MBB-FWD 622

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

MBB-FWD 622

ViestiKirjoittaja Marzie » 21 Touko 2010, 08:59

Vuoden verran olen kuolaillut ranskalaisella Velorizontal sekä BROL palstalla esiintyneitä kääntyväpuomisia etuvetonojiksia(MBB-FWD) sekä Zockra-bikesin Kouign Amann:a ja pari kuukautta sitten tilasin bike24:sta shimanon 622 kiekot päästäkseni aloittamaan. Niinkun aina, tulee tietty jotain muuta remppaa häiritsemään varsinaista harrastusta ja kivat projektit siirtyy eteenpäin.

Viime viikolla sain kuitenkin projektin aluilleen ja eilen taas vähän sovittelin palikoita kohdalleen.Tämän hetkinen tilanne ilmenee kuvasta.Kuva

Matkin kaikki ohjausgeometriaan liittyvät mitat ja kulmat ranskalaiselta esikuvalta joka kuskin mukaan toimii loistavasti.

tän hetkisiä speksejä
-keulakulma 55astetta
-offset 10cm
-poljinkeskiön korkeus 53cm
-penkin korkeus 43cm
-akseliväli 135cm

iso-jermu
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 22:36
Paikkakunta: Kouvola

Re: MBB-FWD 622

ViestiKirjoittaja iso-jermu » 21 Touko 2010, 09:46

Jännitytksellä odotan lopputulosta ja sitä, että saadaan tällainen härveli Suomeen ja suomen kielistä tietoa rakentamisesta ja ajo-ominaisuuksista.

Itsekin olen useamman tunnin kuluneena talvena käyttänyt Kouign Amann:n kuolaamiseen ja ylipäätään MBB-FWD konseptin ihailuun. Ajatuksena (ja käytännön toteutuksissakin ainakin kuvissa) tuo on kaunis. Vielä jos se toimiikin niin..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB-FWD 622

ViestiKirjoittaja jviirret » 21 Touko 2010, 09:53

Millin tarkkaa mitoitusta :)

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3777
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: MBB-FWD 622

ViestiKirjoittaja irakas » 21 Touko 2010, 11:45

iso-jermu kirjoitti:Jännitytksellä odotan lopputulosta ja sitä, että saadaan tällainen härveli Suomeen ja suomen kielistä tietoa rakentamisesta ja ajo-ominaisuuksista.


Samat sanat. En tahdo jaksaa uskoa, ettei ajomukavuus pitkillä matkoilla kärsisi näissä projekteissa, joissa polkeminen vaikuttaa ohjaukseen. Tai, olenhan ollut ennenkin väärässä. :oops:

Ottaisin enemmän oppia esikuvasta. Etupuomin taitto on :evil: ja tarpeeton.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: MBB-FWD 622

ViestiKirjoittaja Marzie » 21 Touko 2010, 12:12

irakas kirjoitti:
Samat sanat. En tahdo jaksaa uskoa, ettei ajomukavuus pitkillä matkoilla kärsisi näissä projekteissa, joissa polkeminen vaikuttaa ohjaukseen. Tai, olenhan ollut ennenkin väärässä. :oops:

Ottaisin enemmän oppia esikuvasta. Etupuomin taitto on :evil: ja tarpeeton.

Sakari


Esikuvahan löytyy tuosta http://translate.google.com/translate?j ... l=fr&tl=en blogista.
Kaveri ajelee 300-400 kilometrin matkoja joten sen täytyy olla tosi jumissa tai sitten konstruktio saattaakin olla kaikista epäilyistä huolimatta hyvin toimiva.

Kauneushan on sitten aina katsojan silmässä ;)

t:Marko

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB-FWD 622

ViestiKirjoittaja jviirret » 21 Touko 2010, 12:57

Pythonilla ajelleena uskon että tämä konstruktio on taatusti toimiva, opettelua tietenkin jalkojen ja käsien yhteistyö vaatii, mutta kun sen oppii ja siihen tottuu niin en näe mitään syytä miksi ei toimisi.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Hopea
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 974
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: MBB-FWD 622

ViestiKirjoittaja Hopea » 21 Touko 2010, 14:05

Järvenpäässä oli useita tuollaiseen konseptiin perustuvia nojapyöriä. Pojat ovat tehneet niitä ihan koulun teknisissä töissä parista mummopyörästä. Hyvin toimii kunhan vähän tottuu siihen polkemisen ja ohjaamisen kombinaatioon.

"sivusta seurannut"
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3777
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: MBB-FWD 622

ViestiKirjoittaja irakas » 21 Touko 2010, 17:32

Marzie kirjoitti:
irakas kirjoitti:
Samat sanat. En tahdo jaksaa uskoa, ettei ajomukavuus pitkillä matkoilla kärsisi näissä projekteissa, joissa polkeminen vaikuttaa ohjaukseen. Tai, olenhan ollut ennenkin väärässä. :oops:

Ottaisin enemmän oppia esikuvasta. Etupuomin taitto on :evil: ja tarpeeton.

Sakari


Esikuvahan löytyy tuosta http://translate.google.com/translate?j ... l=fr&tl=en blogista.
Kaveri ajelee 300-400 kilometrin matkoja joten sen täytyy olla tosi jumissa tai sitten konstruktio saattaakin olla kaikista epäilyistä huolimatta hyvin toimiva.

Kauneushan on sitten aina katsojan silmässä ;)

t:Marko


Ahaa, luulin että esikuva on tämä: http://s561.photobucket.com/albums/ss51/kidneyboy1/bents/?action=view&current=021-1.jpg

Niin kai se on, että, kun ajelee riittävän kauan, koko vartalo viimein tottuu, ja homma kai alkaa sujua. Itse en ole esim. sh6:lla http://farm3.static.flickr.com/2397/2209334351_f5dfb6666b_o.jpg
jaksanut ajella niin pitkään, että ajo rupeaisi tuntumaan mukavalle.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 19:49
Paikkakunta: Espoo

Re: MBB-FWD 622

ViestiKirjoittaja optimistx » 21 Touko 2010, 18:48

Kun etupyörä tehdään vetäväksi siirtämällä etuhaarukkaan takapyörä rataspakkoineen yms, niin levitetäänkö se normaali 100 mm väli 140 milliin tuosta vaan väkisin ja toivoen, ettei rusahda nyt eikä myöhemmin? Haarukan pettäminen 60 km vauhdissa alamäessä äkkiä voi olla videon arvoinen näky.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2224
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: MBB-FWD 622

ViestiKirjoittaja janx » 21 Touko 2010, 19:49

Loistavaa. Uutta mielenkiintoista seurattavaa foorumille. Tämä konsepti kiinnostaa itseänikin, kun jossain vaiheessa olisi tarkoitus aloittaa uuden projektin suunnittelu. Ehdottomasti ajokokemuksia (kun sinne asti päästään) ja paljon rakentelukuvia eri vaiheista, jos saan pyytää. :)
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: MBB-FWD 622

ViestiKirjoittaja Marzie » 21 Touko 2010, 19:53

optimistx kirjoitti:Kun etupyörä tehdään vetäväksi siirtämällä etuhaarukkaan takapyörä rataspakkoineen yms, niin levitetäänkö se normaali 100 mm väli 140 milliin tuosta vaan väkisin ja toivoen, ettei rusahda nyt eikä myöhemmin? Haarukan pettäminen 60 km vauhdissa alamäessä äkkiä voi olla videon arvoinen näky.


Välihän on itseasiassa 130 tai 135 mm riippuen navasta mitä käytetään.
Tässä pyörässä etuhaarukka levitettiin yksinkertaisesti leikkaamalla haarukan jalat irti ja hitsaamalla ne uuteen leveyteen ja offset lisääntyi siinä samalla 5cm.

Hassua...edellisessa lowracerissa levitin etuhaarukan väkisin siihen 135mm leveyteen ja hyvin on silti kestänyt. Ei käynyt edes mielessä että keulan teräsputket eivät kestäisi noin 17mm taivutusta ulospäin.

T:Marko

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1731
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: MBB-FWD 622

ViestiKirjoittaja Jarcco » 23 Touko 2010, 12:45

Marzie kirjoitti:
optimistx kirjoitti:Kun etupyörä tehdään vetäväksi siirtämällä etuhaarukkaan takapyörä rataspakkoineen yms, niin levitetäänkö se normaali 100 mm väli 140 milliin tuosta vaan väkisin ja toivoen, ettei rusahda nyt eikä myöhemmin? Haarukan pettäminen 60 km vauhdissa alamäessä äkkiä voi olla videon arvoinen näky.


Välihän on itseasiassa 130 tai 135 mm riippuen navasta mitä käytetään.
Tässä pyörässä etuhaarukka levitettiin yksinkertaisesti leikkaamalla haarukan jalat irti ja hitsaamalla ne uuteen leveyteen ja offset lisääntyi siinä samalla 5cm.

Hassua...edellisessa lowracerissa levitin etuhaarukan väkisin siihen 135mm leveyteen ja hyvin on silti kestänyt. Ei käynyt edes mielessä että keulan teräsputket eivät kestäisi noin 17mm taivutusta ulospäin.

T:Marko


Teräshaarukan uskaltaa kyllä levittää noin, muttei alumiinista. Teräs ei yleensä rapsahda varoittamatta kerralla poikki vaan alkaa ensin notkua jolloin tietysti kannattaa ryhtyä toimenpiteisiin.
Olen määrittänyt renkaan ja haarukan (tai rungon) välyksen niin, että valitsen suurimman rengaskoon mitä olen ajatellut joskus käyttäväni ja jättänyt 10-15 mm väliä riippuen siitä tarviiko tilaa lokarille vai ei.
Tuossa vielä Brol:n säie mihin ekassa viestissä viitattiin ( jos tulkitsin oikein):
http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=51358
Pari hyvää galleriaa:
http://picasaweb.google.com/reku.papa/Elephun#
http://www.flickr.com/photos/44689907@N07/

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: MBB-FWD 622

ViestiKirjoittaja Marzie » 24 Touko 2010, 10:06

Joo noita Laminar Flow ja Reku Papa nimimerkkien projekteja on tullu seurattua alusta asti. Mutta omani perustuu tosiaan tähän Ranskalaisen kaverin rakentamaan http://4.bp.blogspot.com/_syo-zDp2syc/S ... G_0002.jpg

Tässä vielä yksi hyvä linkki niille joita tälläinen projekti kiinnostaa.http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=57760

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6293
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: MBB-FWD 622

ViestiKirjoittaja Pastori » 24 Touko 2010, 20:04

http://www.flickr.com/photos/44689907@N07/

No huh. Tämähän on hämmentävä projekti. Hienon näköistä jälkeä, riippumatta siitä onko kaikki nyt Jorin hyväksymien laskelmien mukaista toimintaa :)

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: MBB-FWD 622

ViestiKirjoittaja Marzie » 03 Kesä 2010, 10:02

Vähän taas homma eteni rungon osalta.
Etupään putket edelleen vain nostettuina paikalleen. Mietinnässä tällä hetkellä juurikin tuo keulan putken kiinnittäminen stemmiin niin että keulan pystyy myös purkamaan.Kuva


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija