Sivu 1/4

Käärme (python)

Lähetetty: 18 Loka 2009, 21:34
Kirjoittaja Ralii

Ajattelin aloittaa talveen varautumisen näin pyöräilyn merkeissä ja rakentaa uutta pyyttonia, joka sopisi paremmin talven mukana tuleviin ongelmiin. Lähtökohtana oli tavoite saada pyörään leveämmät renkaat, enemmän vaihteita ja lukkopolkimet. Entinen kolmivaihteinen pyörä sai tehdä tilaa uudelle tekniikalle. :mrgreen:

Tähän mennessä olen saanut tehtyä pyörään takahaarukan ja runkoa ohjausniveleen asti. Jonkinlaista jigin tynkääkin kerkesin äskettäin väsämään etuhaarukkaa varten. Alla kuvia. Puhelimella otettuja mutta toivottavasti saa edes jotain selvää.

18102009(001).jpg
18102009(004).jpg
18102009(005).jpg

Re: Käärme (python)

Lähetetty: 19 Loka 2009, 11:44
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Jigin kun tekee kunnolla niin helpottaa rakentamista kummasti.

Tuonhan ehdit vielä saada valmiiksi ennen kuin lunta enemmälti tulee.

Minkä kokoiset renkaat tuohon tulee?


Re: Käärme (python)

Lähetetty: 19 Loka 2009, 12:25
Kirjoittaja Ralii
Mustasudenkorento kirjoitti:

Jigin kun tekee kunnolla niin helpottaa rakentamista kummasti.

Tuonhan ehdit vielä saada valmiiksi ennen kuin lunta enemmälti tulee.

Minkä kokoiset renkaat tuohon tulee?

Meinasin sujauttaa 2 kappaletta 26" 559mm renkaita. On sitten näppärämpi kuljettaa yhtä vararengasta mukana pidemmillä reissuilla.


Re: Käärme (python)

Lähetetty: 17 Helmi 2010, 17:01
Kirjoittaja Ralii

Hieman päivitystä pyörän teon suhteen. Pienen tauon jälkeen olen taas alkanut kursia käärmettä kokoon ja tilanne näyttää nyt tältä.

tama.jpg

Re: Käärme (python)

Lähetetty: 17 Helmi 2010, 17:22
Kirjoittaja Pastori

Onko tää nyt Joensuussa?

Kiinnostaa tämä konsepti senverran kovasti että voisin käydä kattomassa.


Re: Käärme (python)

Lähetetty: 17 Helmi 2010, 17:26
Kirjoittaja Ralii
Pastori kirjoitti:

Onko tää nyt Joensuussa?

Kiinnostaa tämä konsepti senverran kovasti että voisin käydä kattomassa.

Tällä hetkellä pyörä on Kiteellä. Joensuussa ei ole tiloja, niin joudun aina tänne korpeen tulemaan hitsailuja varten. Voin toki ilmoitella kun saan pyörän Joensuuhun. :)


Re: Käärme (python)

Lähetetty: 20 Helmi 2010, 18:01
Kirjoittaja Ralii

Pyörä nyt tässä vaiheessa. Talvipenkistä tuli ehkä vähän liian muhkea, mutta hyvin tuntui silti jäisellä tiellä ohjautuvan. Seuraavaksi vaihteet, jarrut ja hienosäätö. Sitten koeajoa jonkun verran, että huomaa miten pyörää pitäisi jatkojalostaa taivutuksien yms. suhteen.

Edit: Kaikki vinkit koskien pyörää otetaan ilolla vastaan. Jos huomaatte parannusehdotuksia, niin pistäkää toki tulemaan. :)

Edit2: Pienen mietinnän jälkeen olen päättänyt, että penkki lähtee vaihtoon. Tuo hirvitys ei sovi alkuunkaan, edes talvipenkiksi. :mrgreen:


Re: Käärme (python)

Lähetetty: 28 Maalis 2010, 14:39
Kirjoittaja Ralii

Nyt on penkin runko uusittu, lokasuojia hiukan sihdattu ja takajarru laitettu paikoilleen. Etulokasuojaa joutunee vielä hiukan lyhentämään. Loivensin myös penkin kulmaa noin 35-asteeseen. Vaatinee hiukan koeajoa ja totuttelua, että tietää miten python mallinen pyörä reagoi tollaseen kulmaan. Valitettavasti tässä sohjossa ei pahemmin ajella, kun ympärillä on vain hiekkatietä ja se tunnetusti tuppaa näillä vesikeleillä olemaan aika mahdotonta kuraa.

Vielä on pyörän suhteen pieniä säätöjä jäljellä, kuten ehkä tuon ohjauskulman muuttaminen. Tuokin selvinnee sitten, kun pääsee hiukan koejamaan pyörää ja totuttelemaan sen tuntumaan. Tämän takia penkkiä ei vielä uskalla pehmustaa ja laittaa kasaan. Painoa uuden penkin kanssa pitäisi olla vähemmän.

Entisen penkin kanssa painoa pyörällä oli 17kg. Nyt olettaisin painon tippuneen pari kiloa, mikä on tietenkin positiivista. Penkin teko osottautui yllättävän vaikeaksi ja vaatinee paljon harjoittelua, joten päädyin tekemään ns. lankkupenkin, joskin hiukan loivemmalla kulmalla. Täytynee tunnustaa oma tappio tämän asian suhteen ja tilailla sitten e-baysta tai jostain ihan kaupallinen penkki tuossa kesän korvilla.


Re: Käärme (python)

Lähetetty: 28 Maalis 2010, 16:41
Kirjoittaja PW

Saiskos tuosta teknisiä tietoja kuten ohjauskulma, akseliväli, jättö ym. mittoja ?
Onko tuossa ohjaus nivelessä minkälaiset laakerit ?
Kyllä yksinkertainen on kaunista !


Re: Käärme (python)

Lähetetty: 29 Maalis 2010, 08:48
Kirjoittaja Hopea

Ja jos kerrot vielä, millaista kyytiä tuo antaa. Tuntuuko että tarvitsisi jonkinlaista jousitusta?

Olen suunnitellut samantyyppistä, äärettömän yksinkertaista itselleni mutta kaksi kertaa hyvin suunniteltu ei ole vielä läheskään tehty...


Re: Käärme (python)

Lähetetty: 29 Maalis 2010, 20:45
Kirjoittaja Ralii
PW kirjoitti:

Saiskos tuosta teknisiä tietoja kuten ohjauskulma, akseliväli, jättö ym. mittoja ?
Onko tuossa ohjaus nivelessä minkälaiset laakerit ?
Kyllä yksinkertainen on kaunista !

Mitat ovat enemmänkin sinnepäin mittoja, johtuen työvälineistäni. (kolmioviivain yms.)

Ohjauksen astekulma: 65 +/- 3 astetta (kolmioviivain)
Akseliväli: 128cm
Jättö: noin -22cm. Tämä siis pikaisella mittauksella. Ei välttämättä tarkka.

Ohjausnivelenä toimii poljinkeskiö mallia vanhus. Pitäisi kestää mutta aika näyttää, joutuuko vaihtamaan.

Jos haluat tietää lisää mittoja tai tarkempia tuloksia, voin niitä tuossa viikonloppuna katsella hieman tarkemmin, kun olen taas pyörän luona. :)

Hopea kirjoitti:

Ja jos kerrot vielä, millaista kyytiä tuo antaa. Tuntuuko että tarvitsisi jonkinlaista jousitusta?

Olen suunnitellut samantyyppistä, äärettömän yksinkertaista itselleni mutta kaksi kertaa hyvin suunniteltu ei ole vielä läheskään tehty...

Jousitus taitaa olla sen verran makuaisia, ettei minun sanomisiani kannata ottaa kirjaimellisesti varsinkaan, kun ottaa huomioon sen, että python on ainoa nojakki, jolla olen koskaan ajanut, joten vertailukohtana toimii ainoastaan pystäri. Toivottavasti tähän saadaan muutosta viimeistään lowridessä.

Uudella pyörällä ajaminen tuntuu omasta mielestäni varsin pehmeältä, johtuen ehkä tällä hetkellä suurehkoista renkaista ja pienestä vauhdista. (vaihteisto ei vielä toiminnassa.) Mielestäni rengasvalinnalla voidaan pelata paljonkin "pehmeyden" suhteen.
Vanhalla pyörällä kesärenkailla 24"-37 ja 622mm-37 ajaessa ilmenee huonommalla tiellä pienehkeöä pomputusta, joka ei omaa ajoa haitannut. Ainoastaan pyörätiellä ajorataa ylittäessä olisi ehkä tarvinnut jonkinlaista jousitusta tai pehmustetta kanttikivistä johtuen. Yleensä hoidin tämän nostamalla takapuoleni hartioiden varassa ilmaan ja joustamalla jaloilla/selällä.

Omassa ajoympäristössä nämä tienylitykset ovat sen verran vähäisessä roolissa, etten ole kokenut varsinaista tarvetta hankkia jousitusta pyörääni mutta voisin kuvitella esimerkiksi jatkuvasti kaupungissa ajettaessa tai teitä yliteltäessä jousitukselle olevankin tarvetta. Tietä ylittäessä joutui aina hidastamaan vauhdin noin 10-15km/h ja jousitus saattaisi jopa voittaa aikaa jatkuvasti kaupungissa ajettaessa. Hyvä ja helppo ratkaisu taitaisi olla magnesin sivuilta löytyvä kumipala jousitus ja hieman muhkeammat renkaat.


Re: Käärme (python)

Lähetetty: 29 Maalis 2010, 23:11
Kirjoittaja Joutilas

Siinä alkuperäisessä mallissahan oli se kumityynyjouste siinä runkoputken ja takahaarukan liitoksessa, ja myöhemmin on ulkomailla tehty varsin mutkikkaitakin iskunvaimennusviritelmiä.

Omat ajokokemukseni rajoittuvat rautakangenjäykkään rakenteeseen, johon päädyin osittain siksikin, että tahdoin harjoitusvaiheessa varmuuden vuoksi eliminoida kaikki turhat klapit. Ja olihan se jonkunverran yksinkertaisempi tehdäkin.

Normaaleilla 22-tuumaisilla Ponin pyörillä ajo oli suhteellisen ongelmatonta, jota varmasti auttoi se, että häijymmälle nimismiehenkiharalle altistuin melko harvoin. Se kyllä tuntui ja rynkytti aika ilkeästi.

Renkaat joustivat osaltaan ja eniten arveluttikin ohjausakselin laakeroinnin kestävyys (kuski liki 90kg). Yksittäisissä töyssyissä helpotin sen tilannetta siirtämällä painoa hartioiden ja polkimien varaan. Sopivalla ponnistuksella ohjausnivelen kuormituksen saa käännettyä vaikka nosteeksi. (Mikä tuli itsellenikin yllätyksenä ja jouduin tukevoittamaan kiinnitysmekanismia siihen suuntaan.)

Nyt olen elätellyt toiveita 24-tuumaisesta rakennusprojektista ja tuo jousituskin on taas noussut harkintaan. Rakenteen pitäisin mielelläni varsin pelkistettynä, joten ainoa ratkaisu taitaa olla se alkuperäinen takahaarukan vaimennus kumityynyllä.

Vai olisiko jäykkä kuitenkin simppeliydessään 'siistein' valinta.

Onkohan täällä kellään omakohtaisia kokemuksia 'jousitetusta' pythonista? Vaikka juuri siitä alkuperäisestäkin konstruktiosta, miten se 'elää'?


Re: Käärme (python)

Lähetetty: 15 Touko 2010, 11:02
Kirjoittaja Ralii

Laitetaas pientä välikuvaa edistymisestä.

Etuvaihtajan tappi on nyt taivutettu sopivaan kulmaan, rosoisimmat saumat siistitty, etulokari laitettu vaihtoon ja penkin persusosaa höylätty hieman ohuemmaksi. Saumoja siistiessä löytyi vain yksi huonompi sauma, jonka sain kuntoon suht helpolla työllä.
Seuraavaksi on vuorossa maalaus, penkin teko ja vaijereiden virittelyä, jonka jälkeen pyörä toivottavasti lähtee mukaani Joensuuhun päivittäiseksi työjuhdaksi. :)
Tässä vaiheessa alkaa tuntua, että jätän tämän mallin siistimisen ja nypläyksen hieman vähemmälle, eli laitan kohtapuoliin ajoille ja aloittelen ehkä seuraavaa versiota tässä kesän korvilla. Tämä johtuen siitä tosiasiasta, että hitsaus/metallityö kokemukseni ennen projektia rajoittui lähinnä teini-iässä tehtyyn mopon pakoputken korjaamiseen ja pyörän rakentaminen on vienyt taitojani huomattavissa määrin eteenpäin aivan, kuten toivoinkin. Lopputuloksena se, että on luultavasti helpompi lähteä rakentamaan uutta runkoa hieman varmemmin ottein heti alusta-asti, kuin ruveta siistimään vanhaa pakollista harjoittelukappaletta. En nyt sano, että olisin pettynyt pyöräni lopputulokseen vaan, että yksinkertaisesti uskon pystyväni jo parempaan, kuin tällä rungolla on enää potentiaalia.


Re: Käärme (python)

Lähetetty: 15 Touko 2010, 11:25
Kirjoittaja jori

Hyvin mielenkiintoista.
Laittaisitko lähikuvan ohjausnivelen kiinnittymisistä etuhaarukkaan ja takarunkoon. Olet saanut nivelen lähelle rengasta, mikä on mahdollistanut pienemmän negatiivisen :? jättämän, kuin tämän kokoisilla pyörillä varustetussa käärmeessä tavallisesti.
Eikös tuon istuinrungon yläpää pitäisi kääntyä yläviistoon lapaluiden tueksi tehopoljentaa varten. Kiinnitti huomioni, kun minulla on omassa pyörässäni sama ongelma.

Jori


Re: Käärme (python)

Lähetetty: 15 Touko 2010, 12:51
Kirjoittaja Ralii
jori kirjoitti:

Hyvin mielenkiintoista.
Laittaisitko lähikuvan ohjausnivelen kiinnittymisistä etuhaarukkaan ja takarunkoon. Olet saanut nivelen lähelle rengasta, mikä on mahdollistanut pienemmän negatiivisen :? jättämän, kuin tämän kokoisilla pyörillä varustetussa käärmeessä tavallisesti.
Eikös tuon istuinrungon yläpää pitäisi kääntyä yläviistoon lapaluiden tueksi tehopoljentaa varten. Kiinnitti huomioni, kun minulla on omassa pyörässäni sama ongelma.

Jori

Kuvia pystyn ottamaan, mutta hieman myöhemmin, joten ajattelin tuhlata hetken aikaa ja väkerrellä paintista jonkinnäköisen piirroksen, josta kävisi ilmi tuo nivelenkohta.
Toivottavasti tuosta saa idean selville. Eli etuhaarukka on "upotettu" nivelen koteloon.

Oikeanpuoleinen siis sivukuva ja vasen on ylhäältäpäin.