sh14

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh14

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

sh14:n tekemistä helpottaisi, jos ei aivan samaan tasoon laittaisi etu- ja takapyörää.

Tai sitten trimmaisi homman niin, että ajolinjat kohtaisivat tien pinnassa, jolloin etu- ja takapyörien tasot olisivat kulmassa keskenään.

Olisikohan tällaisista tempuista haittaa ajettaessa? Aiheuttaisiko tällainen huojuntaa kovemmissa vauhdeissa?

Kannattanee valita mieluummin etuvasemmalta takaoikealle kulkeva rungon vinous (skissin sivukuva). Tämä rakenne on ainakin etupuomin notkumisen kannalta paljon parempi kuin päinvastainen vinous. Vetopuolen taittopyörän saa lähelle runkoputkea, jolloin etupuomia oikealle taivuttavan ketjuvoiman vipuvarsi jää pienemmäksi. Emäputki pitää myös kiinnittää runkoon keskiviivan vasemmalle puolelle. Tämä kaikki siis ketjuvoimien vastaanottamista silmällä pitäen. Sama temppu voidaan tietenkin tehdä myös kallistamalla vetävää etupyörää vasemmalle, jolloin ketjulinja tulee myös lähemmäs runkoputkea. Haarukka pysyy siis suorassa, mutta pyörä asennetaan tähän hiukan vinoon. Tätä ilmeisesti tarkoitit tuolla ajokoira-tyyppisellä "pyörätasot eri kulmissa" konstruktiolla. Laitan tähän kuvan selventämään selitystäni tuolta edellä esitetystä linkistä. KuvaKuva

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh14

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kiitos taas hyvistä vinkeistä! :D

Ehdin vielä juuri korjata tilanteen emäputken asentamiseksi rungon keskilinjasta vasemmalle.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: sh14

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:

Kannattanee valita mieluummin etuvasemmalta takaoikealle kulkeva rungon vinous (skissin sivukuva). Tämä rakenne on ainakin etupuomin notkumisen kannalta paljon parempi kuin päinvastainen vinous. Vetopuolen taittopyörän saa lähelle runkoputkea, jolloin etupuomia oikealle taivuttavan ketjuvoiman vipuvarsi jää pienemmäksi. Emäputki pitää myös kiinnittää runkoon keskiviivan vasemmalle puolelle. Tämä kaikki siis ketjuvoimien vastaanottamista silmällä pitäen. Sama temppu voidaan tietenkin tehdä myös kallistamalla vetävää etupyörää vasemmalle, jolloin ketjulinja tulee myös lähemmäs runkoputkea. Haarukka pysyy siis suorassa, mutta pyörä asennetaan tähän hiukan vinoon. Tätä ilmeisesti tarkoitit tuolla ajokoira-tyyppisellä "pyörätasot eri kulmissa" konstruktiolla. Laitan tähän kuvan selventämään selitystäni tuolta edellä esitetystä linkistä. "kuvat poistettu"
Jori

Tjaa, omat kokemukseni puoltaisivat kyllä päinvastaista. Olen joutunut laittamaan vetorissan aivan runkoputken sivuun, koska muuten se hankaa ikävästi polven sisäsyrjään. ketjulinja on siis vino, mistä ei ole ollut mitään haittaa. Tuossa vinoputkisessa rissa jäisi sentin pari ulommas. Mutta koska istutaan korkeammalla se jää myös istuimeen nähden alemmas, mikä saattaa pelastaa tilanteen.

Quot homines, tot sententiae.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh14

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Tuossa vinoputkisessa rissa jäisi sentin pari ulommas. Mutta koska istutaan korkeammalla se jää myös istuimeen nähden alemmas, mikä saattaa pelastaa tilanteen.

Ja pelastaakin. Jalan alin osa polkiessa on penkin ja kampilaakerin välisellä linjalla polveen asti. Jos tuo taittorissa on polven kohdalla tai taempana niin mitään ongelmaa ei pitäisi olla, paitsi pussihousuilla :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh14

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kannattanee valita mieluummin etuvasemmalta takaoikealle kulkeva rungon vinous (skissin sivukuva). Tämä rakenne on ainakin etupuomin notkumisen kannalta paljon parempi kuin päinvastainen vinous. Vetopuolen taittopyörän saa lähelle runkoputkea, jolloin etupuomia oikealle taivuttavan ketjuvoiman vipuvarsi jää pienemmäksi. Emäputki pitää myös kiinnittää runkoon keskiviivan vasemmalle puolelle. Tämä kaikki siis ketjuvoimien vastaanottamista silmällä pitäen. Sama temppu voidaan tietenkin tehdä myös kallistamalla vetävää etupyörää vasemmalle, jolloin ketjulinja tulee myös lähemmäs runkoputkea. Haarukka pysyy siis suorassa, mutta pyörä asennetaan tähän hiukan vinoon. Tätä ilmeisesti tarkoitit tuolla ajokoira-tyyppisellä "pyörätasot eri kulmissa" konstruktiolla. Laitan tähän kuvan selventämään selitystäni tuolta edellä esitetystä linkistä. "kuvat poistettu"
Jori

Tjaa, omat kokemukseni puoltaisivat kyllä päinvastaista. Olen joutunut laittamaan vetorissan aivan runkoputken sivuun, koska muuten se hankaa ikävästi polven sisäsyrjään. ketjulinja on siis vino, mistä ei ole ollut mitään haittaa. Tuossa vinoputkisessa rissa jäisi sentin pari ulommas. Mutta koska istutaan korkeammalla se jää myös istuimeen nähden alemmas, mikä saattaa pelastaa tilanteen.

Tarkoitin juuri tuota samaa asiaa. Katso tarkasti tuota edestä päin otettua kuvaa. Siinä taittopyörän voi asentaa vaikka hankaavan lähelle runkoputkea ketjulinjan menemättä vinoon. Rissan kohdalla leveys on siis minimissään ja ketjuvoiman momenttivarsi myös. Kampikeskiön kohdalla asennus on tietysti epäsymmetrinen, mutta tuon epäsymmetrisyyden aiheuttama taivutusmomentti vaikuttaa vähemmän etupuomin notkumiseen sivulle, kuin tyvessä oleva ylimääräinen ketjulinjan ja putken etäisyys.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh14

Viesti Kirjoittaja irakas »

Juuri tuo taittopyörän osumisen polveen välttämisen vuoksi pähkäilin laittaa runkoputken takapyörän vasemmalle puolelle. Jorin ehdotus on kuitenkin jotenkin luontevampi niinkuin se tuossa Losnassakin http://digilander.libero.it/maulettilan ... /index.htm on. Kampikeskiötä on mahdollisuus jonkin verran siirtää oikealle runkoputken keskilinjasta.

Epämukavin piirre tässä suoraputki-ratkaisussa on se, että istuinkorkeus tulee suureksi vaikka käyttäisi 20":n etupyörää.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh14

Viesti Kirjoittaja irakas »

Menipä taas Jorin kanssa viestit päällekkäin. Onneksi asiat menivät putkeen! :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sh14

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Epämukavin piirre tässä suoraputki-ratkaisussa on se, että istuinkorkeus tulee suureksi vaikka käyttäisi 20":n etupyörää.

Ei epäsymmetrisyyden hyödyntäminen edellytä suoraa runkoputkea. Myös käyräputkisessa kannattaa hyödyntää etupuomin tyviosan kääntämistä oikealle ketjulinjan lähelle. Tämä edellyttää tietenkin emäputken asentamista epäsymmetrisesti. Myös takavetoisessa tällä rakenteella voidaan notkumista hillitä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: sh14

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:

Tarkoitin juuri tuota samaa asiaa. Katso tarkasti tuota edestä päin otettua kuvaa. Siinä taittopyörän voi asentaa vaikka hankaavan lähelle runkoputkea ketjulinjan menemättä vinoon. Rissan kohdalla leveys on siis minimissään ja ketjuvoiman momenttivarsi myös. Kampikeskiön kohdalla asennus on tietysti epäsymmetrinen, mutta tuon epäsymmetrisyyden aiheuttama taivutusmomentti vaikuttaa vähemmän etupuomin notkumiseen sivulle, kuin tyvessä oleva ylimääräinen ketjulinjan ja putken etäisyys.

Jori

Rissa jäisi liian ulos minun tapauksessa vaikka olisi kiinni runkoputkessa. Tai sitten pitäisi opetella ajamaan polvet levällään. :D
Jos kaikesta huolimatta tulee ongelmia niin voihan runkoaisaan loveta kolon rissalle, johon voi samantien integroida ketjusuojuksen.

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Tuossa vinoputkisessa rissa jäisi sentin pari ulommas. Mutta koska istutaan korkeammalla se jää myös istuimeen nähden alemmas, mikä saattaa pelastaa tilanteen.

Ja pelastaakin. Jalan alin osa polkiessa on penkin ja kampilaakerin välisellä linjalla polveen asti. Jos tuo taittorissa on polven kohdalla tai taempana niin mitään ongelmaa ei pitäisi olla, paitsi pussihousuilla :D

Jukka

Luultavasti ja toivottavasti käy juuri näin.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh14

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Epämukavin piirre tässä suoraputki-ratkaisussa on se, että istuinkorkeus tulee suureksi vaikka käyttäisi 20":n etupyörää.

Ei epäsymmetrisyyden hyödyntäminen edellytä suoraa runkoputkea. Myös käyräputkisessa kannattaa hyödyntää etupuomin tyviosan kääntämistä oikealle ketjulinjan lähelle. Tämä edellyttää tietenkin emäputken asentamista epäsymmetrisesti. Myös takavetoisessa tällä rakenteella voidaan notkumista hillitä.

Minulla on tässä projektissa tavoitteena löytää rakenteeltaan mahdollisimman yksinkertainen ja kevyt nojakki ja siksi tuo suora runkoputki viehättää.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: sh14

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

KuvaKuva

Jori

Sori Jori.

Olen ollut vähän offline pari päivää.

Ne CAD piirrokset on juuri tuosta Losnasta. Kysyin tuolta Enricolta kuinka se oli tehnyt tuon takaosan ja sieltäpä tuli meilissä noi CAD kuvat.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh14

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Oisko tuossa linkissä sakarille apuja, saman tapasia kuvia ja suunnitelmia?

Tarkoititko tätä http://digilander.libero.it/maulettilan ... /index.htm linkkiä?

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: sh14

Viesti Kirjoittaja PW »

Sori se miun löytämä linkki on tippunu johonkin matkalle. Vielä kun jaksas muistaa mistä sen löysin. :?
Löysin ! Yritänpä liittää sen linkin tähän : http://digilander.libero.it/maulettilan ... LOSNAb.htm
siellä on kuvia tommosista epäsymmetrisistä muutamia ja muutakin juttua aihesta ja vierestä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: sh14

Viesti Kirjoittaja PW »

Niin no sehän on tuon Losnan kehityksestä kertova juttu. Nyt kun tarkemmin lueskelin ensin kattelin vaan kuvia :D

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sh14

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kuinka paksu taka-akseli tuossa losnassa on? Kuinkahan paksu sen pitäisi olla jos laittaisi taakse 26" vetävän renkaan?
Pistin tuossa osiksi yhden shimanon navan jossa kierteillä oleva takapakka. Siihen saisi helposti ainakin 15mm akselin jos tekisi laakeroinnin runkoon. Ehkä isommankin, mutta tuohon kokoon saisi helposti akselin 16mm pultista sorvaamalla ja laakereitakin joka kaupassa. Voisi yhdistää tämän idean tuohon omaan highracer-suunnitelmaan ( http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer.htm )

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin