Käärme (python)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Käärme (python)

Viesti Kirjoittaja Ralii »

jviirret kirjoitti:
Ralii kirjoitti:

Seuraavaksi onkin ajatuksena taivuttaa uudestakin pyörästä tuota keskiötä hieman alaspäin ja samalla tehdä takapään ylöspäin taivutus pyörään, kunhan taas pääsee pajalla käymään.

Nyky tietämyksen valossa jättäisin takapään muutoksen tekemättä. Vaikka itse ko. muutoksen tein ja kotisivuillani kehuin, niin luultavasti oli virhe, se oli tehty vain alle 100km kokemuksella. Lisäksi kun pyörän myin sinulle niin takapää oli käytetty kertaalleen irti ja tuskin on samassa asennossa kuin kotisivuni kuvassa.
Polkimien laskeminen muuttaa polkemisvoiman suuntaa enemmän ohjausakselin suuntaiseksi, eli polkemisen vaikutus ohjaukseen pitäisi pienentyä. Lyhyemmillä kammillakin voisi olla sama vaikutus, koska niilläkin poljin laskeutuu hieman. Ja samaan oikeansuuntaiseen muutokseen tuota ajatellen johtaa ohjauskulman loiventaminen. Liika ohjauskulman loiventaminen taas johtaa etupään kaatumiseen jalkojen painon alla.
MBB-miehet ovat päätyneet 60asteeseen ohjausakselin kulmassa, Pythonautit 67asteeseen, mutta siinä laskelmassa ei ole jalkojen voimaa huomioitu mitenkään. Mun mielestä tuo 60astetta voisi olla parempi Pythonissakin.

Jukka

Pitänee rustailla ihan joku mallipiirros, josta näkee noi kulmat ja mitat arvioidun muutoksen jälkeen ja näytellä sitä täällä ennen varsinaista taivutusta. Olisko tolla takapään taivutuksella sitten muuta haittaa, kun jätön, istumakorkeuden, nivelkulman ja poljinkeskiön korkeuden muutos, ajattelin sitä lähinnä paikkaamaan ton etupään muutosta.
Tosin etupään muutoskin taitaa tapahtua ihan eri kohtaa, kuin aluksi oli tarkoitus, yhtenä vaihtoehtona tietty perus nivelkulman muutos, joka pitää tosin ensin tarkistaa uusilla renkailla. Tästähän on tulossa varsin mielenkiintoista. Nyt sitä vasta todella tajuaa miten käärmeksessä kaikki muutokset vaikuttavat lähes kaikkeen muuhun. :mrgreen:

Joutilas kirjoitti:

Kyllä tuollainen peruspython on simppeli kulkupeli. :)

Tuolla ylempänä kiinnittyi huomio etuhaarukan ja ohjausnivelen liitokseen.

Haarukka alkaa pitkähköillä poikittaisilla profiileilla joissa suorakulma eteenpäin.

Yleensä vastaavat rakenteet lähtevät nivelen kyljestä heti viistoon eteen.

Onko poikittaisprofiileilla joku tarkoitus? Ainakin ne toimivat jonkinlaisina vääntöjousina.

Sillä on lähinnä haettu pienempää jättöä ja rakentamisen helppoutta, lähinnä sellainen koeluontoinen idea ja pitää myös muistaa, että olin aika noviisi vielä pyörän teon alkuvaiheessa. En tosin vieläkään ole mikään mestari, mutta silloin tuo vaikutta ihan hyvältä ja helposti toteutettavalta ratkaisulta, enkä ole sitä toistaiseksi kokenut epäonnistuneeksi. Käsitykseni mukaan onnistuin saamaan sillä jättöä hieman pienemmäksi.

Kiitoksia kehuista! En olisi kuitenkaan ilman teitä suomalaisia pyyttonimiehiä onnistunut varmaan rakentamaan yhtäkään toimivaa pyörää, vinkin foorumilla ja kanavalla ovat olleet lähes korvaamattomia!

Joutilas kirjoitti:

En löytänyt sivua, mutta muistelen, että jollakin tuollaiset olivat alkanut vääntyä kieroon. Riippuu tietysti ainevahvuuksista yms.

Voi olla, että rakenteellinen ratkaisu pyörässäni on pidemmällä aikavälillä kelvoton ja vaatii jämäkämpää tavaraa, mutta vielä en ainakaan ole huomannut minkäänlaista taipumista, tosin kilometrejäkin on kertynyt aika vähän. Kuskin painokin vaikuttaa suurelta osin ja itse edustan hieman kevyempää kastia (74kg). Hurja luonne tosin aiheuttaa vastaavasti suhteessa hieman enemmän runkoon kohdistuvia iskuja. :)

Optima Baron | 1kw Velogatti

propel
Viestit: 137
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Käärme (python)

Viesti Kirjoittaja propel »

Näitä juttuja kun luin, oli pakko itsekin lähteä kokeilemaan. Tosin tällä ajokokemuksella kaiken sen havaitseminen, mitä joku muutos vaikuttaa, on vähän epämääräistä.

Ensin ajelin totuttelua niin että rungon säätö oli hieman puoliväliä matalammalla, kuten tähänkin asti. Hidas ajo helppoa, ja käännökset toimii. Nopeammassa ajossa (mulla 20 km/h) alkoi olla hermostuneisuutta, välillä meni ihan viivaa pitkin ja sitten taas sivuheiluntaa.

Sitten nostin runkoa vähää vaille maksimiin. Ajoasento tuntui tosi pystyltä alkuun. Liikkeelle lähtö sujui ok, mutta ajofiilis muuttui jännästi, kuin olisi jokin ohjausvaimennin mukana. Ei enää pieniä teräviä korjailuja vaan hillitty "vihje" loivasti siihen suuntaan, ja voitte arvata että kun vauhti kasvoi, vaihteet loppui nopeasti eikä tietoakaan mistään "vauhti vs. osaaminen" rajojen kolkuttelusta. Vain pysty asento ei kuulunut nopeaan kulkemiseen, mutta sen saisi kyllä penkin kulmaa säätämällä.

Hidas ajokin meni hyvin, alle kävelyvauhtia ihan iisisti, mutta tiukat käännökset ei onnistuneet, liekö harjoituksen/tahdon puute?

Pitää jatkaa kokeiluja, voi olla että joutuu näitä kommentteja korjailemaan vielä :wink:

Ralii kirjoitti:

En olisi kuitenkaan ilman teitä suomalaisia pyyttonimiehiä onnistunut varmaan rakentamaan yhtäkään toimivaa pyörää, vinkin foorumilla ja kanavalla ovat olleet lähes korvaamattomia!

Oon kanssa samaa mieltä. Tosi hieno meininki, arvostan!

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Käärme (python)

Viesti Kirjoittaja Ralii »

propel kirjoitti:

Näitä juttuja kun luin, oli pakko itsekin lähteä kokeilemaan. Tosin tällä ajokokemuksella kaiken sen havaitseminen, mitä joku muutos vaikuttaa, on vähän epämääräistä.

Ensin ajelin totuttelua niin että rungon säätö oli hieman puoliväliä matalammalla, kuten tähänkin asti. Hidas ajo helppoa, ja käännökset toimii. Nopeammassa ajossa (mulla 20 km/h) alkoi olla hermostuneisuutta, välillä meni ihan viivaa pitkin ja sitten taas sivuheiluntaa.

Sitten nostin runkoa vähää vaille maksimiin. Ajoasento tuntui tosi pystyltä alkuun. Liikkeelle lähtö sujui ok, mutta ajofiilis muuttui jännästi, kuin olisi jokin ohjausvaimennin mukana. Ei enää pieniä teräviä korjailuja vaan hillitty "vihje" loivasti siihen suuntaan, ja voitte arvata että kun vauhti kasvoi, vaihteet loppui nopeasti eikä tietoakaan mistään "vauhti vs. osaaminen" rajojen kolkuttelusta. Vain pysty asento ei kuulunut nopeaan kulkemiseen, mutta sen saisi kyllä penkin kulmaa säätämällä.

Hidas ajokin meni hyvin, alle kävelyvauhtia ihan iisisti, mutta tiukat käännökset ei onnistuneet, liekö harjoituksen/tahdon puute?

Pitää jatkaa kokeiluja, voi olla että joutuu näitä kommentteja korjailemaan vielä :wink:

Moro

Mikä tämä rungon säätö on mistä puhut, jumittaako päässäni vai miksi en tunnu hahmottavan sitä? :mrgreen:

Lisäksi rupesi kiinnostamaan, että mihin kaikkeen tämä säätäminen oikeastaan vaikuttaa, miten nojakulma, jättö, yms yms muuttuvat, auttaisi todella paljon omankin projektin jalostamisessa varsinkin, kun vaikutus tapauksessasi vaikutti aika selkeältä ja helposti huomattavalta. Pitää yrittää hahmotella, että mitä sitä nyt taivuttelis ja mihin suuntaan. :)

Itellä alkaa lievä herkkyyden tunne ohjauksessa yleensä noissa 47km/h + vauhdeissa, työmatkalla on hyvä suora ja loiva nyppylä lopussa, jolloin vauhti nousee tohon viidenkympin korville ja mielestäni ohjaus muuttuu hiukan herkemmäksi. Ero ei ole suuri mutta ajoradalla ajettaessa autojen kanssa geometrian tulee olla vedenpitävä, liekkö johtuu poljinnopeuden muuttumisesta alueelle, jolla ei olla vielä käyty montaa kertaa. Muutenkin poljinnopeudet ovat varmaan tuplaantuneet lisävaihteiden myötä ja kestänee hetken päästä täysin sinuiksi pyörittämisen kanssa.
Vanhalla pyörälläkin kesti hetken, että pystyi edes laskemaan kovempia vauhteja, saati sitten polkemaan niissä.

Itsellä uudella pyörän mittarissa 100km takana, todellinen lukema on jonkun kymmenen tuota suurempi.

Nopeasti tunnut kyllä oppivan, paljonko on jo kilometrejä takana?

Optima Baron | 1kw Velogatti

propel
Viestit: 137
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Käärme (python)

Viesti Kirjoittaja propel »

Joo, parempi laittaa kuva niin osaan selittää :)

Kuva

Eli nuoli osoittaa takajouston akselin paikkaa ja punainen töhry merkkaa sitä säätöpalikkaa. Vaikuttaa nimenomaan kaikkeen kuten jviirret jo totesikin jossain toisessa säikeessä. Mutta mitkä on niitä kohtia, joiden muutos vaikuttaa tuohon ajotuntumaan ja mitkä kumoaa toisiaan esim.kun runkoa nostaa, polkimet laskeutuu, joka ehkä vakauttaa, mutta ohjainlaakerin kulma muuttuu pystymmäksi (jättö kasvaa) ja miten päin se vaikuttaa ja penkki korkeammalla yms yms.

Mutta erilaisuutta löytyy asennoissa, pitää tutkia lisää jahka saan runkoa taas vähän tiiviimmin kokoon (hitsailut repeilee) joka menee ensi viikkoon :(

Uskomatonta kyytiä menet kyllä jo tasamaalla mutta onhan pelitkin erit! Niin ja taidot :mrgreen: Tiukkaa harjottelua vaan...

13 ajotunnin jälkeen alettu keräämään kilsoja joita nyt 152. Alkaa oppiminen kyllä jo hidastua kun mennään hienosäätöpuolelle mutta kivaa kun on niin oppi uppoaa kovaankin puuhun :)

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Käärme (python)

Viesti Kirjoittaja Ralii »

propel kirjoitti:

Joo, parempi laittaa kuva niin osaan selittää :)

Kuva

Eli nuoli osoittaa takajouston akselin paikkaa ja punainen töhry merkkaa sitä säätöpalikkaa. Vaikuttaa nimenomaan kaikkeen kuten jviirret jo totesikin jossain toisessa säikeessä. Mutta mitkä on niitä kohtia, joiden muutos vaikuttaa tuohon ajotuntumaan ja mitkä kumoaa toisiaan esim.kun runkoa nostaa, polkimet laskeutuu, joka ehkä vakauttaa, mutta ohjainlaakerin kulma muuttuu pystymmäksi (jättö kasvaa) ja miten päin se vaikuttaa ja penkki korkeammalla yms yms.

Mutta erilaisuutta löytyy asennoissa, pitää tutkia lisää jahka saan runkoa taas vähän tiiviimmin kokoon (hitsailut repeilee) joka menee ensi viikkoon :(

Uskomatonta kyytiä menet kyllä jo tasamaalla mutta onhan pelitkin erit! Niin ja taidot :mrgreen: Tiukkaa harjottelua vaan...

13 ajotunnin jälkeen alettu keräämään kilsoja joita nyt 152. Alkaa oppiminen kyllä jo hidastua kun mennään hienosäätöpuolelle mutta kivaa kun on niin oppi uppoaa kovaankin puuhun :)

Toi onkin hyvä systeemi tohon geometrian testaukseen, melkein pitäis joka käärmeenlumoojalla olla oma runko, joka olisi pelkästään säädettävistä saranoista tehty, jotta saataisiin tämä optimi geometria nyt viimeisellä selville. :mrgreen: Itse joudun turvautumaan rautasahaan ja hitsikoneeseen, jos haluan jotain testailla.

Asiasta rasiaan. Tuli testailtua tuota pyörää nyt hiukan suuremmalla rasitteella, aluksi ajelin 8km lenkin ja kokeilin siinä miten pyörä kulkee. Keskariksi sain 38km/h, vauhdin pyöriessä parhaillaan suoralla 44km/h. Testipätkä oli suht tasainen ja tuuleton osuus, yksi kohtalainen mäkikin matkalle sattui. Hitain vauhti oli mäessä siinä 28km/h kieppeillä, eli ihan hyvin toi kulkee, mutta matka oli lyhyt ja lisää lenkkejä tarvitaan, joten ei tuo vielä hirveitä kerro. Repäisyn jälkeen kokeilin yhdessä loivassa alamäessä runtata pyörää taas pykälää kovempaan vauhtiin, tällä kertaa mittarissa pyöri numerot 55,5km/h entisen huipun ollessa 49km/h.

Pari kysymystäkin jäi käteen tältä reissulta.

Ensinnäkin tuossa jyrkimmässä ylämäessä vauhti tuntui pysyvän yllättävän hyvin hanskassa ja jäikin mietityttämään näin yleensä toi pyyttonin mäennousukyky verrattuna muihin lowracer ja midracer tyyppisiin pyöriin. Lisäksi tuli mieleen toi nojakulman vaikutus nousukykyyn, onko ero suuri 35- ja 45 asteen nojakulmilla? Vanhassa pyyttonissahan minulla on toi 45, mutta vertailu on hankaa, kun edellä mainittu on kolmivaihteinen eikä muutenkaan läheskään samaa nopeusluokkaa.

Toinen havainto, joka erityisesti herätti mielenkiintoni oli pyörän vakaus tuossa kovemmassa vauhdissa. Ajolinja ja tuntuma pyörässä oli vakaa kunnes lopetin polkemisen, jolloin pyörä muuttui astetta herkemmäksi, ei kuitenkaan vielä hätäiseksi tai vaaralliseksi. Polkeminen siis vakautti kokemukseni perusteella pyörän kulkemista jonkin verran, pystyin runttaamaan ihan kunnolla mäkeen sen kummemmin kiinnittämättä huomiota ohjaukseen. Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia ja osaako joku purkaa asian paremmin auki?
Entisellä pyörällä välitykset loppuivat kesken näissä vauhdeissa, joten tämä tuli nyt itsellenikin ensi kertaa vastaan.

Paino mitattu uudella varustuksella: 16,6kg

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Käärme (python)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ralii kirjoitti:

Ensinnäkin tuossa jyrkimmässä ylämäessä vauhti tuntui pysyvän yllättävän hyvin hanskassa ja jäikin mietityttämään näin yleensä toi pyyttonin mäennousukyky verrattuna muihin lowracer ja midracer tyyppisiin pyöriin. Lisäksi tuli mieleen toi nojakulman vaikutus nousukykyyn, onko ero suuri 35- ja 45 asteen nojakulmilla? Vanhassa pyyttonissahan minulla on toi 45, mutta vertailu on hankaa, kun edellä mainittu on kolmivaihteinen eikä muutenkaan läheskään samaa nopeusluokkaa.

En usko että nojakulma vaikuttaa, vaan sen vanhan rumpuvaihde.
Mun mielestä pyhtonilla pääsi parempiin kiihtyvyyksiin kuin muilla nojakeilla, ikään kuin oikeassa rytmissä mutkittelu pidentäisi jalan tehollista aikaa polkaistaessa, tai jotain :roll:

Ralii kirjoitti:

Toinen havainto, joka erityisesti herätti mielenkiintoni oli pyörän vakaus tuossa kovemmassa vauhdissa. Ajolinja ja tuntuma pyörässä oli vakaa kunnes lopetin polkemisen, jolloin pyörä muuttui astetta herkemmäksi, ei kuitenkaan vielä hätäiseksi tai vaaralliseksi. Polkeminen siis vakautti kokemukseni perusteella pyörän kulkemista jonkin verran, pystyin runttaamaan ihan kunnolla mäkeen sen kummemmin kiinnittämättä huomiota ohjaukseen. Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia ja osaako joku purkaa asian paremmin auki?

On. Munkin mielestä pyörä meni jämäkämmin voimakkaasti polkien, kunhan ajotekniikka oli ensin kunnolla hallussa. Kun taas tarkimmat ohjausliikkeet tuli polkematta. Isommissa alamäissä tuli jalkoja hieman jännitettyä, osittain pakon sanelemana kun ei ollut lukkoja. Seuraukset olisivat olleet katastrofaaliset jos jalka olisi tipahtanut polkimelta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Käärme (python)

Viesti Kirjoittaja Ralii »

jviirret kirjoitti:

Seuraukset olisivat olleet katastrofaaliset jos jalka olisi tipahtanut polkimelta.
Jukka

Korostetaan tota vielä.

Kerran olen tämän johdosta kaatunutkin, vauhtia 30km/h, vieras tie ja tunneli edessä. Välittömästi tunnelin jälkeen aivan järkyttäviä asfalttidyynejä ja ukko nurin. Onneksi matalalta kaatumisessa on etunsa, joten vammoja ei tällä kertaa siunaantunut, mutta mahdollisuus niihin oli.
Eli omasta takaakin suosittelen noita vauhtitestejä yms sellaista vasta myöhemmillä kilometreillä ja tutuilla teillä.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Käärme (python)

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Ralii kirjoitti:

Toinen havainto, joka erityisesti herätti mielenkiintoni oli pyörän vakaus tuossa kovemmassa vauhdissa. Ajolinja ja tuntuma pyörässä oli vakaa kunnes lopetin polkemisen, jolloin pyörä muuttui astetta herkemmäksi, ei kuitenkaan vielä hätäiseksi tai vaaralliseksi. Polkeminen siis vakautti kokemukseni perusteella pyörän kulkemista jonkin verran, pystyin runttaamaan ihan kunnolla mäkeen sen kummemmin kiinnittämättä huomiota ohjaukseen. Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia ja osaako joku purkaa asian paremmin auki?

Monillakin kriteereillä oma pythonointini on astetta rauhallisemmalla tasolla kuin teidän vauhtihirmujen. :)

Tuo polkemisen vaikutus ajon 'suoruuteen' on tuttu ilmiö täälläkin. Yksi syy voisi olla se, että kun polkemistekniikkaa alkaa olla hanskassa, niin on oppinut polkemaan suoraan. Hartiat ja polkevan jalan suunta pyrkii tuottamaan ohjausta vääntämätöntä poljentaa. Pythoniahan ei voi runnoa samalla tunnottomuudella kuin pyöriä, joissa penkki ja poljinkeskiö ovat pultattu samaan jäykkään putkeen. Pythonissa jokainen polkuliike on myös ohjausliike - joka jo opettelun alkuvaiheessa siirtyy selkäytimen valvontaan.

Tuo voisi osittain selittää sen, että polkiessa kulku on vakaampaa. Onhan siinä kontrolli koko ajan mukana. Rullatessa tilanne on erilainen, eikä siinä ole poljintekniikasta mitään hyötyä, koska hallinta on pelkkää sivuttaisliikettä.

Polkeminen myös jännittää pythonia suoremmaksi. Kun ohjausnivelen yli on koko ajan veto, ei runko pysty vastaamaan kaikkiin mutkittelua tuottaviin ärsykkeisiin.

Samaa efektiä voisi kokeilla siten, että rullaisi, mutta samalla työntäisi polkimista molemmin jaloin voimakkaasti eteenpäin. Tosin tuonkin tasapainoitus saattaa erota normipoljennasta senverran, että täydellinen suoritus vaatii pientä harjoittelua. Jos tuo toimisi, niin sillä voisi olla käyttöä täpärissä tilanteissa, joista on vaan mentävä suoraan läpi.

Toisaalta olen kyllä huomannut mäkiä alas rullatessani senkin, että toisinan parasta on vaan istua rennosti penkillä, ilman sen kummempia jännityksiä. Noin varsinkin hyvillä tiepinnoilla. Vaikeammissa ehkä sitten tuo jalkajännitys...

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Käärme (python)

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Joutilas kirjoitti:

Monillakin kriteereillä oma pythonointini on astetta rauhallisemmalla tasolla kuin teidän vauhtihirmujen. :)

Pyörä on tällä hetkellä pääasiassa työmatkakäyttöön ja ajan suuren osan ajasta ajoradalla, joten halusin rakkineeseen luonnollisesti hiukan potkua, ettei tarvitse väistellä ohittelevia autoja, vaarallistakin se pidemmän päälle olisi.
Rennommin tulee ajeltua sitten vapaalla enemmän maisemia katsellessa, kahvia hörppiessä ja puuhailtua jotain muuta samalla. :) Mukavaa, kun on pyörä jolla voi tehdä molempia, enkä ole toistaiseksi kokenut loivempaa nojakulmaakaan haitaksi tässä suhtessa. Hyvin voi päätä pyöritellä, eikä niskakaan osoita mitään väsymisen merkkejä.

Tässä parina päivänä ideoiminen pyörän muutoksista kehkeytyi käytännön asteelle ja tässä hiukan muuttuneita parametreja. Vaihdoin myös suorat liikkomattomat käsikahvat pyörän mukana kääntyviin ja hirvityslokasuojan mattamustaan mbt pyörästä otettuun malliin, jota on hiukan lyhennetty. Tangon putket kannibalisoitu lasten polkupyörän ohjaustangosta.

Maavara: 14cm – 11,5cm
Istuinkorkeus. 31Cm – 27cm
poljinkeskiö 51cm – 53cm
Korkeusero 21cm – 26cm

Testit on vielä tekemättä, johtuen lähiympäristön maastosta ja aikataulusta, joten joudun nyt jättämään pyörän noihin mittoihin ja odottelemaan testejä jännäkakka housussa.

Liitteet
Kopio IMG_0083.JPG

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Käärme (python)

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Olen nyt ajellut uusilla taivutuksilla vajaan viikon verran ja siinä sivussa on kertynyt muutamia huomioita.

Käsikahvat osoittautuivat aluksi todella häiritseviksi ja tuntuivat haittaavan ajoa paljon. Nopeammassa vauhdissa niiden edut tulivat selvästi esille. Ensimmäisellä testilenkillä kelasin konkelin alamäessä pyörätiellä uusiin vauhteihin ja mittari näyttikin 57km/h. Polkemisen lopetettuani pyörä tuntui edelleen vakaalta ja kulki suoraan. Tästä kimpaantuneena aloinkin miettimään, että liekkö kahvoilla voisikin olla sijaa ohjauksenvaimentimina ja eräänlaisina tarkentimina, eritoten kovempia vauhteja silmälläpitäen. Kiihdyttäessä kahvat tuntuivat edelleen vaimentavan ohjausta ja tällöin estävän pyörän luontaista kiemurtelua kovempaan runtatessa, joka taas mielestäni hidastaa kiihtyvyyttä jonkin verran. Voi olla, että asia korjaantuu kilometrien edetessä ja sitä osaa sitten olla jännittämättä käsiä, kun on tarve kiihdytellä. Testinopeuslenkkiä en viitsi vielä tehdä, koska keskiön korkeudenmuutos toi polkimet taas liian lähelle ja kovempi ajo käy polviin.

Seuraavat muutokset ovat sitten tuon poljinkeskiön laskeminen korkeuksista takaisin alemmaksi ja ehkä kahvojen pieni siirto lähemmäksi kuljettajaa. Jospa siirrolla saataisiin takaisin tuo pyörän hyvä kiihtyvyys ilman, että tarvitsee päästää kahvoista irti.

Mielestäni kattava kuva pyörän ominaisuuksista tulee esille vasta myöhemmillä kilometreillä > n150km mutta uskaltanen tehdä silti pari pientä muutosta. Saa nähdä tuleeko noiden jälkeen vielä ideoita vai tuleeko proto tiensä päähän ja lopullinen malli alkuunsa.

Liitteet
uusi2.JPG
uusi.JPG

Optima Baron | 1kw Velogatti

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Käärme (python)

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Ralii kirjoitti:

Käsikahvat osoittautuivat aluksi todella häiritseviksi ja tuntuivat haittaavan ajoa paljon.

Hitsasin tekovaiheessa omaan 'pappapythoniini' varmuuden vuoksi kiinnityksen ohjaustangolle. Kokeiltua sitä tuli vasta ehkä jossain 1000km:n kohdalla. Kokeilu jäi lyhyeksi, tuskin kilometriä tuli täyteen, vauhti ehkä jotain 20km/h. Tanko tuntui nykivän käsistä jossain ihme epätahdissa; ei tuntunut lainkaan luontevalta. Nyt voisi kokeilla uudestaan.

Miltä ajo sinusta aluksi tuntui?

Kiihdyttäessä kahvat tuntuivat edelleen vaimentavan ohjausta ja tällöin estävän pyörän luontaista kiemurtelua kovempaan runtatessa, joka taas mielestäni hidastaa kiihtyvyyttä jonkin verran.

Etuosaan kiinnitetyt kahvat antavat käsille otteen, jolla ilmeisesti voi kompensoida polkimen työntämisestä aiheutuvaa ohjaavaa vääntöä. Samaan tulokseen pyritään 'normaalisti' sillä, että hartioilla painetaan selkänojaa 'sopivasti' ja ehkä poljetaan hiukan vinosti ulkoviistoon. Omassani olen todennut, että kun keskittää paineen sopivasti selkään, niin kiihdytykset eivät mainittavasti kiemurtele. Käytännössä kulku on suoraa. Jotainhan tuossa ilmeisesti tehossa häviää, mutta mikä hukan vaikutus on käytännössä? Pythonin rakenne ei ole voimansiirron kannalta optimaalinen: jos runttaa huolimattomasti, kiemurtelee; jos polkee huolellisesti, ajolinja on suora, mutta voimaa kuluu hiukan hukkaan. Noilla kahvoilla sen oikaisuvoiman voi ilmeisesti ottaa käsivarsista.

Seuraavat muutokset ovat sitten tuon poljinkeskiön laskeminen korkeuksista takaisin alemmaksi

Näppituntumalta pojinkeskiön pitäisi olla edessä ja melko alhaalla. Tuntuisi, että kun poljetaan mahdollisimman paljon 'pyörän eteen' ja matalalle, eliminoidaan ajoa horjuttavia voimia. Pythonilla tuota saattavat rajoittaa etupyörän halkaisija ja polkijan jalkojen pituus. Tumpin pitää pistää 20" etupyörä, tai polkea korkealle. :)

Jollain 45 ateisella selkänojalla homma toimii varmasti, mutta entä jos selkänoja on hyvin loivassa kulmassa, voiko matalalla keskiöllä asennosta tulla liian suora; pystyvätkö jalat enää polkemaan tehokkaasti? Pitäisikö loivalla selkänojalla polkimet nostaa tuosta syystä ylemmäs? Joku viisaampi voisi vastata.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Käärme (python)

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Joutilas kirjoitti:

Hitsasin tekovaiheessa omaan 'pappapythoniini' varmuuden vuoksi kiinnityksen ohjaustangolle. Kokeiltua sitä tuli vasta ehkä jossain 1000km:n kohdalla. Kokeilu jäi lyhyeksi, tuskin kilometriä tuli täyteen, vauhti ehkä jotain 20km/h. Tanko tuntui nykivän käsistä jossain ihme epätahdissa; ei tuntunut lainkaan luontevalta. Nyt voisi kokeilla uudestaan.

Miltä ajo sinusta aluksi tuntui?

Samaa mieltä olen tuosta alkuvaikutelmasta, osasit vain kuvailla sitä paremmin. Tuntui aika ristiriitaiselta, kun jalat tiesivät miten ohjataan, mutta käsien tuominen yhtälöön sekoitti hommaa ja kädet yrittivät haarata vastaan. Tuntui samalta kuin jokin raaja olisi yhtä-äkkiä lopettanut tottelemasta käskyjä. :mrgreen: Vaikutus lieveni yli 30km/h vauhdeissa jonkin verran ja nyttemmin kahvat ovat alkaneet tuntui varsin luonnollisilta, hiukan totuttelua vaativat vain. Muutenkin tämän mallin kanssa kannattaa näköjään ottaa noi muutokset aika hissukseen, kun jokainen muutos vaatii sen 100km sisäänajon ennenkuin todellisen vaikutuksen pystyy kunnolla havaitsemaan.

Joutilas kirjoitti:

Etuosaan kiinnitetyt kahvat antavat käsille otteen, jolla ilmeisesti voi kompensoida polkimen työntämisestä aiheutuvaa ohjaavaa vääntöä. Samaan tulokseen pyritään 'normaalisti' sillä, että hartioilla painetaan selkänojaa 'sopivasti' ja ehkä poljetaan hiukan vinosti ulkoviistoon. Omassani olen todennut, että kun keskittää paineen sopivasti selkään, niin kiihdytykset eivät mainittavasti kiemurtele. Käytännössä kulku on suoraa. Jotainhan tuossa ilmeisesti tehossa häviää, mutta mikä hukan vaikutus on käytännössä? Pythonin rakenne ei ole voimansiirron kannalta optimaalinen: jos runttaa huolimattomasti, kiemurtelee; jos polkee huolellisesti, ajolinja on suora, mutta voimaa kuluu hiukan hukkaan. Noilla kahvoilla sen oikaisuvoiman voi ilmeisesti ottaa käsivarsista.

Noihin kahvoihin voisin tarkentaa vielä sen verran, että eilen testailtuani tuota kiihdytysasiaa kykenin löytämään jonkinasteisen kompromissin. Työnnän hartiat reippaasti selkänojaan ja löysään otettani kahvoista, eli pitelen kiinni hellästi esim. pelkästään sormilla. Asia on vielä hakusessa mutta alku näyttää lupaavalta.
Kovemmassa kiihdytyksessä, esimerkiksi ajoradalle siirryttäessä tarkoituksena päästä edellä ajavan auton imuun olen antanut pyörän heilua tarkoituksella hiukan. Heiluminen on kuitenkin sen verran mietoa,veikkaisin noin 20-30cm normaalia leveämpi ajoura. Mielestäni tämä mahdollistaa paljon normaalia nopeamman kiihdyttämisen, mutta vaatii luonnollisesti hiukan enemmän koordinaatiota. Voisi jossainmäärin verrata pystärillä putkelle nousemiseen.
Mainitaan vielä, että kevennän samalla takapuolta penkistä ja teen töitä lantiolla.

Joutilas kirjoitti:

Näppituntumalta pojinkeskiön pitäisi olla edessä ja melko alhaalla. Tuntuisi, että kun poljetaan mahdollisimman paljon 'pyörän eteen' ja matalalle, eliminoidaan ajoa horjuttavia voimia. Pythonilla tuota saattavat rajoittaa etupyörän halkaisija ja polkijan jalkojen pituus. Tumpin pitää pistää 20" etupyörä, tai polkea korkealle. :)

Jollain 45 ateisella selkänojalla homma toimii varmasti, mutta entä jos selkänoja on hyvin loivassa kulmassa, voiko matalalla keskiöllä asennosta tulla liian suora; pystyvätkö jalat enää polkemaan tehokkaasti? Pitäisikö loivalla selkänojalla polkimet nostaa tuosta syystä ylemmäs? Joku viisaampi voisi vastata.

Olen pitänyt tavoitteena lähelle 130-asteen lonkkakulmaa, joka on muistikuvieni perusteella tutkittu tehokkaimmaksi. Tästä taisi olla asiaa jossain tälläkin foorumilla. Nojakulman loiventuessa täytyy luonnollisesti polkimien nousta ylemmäs ja minun täytyykin ennen muutosta tarkistaa tuo lonkkakulman asteluku. Uskallan kuitenkin mutuilla, että minulla on hiukan varaa laskea tuota keskiötä. Tämän pitäisi kaiken järjen mukaan vakauttaa pyörää entisestään.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Käärme (python)

Viesti Kirjoittaja Ralii »

"Mitä heille kuuluu nyt" tyyppinen avaus jo tuokio sitten rakennetusta pythonista.

Pyörä toimittaa tällä hetkellä erittäin kokeellista virkaa 2-paikkaisena pyöränä. :mrgreen:

62016097_603999270094545_2185112638164303872_n.jpg
62016097_603999270094545_2185112638164303872_n.jpg (74.3 KiB) Katsottu 6105 kertaa

Tässä vaiheessa pyörä ei oo vielä täysin ajokuntoinen koska penkki on paikallaan mutta kiinnittämättä ja jarrujen kiinnitys on hiukan vaiheessa.

Koska oon viime ajat enemmälti puuhastellut enemmälti sähköpyörien kanssa ja asun noin yli 30km päässä Helsingistä mutta sinne säännöllisesti ajelen täytyy tähänkin sähköt rustailla. MXUS 500w vaihteellinen napamoottori on tilattu ja siihen 48v / 40A max controlleri. Omasta takaa löytyy jo 52v 17ah laadukas akku.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Käärme (python)

Viesti Kirjoittaja Ralii »

IMG_20190729_153104.jpg
IMG_20190729_153104.jpg (534.53 KiB) Katsottu 5772 kertaa

Pyörä valmis ja eka 60km lenkki ajettu kahdestaan.

Loppusäätö on vielä tekemättä. Johdot pitää saada laiteltua paremmin, matkustaja tarvii jalkatapit, jarruja pitää parannella ja moottorin maksimivoima täytyy rajoittaa. Tällä hetkellä tuo syö 2300w 500w luokitellulle moottorille.

Optima Baron | 1kw Velogatti

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käärme (python)

Viesti Kirjoittaja jori »

Mitäs tälle pyörälle kuuluu nykyään?

Jotenkin viehättävä pyörä, jossa kaikki on kohdallaan. Takamatkustajan jaloille en kuvasta kuitenkaan löytänyt paikaa. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin