MBB-FWD 622

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Projekti on edennyt poljettavaan kuntoon ja ensimmäinen versio oli tämän näköinen Kuva

Käytössä oli vain yksi vaihde joten liikkeellelähtö oli aikas vaikeaa. Tangon malli taas teki ohjauksesta vielä vaikeampaa kun voisi kuvitella joten muutin tankoa hieman erilaiseksi.
Tässä tämänpäiväinen versio Kuva
Ajelin tänään noin 10 kilometriä testiä (ilman jarruja tietenkin :)) ja totesin että hyvinhän tuolla oppii ajamaan. Liikkeellelähtö on hieman vielä hakusessa mutta sen jälkeen kun vauhtia kertyy hieman niin ajo vakautuu. Kiekot rullaa loistavan kevyesti ja kunhan vaihteet ja jarrut saa toimintaan niin aletaan tosíssaan testaamaan.
Painoa laitteelle on kertynyt 12,7kg ja kun tuohon lisää jarrut kahvoineen ja vaijereineen niin luulisin pääseväni alle 14kg lopullisessa asussa :)

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Hienon näköinen. Mutta 16 pinnaa takapyörässä? Miten voi kestää semmoinen, kun tuntuu yli tuplamääräkin olevan meikäläiselle ongelma. Jotain erikoispinnoja ja vanteita?

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

optimistx kirjoitti:

Hienon näköinen. Mutta 16 pinnaa takapyörässä? Miten voi kestää semmoinen, kun tuntuu yli tuplamääräkin olevan meikäläiselle ongelma. Jotain erikoispinnoja ja vanteita?

Kestää ne, yllättävän isonkin kuskin alla. Ontelorakenteinen vanne jakaa rasitusta useammalle pinnalle ja pinnat on noissa usein leveitä ja litteitä muodoltaan. Pinnojen päät voivat lisäksi olla rakenteeltaan erikoisia.
Tuossa esimerkiksi alamäkipyöräilyä (kaameaa pommitusta) kestävä, 24-pinnainen vannesetti:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=34996
Ja tuossa reipasta maastoajoa kestävä 18-pinnainen etuvanne:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=15747

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja ihmo »

julmetun linjakas peli näyttää nopealta jo paikallan ollessa :D

mikä on ajajan oma pituus jos saa kysyä meinaa ihan tumppi ei varmaan yletä polkemaan :(

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Tankovaihtoehto kolme ja todennäköisesti se viimeinen mitä jaksan enää kyhätä tänä kesänä. Tanko koostuu 7 eri palasta ja kahdesta eri tangosta. Stemmikin piti tehdä kolmesta osasta :DKuva
Paino 12,9 kg ilman jarruvaijereita ja etuvaihtajaa joten uusi tanko ja stemmi ovat vähän kevyemmät kun edellisessä punnituksessa olleet vastaavat.

Ajokokemuksia on pitänyt kartuttaa jarruttomuudesta huolimatta ja ihan hyvältä alkaa tuntumaan. Liikkeelle lähtö on haasteellisinta mutta sekin alkaa sujumaan jo ihan kivasti. Toissapäivänä ajoin jo yhtä maantiepyöräilijää takaakin :D hyvin pysyi perässä...ohi en viitsinyt lähteä jarruttomalla vehkeellä.

Ihmo. Mä oon 183cm pitkä ja x-seam mitta (http://www.ransbikes.com/XSeam.htm) noin 112cm joten en mikään hongankolistaja minäkään ;)

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Ajokokeilut jatkuu edelleen. Ohjaustanko vaihtui vähän tyhmän näköiseen suoraan alumiiniseen mtb-tankoon mutta ohjaustuntuma parani todella paljon.
Liikkeellelähtö on nyt ihan helppoa ja hiljaa ajaminenkin onnistuu loistavasti. Ajoin noin 6km/h hitaimmillaan enkä edes pahasti kiemurrellut, poljin siis kokoajan.
U-käännös vasemmalle onnistuu autotiellä helposti mutta oikealle kääntyminen on hankalampaa. Joku päänsisäinen juttu ilmeisesti koska u-käännös oikealle on vanhemmallakin pyörällä vaikea.

Nyt pyörä alkaa tuntumaan siltä että sen voisi pistää paloiksi ja viimeistellä. Saattaa kyllä olla että en malta tuota purkaa kun sillä on niin kiva ajaa. Ehtiihän sitä talvella sitten nysväämään. :)

Nyt uskallan jo ehkä pienin varauksin suositella tätä kontruktiota muillekin koska ajotuntuma alkaa olemaan niin hyvä. BROL palstalla sanoivat että mbb pyörät vaativat muutama sata kilometriä harjoittelua.
Itse olen ajellut vasta alle 50km mutta nyt jo alan ymmärtää mistä on kysymys. :D

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja ihmo »

joko paikkakunnan pystypyöräilijät on nöyryytetty vauhdin hurmalla :twisted:

kuinka vakaa vauhdissa uskaltaako irrotta kädet ja ohjailla vai jaloilla :?:

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja Marzie »

ihmo kirjoitti:

joko paikkakunnan pystypyöräilijät on nöyryytetty vauhdin hurmalla :twisted:

kuinka vakaa vauhdissa uskaltaako irrotta kädet ja ohjailla vai jaloilla :?:

Ei nyt sentään vielä nöyryytetty mutta ajelin yhden maantiepyöräilijan kiinni ja jäin roikkumaan peräänsä. Olin vain koeajolenkillä ja ajattelin jo kääntyä niin kaveri hidasti rinnalle ja alkoi kyselemään kaikkea nojapyöriin liittyvää :)Ajelimme yhdessä hetken matkaa jutellen. Mukavaa että kiinnosti :)

Ihan vielä en osaa ajaa ilman käsiä mutta eiköhän sekin taito kehity kun ajokilometrit ja kokemus karttuvat.

Pientä ylämäkitestiä on tullut tehtyä ja sekin oli oikein positiivinen kokemus. Pyörä nousee ylämäkeen tosi hyvin. Huippunopeustestissä tasaisella ja tyvenessä pyörä kulki aika helpon tuntuisesti n. 50km/h

T: Marko

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja Marzie »

Pientä päivitystä projektiin uuden rungon muodossa
Kuva
Vanha 45mm putkesta tehty runko oli hieman löysän tuntuinen niin tein 50,8 mm putkesta uuden ja vähän eri mallisen.
Paino pysyi samana johtuen rakenteen erilaisuudesta.
Tanko vaihtui Raptobiken aerobariin ja samasta putkasta tuli ventisit pehmuste 8)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kylläpäs on menevän näköinen konstruktio !

Paljonko sait viime kesän lopuilla ajettua edellisellä rungolla ? Mitkä olivat suurimpia ongelmia ?

Tällaisen voisi yrittää kasata katukilpurin rattaista... ja on ollut mielessä jo pitkään. Oma X-seam on 109 cm / 42 " ja tyttären 96 37" 7/8. Pitääpäs laskeskella millaisille kulmille tulisi keskiö jotta pystyisi ajeleen.

Oletan että painossa on mukana ei-hiilikuituinen penkki, simpan rattaat ei ainakaan mahdottoman painavat ole.

Mitä putkea käytit #2 rungossa ?

Olen nähnyt näitä myös kilpurin pässinsarvilla ja "bullhorn" tangoilla. Itse en ehkä superman-tankoa lähtisi asentamaan...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Marzie
Viestit: 113
Liittynyt: 06 Syys 2007, 09:55
Paikkakunta: Mustasaari Tuovila

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja Marzie »

mhelander kirjoitti:

Kylläpäs on menevän näköinen konstruktio !

Paljonko sait viime kesän lopuilla ajettua edellisellä rungolla ? Mitkä olivat suurimpia ongelmia ?

Tällaisen voisi yrittää kasata katukilpurin rattaista... ja on ollut mielessä jo pitkään. Oma X-seam on 109 cm / 42 " ja tyttären 96 37" 7/8. Pitääpäs laskeskella millaisille kulmille tulisi keskiö jotta pystyisi ajeleen.

Oletan että painossa on mukana ei-hiilikuituinen penkki, simpan rattaat ei ainakaan mahdottoman painavat ole.

Mitä putkea käytit #2 rungossa ?

Olen nähnyt näitä myös kilpurin pässinsarvilla ja "bullhorn" tangoilla. Itse en ehkä superman-tankoa lähtisi asentamaan...

Viime kesänä tuli testailtua muutama sata kilometriä. Ongelmia oli aluksi liikkeellelähdössä kun oli tottunut kiinteällä puomilla ajamaan. Rungon jousto aiheutti myös muutaman kerran sydämentykytyksiä 50 vauhdissa kaartuvassa alamäessä.
Lasikuitupenkin paino tais olla tasan kilo ja simpan kiekot ei oo kovin painavat joo.
Runkoputki on tavallista 2" pakoputkea 1,5mm seinämällä. Jiiriliitokset on vahvistettu lommahduslevyillä.
Tankoja on tullu kokeiltua ainakin viittä erilaista ja tuo on itselleni paras. Noilla aerobar tangoilla aluksi ainakin ranskalaiset varustelivat vastaavan mallisia pyöriään. Pässinsarvet ei tullu kysymykseenkään kun vaihde/jarrukahvat maksaa vähän liikaa meikäläisen budjettiin.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja irakas »

Mistähän syystä ko. tyyppi ei kätevästä rakenteestaan huolimatta valtaa enemmän alaa? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Mistähän syystä ko. tyyppi ei kätevästä rakenteestaan huolimatta valtaa enemmän alaa? :roll:

Sakari

Varmaan sama syy kuin miksi triket ovat ensipyöränä suosituimpia ja miksi pythonin kaupallistamista ei kukaan edes harkitse. Mitä helpompi ja positiivisempi ensivaikutelma pyörästä jää, sitä helpompi sitä on myydä. MBB pyörät vaatii vähän harjoittelua jotta pääsee edes liikkeelle, niin suurille massoille sen myyminen ei ole helppoa. Harva uskaltaa laittaa nojapyörän hintaa laitteeseen jolla ei osaa edes ajaa.
Näitä kuitenkin on kaupallisesti tarjolla, toisin kuin pythonia, cruzbike hyvä esimerkki.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Mistähän syystä ko. tyyppi ei kätevästä rakenteestaan huolimatta valtaa enemmän alaa? :roll:

Sakari

Varmaan sama syy kuin miksi triket ovat ensipyöränä suosituimpia ja miksi pythonin kaupallistamista ei kukaan edes harkitse. Mitä helpompi ja positiivisempi ensivaikutelma pyörästä jää, sitä helpompi sitä on myydä. MBB pyörät vaatii vähän harjoittelua jotta pääsee edes liikkeelle, niin suurille massoille sen myyminen ei ole helppoa. Harva uskaltaa laittaa nojapyörän hintaa laitteeseen jolla ei osaa edes ajaa.
Näitä kuitenkin on kaupallisesti tarjolla, toisin kuin pythonia, cruzbike hyvä esimerkki.

Jukka

Ensivaikutelma on tärkein markkinoinnissa. Mitä tutummalta ja mukavammalta se tuntuu ja näyttää, sen paremmin se menee kaupaksi, vaikka lopulta se hankalampi olisi pienen opettelun jälkeen kuinka paljon parempi. Harvemmat, joskin monet, tavoittelevat vartavasten erikoisia elämyksiä uuden oppimisesta, mistä syystä pythoneitakin on niin paljon itse tehtyinä, vaikkei niitä kukaan kaupallisesti valmistakaan. Miksi sinä Jukka niin äkkiä silloin aikanaan luovuit sen cruzbiken kehittämisestä. Ei kai se nyt pelkkä navan rikkoutuminen voinut olla. Sinä sentään olit jo silloin pythonautti. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB-FWD 622

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Miksi sinä Jukka niin äkkiä silloin aikanaan luovuit sen cruzbiken kehittämisestä. Ei kai se nyt pelkkä navan rikkoutuminen voinut olla. Sinä sentään olit jo silloin pythonautti. :)

Mitä tuollainen mbb pyörä tarjoaa ihmiselle joka osaa jo ajaa pythonilla? Ei mitään, tai siltä se silloin aikoinaan tuntui :roll:
Täällä kun ei meikäläinen pythonilla pääse sen rajanopeuden yli jonka jälkeen muuttuu epävakaaksi, eli ei siksikään tarvinnut hakea sille vaihtoehtoja. Toki nyt laajemmasti noita mbb kokemuksia lukeneena se todennäköisesti olisi paljokin parempi pyörä tuossa työmatkan epätasaisimmilla osuuksilla, pythoni kun tahtoi alkaa kiemurteleen jos oli vähänkään kallellaan kun osui töyssyyn. Mut tosiaan, silloin mbb:stä luopumiseen riitti nuo tekniikka ongelmat, niiden muutaman kilometrin ajan jonka toimi ei vaan tuntunut "mun jutulta".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin