pw1

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

]Tuohon tangonpää jarruun pitäs vissiin olla toisenlainen vaijerin mutikka, pienempi?

Jep. Noissa halpis vaijereissa on toinen pää erilainen ja vaijerin asennusvaiheessa vääränlainen katkaistaan pois.
Oon aina ihmetellyt että mihin se toisen pään nippeli sopii kun en ole koskaan siihen sopivaa kahvaa nähnyt. Nyt olen :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti:

Tuohon tangonpää jarruun pitäs vissiin olla toisenlainen vaijerin mutikka, pienempi?
Vaijeri kai menee stemmissä ilman kuorta ja vaijerin ulostulokohtaan pitää virittää joku palikka mihin kuori stoppaa, eikä vaijeri hinkkaannu poikki :roll:

Kuori viedään aina kahvaan asti stemmin/tangon sisällä. Sen pujottelu on mulla ainakin aiheuttanut kiroilua ja kuten Jukka tuossa ehti kertoa tuo maastopyörän jarruvaijenrin pääty ei oikein sovi noihin kahvoihin kun ovat suunniteltu suipommalle maantiepyörän jarruvaijerin päälle.
Kiristä kahva kunnolla oikeaan asentoon enne vaijerin asentamista

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Muistin ett miull on avaamaton jarruvaijeri paketti ja kas sieltä löyty vaijeri jossa molemmat päät - tuo hennompi siis jätetään tähän kahvaan.

2015-08-12 16.38.35.jpg
2015-08-12 16.38.35.jpg (132.74 KiB) Katsottu 3849 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuohon tangonpää jarruun pitäs vissiin olla toisenlainen vaijerin mutikka, pienempi?
Vaijeri kai menee stemmissä ilman kuorta ja vaijerin ulostulokohtaan pitää virittää joku palikka mihin kuori stoppaa, eikä vaijeri hinkkaannu poikki :roll:

Kuori viedään aina kahvaan asti stemmin/tangon sisällä. Sen pujottelu on mulla ainakin aiheuttanut kiroilua ja kuten Jukka tuossa ehti kertoa tuo maastopyörän jarruvaijenrin pääty ei oikein sovi noihin kahvoihin kun ovat suunniteltu suipommalle maantiepyörän jarruvaijerin päälle.
Kiristä kahva kunnolla oikeaan asentoon enne vaijerin asentamista

Tuossa kahvan asentamisessa voi olla vielä vähän askartelua - ett sen saan kiristettyä ja pysymään tuossa kolossaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuohon tangonpää jarruun pitäs vissiin olla toisenlainen vaijerin mutikka, pienempi?
Vaijeri kai menee stemmissä ilman kuorta ja vaijerin ulostulokohtaan pitää virittää joku palikka mihin kuori stoppaa, eikä vaijeri hinkkaannu poikki :roll:

Kuori viedään aina kahvaan asti stemmin/tangon sisällä. Sen pujottelu on mulla ainakin aiheuttanut kiroilua ja kuten Jukka tuossa ehti kertoa tuo maastopyörän jarruvaijenrin pääty ei oikein sovi noihin kahvoihin kun ovat suunniteltu suipommalle maantiepyörän jarruvaijerin päälle.
Kiristä kahva kunnolla oikeaan asentoon enne vaijerin asentamista

Tuossa kahvan asentamisessa voi olla vielä vähän askartelua - ett sen saan kiristettyä ja pysymään tuossa kolossaan.

Onkos kaupallisissa vaijerikuoren läpiviennin kohdalla joku putki, ettei kuori heti hinkkaannu rikki? Meneeks tää ny hienosteluks? :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Yleensä niissä on muovinen sovitepala, mutta mulla on ollu ihan viistoon porattuja reikiä eikä kuoret ole siinä pahemmin kärsinyt, mutta kannattaa pistää nippusiteellä kiinni stemmiin kun saat ne ulos ettei ne elä pahasti reijän kanssa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Ohjaamo näyttäs tuolta. Kokeilemaan löytyykö jarruja.

2015-08-12 18.35.33.jpg
2015-08-12 18.35.33.jpg (240.07 KiB) Katsottu 3790 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Oliskohan tollasissa kahvoissa ideaa clwb:ssä. Olis aika tuning. Mitenkä noi kiinnittyy, putken sisään jollain kiilalla?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ruuvilla kiristettävä kiilaus

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti:

Ruuvilla kiristettävä kiilaus

Vastoin Rikun ohjetta en kiristänyt kiilaa vaan tumppasin kahvan järsimääni reikään - pyörii siinä vähän mutta haittaako se :oops: Oli niin kiire kokeileen ja tuntu aika vaikeelta se vaijerin pujotus jos kahva on paikoillaan :?
Jarru on herkkä - lyhyt vaijeri, yhdellä loivalla mutkalla ja kahvakin on kevyt - tykkään :D Painoo läks n. 50g jarrukahvan vaihdolla, toiset 50g läks vaihdevivun siirrolla kun nousukahvan sai heittää pois. Ohjaustangon toisen sarven vaihdoin alumiiniseen ja kun vaidan toisenkin, kevenee taas ainakin 50g. Lenkin jälkeen pätkäsin viel ohjaustangon päistä muutaman sentin, ettei ota reiteen kiinni.
Nokiallahan tässä oli henkselit jäykistämässä penkin takaosaa - niskatuen takaa lenkki ja kiinnitys emäputken juureen. Jäykisti hyvin ja lisäksi esti kuskia liukumasta taaksepäin. Tuon idean kehittäminen jäi päähän muhimaan, tarviiko penkissä sitä takaosaa ollakaan, jos kuskilla olis sopiva liivi tai valjaat joista roikkuu emäputkesta. Pakaroiden alla vaan pieni levy.
Tai se penkki vois olla hiilari/kevlari - kevyt "selkäpanssari" jonka sivuilla kiinnikkeet joista vois itsensä ripustaa emäputkeen kiinni remmeillä.
Pikametrille tais jäädä saman tapanen idea muhimaan - sen verran tarkkaan katteli miun henkseliviritystä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Lenkillä kävi mielessä taas sekin jos kattas tän 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mistäs sulle nyt sellanen tuli mieleen?! :wink:

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja Härski »

PW kirjoitti:
2015-08-11 15.42.49.jpg

Kun täällä ollaan ajoissa kilpakoneita virittelemässä, tarttee miunkin. Ohjaustankoa jos tiputtas tuon verran, käsi tuntus tuossa kohtaa luontevalta. Näkökenttä paranis, ehkä ilmanvastus pienenis.
:roll:

Ota huomioon et kun lasket käsiä, niin kyynärpäät laskee alemmas kylkien sivulle. Käsiä laskiessa voi käydäkkin niin et poikkipinta-ala kasvaa. Ota vertailukuvat takaapäin, nii selviää miten muutos vaikuttaa. Ite oon sommitellu kans käsiä nois vehkeissä ja tullu johtopäätökseen et räpylät tarttis saada mahdollisimman eteen, jolloin kyynärpäät nousee ylös leventämästä selkää. JOtenkin polvien välistä kun osais ohjata, nii olis optimi asento aeromielessä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Härski kirjoitti:

Ota huomioon et kun lasket käsiä, niin kyynärpäät laskee alemmas kylkien sivulle. Käsiä laskiessa voi käydäkkin niin et poikkipinta-ala kasvaa. Ota vertailukuvat takaapäin, nii selviää miten muutos vaikuttaa. Ite oon sommitellu kans käsiä nois vehkeissä ja tullu johtopäätökseen et räpylät tarttis saada mahdollisimman eteen, jolloin kyynärpäät nousee ylös leventämästä selkää.

Kourat leuan alle, kyynärpäät mahan päälle mahdollisimman lähelle toisiaan?

Härski kirjoitti:

JOtenkin polvien välistä kun osais ohjata, nii olis optimi asento aeromielessä.

Ai näin vai?

Kuva

Näyttää suhteellisen aerolta... kattamattomien 1h ajon ME suoritus

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Tää on niin vanhanaikanen (klassikko 8) ) pyörä ettei pääse tommoseen lankutusasentoon - sylikulma jää reilust alle 180astetta.
Joo en osannu tuota ilmanvastusasiaa käsien asennon muuttuessa ajatella - ajaminen vaan helpompaa kun näkökenttä on vappaampi.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin