Kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuli lunta, töihin mennessä oli sentti ja takaisin tulless kolme(mittasin), joskin isolta osalta jo aurattu. Satoi sulaan maahan, joten pidon kannalta ei vielä ongelmallista. Paikka paikoin oli autot tallannu ihan jäälle, jonka kyllä huomasi.
Ohjaus toimii uskomattoman hyvin, ei lähde puskeen vaikka kuinka tiukasti kääntelee. Jori onkin joskus sanonut että kevyesti kuormattuun renkaaseen vaikuttaa pienemmät sivuttais voimat kuin raskaasti kuormattuun, eli ohjaa yhtä hyvin. Näyttää pitävän paikkaansa. Jarrut toppaa tietenkin huonommin ja niiden yhteiskäytön kans pitää olla varovainen. Kunnolla kun polkaisi niin takarenkaan sai pyörähtään sutia, tai sitten eturengas liikahtaa sivusuunnassa, riippuen kumman alla on parempi pito. Korin ääni pienenee kun ajelee pehmeällä lumella ja tuulilasi ei pikku pakkasesakaan huurru. Ei tosin sulakkaan siihen työpäivän aikana muodostuneesta kuurasta.Tuulilasin lumen kertymistä en havainnut, joskin se oli sataessaan kevyttä pakkaslunta, jonka en uskonutkaan lasiin jäävän.
Vieläkin tarkenee vaatteilla joilla ajelen ilman katetta +10 asteen keleissä. Eli kyllä tällä tuollaisessa "kevyt talvessa" pärjää siinä missä millä tahansa muullakin nojakilla.Toimii siis jopa odotuksia paremmin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Toimii siis jopa odotuksia paremmin.

Jukka

kuulostaa hyvältä...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Olikohan tämä painonjakauma asia jo puitu, no kysyn kuitenkin että oletko tyytyväinen painopisteen sijaintiin? Laittaisitko penkin juuri tuohon kohtaan jos tekisit uudestaan? Viitsitkö muuten ottaa mitan poljinkeskiöstä taka-akselin keskilinjaan? Vertaisin sitä omiin suunnitelmiin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Olikohan tämä painonjakauma asia jo puitu, no kysyn kuitenkin että oletko tyytyväinen painopisteen sijaintiin?

Olen, toistaiseksi, tosin yhtään kevyempi keulainen ei saisi olla. Pitävllä alustalla rivakasti polkaistaessa hyppäyttää keulaa sivulle, liukkaalla alustalla(jää) pyörähtää takarengas sutia.

Jarcco kirjoitti:

Laittaisitko penkin juuri tuohon kohtaan jos tekisit uudestaan?

En, tekisin hieman keulapainoisemman, ja penkki vähän alemmas. Alunperin luulin että tästä tulisi raskaampi ja ilmanvastukseltaan suurempi, eli kuvittelin tarvivani sähköapua. Sen akut ja ohjaimet ajattelin sijoittaa eteen tasapainottamaan. Mutta nyt kun niitä ei ole, eikä tule, niin ei tarvis tuohon varautua.

Jarcco kirjoitti:

Viitsitkö muuten ottaa mitan poljinkeskiöstä taka-akselin keskilinjaan? Vertaisin sitä omiin suunnitelmiin.

Metriin tähtäsin, näytti olevan pikkusen yli ku mittasin.
Jos takapyörissä olisi yhtenäinnen akseli se menisi just ja just selkänojan takaa ja n.5cm istumakorkeutta ylempänä.
Penkin jos pistää alemmas niin keulimis herkkyys vähenee kun painonsiirtymä polkaistaessa vähenee. Se on nyt 27cm korkealla ja voisi varmuudella olla ainakin 5cm tai jopa 10cm alempana ja silti näkisi katteen yli.

Ostakaapa joku tämä pois ni alan tekeen uuden, sen verran hyvä on että roskiin ei raaski heittää ja uutta ei tilan puutteen vuoksi voi tehdä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

En viitsi tässä vaiheessa aloittaa uutta aihetta, vaan laitan tänne oman näkemyksen kinneristä. Eroja Jukan versioon ovat 20" pyörät, yläohjaus ja hiljan hankitun putkentaivuttimen hyödyntäminen :). Tekemistä ei ole aloitettu eikä pikaista edistymistä kannata odotella! Tarkoitus siis edetä hissukseen materiaaleja hankkien. Samalla muodot voi vielä elää jonkin verran.
Kuva

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

Järkevän tuntuinen suunnitelma. Itse lisäisin kuitenkin perään ilmanvastusta vähentävää muotoilua, jolloin saisi myös aikaan tilaa matkatavaroille.

Muuten, jos kuva ei näy kokonaan, sen saa näkymään kokonaisena klikkaamalla kakkospainiketta ja valitsemalla Näytä kuva uudessa välilehdessä.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

En viitsi tässä vaiheessa aloittaa uutta aihetta, vaan laitan tänne oman näkemyksen kinneristä.

Onko korkeustietoja? Penkki, kammet, ohjaamon yläreuna?

irakas kirjoitti:

Järkevän tuntuinen suunnitelma. Itse lisäisin kuitenkin perään ilmanvastusta vähentävää muotoilua, jolloin saisi myös aikaan tilaa matkatavaroille.

Omassanikin alkuperäinen idea oli tehdä tavaratilla selkänojan taakse. Kun sen tekemisen aika tuli aloin laskeskelemaan painoja ja ajattelin jättää kokonaan pois. Pohjaltaan kestävä tavaratila olisi lisännyt painoa useamman kilon ja "väärään päähän". Omiin kuljetustarpeisiin on riittänyt että takana on tapit johon saa kuljetustarpeen mukaan oikein mitoitetun kassin roikkuun.
Jotenkin tuo ihan pysty takaseinä ei hivele silmää, itse tekisin jompaan kumpaan suuntaan kallistetun.
Pitäs omakin ver.2.0 saada pistettyä paperille, vaikka senkään rakentaminen ei ole ajankohtaista...

Nyt olen parina päivänä päässyt ajeleen tasaiselle lumipolanteelle pikku pakkasessa. Ihan CLWB:n vauhteja mennään. Työmatkalla menee se talvipyöräilyyn normaali puoli tuntia, kun +10asteen keleillä matka-ajat pyöri 25min kahta puolta. 10% (2-3min) selittyy kelin kylmenemisellä ja loput lumella. Lumipolanteella pito riittää hyvin, kiiltäväksi tampaantuneella tahtoo ylämäessä pyörähdellä tyhjää. Pahin paikka on kuitenkin valtatien ylittävässä risteyksessä suolasohjoinen aurauspenkka josta pitäisi ilman vauhteja päästä rivakasti liikkeelle. Pystypyörällä tuosta pääsee ongelmitta kun voi toisella jalalla potkaista vauhtia kun toisella polkaisee, kaikilla nojakeilla on eri asteisia ongelmia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

En viitsi tässä vaiheessa aloittaa uutta aihetta, vaan laitan tänne oman näkemyksen kinneristä.

Onko korkeustietoja? Penkki, kammet, ohjaamon yläreuna?

Kuva
Penkki on noin 30 cm korkealla nyt. Helppo säätää alemmas jos tarvetta.

irakas kirjoitti:

Järkevän tuntuinen suunnitelma. Itse lisäisin kuitenkin perään ilmanvastusta vähentävää muotoilua, jolloin saisi myös aikaan tilaa matkatavaroille.

Omassanikin alkuperäinen idea oli tehdä tavaratilla selkänojan taakse. Kun sen tekemisen aika tuli aloin laskeskelemaan painoja ja ajattelin jättää kokonaan pois. Pohjaltaan kestävä tavaratila olisi lisännyt painoa useamman kilon ja "väärään päähän". Omiin kuljetustarpeisiin on riittänyt että takana on tapit johon saa kuljetustarpeen mukaan oikein mitoitetun kassin roikkuun.
Jotenkin tuo ihan pysty takaseinä ei hivele silmää, itse tekisin jompaan kumpaan suuntaan kallistetun.
Pitäs omakin ver.2.0 saada pistettyä paperille, vaikka senkään rakentaminen ei ole ajankohtaista...

Jukka[/quote]

Jep, kaikki ylimääräinen koristelu lisää painoa joten jätetään pois. Tuossa on kuitenkin penkin takana tilaa ostoskassille, suurempiin kuljetuksiin on muita vaihtoehtoja. Ilmanvastuksesta onkin juteltu muualla ja siellä todettiin pieneen kertoimeen pääsemisen olevan kotikonstein hankalaa. Kannattaa satsata ennemmin pieneen otsapinta-alaan.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jo vuonna 2008 vastaava kombinaatio kiehtoi mieltäni:

Kuva

ja kovasti sormia syyhyttää lähteä rakentamaan, kun nyt on mahdollisuus toteuttaa vaikeimmat kohdat kansalaisopistolla. Intoon vaikuttaa kovasti Jukan onnistuminen vastaavanlaisessa omassa projektissaan.

Osan rukoa voisi tehdä teräsrakenteisena ja osan lentokonevanerirakenteisena.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nyt loppu kinnerillä työmatkan kulku. 2kk ja yli 500km ehti tulla. Lunta on tullut yli kymmenen senttiä, teitä aurattu useasti ja monin paikoin autojen reiteillä on varsin ikävää "nimismiehen kiharaa". Lopputalvi matka taittuu CLWB:llä ja CF:llä. CLWB:llä tuossa yhden päivän jo ajoinkin, sama 30min näytti työmatkalle menevän kuin kinnerilläkin, mutta keli oli raskaampi ja yksi risteys piti taluttaa pöperölumipenkkojen vuoksi. Siinä olis kinnerillä tuhlaantunut enempikin aikaa.
Vaatetta pitää pistää taas entiseen tapaan ja totutella naama ajoviimaan. Mukavan hiljaista ja tasaista on ajaa taas jousitetulla kaksipyöräisellä. Sen verran ehti jo kallellaan ajoonkin tottua, että suorassa olo tietyissä kohdin työmatkaa tuli pantua oikein merkille :)
Kinneri on kyllä käyttövalmiina, pitää kovemmalla pakkasella kokeilla kuinka lasi huurtuu. -5asteen kelissä tahtoi ylämäissä (raskas hengitys vähän ajoviimaa) alkaa lasin sisäpuoli huurtua ja sai ajaa pitkästi että ajoviima sen kuivasi. Kun kinneri oli työpäivän ajan ulkona parkissa niin alkoi olla lasin ulkopuolellakin "rapattavaa", tämä näytti jopa naarmuttavan lasia kun syksykelien jälkeen siinä on varmasti terävääkin pölyä. Noin pienessä pakkasessa parempi sulatella lasia pitämällä avokämmentä sitä vasten, onnistuu vaikka ajaessa. Eihän tuolla tavalla isoa aukkoa tarkene tehdä, mutta sen että eteensä näkee.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Viime vuosisadan alkupuolella kun automobiili oli viellä kehityksensä alkuaskeleila niin käyttivät suolapussia lasien aukipitämiseen , kun mokomat eivät olleet keksineet lämmityslaitetta ja ilmastoitia nohin hevosen korviikkeihin. :lol:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Viime vuosisadan alkupuolella kun automobiili oli viellä kehityksensä alkuaskeleila niin käyttivät suolapussia lasien aukipitämiseen , kun mokomat eivät olleet keksineet lämmityslaitetta ja ilmastoitia nohin hevosen korviikkeihin. :lol:

Suolapussi toimii vain umpiautossa. Kaverini käytti Opel Orionissaan paperikassillista vanhoja sanomalehtiä samaan tarkoitukseen :) Myös avomallin lasin huurtumisen voi estää millä tahansa peitteellä. Lauhtuva keli huurruttaa vain peitteen ja tuulilasi pysyy kirkkaana.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja JuSa »

Laittaisin kyllä etupyörän peittävän "kärkikartion" samalla vaivalla kuin muunkin korin, mutta tietysti niin pullean, että pyörä mahtuu kääntymään. Ratkaisulla ilmanvastus pienenisi varmasti havaittavasti.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, 20" eturenkaalla siitä voisi tulla järkevän kokoinen. Tuon 24" renkaan kattaminen toisi enempi aerodynaamista etua, mutta katteesta tulisi iso(raskas?), eturenkaan ylittävänä altis kolareille ja sivuvastaiseen ajettaessa otsapinta-ala kyllä kasvaisi. Alta se myös jäisi auki, eli olisiko aerodynaaminen etu kuitenkaan niin suuri että voittaisi nuo haitat arkikäytössä?
20" renkaan ilmanvastus taas on pienempi, eli katteen hyöty olisi myös pienempi.
Olisiko kuitenkin vain järkevämpi levyttää etupyörä kokonaan kattamisen sijaan?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Voisihan keulaa jatkaa jos tietäisi että ilmanvastus pienenee merkittävästi. Mutta huonolla tuurilla vastus voi jopa kasvaa kuten painokin. Elikkä jos pystytään simulaatioilla ja/tai laskelmilla osoittamaan että etupyörä kannattaa peittää niin palataan asiaan :)

Vastaa Viestiin