Sivu 1/13

SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 16 Elo 2010, 19:21
Kirjoittaja irakas

Kuva
otsikkokuva----------------------tällainen siitä tuli. -jori
Olen tässä pähkäillyt voisiko tehdä soudettavaa kinneriä niin, ettei paluujousia tarvittaisi.

Esimerkiksi näin:

Kuva

Kuva

Teräsputkirunko, kori puurimakehikko, jonka päällä kangas, keulassa hiilikuitua.

Liukuistuin, vaijeriohjaus päkiöillä.

Etupyöriin on tavoitteena asentaa napamoottorit kumpikin omalla litiumakulla.

Sakari


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 16 Elo 2010, 22:31
Kirjoittaja maasoutaja

Hyvä ettei huopauslaitteellani veneily säikäyttänyt aivan kaikkia.

Yllätyin itse soutupyörässä vetoliikkeen laajuudestakun oikein innostuu, nilkkojen etupuolelta rintaan kiinni takanojassa, pahviukkeli ei näytä tekevän kovin pitkiä vetoja vaikka varaa taitaisi airoissa olevan. Liekkö innostuksen puutetta hällä? :roll:


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 17 Elo 2010, 00:58
Kirjoittaja Mustasudenkorento

eikös se onnistuis jos laittaa vapaarattaan tohon kahvojen eteen.
tuohon johon tuo "punainen" ketju tulee?

ja eikö silloin voisi myös lyhentää tuota "vipuvarttakin" kuskin puolelta siten että se loppuisi jo tuohon kahvojen nivelpisteeseen?

jolloin tuo "vihreä" ketju sukeltaisi alas jo aiemmin etkä tulisi niin läheltä kuskia...


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 17 Elo 2010, 14:53
Kirjoittaja irakas
maasoutaja kirjoitti:

Hyvä ettei huopauslaitteellani veneily säikäyttänyt aivan kaikkia.

Yllätyin itse soutupyörässä vetoliikkeen laajuudestakun oikein innostuu, nilkkojen etupuolelta rintaan kiinni takanojassa, pahviukkeli ei näytä tekevän kovin pitkiä vetoja vaikka varaa taitaisi airoissa olevan. Liekkö innostuksen puutetta hällä? :roll:

Ei tällä systeemillä oikein saa pitkiä vetoja ellei kasvata vipuvarsia, ja silloin kädet nousisivat aika korkealle.

Sakari


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 17 Elo 2010, 14:57
Kirjoittaja irakas
Mustasudenkorento kirjoitti:

eikös se onnistuis jos laittaa vapaarattaan tohon kahvojen eteen.
tuohon johon tuo "punainen" ketju tulee?

ja eikö silloin voisi myös lyhentää tuota "vipuvarttakin" kuskin puolelta siten että se loppuisi jo tuohon kahvojen nivelpisteeseen?

jolloin tuo "vihreä" ketju sukeltaisi alas jo aiemmin etkä tulisi niin läheltä kuskia...

Nyt en oikein ymmärrä. Selittäisitkö tarkemmin! Miten se vapaaratas toimisi? Jotta homma pelaisi vipuvarsien oltava yhtä pitkät.

Sakari


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 17 Elo 2010, 22:21
Kirjoittaja irakas
irakas kirjoitti:
maasoutaja kirjoitti:

Hyvä ettei huopauslaitteellani veneily säikäyttänyt aivan kaikkia.

Yllätyin itse soutupyörässä vetoliikkeen laajuudestakun oikein innostuu, nilkkojen etupuolelta rintaan kiinni takanojassa, pahviukkeli ei näytä tekevän kovin pitkiä vetoja vaikka varaa taitaisi airoissa olevan. Liekkö innostuksen puutetta hällä? :roll:

Ei tällä systeemillä oikein saa pitkiä vetoja ellei kasvata vipuvarsia, ja silloin kädet nousisivat aika korkealle.

Sakari

Vetoja voi pidentää jonkin verran, jos asentaa narujen taittopyörät lähemmäksi toisiaan ja paluunaruun narunkiristimen. Jos vaikka ukkelikin siitä innostuisi, kun voisi vetää pitempiä vetoja. :mrgreen:


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 17 Elo 2010, 23:40
Kirjoittaja Mustasudenkorento
irakas kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

eikös se onnistuis jos laittaa vapaarattaan tohon kahvojen eteen.
tuohon johon tuo "punainen" ketju tulee?

ja eikö silloin voisi myös lyhentää tuota "vipuvarttakin" kuskin puolelta siten että se loppuisi jo tuohon kahvojen nivelpisteeseen?

jolloin tuo "vihreä" ketju sukeltaisi alas jo aiemmin etkä tulisi niin läheltä kuskia...

Nyt en oikein ymmärrä. Selittäisitkö tarkemmin! Miten se vapaaratas toimisi? Jotta homma pelaisi vipuvarsien oltava yhtä pitkät.

Sakari

Nyt vasta hoksasin tuon vipuvarsien mitan yhtäläisyyden syyn... :oops:

Mutta kuitenkin..

tuo varpaita lähempänä olevan vipuvarren päähän esim bmx vapaaratas niin että (ylös) taaksepäin kahvoista vetäessä se lukittuu ja kahvojen tullessa eteen vapaaratas rullaa vapaana..
tällöin taakseppäin vetäessä vapaaratas vetää ketjua ylös ja eteenpäin mentässä se raksuttaa ketjua alas.

jos tämä ei ole mahdollista niin joku voisi suomentaa minulle miksi ei :lol: demosin tuota teippirullasta tehdyllä "vapaarattaalla" ja teipistä tehdyllä ketjulla..

tarkistus kysymyksenä, olihan tuo kuitenkin tarkoitus tehdä yhdellä pitkällä ketjulla?


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 18 Elo 2010, 08:51
Kirjoittaja irakas
Mustasudenkorento kirjoitti:
irakas kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

eikös se onnistuis jos laittaa vapaarattaan tohon kahvojen eteen.
tuohon johon tuo "punainen" ketju tulee?

ja eikö silloin voisi myös lyhentää tuota "vipuvarttakin" kuskin puolelta siten että se loppuisi jo tuohon kahvojen nivelpisteeseen?

jolloin tuo "vihreä" ketju sukeltaisi alas jo aiemmin etkä tulisi niin läheltä kuskia...

Nyt en oikein ymmärrä. Selittäisitkö tarkemmin! Miten se vapaaratas toimisi? Jotta homma pelaisi vipuvarsien oltava yhtä pitkät.

Sakari

Nyt vasta hoksasin tuon vipuvarsien mitan yhtäläisyyden syyn... :oops:

Mutta kuitenkin..

tuo varpaita lähempänä olevan vipuvarren päähän esim bmx vapaaratas niin että (ylös) taaksepäin kahvoista vetäessä se lukittuu ja kahvojen tullessa eteen vapaaratas rullaa vapaana..
tällöin taakseppäin vetäessä vapaaratas vetää ketjua ylös ja eteenpäin mentässä se raksuttaa ketjua alas.

jos tämä ei ole mahdollista niin joku voisi suomentaa minulle miksi ei :lol: demosin tuota teippirullasta tehdyllä "vapaarattaalla" ja teipistä tehdyllä ketjulla..

tarkistus kysymyksenä, olihan tuo kuitenkin tarkoitus tehdä yhdellä pitkällä ketjulla?

En vieläkään ymmärrä, mihin vapaaratasta vipuvarren päässä tarvitaan. :roll:

Varsinaista ketjua on vain n. 70 cm pätkä takarattaan lähellä. Ketjuhan tekee edestakaista liikettä takarattaassa. Ketjun päihin on kiinnitetty vaijerit, jotka ovat kiinni vipuvarsien päissä.

Sakari


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 18 Elo 2010, 09:17
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Varsinaista ketjua on vain n. 70 cm pätkä takarattaan lähellä. Ketjuhan tekee edestakaista liikettä takarattaassa. Ketjun päihin on kiinnitetty vaijerit, jotka ovat kiinni vipuvarsien päissä.

Sakari

Joo, eipä siihen silloin tarvitse vapaaratasta.
Tein ongelman ja sille ratkaisun jota ei ollut olemassa. :lol:

Anteeksi... :oops:


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2010, 20:07
Kirjoittaja irakas

Olen piirrellyt SH15:ta eteenpäin:

Kuva

Vaijereista vihreä on vetopuolen ja sininen paluupuolen vaijeri. Punaisella merkityt kohdat ovat ketjua. Paluuvaijerissa on nyt kaksi vaijerin kiristäjää, joista toinen on ehkä tarpeeton. Siihen liittyvän rissan paikkaa pitää vielä tarkistaa ettei ketju ota kiinni takahaarukkaan.

Ja poikkileikkaus:

Kuva

Nuo pallukat etupyörien ohjausakseleissa ovat umpikumia ja toimivat tärinän eristiminä.

Tein joskus 1950-luvulla kanootin, jonka pinnoitteena oli jokamiehenlakanakangas. Sen vernasin ja maalasin ja se kesti useita vuosia. Olen vähän ajatellut, että, jos tekisi saman tempun nytkin. :mrgreen:

Muistuttaahan se muutenkin vähän kanoottia tai oikeastaan venettä, sitähän soudetaan. :D

Sakari


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 22 Elo 2010, 22:20
Kirjoittaja MiikkaK

Lakanakankaan sijasta kannattaa käyttää ballistista nylonia. Sitä saa tilaamalla Oulusta (shelby.fi). Sitä käytetään nykyään noissa SOF-kajakeissa. tuon kankaan etu on ääretön kestävyys ja sen voi kutistaa, joko kastelemalla ennnen lakkausta tai silitysraudalla kuumentamalla tarvittavista paikoista (kumpaa tapaa täytyy käyttää riippuu kangasmerkistä). Kutistamalla kangas soivaksi kehikon päälle saadaan rungolle jäykkyyttä lisää. Ainakin noin se toimi kajakissa.


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 25 Elo 2010, 09:53
Kirjoittaja irakas

Ilmoittauduin kansalaisopiston tekniseen työhön ja hankin jo Kuusakoskelta tarvittavan teräsputkimäärän.

Väliin kyllä meinaa tulla uskonpuute, kun ajattelee, miten soutupyörällä pärjäilee mäkisessä maastossa? Siinä suhteessa sähköavustus on melkein välttämätön. Mutta sitten, kun akun lataus loppuu, menee homma lienee työntöhommiksi jyrkimmissä vastamäissä. :roll:

Jos peli ei toimi, on onneksi mahdollisuus muuttaa laite perinteiseksi ennenkuin tekee katteen. Sehän vaatii lisää korkeutta jalkojen kohdalla.

Sakari


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 25 Elo 2010, 11:47
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Väliin kyllä meinaa tulla uskonpuute, kun ajattelee, miten soutupyörällä pärjäilee mäkisessä maastossa? Siinä suhteessa sähköavustus on melkein välttämätön. Mutta sitten, kun akun lataus loppuu, menee homma lienee työntöhommiksi jyrkimmissä vastamäissä. :roll:

Riitävän kevyet välitykset ja taaksepäin valumisen estävä jarru. Luulisi että kolmirattaisen vehkeen työntäminen on raskaampaa ja hankalempaa kuin hitaasti ajaminen?

Jukka


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 25 Elo 2010, 13:38
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Väliin kyllä meinaa tulla uskonpuute, kun ajattelee, miten soutupyörällä pärjäilee mäkisessä maastossa? Siinä suhteessa sähköavustus on melkein välttämätön. Mutta sitten, kun akun lataus loppuu, menee homma lienee työntöhommiksi jyrkimmissä vastamäissä. :roll:

Riitävän kevyet välitykset ja taaksepäin valumisen estävä jarru. Luulisi että kolmirattaisen vehkeen työntäminen on raskaampaa ja hankalempaa kuin hitaasti ajaminen?

Jukka

Joo, tarkoitus on asentaa ainakin 8 ratasta takapyörään. Hyvä idea tuo valumisen estävä jarru. :idea: Se vaan täytyisi olla sellainen poiskytkettävä, että peruuttaminen olisi mahdollista. Yksinkertaisimmillaan kai se olisi ylösnostettava nivelöity pulikka, joka tökkää maahan tarvittaessa. :roll:

Sakari


Re: SH15 Soudettava kinneri

Lähetetty: 07 Syys 2010, 17:34
Kirjoittaja irakas

Olen juuri lähdössä kansalaisopiston metallitöihin SH15:n runkoa hitsaamaan tällaisen jigin avulla:

Kuva

Sakari