Sivu 1/4

FWD midracer 28/28

Lähetetty: 07 Loka 2009, 12:32
Kirjoittaja Jarcco
Otsikon mukainen etuveto keskikorkea "kilpuri" on sitten laitettu alulle. Pitää yrittää saada mahtumaan täyskokoiset 28" renkaat joihin tietysti valikoimaa löytyy parhaiten. Kääntösäteessä joutuu 20" versioon verrattuna tinkimään, mutta normiajoon pitäisi riittää. Jorillahan on ollut jo pitkään tälläinen josta kuva löytyy aiemmasta Jive- ketjusta: http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=675 (s.3)
Jivestä onkin tarvittavat osat tarkoitus lainata. Siihen verraten erona on rengaskoon lisäksi pyöreä runkoputki 50,8x1,5 ja jousituksen puuttuminen. Näillä eväin pyrin pitämään painon kurissa kun rungon muoto yksinkertaistuu.
Kuva
Kuva

Edit: Vaihdettu uudempi kuva.
Edit2: Uusi kuva v. -14
Edit3: kuva v. 17

Re: FWD midracer 28/28

Lähetetty: 08 Loka 2009, 11:47
Kirjoittaja Höregrö
Hienon näköinen! Millaista penkkiä olet ajatellut? Jos itse olisin rungon tehnyt, olisin ehkä tehnyt "mutkan" ennen takahaarukkaa, ja tämä mutka olisi samalla tukenut penkkiä. Miksi päädyit suoraan runkoon?

Re: FWD midracer 28/28

Lähetetty: 08 Loka 2009, 19:50
Kirjoittaja Jarcco
Höregrö kirjoitti:Hienon näköinen! Millaista penkkiä olet ajatellut? Jos itse olisin rungon tehnyt, olisin ehkä tehnyt "mutkan" ennen takahaarukkaa, ja tämä mutka olisi samalla tukenut penkkiä. Miksi päädyit suoraan runkoon?


Penkin lainaan tuosta mainitusta Jivestä, se on tyypillinen lujitemuovinen malli. Rungossa tykkään suorista linjoista, ulkönäkö, valmistuksen helppous ja keveys ovat syyt. Penkille tulee myös reilusti säätövaraa. Hiilikuituisessa voi helpommin tehdä kaikenlaisia kiemuroita runkoon, mutta rautarunkoisessa ylimääräiset kurvit aiheuttaa merkittävää lisäpainoa.

Re: FWD midracer 28/28

Lähetetty: 20 Loka 2009, 22:36
Kirjoittaja Jarcco
Lainaus tuolta: http://muurjar.wordpress.com/2009/10/20/tyypit-otettu/
"
Eka testilenkki ajettu siis.Ajotuntuma hyvin samanlainen kuin 20″ versiossa, ehkä jämäkämpi kuitenkin. Ajoasento onkin sama, istutaan vain 20 cm ylempänä. Ketjun ohjaus ei kelvannut sellaisenaan vanhasta vaan paluupuoli piti miettiä uudestaan. Jätin pois kaikki turhat hilut ja laitoin rissan vain 6 mm pultilla kiinni. Laakerissa on 8 mm reikä, joten rissa pääsee kääntyilemään ketjun ohjaamana sivusuunnassa. Sen paikka on muuten tarkkaan mitoitettava jotta saadaan maksimaalinen kääntökulma, vasemmalle kääntyessä ottaa ketju ensin kiinni renkaaseen, oikealla taas jarruvarteen.
Toisessa kuvassa teoria kohtaa käytännön eli piirustus ja lopputulos päällekkäin. Muuten meni kohilleen mutta etupuomi jäi vähän alas. No saattaa jopa olla parempi näin, keskiö on 3 cm alempana kuin piirustuksessa.
"
Kuva
Joku saattaa huomata että on 26" kiekot. Tässä voi käyttää sekä 26- että 28" renkaita. V-jarrut tosin vain pienemmälle koolle.

Re: FWD midracer 28/28

Lähetetty: 20 Loka 2009, 23:08
Kirjoittaja Pastori
Hieno on. Melkein jännittää nähdä maalatti versio :)
Pientä sukunäköä Ratracer SL:n kanssa. Putkessa toki kulmaa.

Kuva

Aiotko hyljätä pienemmän Jiven?

Re: FWD midracer 28/28

Lähetetty: 21 Loka 2009, 10:02
Kirjoittaja visiopetteri
Nyt viime aikoina on tullut kateltua pyöriä ja niiden painojakaumaa... Tuossa taitas olla aika reilusti painoa eturenkaalla. Jos pyörää haluaa keventää, niin tuossahan ois hyvin varaa lyhentää akseliväliä takapäätä lyhentämällä. Eikö vierintävastuksen kannalta olisi järkevää, että paino olisi 50/50 kun renkaat on saman kokoiset? Kyllä tommonen etuvetoinen tuntus olevan monessa suhteessa aika fiksu, eikä vähiten lyhyiden ketjujen takia. Onkos noissa etuvetoisissa käytetty stoppareita rajoittamaan ohjauksen kääntymistä? Ilmeisesti ketjut ei tykkää kiertyä ihan älyttömästi? Perhana kun ideoita ja ajatuksia tulee ihan hitosti enempi, mitä ehtii (/saa aikaiseksi) rakennella ja testailla :(

Kiinnostas tietää paljonko tuossa on akseliväli ja miten paljon tuo istumakorkeus on.

Re: FWD midracer 28/28

Lähetetty: 21 Loka 2009, 10:17
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Mites Jarcco onnistuu pysähtyminen?
onko paljon vaikeampaa kuin pienillä renkailla?


Hienon pyörän olet saanut jälleen aikaiseksi.

Editoitu turhia kysymyksiä pois... :oops:

Re: FWD midracer 28/28

Lähetetty: 21 Loka 2009, 11:19
Kirjoittaja jori
Hauskasti nämä kysymykset etuvetoisista muistuttavat ensimmäistä kertaa nojapyörän näkevien kysymyksiä nojapyöristä yleensä: "Eikös tuo ole hankala asento", "Mitenkäs tuollaisessa asennossa jaksaa polkea" ja toistuvat samoina kerta kerran jälkeen. :D
Uskokaa jo, kyllä se ketju kiertyy paljon enemmän, kuin mitä ohjauksen tarpeet sille asettavat vaatimuksia. Eikä se siitä rasitu. Kiertyminen on paljon helpompaa ketjulle kuin taivuttaminen, mitä ketjuvaihde tekee joskus aika rajustikin.

Tuossahan näkyy olevan varaa siirtää istuinta alemmas, jos on tarpeen. -Tuskin on tarpeen.
Jivessäsi on, paitsi pienemmät pyörät, istuin-kampikeskiö linja alempana leikaten enemmän etupyörää. Onko tämä harkittu muutos. Minulla pakoputkipyörässä reisi hälppii toisinaan etujarrun vipuun (hölmö sivuvetojarru, jossa on tappi pahasti sivulle). Pitäisi vaihtaa toisenlainen jarru tai siirtää istuinta himppu ylemmäs.

Laittaisitko parempia kuvia ketju/taittopyöräsuojasi rakenteesta.

Jori

Re: FWD midracer 28/28

Lähetetty: 21 Loka 2009, 11:33
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:Laittaisitko parempia kuvia ketju/taittopyöräsuojasi rakenteesta.

Jori


Tämä kävi mullakin mielessä.
Ja toiseksi kuva siitä haarukasta edestäpäin - miten olet sen taivuttanut siis.

Re: FWD midracer 28/28

Lähetetty: 21 Loka 2009, 12:26
Kirjoittaja Jarcco
Kysymyksiä tuli useassa viestissä, yritän vastailla tässä kaikkiin kerralla:
Mitat: AV=1200 mm, Istuin H=550 mm, Keskiö H=750 mm, Ohjauskulma 78°, Jättö 75 mm. Kuvassa Penkin kulma on 35 °, ja voi loiventaa vielä reilusti jos haluaa, tästä syystä selkänojan ja renkaan välissä on runsaasti tilaa.

Painonjakauman saan selville kunhan käytän kapineen vaa'alla. Etuvetoisessa kantsii olla edessä enemmän painoa pidon parantamiseksi. Vierinvastukseen painonjakaumalla oletan olevan mitätön vaikutus, kun on samankokoiset kiekot.

Voimansiirto tuntuu herättävän aina kovasti kysymyksiä. Normaalissa ajotilanteissa etupyörää käännetään hyvin vähän, rajoittimia ei tarvita. Taluttaessa sensijaan on usein tarve kääntää enemmän kuin ketju antaa myöten. Tai oikeastaan ketju alkaa kahnaamaan renkaaseen. Tässäkin huomaa helposti rajan minkä yli ei kannata väkisin kääntää. Kaupallisissa malleissa rajoittimet olisi hyvä olla, en tiedä onko niitä.

Pysähtely on helpompaa kuin 24/28 renkaisessa SWB:ssäni, koska istutaan 10 senttiä alempana. Niin etupainoinen tämä ei ole että nostaisi takapyörää jarrutuksessa.

istuin-kampikeskiö linja on ylempänä koska halusin toisaalta keskiön mahdollisimman alas ja kauas eturenkaasta ja istuin-keskiö korkeussuhteen pysyvän ennallaan. Pikkupyöräisessäkin jää reisille tilaa juuri tarpeeksi. Ketjusuojus on mulle välttämätön, rulla on muuten turhan lähellä reittä vaikka on sijoitettu ihan runkopuomin viereen.

Näppäilen tuossa kuvia kunhan ehdin.

Punaisen Jiven rungon voisin vaikka myydä, luulen että isopyöräinen sopii mulle paremmin.

Re: FWD midracer 28/28

Lähetetty: 21 Loka 2009, 20:46
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Jarcco kirjoitti:Niin etupainoinen tämä ei ole että nostaisi takapyörää jarrutuksessa.


Fierossa on painojakauma joko mietitty tarkkaan, tai vahingossa kohdallaan: jos asfaltti on puhdasta ja kuivaa, etujarrulla saa perän irti maasta. Jos on vähänkään pölyä asfaltilla, etupyörän saa sladittamaan.

En myöskään usko että samankokoisilla kiekoilla painonjakauman säätäminen vaikuttaisi juuri lainkaan vierintävastukseen, ellei puhuta upottavasta alustasta. Upottavallahan mahdollisimman lähellä 50/50 olisi paras.

Re: FWD midracer 28/28

Lähetetty: 22 Loka 2009, 09:07
Kirjoittaja Jarcco
Niin se painonjakauma on 61/39 %, yllättävän etupainoinen siis. Saattaa tuo perä nousta kuivalla asfaltilla jos jarrut on timmit. Tästä etupainoisuudesta on hyötyä paremman pidon lisäksi siinä, että takana voi käyttää alhaisempaa rengaspainetta, = mukavampi.
Paino on sitten sama kuin pikkujivessä, karvan alle 19 kg.

Re: FWD midracer 28/28

Lähetetty: 22 Loka 2009, 13:07
Kirjoittaja visiopetteri
Painopiste on siis ko. jakaumalla tuossa penkin alakiinnikkeen kohdilla(pituus suunnassa siis, korkeudesta en sano mitään :) ), tai vähän sen takapuolella. Hienoa että porukka jaksaa mittailla noita painojakin, niin saa sellastakin tietoa mitä ei muualta saa -ainakaan helpolla.

Re: FWD midracer 28/28

Lähetetty: 24 Loka 2009, 20:59
Kirjoittaja Jarcco
Kuvia ketjunsuojuksesta löytyy blogista: http://muurjar.wordpress.com/2009/10/24 ... ojuksesta/

Re: FWD midracer 28/28

Lähetetty: 25 Loka 2009, 15:20
Kirjoittaja irakas
Minusta Jarcco on löytänyt vankalla kokemuksellaan midracerissaan sopusuhtaisen ja aika lähellä ideaalia olevan ratkaisun, jossa toteutuu monet näillä palstoilla olleet ajatukset. Itsekin olen vastaavanlaista tyyppiä suunnitellut, mutta aina olen päätynyt mielestäni liian suureen istuinkorkeuteen. Tuo 55 cm on aika hyvä saavutus!

Sakari