Kiekon rihtaus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.

Rihtaatko kiekkosi itse?

Kyllä. Rihtaan kiekkoni pyörän haarukassa.

10
22%

Kyllä ja omistan rihtauspukin.

15
33%

En, koska ei hermot riitä.

2
4%

En, koska se ei maksa paljon teetettynä.

2
4%

En, mutta olen kiinnostunut opettelemaan.

17
37%
 
Ääniä yhteensä: 46

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.sapim.be/spoke-calculator Tässä on hyvä laskin hommaan ja selkee .

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Premnas kirjoitti:

Siis pinnasta tarvitsee ottaa kolme eri mittaa jotta saa oikean? Tuon "kaulan" pituudenkin erikseen?

Ei tarvi kaulaa mitata. Jos kaula on liian pitkä, käytetään prikkaa välissä, melko harvinaista se...

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Siis pinnasta tarvitsee ottaa kolme eri mittaa jotta saa oikean? Tuon "kaulan" pituudenkin erikseen?

Ei tarvitse. Polkupyörän pinnat ovat (yleesä)noiden muiden mittojensa takia samanlaisia, jos pinnan paksuus on sama.

ED. Oho, Niko ehtikin ensin. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mä ehdin jo ihmetellä että mistä ihmeestä niitä oikeanmittaisia pinnoja löytää. Pyöränhuoltoliike tuotti hienoisen pettymyksen kun olisivat joutuneet tilaamaan jenkeistä saakka ja kuukauden olis kestänyt ja pinnan hinta 2e/kpl :shock: . Lähetin jo kyselyä recumbentpartsille mutta sitten muistin että Gingko:lla on vähän kaikenlaisia osia ja ei hitsi, sehän on pinnojen karkkilaari :mrgreen: ! Millin välein laajat skaalat erikokoisia! Hintakin minusta kohtuullinen, musta maksaa 0,5e/kpl ja perus teräksinen 0,4e/kpl.

Jos joku tarttee lyhyitä pinnoja niin sieltä ainakin näyttää saavan, lyhyin oli peräti 60mm :mrgreen: . Siis http://www.gingko-feine-veloteile.de/gi ... p/en/home/

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Helsingissä on Toni & Toni joka tekee paikan päällä 2 mm pinnat sulle käden käänteessä. Hinta taitaa toki olla 1e/kpl mutta jos kaipaa pinnat äkkiä eikä halua mitään erikoista niin heiltä saa nopeasti.
Ihme sinänsä ettei kaikki ole jo tietoisia tosta Ginkgon valikoimasta, eiks meillä ole jossain tietopaketti kaupoista jotka myy nojapyöriin tavaraa/varaosia?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.symotic.com/industry/ Täältä saa vaikka millaisia pinnoja tilattua . Tekevät myös koko vanteet .

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kyllä se Ginkgo ihan varmasti on jossain ketjussa, mutta mä taas tapani mukaan etsin ensin jostain ihan muualta ja sitten vasta muistan että ai niin, sellanenkin...olenhan tilannut sieltä kaikkea muuta kyllä jo ennestään.

Tuota symoticia jo eilen katselin ja jäin miettimään, voishan sitä kysyä millaset tilausjonot niillä on että kuinka nopeasti sieltä voisi saada.

Onko noi mustat pinnat vain ulkonäkökysymys vai suojaako se maali jotenkin paremmin pinnaa? Onhan mulla scorpionissakin rst-pinnat sellasenaan vaikka siinä on mustat navat ja kehä, eikä se näytä yhtään pöljältä. Pitäiskö vaihtaa mustien tilalle pelkät rst-pinnat.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Pitäiskö vaihtaa mustien tilalle pelkät rst-pinnat.

Jos haluat kauan kestävät pinnat, älä valitse ruostumattomia. Ruostumaton teräs on väsymisen kannalta selvästi heikompaa. Ei se ero iso ole pinnojen tapauksessa, mutta teoriassa niin suuri, ettei yleensä käytetä ruostumattomia jousia, jos voi käyttää "mustia". Musta voi tässä tapauksessa tarkoittaa myös maalaamatonta "ruostuvaa" terästä. Puhutaan mustasta raudasta tai -teräksestä, kun tarkoitetaan ei kirkasta (ruostumatonta). Pinnojen tapauksessa voi kyse olla mustasta maalistakin. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No nyt mä menin viimeistään sekaisin. Ainakin tuo Symotec ilmoittaa materiaaliksi joko ruostumattoman tai sinkityn teräksen. Gingko myy "mustaa ruostumatonta terästä", mitä tuokin sitten tarkoittaa (mustaa pinnasta vai häh). Ainakin tuo mun poikkimennyt pinna näytti nimenomaan maalatulta, ei se kauttaaltaan ollut musta, vain pinnasta. Eli mitä pinnoja tässä nyt sitten pitäisi hankkia?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

No nyt mä menin viimeistään sekaisin. Ainakin tuo Symotec ilmoittaa materiaaliksi joko ruostumattoman tai sinkityn teräksen. Gingko myy "mustaa ruostumatonta terästä", mitä tuokin sitten tarkoittaa (mustaa pinnasta vai häh). Ainakin tuo mun poikkimennyt pinna näytti nimenomaan maalatulta, ei se kauttaaltaan ollut musta, vain pinnasta. Eli mitä pinnoja tässä nyt sitten pitäisi hankkia?

Tämä minun näkökulmani on oikeastaan aika teoreettinen ja erot käytössä ovat pieniä ja enemmän kiinni pinnojen kireydestä kuin materiaalista. Teorian mukaan kaikkein väsymislujin pinna olisi ruostuvaa, mutta kirkkaaksi kiillotettua terästä, joka tietysti ensimmäisen sadekelin jälkeen olisi ruosteessa. Toiseksi paras on tästä samasta aineesta tehty pinna, joka on päältä sinkitty. Sitten tulee nämä maalatut ruostumattomat ja sitten maalaamattomat ruostumattomasta teräksestä valmistetut.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Premnas kirjoitti:

No nyt mä menin viimeistään sekaisin. Ainakin tuo Symotec ilmoittaa materiaaliksi joko ruostumattoman tai sinkityn teräksen. Gingko myy "mustaa ruostumatonta terästä", mitä tuokin sitten tarkoittaa (mustaa pinnasta vai häh). Ainakin tuo mun poikkimennyt pinna näytti nimenomaan maalatulta, ei se kauttaaltaan ollut musta, vain pinnasta. Eli mitä pinnoja tässä nyt sitten pitäisi hankkia?

Kaikki muut värit kuin "hopea" on jotain pinnoitetta. Mitään läpensä värjättyjä ei ole olemassa. Sinkittyjä ei kannata hankkia koska ne ruostuu. Pinnoite kuten sinkki ei ole koskaan täydellinen suoja joten ruostumattomat on ainoa järkevä vaihtoehto.

Hankit siis ruostumattomiapinnoja jotka ovat mielesen värisiä siihen kiekkoon jota teet.
Itse käytän aina hopeisia koska ne on kevyempiä koska niissä ei ole mitään pinnoiteita.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Super Pinnat

super_spokes.png

Kevyin teräs spoke koskaan tehty. Super Spoke on kehitetty lisää valoa pyöriä. Uusi ruostumattoman teräksen mahdollistaa Sapim vähentää halkaisija käyttivät parantaa samalla sen vahvuus ja väsymiskestävyys.

Tekniset tiedot

Paino: (64 kpl x 260 mm lg) 231 g
Laatu: Special ruostumaton teräs
vahvuus on keskiosa: 2900 N / mm2

Mitat

Pituus: 160 - 305 mm
Halkaisija: 1,8-1,4 - 1,8 mm

Vaihtoehdot

Rod (ilman mutka) tai eri mutka
Musta kromattu
soikea pää
2-sivut ketjuttaminen
Asennusohje Super Spoke

varovaisuus

Super Spoke on tuning-osa pyörä. Lue huolellisesti seuraavat suositukset, kun käytät sitä.

Pituus

Koska elastisuus Super Spoke on korkea, käytä pituus on 1 mm lyhyempi antamat käyttivät laskin tai ehdotettu kokemusta.

pinnojen kireyttä

Suositeltu puhui-jännitteitä rakentaa jäykkä pyörä-setti Super Spoke on:

Etupyörä: vähintään 950N
Takapyörä: vähintään 750N (vastakohta ketjupyörän)
Kuten varmasti tiedät, korkea jännite on aina parempi. Mitä suurempi jännitys jäykempi pyörää. Varmista, että olet kunnioittaa myös vaatimuksia, jonka saat vanteen valmistaja ja älä unohda, että jännitys jokaisen pyörän puolella pitäisi olla yhtä suuri.

Kitka

Käytä vain alumiini nännit päässä Sapim. Ne vähentävät kitkaa langan ansiosta Sapim erikoispäällyste joka vähentää vääntö on käyttivät.

Custom osat

Ennen koota pinnoja tarkista, navan laipan ja käyttivät reiät soveltuvat pinnojen flexure. Pikku käyttivät reiät jopa 2.3mm ovat edullisia. Vältä inflexions välillä nännit ja pinnoja.

Harva pinnan valmistaja antaa tietoo pinnoistaan näin paljon . Itse suosin nykyään Sapin pinnoja . Ovat todella tasalaatusta ja kestävät suuriakin rasituksia. :wink:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ Mulle ei nyt ihan kokonaan auennut tuo konekäännöksen teksti kaikilta osin, alkuperäiskielellä olis mennyt varmaan paremmin (jos englantia). No, löytyy varmaan googlettamalla.

Gingkohan myy just Sapimin pinnoja.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.mc-scatter.com/polkupyorat-p ... _5897.html Itse olen tilannut pinnoja 100kpl erissä täältä . Saa Sapinia ja Symotekin pinnoja .

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Premnas kirjoitti:

^ Mulle ei nyt ihan kokonaan auennut tuo konekäännöksen teksti kaikilta osin, alkuperäiskielellä olis mennyt varmaan paremmin (jos englantia). No, löytyy varmaan googlettamalla.

Gingkohan myy just Sapimin pinnoja.

En suosittelis noita pinnoja kuin kokeneille rihtaajille. 2,0 - 1,5 - 2,0 pinnat on jo riittävän hankalia rihdata aloittelijoille saatika noi vielä ohuemmat.
Yleistä tietoa pinnoista ja rihtaamisesta löytyy mm. valmistajien sivuilta kuten sapim tai sheldon brownin sivustolta.

Vastaa Viestiin