SH15 Soudettava kinneri

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3788
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 16 Elo 2010, 19:21

Kuva
otsikkokuva----------------------tällainen siitä tuli. -jori
Olen tässä pähkäillyt voisiko tehdä soudettavaa kinneriä niin, ettei paluujousia tarvittaisi.

Esimerkiksi näin:

Kuva

Kuva

Teräsputkirunko, kori puurimakehikko, jonka päällä kangas, keulassa hiilikuitua.

Liukuistuin, vaijeriohjaus päkiöillä.

Etupyöriin on tavoitteena asentaa napamoottorit kumpikin omalla litiumakulla.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

maasoutaja
Viestit: 97
Liittynyt: 03 Syys 2009, 17:44
Paikkakunta: Kuopio

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja maasoutaja » 16 Elo 2010, 22:31

Hyvä ettei huopauslaitteellani veneily säikäyttänyt aivan kaikkia.

Yllätyin itse soutupyörässä vetoliikkeen laajuudestakun oikein innostuu, nilkkojen etupuolelta rintaan kiinni takanojassa, pahviukkeli ei näytä tekevän kovin pitkiä vetoja vaikka varaa taitaisi airoissa olevan. Liekkö innostuksen puutetta hällä? :roll:

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 17 Elo 2010, 00:58

eikös se onnistuis jos laittaa vapaarattaan tohon kahvojen eteen.
tuohon johon tuo "punainen" ketju tulee?

ja eikö silloin voisi myös lyhentää tuota "vipuvarttakin" kuskin puolelta siten että se loppuisi jo tuohon kahvojen nivelpisteeseen?

jolloin tuo "vihreä" ketju sukeltaisi alas jo aiemmin etkä tulisi niin läheltä kuskia...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3788
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 17 Elo 2010, 14:53

maasoutaja kirjoitti:Hyvä ettei huopauslaitteellani veneily säikäyttänyt aivan kaikkia.

Yllätyin itse soutupyörässä vetoliikkeen laajuudestakun oikein innostuu, nilkkojen etupuolelta rintaan kiinni takanojassa, pahviukkeli ei näytä tekevän kovin pitkiä vetoja vaikka varaa taitaisi airoissa olevan. Liekkö innostuksen puutetta hällä? :roll:


Ei tällä systeemillä oikein saa pitkiä vetoja ellei kasvata vipuvarsia, ja silloin kädet nousisivat aika korkealle.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3788
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 17 Elo 2010, 14:57

Mustasudenkorento kirjoitti:eikös se onnistuis jos laittaa vapaarattaan tohon kahvojen eteen.
tuohon johon tuo "punainen" ketju tulee?

ja eikö silloin voisi myös lyhentää tuota "vipuvarttakin" kuskin puolelta siten että se loppuisi jo tuohon kahvojen nivelpisteeseen?

jolloin tuo "vihreä" ketju sukeltaisi alas jo aiemmin etkä tulisi niin läheltä kuskia...


Nyt en oikein ymmärrä. Selittäisitkö tarkemmin! Miten se vapaaratas toimisi? Jotta homma pelaisi vipuvarsien oltava yhtä pitkät.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3788
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 17 Elo 2010, 22:21

irakas kirjoitti:
maasoutaja kirjoitti:Hyvä ettei huopauslaitteellani veneily säikäyttänyt aivan kaikkia.

Yllätyin itse soutupyörässä vetoliikkeen laajuudestakun oikein innostuu, nilkkojen etupuolelta rintaan kiinni takanojassa, pahviukkeli ei näytä tekevän kovin pitkiä vetoja vaikka varaa taitaisi airoissa olevan. Liekkö innostuksen puutetta hällä? :roll:


Ei tällä systeemillä oikein saa pitkiä vetoja ellei kasvata vipuvarsia, ja silloin kädet nousisivat aika korkealle.

Sakari


Vetoja voi pidentää jonkin verran, jos asentaa narujen taittopyörät lähemmäksi toisiaan ja paluunaruun narunkiristimen. Jos vaikka ukkelikin siitä innostuisi, kun voisi vetää pitempiä vetoja. :mrgreen:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 17 Elo 2010, 23:40

irakas kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:eikös se onnistuis jos laittaa vapaarattaan tohon kahvojen eteen.
tuohon johon tuo "punainen" ketju tulee?

ja eikö silloin voisi myös lyhentää tuota "vipuvarttakin" kuskin puolelta siten että se loppuisi jo tuohon kahvojen nivelpisteeseen?

jolloin tuo "vihreä" ketju sukeltaisi alas jo aiemmin etkä tulisi niin läheltä kuskia...


Nyt en oikein ymmärrä. Selittäisitkö tarkemmin! Miten se vapaaratas toimisi? Jotta homma pelaisi vipuvarsien oltava yhtä pitkät.

Sakari


Nyt vasta hoksasin tuon vipuvarsien mitan yhtäläisyyden syyn... :oops:

Mutta kuitenkin..

tuo varpaita lähempänä olevan vipuvarren päähän esim bmx vapaaratas niin että (ylös) taaksepäin kahvoista vetäessä se lukittuu ja kahvojen tullessa eteen vapaaratas rullaa vapaana..
tällöin taakseppäin vetäessä vapaaratas vetää ketjua ylös ja eteenpäin mentässä se raksuttaa ketjua alas.

jos tämä ei ole mahdollista niin joku voisi suomentaa minulle miksi ei :lol: demosin tuota teippirullasta tehdyllä "vapaarattaalla" ja teipistä tehdyllä ketjulla..


tarkistus kysymyksenä, olihan tuo kuitenkin tarkoitus tehdä yhdellä pitkällä ketjulla?
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3788
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 18 Elo 2010, 08:51

Mustasudenkorento kirjoitti:
irakas kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:eikös se onnistuis jos laittaa vapaarattaan tohon kahvojen eteen.
tuohon johon tuo "punainen" ketju tulee?

ja eikö silloin voisi myös lyhentää tuota "vipuvarttakin" kuskin puolelta siten että se loppuisi jo tuohon kahvojen nivelpisteeseen?

jolloin tuo "vihreä" ketju sukeltaisi alas jo aiemmin etkä tulisi niin läheltä kuskia...


Nyt en oikein ymmärrä. Selittäisitkö tarkemmin! Miten se vapaaratas toimisi? Jotta homma pelaisi vipuvarsien oltava yhtä pitkät.

Sakari


Nyt vasta hoksasin tuon vipuvarsien mitan yhtäläisyyden syyn... :oops:

Mutta kuitenkin..

tuo varpaita lähempänä olevan vipuvarren päähän esim bmx vapaaratas niin että (ylös) taaksepäin kahvoista vetäessä se lukittuu ja kahvojen tullessa eteen vapaaratas rullaa vapaana..
tällöin taakseppäin vetäessä vapaaratas vetää ketjua ylös ja eteenpäin mentässä se raksuttaa ketjua alas.

jos tämä ei ole mahdollista niin joku voisi suomentaa minulle miksi ei :lol: demosin tuota teippirullasta tehdyllä "vapaarattaalla" ja teipistä tehdyllä ketjulla..


tarkistus kysymyksenä, olihan tuo kuitenkin tarkoitus tehdä yhdellä pitkällä ketjulla?


En vieläkään ymmärrä, mihin vapaaratasta vipuvarren päässä tarvitaan. :roll:

Varsinaista ketjua on vain n. 70 cm pätkä takarattaan lähellä. Ketjuhan tekee edestakaista liikettä takarattaassa. Ketjun päihin on kiinnitetty vaijerit, jotka ovat kiinni vipuvarsien päissä.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 18 Elo 2010, 09:17

Varsinaista ketjua on vain n. 70 cm pätkä takarattaan lähellä. Ketjuhan tekee edestakaista liikettä takarattaassa. Ketjun päihin on kiinnitetty vaijerit, jotka ovat kiinni vipuvarsien päissä.

Sakari


Joo, eipä siihen silloin tarvitse vapaaratasta.
Tein ongelman ja sille ratkaisun jota ei ollut olemassa. :lol:

Anteeksi... :oops:
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3788
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 22 Elo 2010, 20:07

Olen piirrellyt SH15:ta eteenpäin:


Kuva

Vaijereista vihreä on vetopuolen ja sininen paluupuolen vaijeri. Punaisella merkityt kohdat ovat ketjua. Paluuvaijerissa on nyt kaksi vaijerin kiristäjää, joista toinen on ehkä tarpeeton. Siihen liittyvän rissan paikkaa pitää vielä tarkistaa ettei ketju ota kiinni takahaarukkaan.

Ja poikkileikkaus:


Kuva

Nuo pallukat etupyörien ohjausakseleissa ovat umpikumia ja toimivat tärinän eristiminä.

Tein joskus 1950-luvulla kanootin, jonka pinnoitteena oli jokamiehenlakanakangas. Sen vernasin ja maalasin ja se kesti useita vuosia. Olen vähän ajatellut, että, jos tekisi saman tempun nytkin. :mrgreen:

Muistuttaahan se muutenkin vähän kanoottia tai oikeastaan venettä, sitähän soudetaan. :D

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

MiikkaK
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Maalis 2010, 13:05

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja MiikkaK » 22 Elo 2010, 22:20

Lakanakankaan sijasta kannattaa käyttää ballistista nylonia. Sitä saa tilaamalla Oulusta (shelby.fi). Sitä käytetään nykyään noissa SOF-kajakeissa. tuon kankaan etu on ääretön kestävyys ja sen voi kutistaa, joko kastelemalla ennnen lakkausta tai silitysraudalla kuumentamalla tarvittavista paikoista (kumpaa tapaa täytyy käyttää riippuu kangasmerkistä). Kutistamalla kangas soivaksi kehikon päälle saadaan rungolle jäykkyyttä lisää. Ainakin noin se toimi kajakissa.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3788
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 25 Elo 2010, 09:53

Ilmoittauduin kansalaisopiston tekniseen työhön ja hankin jo Kuusakoskelta tarvittavan teräsputkimäärän.

Väliin kyllä meinaa tulla uskonpuute, kun ajattelee, miten soutupyörällä pärjäilee mäkisessä maastossa? Siinä suhteessa sähköavustus on melkein välttämätön. Mutta sitten, kun akun lataus loppuu, menee homma lienee työntöhommiksi jyrkimmissä vastamäissä. :roll:

Jos peli ei toimi, on onneksi mahdollisuus muuttaa laite perinteiseksi ennenkuin tekee katteen. Sehän vaatii lisää korkeutta jalkojen kohdalla.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja jviirret » 25 Elo 2010, 11:47

irakas kirjoitti:Väliin kyllä meinaa tulla uskonpuute, kun ajattelee, miten soutupyörällä pärjäilee mäkisessä maastossa? Siinä suhteessa sähköavustus on melkein välttämätön. Mutta sitten, kun akun lataus loppuu, menee homma lienee työntöhommiksi jyrkimmissä vastamäissä. :roll:


Riitävän kevyet välitykset ja taaksepäin valumisen estävä jarru. Luulisi että kolmirattaisen vehkeen työntäminen on raskaampaa ja hankalempaa kuin hitaasti ajaminen?

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3788
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 25 Elo 2010, 13:38

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:Väliin kyllä meinaa tulla uskonpuute, kun ajattelee, miten soutupyörällä pärjäilee mäkisessä maastossa? Siinä suhteessa sähköavustus on melkein välttämätön. Mutta sitten, kun akun lataus loppuu, menee homma lienee työntöhommiksi jyrkimmissä vastamäissä. :roll:


Riitävän kevyet välitykset ja taaksepäin valumisen estävä jarru. Luulisi että kolmirattaisen vehkeen työntäminen on raskaampaa ja hankalempaa kuin hitaasti ajaminen?

Jukka


Joo, tarkoitus on asentaa ainakin 8 ratasta takapyörään. Hyvä idea tuo valumisen estävä jarru. :idea: Se vaan täytyisi olla sellainen poiskytkettävä, että peruuttaminen olisi mahdollista. Yksinkertaisimmillaan kai se olisi ylösnostettava nivelöity pulikka, joka tökkää maahan tarvittaessa. :roll:

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3788
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 07 Syys 2010, 17:34

Olen juuri lähdössä kansalaisopiston metallitöihin SH15:n runkoa hitsaamaan tällaisen jigin avulla:

Kuva

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija