyt, olisin ehkä tehnyt "mutkan" ennen takahaarukkaa, ja tämä mutka olisi samalla tukenut penkkiä. Miksi päädyit suoraan runkoon?


Penkin lainaan tuosta mainitusta Jivestä, se on tyypillinen lujitemuovinen malli. Rungossa tykkään suorista linjoista, ulkönäkö, valmistuksen helppous ja keveys ovat syyt. Penkille tulee myös reilusti säätövaraa. Hiilikuituisessa voi helpommin tehdä kaikenlaisia kiemuroita runkoon, mutta rautarunkoisessa ylimääräiset kurvit aiheuttaa merkittävää lisäpainoa.

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1583
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Jarcco » 20 Loka 2009, 22:36

Lainaus tuolta: http://muurjar.wordpress.com/2009/10/20/tyypit-otettu/
"
Eka testilenkki ajettu siis.Ajotuntuma hyvin samanlainen kuin 20″ versiossa, ehkä jämäkämpi kuitenkin. Ajoasento onkin sama, istutaan vain 20 cm ylempänä. Ketjun ohjaus ei kelvannut sellaisenaan vanhasta vaan paluupuoli piti miettiä uudestaan. Jätin pois kaikki turhat hilut ja laitoin rissan vain 6 mm pultilla kiinni. Laakerissa on 8 mm reikä, joten rissa pääsee kääntyilemään ketjun ohjaamana sivusuunnassa. Sen paikka on muuten tarkkaan mitoitettava jotta saadaan maksimaalinen kääntökulma, vasemmalle kääntyessä ottaa ketju ensin kiinni renkaaseen, oikealla taas jarruvarteen.
Toisessa kuvassa teoria kohtaa käytännön eli piirustus ja lopputulos päällekkäin. Muuten meni kohilleen mutta etupuomi jäi vähän alas. No saattaa jopa olla parempi näin, keskiö on 3 cm alempana kuin piirustuksessa.
"
Kuva
Joku saattaa huomata että on 26" kiekot. Tässä voi käyttää sekä 26- että 28" renkaita. V-jarrut tosin vain pienemmälle koolle.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5995
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Pastori » 20 Loka 2009, 23:08

Hieno on. Melkein jännittää nähdä maalatti versio :)
Pientä sukunäköä Ratracer SL:n kanssa. Putkessa toki kulmaa.

Kuva

Aiotko hyljätä pienemmän Jiven?

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 17:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja visiopetteri » 21 Loka 2009, 10:02

Nyt viime aikoina on tullut kateltua pyöriä ja niiden painojakaumaa... Tuossa taitas olla aika reilusti painoa eturenkaalla. Jos pyörää haluaa keventää, niin tuossahan ois hyvin varaa lyhentää akseliväliä takapäätä lyhentämällä. Eikö vierintävastuksen kannalta olisi järkevää, että paino olisi 50/50 kun renkaat on saman kokoiset? Kyllä tommonen etuvetoinen tuntus olevan monessa suhteessa aika fiksu, eikä vähiten lyhyiden ketjujen takia. Onkos noissa etuvetoisissa käytetty stoppareita rajoittamaan ohjauksen kääntymistä? Ilmeisesti ketjut ei tykkää kiertyä ihan älyttömästi? Perhana kun ideoita ja ajatuksia tulee ihan hitosti enempi, mitä ehtii (/saa aikaiseksi) rakennella ja testailla :(

Kiinnostas tietää paljonko tuossa on akseliväli ja miten paljon tuo istumakorkeus on.
Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 21 Loka 2009, 10:17

Mites Jarcco onnistuu pysähtyminen?
onko paljon vaikeampaa kuin pienillä renkailla?


Hienon pyörän olet saanut jälleen aikaiseksi.

Editoitu turhia kysymyksiä pois... :oops:
Viimeksi muokannut Mustasudenkorento, 21 Loka 2009, 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9074
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja jori » 21 Loka 2009, 11:19

Hauskasti nämä kysymykset etuvetoisista muistuttavat ensimmäistä kertaa nojapyörän näkevien kysymyksiä nojapyöristä yleensä: "Eikös tuo ole hankala asento", "Mitenkäs tuollaisessa asennossa jaksaa polkea" ja toistuvat samoina kerta kerran jälkeen. :D
Uskokaa jo, kyllä se ketju kiertyy paljon enemmän, kuin mitä ohjauksen tarpeet sille asettavat vaatimuksia. Eikä se siitä rasitu. Kiertyminen on paljon helpompaa ketjulle kuin taivuttaminen, mitä ketjuvaihde tekee joskus aika rajustikin.

Tuossahan näkyy olevan varaa siirtää istuinta alemmas, jos on tarpeen. -Tuskin on tarpeen.
Jivessäsi on, paitsi pienemmät pyörät, istuin-kampikeskiö linja alempana leikaten enemmän etupyörää. Onko tämä harkittu muutos. Minulla pakoputkipyörässä reisi hälppii toisinaan etujarrun vipuun (hölmö sivuvetojarru, jossa on tappi pahasti sivulle). Pitäisi vaihtaa toisenlainen jarru tai siirtää istuinta himppu ylemmäs.

Laittaisitko parempia kuvia ketju/taittopyöräsuojasi rakenteesta.

Jori
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5995
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Pastori » 21 Loka 2009, 11:33

jori kirjoitti:Laittaisitko parempia kuvia ketju/taittopyöräsuojasi rakenteesta.

Jori


Tämä kävi mullakin mielessä.
Ja toiseksi kuva siitä haarukasta edestäpäin - miten olet sen taivuttanut siis.

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1583
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Jarcco » 21 Loka 2009, 12:26

Kysymyksiä tuli useassa viestissä, yritän vastailla tässä kaikkiin kerralla:
Mitat: AV=1200 mm, Istuin H=550 mm, Keskiö H=750 mm, Ohjauskulma 78°, Jättö 75 mm. Kuvassa Penkin kulma on 35 °, ja voi loiventaa vielä reilusti jos haluaa, tästä syystä selkänojan ja renkaan välissä on runsaasti tilaa.

Painonjakauman saan selville kunhan käytän kapineen vaa'alla. Etuvetoisessa kantsii olla edessä enemmän painoa pidon parantamiseksi. Vierinvastukseen painonjakaumalla oletan olevan mitätön vaikutus, kun on samankokoiset kiekot.

Voimansiirto tuntuu herättävän aina kovasti kysymyksiä. Normaalissa ajotilanteissa etupyörää käännetään hyvin vähän, rajoittimia ei tarvita. Taluttaessa sensijaan on usein tarve kääntää enemmän kuin ketju antaa myöten. Tai oikeastaan ketju alkaa kahnaamaan renkaaseen. Tässäkin huomaa helposti rajan minkä yli ei kannata väkisin kääntää. Kaupallisissa malleissa rajoittimet olisi hyvä olla, en tiedä onko niitä.

Pysähtely on helpompaa kuin 24/28 renkaisessa SWB:ssäni, koska istutaan 10 senttiä alempana. Niin etupainoinen tämä ei ole että nostaisi takapyörää jarrutuksessa.

istuin-kampikeskiö linja on ylempänä koska halusin toisaalta keskiön mahdollisimman alas ja kauas eturenkaasta ja istuin-keskiö korkeussuhteen pysyvän ennallaan. Pikkupyöräisessäkin jää reisille tilaa juuri tarpeeksi. Ketjusuojus on mulle välttämätön, rulla on muuten turhan lähellä reittä vaikka on sijoitettu ihan runkopuomin viereen.

Näppäilen tuossa kuvia kunhan ehdin.

Punaisen Jiven rungon voisin vaikka myydä, luulen että isopyöräinen sopii mulle paremmin.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 770
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Teemu Kalvas » 21 Loka 2009, 20:46

Jarcco kirjoitti:Niin etupainoinen tämä ei ole että nostaisi takapyörää jarrutuksessa.


Fierossa on painojakauma joko mietitty tarkkaan, tai vahingossa kohdallaan: jos asfaltti on puhdasta ja kuivaa, etujarrulla saa perän irti maasta. Jos on vähänkään pölyä asfaltilla, etupyörän saa sladittamaan.

En myöskään usko että samankokoisilla kiekoilla painonjakauman säätäminen vaikuttaisi juuri lainkaan vierintävastukseen, ellei puhuta upottavasta alustasta. Upottavallahan mahdollisimman lähellä 50/50 olisi paras.

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1583
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Jarcco » 22 Loka 2009, 09:07

Niin se painonjakauma on 61/39 %, yllättävän etupainoinen siis. Saattaa tuo perä nousta kuivalla asfaltilla jos jarrut on timmit. Tästä etupainoisuudesta on hyötyä paremman pidon lisäksi siinä, että takana voi käyttää alhaisempaa rengaspainetta, = mukavampi.
Paino on sitten sama kuin pikkujivessä, karvan alle 19 kg.

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 17:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja visiopetteri » 22 Loka 2009, 13:07

Painopiste on siis ko. jakaumalla tuossa penkin alakiinnikkeen kohdilla(pituus suunnassa siis, korkeudesta en sano mitään :) ), tai vähän sen takapuolella. Hienoa että porukka jaksaa mittailla noita painojakin, niin saa sellastakin tietoa mitä ei muualta saa -ainakaan helpolla.
Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1583
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja Jarcco » 24 Loka 2009, 20:59

Kuvia ketjunsuojuksesta löytyy blogista: http://muurjar.wordpress.com/2009/10/24 ... ojuksesta/

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3611
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: FWD midracer 28/28

ViestiKirjoittaja irakas » 25 Loka 2009, 15:20

Minusta Jarcco on löytänyt vankalla kokemuksellaan midracerissaan sopusuhtaisen ja aika lähellä ideaalia olevan ratkaisun, jossa toteutuu monet näillä palstoilla olleet ajatukset. Itsekin olen vastaavanlaista tyyppiä suunnitellut, mutta aina olen päätynyt mielestäni liian suureen istuinkorkeuteen. Tuo 55 cm on aika hyvä saavutus!

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa