sh13

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3787
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

sh13

ViestiKirjoittaja irakas » 15 Marras 2009, 09:15

Tällainen tästä pyörästä lopulta tuli.
Kuva
---------------------------------------------------------------------------------------


Olen tekemässä kansalaisopiston metallitöissä sh11:n (http://farm3.static.flickr.com/2641/393 ... 5d12_o.png) ohella sh13:ta:

Kuva

Runko on tehty 61 mm pakoputkiosista, joita Biltema myy tapansa mukaan koht. edullisesti. Putkien osat liitetään toisiinsa muhvein. Sarjaan kuuluvien kaarevien kulmakappaleiden kulma on 130 astetta. Yritin ensiksi tehdä muhviliitokset juottamalla, mutta putkien pinnoite esti sen.

Takapyörä on 26". Alunperin oli tarkoitus tehdä myös etupyörä 26", mutta istuimen korkeus olisi ollut 550 mm, joka minun pituudelleni (173 cm) on mielestäni liikaa. Takahaarukaksi on runkoputki halkaistu ja levitetty. Haarukan sisäsivuille on hitsattu 1,5 mm teräslevy.

Teen molemmat sekä sh11:n että sh13:n etuvetoisena.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10472
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh13

ViestiKirjoittaja jori » 15 Marras 2009, 11:33

Nyt tulee hieno!
Tuo halkaistusta putkesta tehty haarukka on super tyylikäs, mutta varmaan myös aika työläs.
Kannattaisikohan jättää etuhaarukan yläpää kuitenkin näkyviin. Tuollaisen alaohjattavan taluttaminen on muuten aika ikävää hommaa - siis jos joskus tarvitsee taluttaa. Haarukkaan kiinnitetty ohjaustanko on nimittäin niin takapainoinen, että pyörän kallistaminen kääntänee etupyörää, ei kallistuksen suuntaan, vaan päinvastaiseen suuntaan. Tietenkin ohjausakselin etupuolelle sijoitettu vastapainokin kääntäisi tilanteen voiton puolelle -esim. juomapullo- mutta vastapaino on kuitenkin aina paino, mitä pyörämaakarin ainakin tavallisesti pitää raivokkaasti välttää. :) Ei tuosta etupyörän takapainoisuudesta muuta haittaa ole kuin tämä taluttamisen ja ilman käsiä ajamisen vaikeutuminen, joten pelkkä talutuskahva tuohon yläpuolelle riittänee.

Jori
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh13

ViestiKirjoittaja jviirret » 15 Marras 2009, 12:26

jori kirjoitti:Tuo halkaistusta putkesta tehty haarukka on super tyylikäs, mutta varmaan myös aika työläs.


Tästä Jorin kans samaa miltä, voisin jopa sanoa ettei taatusti pysy suorana, mutta jätämpä vielä sanomatta. Kannttanee kokeille puolen metrin jämäputkeen ennen varsinaista runkoa. Jo pelkkä halkaisu tekee putkesta odotuksista eroavan näköisen. Nämä putket kun on suikaleesta väännetty kylmänä tötterölle ja niihin jää melko jännitykset.
Mutta kokeile ja kerro miten kävi, itse en nojapyörissä ole tällaista ideaa kokeillut, nähnyt kylläkin.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3787
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh13

ViestiKirjoittaja irakas » 15 Marras 2009, 13:51

jori kirjoitti:Nyt tulee hieno!
Tuo halkaistusta putkesta tehty haarukka on super tyylikäs, mutta varmaan myös aika työläs.
Kannattaisikohan jättää etuhaarukan yläpää kuitenkin näkyviin. Tuollaisen alaohjattavan taluttaminen on muuten aika ikävää hommaa - siis jos joskus tarvitsee taluttaa. Haarukkaan kiinnitetty ohjaustanko on nimittäin niin takapainoinen, että pyörän kallistaminen kääntänee etupyörää, ei kallistuksen suuntaan, vaan päinvastaiseen suuntaan. Tietenkin ohjausakselin etupuolelle sijoitettu vastapainokin kääntäisi tilanteen voiton puolelle -esim. juomapullo- mutta vastapaino on kuitenkin aina paino, mitä pyörämaakarin ainakin tavallisesti pitää raivokkaasti välttää. :) Ei tuosta etupyörän takapainoisuudesta muuta haittaa ole kuin tämä taluttamisen ja ilman käsiä ajamisen vaikeutuminen, joten pelkkä talutuskahva tuohon yläpuolelle riittänee.

Jori


Joo, takahaarukka oli kovasi työläs ja vaativa. Olen nimittäin sen jo tehnyt. Hitsaaminen onnistui aika hyvin, eikä vääntelyjä esiintynyt, kun heftasin ensin 2 cm:n välein. Laitan kuvaa, kun ehdin.

Hyvä, kun viimein selvisi, miksi sh5:n

Kuva

ja sh8:n

Kuva

taluttaminen on vaikeaa. Siksi kummassakin näkyy alas käännettävä kädensija, josta voi taluttaessa ohjata ja, joka on toiminut hyvin. Tietenkin laitan sellaisen myös sh11: ja sh13:iin. Jäi vain piirustuksista pois.

Biltemasta ostamieni pakoputken kulmakappaleiden kulma on 120 astetta eikä 130 niinkuin alussa mainitsin. Yksittäikappeleiden hinta oli siinä 8 €:n paikkeilla.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6348
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: sh13

ViestiKirjoittaja Pastori » 15 Marras 2009, 15:15

Jos olisi pintaa vetässyt ensin hiomakoneelle - niin olisiko juottaminen sitten onnistunut? Eikös niissä pakoputkissa ole joku hautausurakoitsijoiden suosittelema pintakäsittely?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3787
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh13

ViestiKirjoittaja irakas » 16 Marras 2009, 10:32

Pastori kirjoitti:Jos olisi pintaa vetässyt ensin hiomakoneelle - niin olisiko juottaminen sitten onnistunut? Eikös niissä pakoputkissa ole joku hautausurakoitsijoiden suosittelema pintakäsittely?


Joo, kyllä minä vetelin hiomakoneella ne pinnat, joihin pääsin käsiksi, mutta muhvin sisäpintoihin ei sillä päässyt. Niiden käsin hiominen kävi kovin työlääksi ja niin puutteelliseksi, että juottaminen ei onnistunut vaikka kuumennusvälineet (kaasuhitsipilli) olivat hyvät. Migillä homma sujui hyvin.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3787
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh13

ViestiKirjoittaja irakas » 17 Marras 2009, 09:35

Tässä kuva vielä vähän keskeneräisestä takahaarukasta:


Kuva

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10472
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh13

ViestiKirjoittaja jori » 17 Marras 2009, 10:36

Onkos tuo TIGillä sulatettu tuo reuna, kun on noin siisti? Muutenkin ihan ammattimiehen jälkeä.

Jori
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6348
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: sh13

ViestiKirjoittaja Pastori » 17 Marras 2009, 10:52

Kyllä vaan - eli tohon perään tulee pystyyn ne dropoutit?

Aika hyvältä alkaa kuulostaa toi sun potentiaalinen firman nimi "Vaajakosken nojapyrötehdas OY". Joka tullee muodostamamaan lyhenteen VANOY?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3787
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh13

ViestiKirjoittaja irakas » 17 Marras 2009, 12:11

jori kirjoitti:Onkos tuo TIGillä sulatettu tuo reuna, kun on noin siisti? Muutenkin ihan ammattimiehen jälkeä.

Jori


Hitsaus on suoritettu MIGillä ja siis ohuella itsesyöttävällä langalla. Heftasin sauman ensin n. 10 cm:n välein. Sitten ajoin 1,5 mm:n laikalla sauman auki, jonka jälkeen heftasin sen n. 2 cm:n välein ennen lopullista hitsausta. Hitsauksen jälkeen oli sauma aika kamalan näköinen, mutta kulmahiomakoneella sai sen siistiksi. Pieniä jälkihitsauksia joutuu paikoitellen tekemään hiottaessa ilmestyneisiin reikiin.

Dropoutit, 4 mm teräslevystä, hitsaan haarukan päihin.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh13

ViestiKirjoittaja jviirret » 17 Marras 2009, 13:05

irakas kirjoitti:Tässä kuva vielä vähän keskeneräisestä takahaarukasta:


No näyttääpä uskomattoman suoralta. En olisi ikinä uskonut. Laiskana olisin itse tehnyt tavallisesta etuhaarukasta :lol:

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3787
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh13

ViestiKirjoittaja irakas » 11 Joulu 2009, 23:29

sh13 on nyt tällaisessa vaiheessa:

Kuva

Raakile lähikuva taittopyöristä:

Kuva

Molemat taittopyörät ovat siis nyt nivelöidyt kulmanivelillä. Kyllä on todettava, että vetävän ketjun taittopyörän tarvitsee kääntyilä yllättävän vähän etupyörän kääntyessä niinkuin Jori on vakuutellut. Paluuketjun taittopyörä kääntyilee jo huomattavasti enemmän.

En ole vielä löytänyt rataspakalla varustettua 20":n vetopyörää. Olisikohan kellään sellaista varastossa. Paikallinen Pekan Rysä toimittaisi sellaisen n. 80-90 €:n hintaan. Tarvitsisin niitä kaksikin, kun on tekeillä myös sh11, jossa olisi myös sellaisen tarve.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15662
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: sh13

ViestiKirjoittaja PW » 12 Joulu 2009, 19:46

Hienolta näyttää, tykkään tuosta yksinkertaisesta muodosta.
Onko tuo etuhaarukka jostain vanhasta ?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3787
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh13

ViestiKirjoittaja irakas » 12 Joulu 2009, 21:13

PW kirjoitti:Hienolta näyttää, tykkään tuosta yksinkertaisesta muodosta.
Onko tuo etuhaarukka jostain vanhasta ?


Etuhaarukka on 26" pystypyörästä lyhennettynä 20" pyörälle sopivaksi. Taittopyörät ovat lentokoneen siivekkeiden ohjainvaijereiden rissoja, jotka olen saanut hankittua Tikkakoskelta.

Ainoa huoli on kääntösäde, joka tuntuu muodostuvan aika suureksi. :roll:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15662
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: sh13

ViestiKirjoittaja PW » 12 Joulu 2009, 21:22

Rajottaako tuolla tavalla toteutettu alaohjaus kääntösädettä verrattuna yläohjaukseen ?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija