PW 2

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: PW 2

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Turhaa painoa etuvetoisessa nuo käätöpyörät ja muut kotkotukset. Vaijerin vetosuunta toisin päin, niin toimii aina.Kuva

Joo, tuolleenhan mie kans kääntämällä tuon vaijeriongelman ratkaisin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

propel
Viestit: 137
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: PW 2

Viesti Kirjoittaja propel »

Ouh.
Siinä oli täsmälaukaus jorilta!
Tätä lisää.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: PW 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Nyt ottaa päähän, tyhmyyttäni hajotin pyörän :twisted: . Etukiekko on kiero, mitenkäs tuo oikasu onnistuis enskertalaiselta vai kannattaako viedä suoraan huoltoon ? Onhan tuosta rihtauksesta ollut täällä jossain puhetta mutt jos joku jaksais vielä vääntää rautalangasta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: PW 2

Viesti Kirjoittaja PW »

Kun irrotin tuon vetävän kiekon huomasin ett rattaat oli kulunut aika voimakkaasti vajaan puolenvuoden aikana, onko kuluneet normalin näköisesti, vai onko säädöissä ollut jotain pielessä?

P1019690.JPG

Nuo pienemmit rattaat olleet suurimmalla käytöllä ja kuluneet ulkoreunaltaan ja hampaan toiselta puolelta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: PW 2

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Kun irrotin tuon vetävän kiekon huomasin ett rattaat oli kulunut aika voimakkaasti vajaan puolenvuoden aikana, onko kuluneet normalin näköisesti, vai onko säädöissä ollut jotain pielessä?

En osaa muuta sanoa kuin että ei ne uudessakaan rataspakassa ole symmetriset nuo hampaat. Liekö tehty muotopuoliksi vaihtamista helpottamaan. isoimmissa rattaisssa hampaat ovat silmämääräisesti symmetrisiä, mutta mitä pienempi ratas sitä emäsymmetrisempiä hampaat ovat

Kuva

Itse mittaisin mieluummin ketjua ja arvioisin siitä koko voimansiirron kuluneisuuden.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: PW 2

Viesti Kirjoittaja jori »

Vähän liian venyneellä ketjulla olet ajellut. Mitäs tuosta. Ajele ketju ja ratas loppuun. Uutta ketjua ei varmaan tuossa saa enää pelaamaan rutisematta, mutta kysele kavereilta käytettyjä. Toisaalta, jos uusi ketju toimii rutisematta, on vikaa vain katsojan silmissä ja homma vaatii vain kovaa ajoa. :)

Mikäs sen etupyörän muljautti?

Korjaaminen tapahtuu seuraavasti:

  1. Irrota rengas ja vanneneuha
  2. Löysää pinnat lattapääruuvarilla vanteen ulkopuolelta pyörittämällä (akkukone on kätevä) Minulla on hiottu yhteen ruuvarin kärkeen kolo, joka pitää nippelin keskellä irrottaessa ja toiseen kärkeen jätetty keskelle tappi, jonka pinnan pää työntää ylös ja lopettaa pyörittämisen, kun nippeli on sopivan alhaalla kiekkoja koottaessa. Tämä toimii kuitenkin vain, jos pinnat ovat saman mittaisia. (ei pahasti venähtäneitä)
  3. Oio (heh, mikä sana!) vanne polvea vasten tai keinolla millä hyvänsä. Minä olen käyttänyt puusoiron reunoihin sahattuja koloja jyrkkien vekkien oikomiseen.
  4. Kiristä pinnat niin, että vanne pysyy suorana. Tasapitkillä pinnoilla se on helppoa. Kaikki nippelit kierretään sellaiselle syvyydelle, että pinnan pää jää noin millin kuoppaan. Tämän jälkeen puoli kierrosta kerrallaan vuorotellen.
    Muista seurata sekä sivu-, että säteisheittoa.
    Vie aikaa, mutta onnistuu kerta kerralta paremmin ja nopeammin. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: PW 2

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Mikäs sen etupyörän muljautti?

Ajoin kaivinkoneella päältä :( :o :shock: :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: PW 2

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

4. Kiristä pinnat niin, että vanne pysyy suorana. Tasapitkillä pinnoilla se on helppoa. Kaikki nippelit kierretään sellaiselle syvyydelle, että pinnan pää jää noin millin kuoppaan.

Jos takavanteessa(tässä etuvanteessa) on tasapitkät niin noin kiristäessä se menee reunaan, ts. vanne ei ole haarukkaan laitettaessa keskellä. Rataspakan puolella pitäisi olla lyhyemmät pinnat tai sitten niiden nippelit pitää esikiristyksessä kiertää syvemmälle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: PW 2

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Jos takavanteessa(tässä etuvanteessa) on tasapitkät niin noin kiristäessä se menee reunaan, ts. vanne ei ole haarukkaan laitettaessa keskellä. Rataspakan puolella pitäisi olla lyhyemmät pinnat tai sitten niiden nippelit pitää esikiristyksessä kiertää syvemmälle.

Jukka

Ei tarvi välttämättä kiristysvaiheessa keskittää. Vedä ensin pinnat tasakireyteen ja kun on muuten hyvä muttei keskellä napaa niin sitten puoli kierrosta nippaa per renkaan kierros kiristä pakan puolelta ja löysää vastapuolelta.

Näin saat pikku hiljaa vanteen keskelle ja pinnat ovat about oikealla kireydellä. Jos taas tulee eri puolille iso kireysero niin keskityksen jälkeen jatka vielä niin että kiristät puoli kierrosta pakan vastapuolta ja löysäät neljännes kierroksia pakan puolelta.

Varsinaista heittojen korjausta ei pahemmin kannata tehdä ennen kuin vanne on about keskellä ja about isoimmat heitot poistettu. Muuten tulee ajan hukkaa N x enemmän (kuten mun Arc en Ciel spagettivanteen kanssa...).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: PW 2

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Mikäs sen etupyörän muljautti?

Ajoin kaivinkoneella päältä :( :o :shock: :?

Iso on ollu "vasara" millä säretty vanne :D

Onko pahastikin mutkalla, alu- vai teräs vanne. Voipi olla ettei välttämättä pysy oikosena. Meillä kävi pojan maasturissa, tosin 29 tuumanen takakiekko, että oli jotenkin muljahtanut ja heitti yhestä kohtaa jotain 2cm verran. Ei suoristunu edes ammattimiehellä, heitto siirty aina uuteen kohtaan. Meinasivat että kehä on menettänyt jännityksensä eikä se pidä "kutiansa". Alumiininen ontelovanne oli kyseessä.

Nojaillaan!

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: PW 2

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Trek r200 kirjoitti:

Meillä kävi pojan maasturissa, tosin 29 tuumanen takakiekko, että oli jotenkin muljahtanut ja heitti yhestä kohtaa jotain 2cm verran. Ei suoristunu edes ammattimiehellä, heitto siirty aina uuteen kohtaan. Meinasivat että kehä on menettänyt jännityksensä eikä se pidä "kutiansa". Alumiininen ontelovanne oli kyseessä.

Mitä jos purkaisit koko vanteen eli pinnat veks, sitten oikoisit vaikka puukapuloiden ja kuminuijan avulla sen levyä referenssinä käyttäen suoraksi, ja sitten etsisit uunin jossa voisit uudestaan erkaumakarkaista ?

Jos nimittäin päästät sen ensin melto-alumiiniksi ja sitten karkaiset uudestaan niin ei pitäis jännitykset siirtyä. Samaa joutunevat käyttämään Al-runkojen kanssa kun niitä hitsaavat kasaan.

En toki ole alumiini-expertti mutta toi erkaumakarkaisu toimi ainakin mun ovaaleille etulehdille jotka oli tehty ihan pehmeästä levystä.

Voi jopa olla että jos ensin päästät vanteen, sitten oikaset sen niin voi olla helpompaa (jos on oikein lommoja tms) ja vasta sitten erkaumakarkaiset...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: PW 2

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

mhelander kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

Meillä kävi pojan maasturissa, tosin 29 tuumanen takakiekko, että oli jotenkin muljahtanut ja heitti yhestä kohtaa jotain 2cm verran. Ei suoristunu edes ammattimiehellä, heitto siirty aina uuteen kohtaan. Meinasivat että kehä on menettänyt jännityksensä eikä se pidä "kutiansa". Alumiininen ontelovanne oli kyseessä.

Mitä jos purkaisit koko vanteen eli pinnat veks, sitten oikoisit vaikka puukapuloiden ja kuminuijan avulla sen levyä referenssinä käyttäen suoraksi, ja sitten etsisit uunin jossa voisit uudestaan erkaumakarkaista ?

Jos nimittäin päästät sen ensin melto-alumiiniksi ja sitten karkaiset uudestaan niin ei pitäis jännitykset siirtyä. Samaa joutunevat käyttämään Al-runkojen kanssa kun niitä hitsaavat kasaan.

En toki ole alumiini-expertti mutta toi erkaumakarkaisu toimi ainakin mun ovaaleille etulehdille jotka oli tehty ihan pehmeästä levystä.

Voi jopa olla että jos ensin päästät vanteen, sitten oikaset sen niin voi olla helpompaa (jos on oikein lommoja tms) ja vasta sitten erkaumakarkaiset...

Neuvos varmaan toimisi. Mutta kun en itsekään ole alu-expertti, eikä sopivaa uunia käytössä, niin helpoin ja halvin oli laittaa uusi takakiekko. Oikaisu yritykset sain kaupanpäälle :D Jäi tuo velttokiekko vielä itelle, joten ainakin levyjarrullisen navan saa siitä hyödynnettyä.

Nojaillaan!

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: PW 2

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Trek r200 kirjoitti:

Neuvos varmaan toimisi. Mutta kun en itsekään ole alu-expertti, eikä sopivaa uunia käytössä, niin helpoin ja halvin oli laittaa uusi takakiekko. Oikaisu yritykset sain kaupanpäälle :D Jäi tuo velttokiekko vielä itelle, joten ainakin levyjarrullisen navan saa siitä hyödynnettyä.

Aivan, tarttis jotain pizza-uunin kokoista. Tai sitten ammattioppilaitos kenties voisi olla paikka josta mokoman löytäisi... ja ehkä heillä jopa mielenkiintoa opetusmielessä kokeilla. Kuukausi-kaksi aikaa ennen kesää kenties...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: PW 2

Viesti Kirjoittaja PW »

7,5 tonnin "vasara" , pienemmälläkin ois vääntynt :( Yllättävän vähän tuossa on heittoo, mutt en tiedä saako sen suoraks. Alumiininen ontelovanne on tämäkin.
Pitää nyt kattella teenkö kokonaan uuven pyörän ja jos nin minkälaisen.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: PW 2

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Etkö pienempää vasaraa löytänyt. Jos ontelovanne on pahasti vääntynyt ja jos siinä on teräviä painumia. Unohda koko vanne. Helpommalla pääsee kun pinnaat uuden. :oops:

Vastaa Viestiin