Sivu 1/4

MBB-FWD 622

Lähetetty: 21 Touko 2010, 08:59
Kirjoittaja Marzie

Vuoden verran olen kuolaillut ranskalaisella Velorizontal sekä BROL palstalla esiintyneitä kääntyväpuomisia etuvetonojiksia(MBB-FWD) sekä Zockra-bikesin Kouign Amann:a ja pari kuukautta sitten tilasin bike24:sta shimanon 622 kiekot päästäkseni aloittamaan. Niinkun aina, tulee tietty jotain muuta remppaa häiritsemään varsinaista harrastusta ja kivat projektit siirtyy eteenpäin.

Viime viikolla sain kuitenkin projektin aluilleen ja eilen taas vähän sovittelin palikoita kohdalleen.Tämän hetkinen tilanne ilmenee kuvasta.Kuva

Matkin kaikki ohjausgeometriaan liittyvät mitat ja kulmat ranskalaiselta esikuvalta joka kuskin mukaan toimii loistavasti.

tän hetkisiä speksejä
-keulakulma 55astetta
-offset 10cm
-poljinkeskiön korkeus 53cm
-penkin korkeus 43cm
-akseliväli 135cm


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 21 Touko 2010, 09:46
Kirjoittaja iso-jermu

Jännitytksellä odotan lopputulosta ja sitä, että saadaan tällainen härveli Suomeen ja suomen kielistä tietoa rakentamisesta ja ajo-ominaisuuksista.

Itsekin olen useamman tunnin kuluneena talvena käyttänyt Kouign Amann:n kuolaamiseen ja ylipäätään MBB-FWD konseptin ihailuun. Ajatuksena (ja käytännön toteutuksissakin ainakin kuvissa) tuo on kaunis. Vielä jos se toimiikin niin..


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 21 Touko 2010, 09:53
Kirjoittaja jviirret

Millin tarkkaa mitoitusta :)

Jukka


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 21 Touko 2010, 11:45
Kirjoittaja irakas
iso-jermu kirjoitti:

Jännitytksellä odotan lopputulosta ja sitä, että saadaan tällainen härveli Suomeen ja suomen kielistä tietoa rakentamisesta ja ajo-ominaisuuksista.

Samat sanat. En tahdo jaksaa uskoa, ettei ajomukavuus pitkillä matkoilla kärsisi näissä projekteissa, joissa polkeminen vaikuttaa ohjaukseen. Tai, olenhan ollut ennenkin väärässä. :oops:

Ottaisin enemmän oppia esikuvasta. Etupuomin taitto on :evil: ja tarpeeton.

Sakari


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 21 Touko 2010, 12:12
Kirjoittaja Marzie
irakas kirjoitti:

Samat sanat. En tahdo jaksaa uskoa, ettei ajomukavuus pitkillä matkoilla kärsisi näissä projekteissa, joissa polkeminen vaikuttaa ohjaukseen. Tai, olenhan ollut ennenkin väärässä. :oops:

Ottaisin enemmän oppia esikuvasta. Etupuomin taitto on :evil: ja tarpeeton.

Sakari

Esikuvahan löytyy tuosta http://translate.google.com/translate?j ... l=fr&tl=en blogista.
Kaveri ajelee 300-400 kilometrin matkoja joten sen täytyy olla tosi jumissa tai sitten konstruktio saattaakin olla kaikista epäilyistä huolimatta hyvin toimiva.

Kauneushan on sitten aina katsojan silmässä ;)

t:Marko


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 21 Touko 2010, 12:57
Kirjoittaja jviirret

Pythonilla ajelleena uskon että tämä konstruktio on taatusti toimiva, opettelua tietenkin jalkojen ja käsien yhteistyö vaatii, mutta kun sen oppii ja siihen tottuu niin en näe mitään syytä miksi ei toimisi.

Jukka


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 21 Touko 2010, 14:05
Kirjoittaja Hopea

Järvenpäässä oli useita tuollaiseen konseptiin perustuvia nojapyöriä. Pojat ovat tehneet niitä ihan koulun teknisissä töissä parista mummopyörästä. Hyvin toimii kunhan vähän tottuu siihen polkemisen ja ohjaamisen kombinaatioon.

"sivusta seurannut"


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 21 Touko 2010, 17:32
Kirjoittaja irakas
Marzie kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Samat sanat. En tahdo jaksaa uskoa, ettei ajomukavuus pitkillä matkoilla kärsisi näissä projekteissa, joissa polkeminen vaikuttaa ohjaukseen. Tai, olenhan ollut ennenkin väärässä. :oops:

Ottaisin enemmän oppia esikuvasta. Etupuomin taitto on :evil: ja tarpeeton.

Sakari

Esikuvahan löytyy tuosta http://translate.google.com/translate?j ... l=fr&tl=en blogista.
Kaveri ajelee 300-400 kilometrin matkoja joten sen täytyy olla tosi jumissa tai sitten konstruktio saattaakin olla kaikista epäilyistä huolimatta hyvin toimiva.

Kauneushan on sitten aina katsojan silmässä ;)

t:Marko

Ahaa, luulin että esikuva on tämä: http://s561.photobucket.com/albums/ss51 ... =021-1.jpg

Niin kai se on, että, kun ajelee riittävän kauan, koko vartalo viimein tottuu, ja homma kai alkaa sujua. Itse en ole esim. sh6:lla http://farm3.static.flickr.com/2397/220 ... 666b_o.jpg
jaksanut ajella niin pitkään, että ajo rupeaisi tuntumaan mukavalle.

Sakari


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 21 Touko 2010, 18:48
Kirjoittaja optimistx

Kun etupyörä tehdään vetäväksi siirtämällä etuhaarukkaan takapyörä rataspakkoineen yms, niin levitetäänkö se normaali 100 mm väli 140 milliin tuosta vaan väkisin ja toivoen, ettei rusahda nyt eikä myöhemmin? Haarukan pettäminen 60 km vauhdissa alamäessä äkkiä voi olla videon arvoinen näky.


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 21 Touko 2010, 19:49
Kirjoittaja janx

Loistavaa. Uutta mielenkiintoista seurattavaa foorumille. Tämä konsepti kiinnostaa itseänikin, kun jossain vaiheessa olisi tarkoitus aloittaa uuden projektin suunnittelu. Ehdottomasti ajokokemuksia (kun sinne asti päästään) ja paljon rakentelukuvia eri vaiheista, jos saan pyytää. :)


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 21 Touko 2010, 19:53
Kirjoittaja Marzie
optimistx kirjoitti:

Kun etupyörä tehdään vetäväksi siirtämällä etuhaarukkaan takapyörä rataspakkoineen yms, niin levitetäänkö se normaali 100 mm väli 140 milliin tuosta vaan väkisin ja toivoen, ettei rusahda nyt eikä myöhemmin? Haarukan pettäminen 60 km vauhdissa alamäessä äkkiä voi olla videon arvoinen näky.

Välihän on itseasiassa 130 tai 135 mm riippuen navasta mitä käytetään.
Tässä pyörässä etuhaarukka levitettiin yksinkertaisesti leikkaamalla haarukan jalat irti ja hitsaamalla ne uuteen leveyteen ja offset lisääntyi siinä samalla 5cm.

Hassua...edellisessa lowracerissa levitin etuhaarukan väkisin siihen 135mm leveyteen ja hyvin on silti kestänyt. Ei käynyt edes mielessä että keulan teräsputket eivät kestäisi noin 17mm taivutusta ulospäin.

T:Marko


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 23 Touko 2010, 12:45
Kirjoittaja Jarcco
Marzie kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Kun etupyörä tehdään vetäväksi siirtämällä etuhaarukkaan takapyörä rataspakkoineen yms, niin levitetäänkö se normaali 100 mm väli 140 milliin tuosta vaan väkisin ja toivoen, ettei rusahda nyt eikä myöhemmin? Haarukan pettäminen 60 km vauhdissa alamäessä äkkiä voi olla videon arvoinen näky.

Välihän on itseasiassa 130 tai 135 mm riippuen navasta mitä käytetään.
Tässä pyörässä etuhaarukka levitettiin yksinkertaisesti leikkaamalla haarukan jalat irti ja hitsaamalla ne uuteen leveyteen ja offset lisääntyi siinä samalla 5cm.

Hassua...edellisessa lowracerissa levitin etuhaarukan väkisin siihen 135mm leveyteen ja hyvin on silti kestänyt. Ei käynyt edes mielessä että keulan teräsputket eivät kestäisi noin 17mm taivutusta ulospäin.

T:Marko

Teräshaarukan uskaltaa kyllä levittää noin, muttei alumiinista. Teräs ei yleensä rapsahda varoittamatta kerralla poikki vaan alkaa ensin notkua jolloin tietysti kannattaa ryhtyä toimenpiteisiin.
Olen määrittänyt renkaan ja haarukan (tai rungon) välyksen niin, että valitsen suurimman rengaskoon mitä olen ajatellut joskus käyttäväni ja jättänyt 10-15 mm väliä riippuen siitä tarviiko tilaa lokarille vai ei.
Tuossa vielä Brol:n säie mihin ekassa viestissä viitattiin ( jos tulkitsin oikein):
http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=51358
Pari hyvää galleriaa:
http://picasaweb.google.com/reku.papa/Elephun#
http://www.flickr.com/photos/44689907@N07/


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 24 Touko 2010, 10:06
Kirjoittaja Marzie

Joo noita Laminar Flow ja Reku Papa nimimerkkien projekteja on tullu seurattua alusta asti. Mutta omani perustuu tosiaan tähän Ranskalaisen kaverin rakentamaan http://4.bp.blogspot.com/_syo-zDp2syc/S ... G_0002.jpg

Tässä vielä yksi hyvä linkki niille joita tälläinen projekti kiinnostaa.http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=57760


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 24 Touko 2010, 20:04
Kirjoittaja Pastori

http://www.flickr.com/photos/44689907@N07/

No huh. Tämähän on hämmentävä projekti. Hienon näköistä jälkeä, riippumatta siitä onko kaikki nyt Jorin hyväksymien laskelmien mukaista toimintaa :)


Re: MBB-FWD 622

Lähetetty: 03 Kesä 2010, 10:02
Kirjoittaja Marzie

Vähän taas homma eteni rungon osalta.
Etupään putket edelleen vain nostettuina paikalleen. Mietinnässä tällä hetkellä juurikin tuo keulan putken kiinnittäminen stemmiin niin että keulan pystyy myös purkamaan.Kuva